Даний посібник укладений відповідно до чинної програми Міністерства освіти і науки України з предмету «Основи здоров'я» для 3 класу. Посібник містить завдання різних рівнів складності ( тестові завдання, «закінчити речення», «доповнити схему», «встановити відповідність», «дати поради»), які доповнені малюнками, що відповідають віковим особливостям третьокласників.
Мета посібника – допомогти вчителям основ здоров'я визначити рівень засвоєння учнями знань, виявити і ліквідувати недоліки в знаннях. Запропоновані завдання також допоможуть учням повторити і закріпити вивчений матеріал.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ
СЛАВУТСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
Навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, гімназія» №5
Ліскова Світлана Василівна. Методичний посібник з основ здоров’я
«Перевір себе» 3 клас
Даний посібник укладений відповідно до чинної програми Міністерства освіти і науки України з предмету «Основи здоров’я» для 3 класу. Посібник містить завдання різних рівнів складності ( тестові завдання, «закінчити речення», «доповнити схему», «встановити відповідність», «дати поради»), які доповнені малюнками, що відповідають віковим особливостям третьокласників.
Мета посібника – допомогти вчителям основ здоров’я визначити рівень засвоєння учнями знань, виявити і ліквідувати недоліки в знаннях. Запропоновані завдання також допоможуть учням повторити і закріпити вивчений матеріал.
Вступ |
Перевірка знань до тем: «Показники здоров’я і розвитку дитини», «Здоровий спосіб життя». |
Перевірка знань до тем: «Про природні ритми і здоров’я», «Працездатність людини», «Про активний відпочинок». |
Перевірка знань до тем: «Про корисні та шкідливі мікроби», «Охайність та особиста гігієна. Догляд за одягом та взуттям». |
Перевірка знань до тем: «Вітаміни і мікроелементи», «Про продукти харчування». |
Перевірка знань до тем: «Уміння взаємодіяти. Дружний клас», «Сім’я. Повага і взаєморозуміння в родині», «Що таке толерантність».
|
7. Перевірка знань до тем: «Ти – співрозмовник», «Як уникнути конфлікту?». |
8. Перевірка знань до теми: «Небезпека шкідливих звичок». |
9. Перевірка знань до тем: «Правила користування водогоном», «Про правила пожежної безпеки», «Щоб не сталося пожежі» |
10. Перевірка знань до тем: «Попереджувальні знаки», «Як користувався газовою плитою», «Обережно: витік газу!» |
11. Перевірка знань до тем: «Дорожня безпека», «Перехід дороги з обмеженою оглядовістю». «Поведінка біля залізничної колії» |
12. Перевірка знань до тем: «Де можна гратися, а де – ні», «Безпека велосипедиста» |
13. Перевірка знань до тем: «Відпочинок на природі», «Щоб не заблукати», «Як уникнути небезпечних ситуацій на природі» |
14. Перевірка знань до тем: «Характер людини», «Навчання – найголовніша справа. Розвиток пам’яті та уваги», «Вчимося та відпочиваємо. Ознаки втоми і перевтоми», «Будь спокійним», «Творчі здібності» |
15. Список використаної літератури |
Перевірка знань №1
1 рівень
1. Ти сам можеш дізнатися про стан власного здоров’я? а) так;
б) ні;
в) не завжди.
2. Вибери ознаки здоров’я.
а) міцний сон;
б) не хочеться їсти;
в) нічого не болить.
3. За допомогою медичного огляду можна дізнатися:
а) зріст та масу тіла;
б) частоту пульсу;
в) температуру;
г) свій настрій.
2 рівень Закінчити речення.
1) Шкідливі звички людини – це такі дії:
_______________________________________________
_______________________________________________ _______________________________________________ _______________________________________________
2) Корисні звички людини – це такі дії:
______________________________________________
______________________________________________ ______________________________________________
______________________________________________
Встановити відповідність. З’єднати лініями відповідності.
Дитина може хворіти на деякі захворювання, якщо ними хворіли батьки та інші
близькі родичі
Певний час лише може підтримувати, деколи
допоможе відновлювати здоров’я
Стан повітря, води, якість продуктів харчування
4 рівень
Порадь першокласникам як потрібно вести здоровий спосіб життя.
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Теми: «Про природні ритми і здоров’я»
«Працездатність людини»
«Про активний відпочинок»
1. Природні ритми впливають на здоров’я людини? а) так;
б) ні;
в) деколи.
2. Працездатність людини можна відновити:
а) прогулянкою на свіжому повітрі;
б) сном;
в) дуже гучною музикою.
3. На працездатність людини впливає:
а) самопочуття;
б) природні ритми;
в) колір очей та волосся.
2 рівень
1) Ритм життя людини – це
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2) Працездатність людини – це
_____________________________________________________________________ _________________________________________________________________
З рівень
4 рівень
Порадь першокласникам, яких правил безпеки потрібно дотримуватись під час гри.
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ __________________________________________________ ___________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
«Охайність та особиста гігієна. Догляд за одягом та взуттям»
1 рівень
1. Інфекційні хвороби передаються від хворої людини до здорової? а) так;
б) ні.
2. Щоб запобігти виникненню епідемії, потрібно:
а) хворому виділити окреме приміщення;
б) використовувати марлеві пов’язки;
в) користуватися тим же посудом, що і хворий.
3. Охайна людина завжди:
а) має чисто тіло;
б) акуратно одягнена;
в) має трохи зім’ятий одяг.
2 рівень
1) Хвороботворні мікроби передаються від хворої людини до здорової такими шляхами:
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________
2) Імунітет – це
___________________________________________________________________ _______________________________________________________________
3 рівень
1. Взуття потрібно чистити, якщо воно вологе – слід сушити.
2. У кедах та кросівках можна ходити цілий день.
3. Охайність і щоденні гігієнічні процедури допомагають зміцнювати здоров’я людини.
4. Інфекційна хвороба починається з підвищення температури тіла, виникає слабкість, може боліти голова та інші частини тіла.
5. Інфекційні хвороби легко можна вилікувати в домашніх умовах.
6. Якщо людина займається фізкультурою, загартовується, дотримується гігієни, щодня вживає багато солодощів, овочів та фруктів, не має шкідливих звичок імунітет підвищується.
7. Інфекційна хвороба починається з підвищення температури тіла, виникає слабкість, покращується апетит, може боліти голова та інші частини тіла.
4 рівень
Порадь першокласникам як поводитися, коли вдома є хворий на грип.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ __________________________________________________ ___________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Теми: «Вітаміни і мікроелементи» «Про продукти харчування»
1 рівень
1. Продукти харчування можуть бути причиною різних захворювань? а) так;
б) ні.
2. Корисно вживати такі продукти:
а) молоко;
б) сухарики;
в) овочі.
3. Упаковка продуктів харчування повинна:
а) містити інформацію про термін придатності;
б) містити інформацію про склад продукту;
в) бути дуже гарною і яскравою.
2 рівень
1) Вітаміни потрібні організму людини, тому що вони
_____________________________________________________
2) До ознак отруєння неякісними продуктами харчування відносять:
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
_____________________________________________________________
3 рівень
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
Бере участь у забезпеченні організму киснем. Якщо його не вистачає, то головний біль, запаморочення, слабкість.
Сприяє захисту від застуди, загоюванню ран. Корисний для кровоносних судин.
Сприяє росту, корисний для зору, шкіри, кісток. Якщо його не вистачає, дитина погано росте.
Сприяє засвоєнню поживних речовин. Корисний для крові, нервів, шкіри. Якщо його не вистачає, то виникають порушення у роботі нервової системи.
4 рівень
Порадь першокласникам, що можна робити самотужки при харчовому отруєнні до приїзду лікарів.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ __________________________________________________ ___________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Теми: «Уміння взаємодіяти. Дружний клас» «Сім’я. Повага і взаєморозуміння в родині»
«Що таке толерантність»
1 рівень
1. Повага, любов і взаєморозуміння – це умови здорової сім’ї? а) так;
б) ні.
2. Дружній колектив – це група людей, які:
а) мають спільні інтереси, мету та об’єднані заради підтримки та допомоги;
б) разом навчаються, часто ображають один одного та обмовляють;
в) разом навчаються, відпочивають, вміють домовлятися, поводяться чемно.
3. Щоб сім’я була дружньою потрібно:
а) разом працювати і відпочивати;
б) батькам виконувати усі забаганки дітей;
в) усім виконувати свої обов’язки.
2 рівень
1) Сімя – це група людей, що складається
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2) Толерантність – це
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
Поважати думки, інших людей, сприймати їх такими, якими вони є, розуміючи, що люди різні.
Обов’язки розділити за домовленістю, враховуючи зайнятість, можливості та інтереси кожного.
Уважно вислуховувати товаришів, не ображати.
Допомагати, порадити, навчити.
4 рівень
Порадь першокласникам, не слід поводитися з однокласниками, щоб колектив був дружнім.
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Перевірка знань №6 Теми: «Ти – співрозмовник» «Як уникнути конфлікту?»
1. Спілкування потрібне для того, щоб:
а) обмінятися інформацією;
б) виразити свої почуття;
в) образити або принизити когось.
2. Основні правила спілкування:
а) не перебивай співрозмовника;
б) відстоюй свою думку, не дивлячись ні на що;
в) спочатку думай, а потім говори.
3. Суперечки у розмові можна уникнути, якщо співрозмовники можуть:
а) домовитися;
б) ображати один одного;
в) вибачитись.
2 рівень
___________________________________________________________________
_______________________________________________________________
2) Співрозмовник – це
___________________________________________________________________
_______________________________________________________________
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
Впевнена Будь-що відстоювати власну точку зору, нехтуючи інтересами інших.
поведінка
Погрожувати, ображати, сваритися.
Вдаватися до фізичної розправи.
Висловлюватися чітко і зрозуміло.
Пасивна поведінка Рішуче відмовлятися від небезпечної пропозиції.
Домовлятися, зважаючи на інтереси інших людей.
Агресивна Нерішучість та невпевненість, поведінка невміння захистити себе.
Несмілива поведінка, тиха невиразна розмова. Невміння
самостійно прийняти рішення.
4 рівень
Порадь першокласникам, якими словами варто користуватися під час спілкування, щоб розмова була приємною і не псувала стосунків між людьми.
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Тема: «Небезпека шкідливих звичок».
1. Люди самі створюють свої звички:
а) так;
б) ні;
в) іноді.
2. Здоров’ю людини шкодить:
а) надмірне захоплення комп’ютером;
б) вживання спиртних напоїв;
в) помірна фізична праця.
3. Куріння викликає у здоров’ї школяра такі зміни:
а) погіршується пам'ять;
б) слабшає імунітет;
в) покращується пам'ять.
2 рівень
1) Алкоголь – ворог дітей тому, що
___________________________________________________________________
______________________________________________________________
2) Щоб відмовитися від пропозиції закурити цигарку, потрібно чітко і твердо сказати:
«__________________________________________________________________
______________________________________________________________»
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
Алкогольна Хворіють легені, серце, головний залежність мозок. Важко дихати та займатися спортом.
Комп’ютерна Хворіє печінка, серце, головний
залежність мозок. Люди скоюють злочини,
спричиняють аварії на дорогах.
Нікотинова З’являється головний біль,
слабкість, роздратованість. залежність
Спостерігається порушення постави.
4 рівень
Порадь першокласникам чим, корисним для здоров’я, можна займатися у вільний час.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Теми: «Правила користування водогоном»
«Про правила пожежної безпеки»
«Щоб не сталося пожежі»
1 рівень
1. Школярі повинні знати правила користування водогоном, газовою плитою та електричними приладами?
а) так;
б) ні;
в) лише старшокласники.
2. Молодші школярі можуть у темному приміщенні користуватися:
А) ліхтариком;
Б) свічкою;
В) запальничкою.
3. Виходячи з приміщення під час пожежі потрібно триматися:
А) біля підлоги;
Б) закрити органи дихання тканиною; В) забратися на підвищення.
1) Під час пожежі в жодному разі не можна ховатися
_________________________________________________________________
2) Не можна розміщувати поблизу обігрівальних приладів
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
петардами, бенгальськими
вогнями, феєрверками.
узаборонено!вімкнені електричні прилади
перекрити воду за допомогою
вентилів, повідомити батьків.
різні флакони, балончики та
балони.
негайно залиши місце пожежі та
телефонувати 101
4 рівень
Порадь першокласникам, як потрібно економити і берегти воду.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ __________________________________________________ ___________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Перевірка знань №9
Теми: «Попереджувальні знаки»
«Як користувався газовою плитою»
«Обережно: витік газу!»
1. Легкозаймисті речовини дуже небезпечні? а) так;
б) ні;
в) інколи.
2. У разі витоку газу:
а) не можна вмикати світло;
б) не можна телефонувати з загазованого приміщення;
в) не можна залишатися у приміщенні.
3. Легкозаймисті речовини можна зберігати:
а) біля печей, газових плит, у підвалах, на горищах;
б) на кухні, у ванній кімнаті;
в) у каністрі або пляшці в окремому господарському приміщенні.
2 рівень
1) Газ стає ворогом тоді
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2) Попереджувальні знаки встановлюють для того,
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
4 рівень
Порадь першокласникам як діяти, коли почули запах газу у квартирі чи у під’їзді.
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Теми: «Дорожня безпека»
«Перехід дороги з обмеженою оглядовістю»
«Поведінка біля залізничної колії»
1. Правила дорожнього руху є обов’язковими:
а) для пішоходів та пасажирів;
б) лише для водіїв;
в) для усіх учасників дорожнього руху.
2. Обмежена оглядовість – це, коли:
а) дорога добре проглядається в обидва боки;
б) біля дороги лежать великі кучугури снігу;
в) на обочині стоїть транспортний засіб великого розміру.
3. Переходити через залізницю можна:
А) через мости та підземні тунелі;
Б) по спеціальних настилах;
В) де завгодно, лише б поїздів не було.
2 рівень
1) Правил дорожнього руху потрібно дотримуватися, щоб
___________________________________________________________________
_______________________________________________________________
2) Залізничний переїзд – це
___________________________________________________________________
_______________________________________________________________
3 рівень
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
4 рівень
Порадь першокласниками, як стати суперпішоходом.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Теми: «Де можна гратися, а де – ні»
«Безпека велосипедиста»
1 рівень
1. Для того, щоб керувати велосипедом, потрібно вивчати правила
дорожнього руху:
а) так;
б) ні;
в) тільки дорослим.
2. Незнайомець – це людина:
А) яку ти бачиш вперше;
Б) яка тобі погрожує;
В) про яку ти нічого не знаєш або знаєш дуже мало.
3. При зустрічі з незнайомцями:
А) уважно вислухай їх та відповідай на всі запитання;
Б) не реагуй на їхні прохання та пропозиції, якими б цікавими вони не були;
В) відразу ж повідомляй батьків про такі зустрічі.
1) На велосипеді мають бути світловідбивачі:
спереду - ____________________________________, з боків - ____________________________________, ззаду - ____________________________________.
2) Щоб не травмуватися при падінні з велосипеда одягають:
___________________________________________________________________ ______________________________________________________________
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
Доріжка для велосипедистів
Рух на велосипедах заборонено
Теми: «Відпочинок на природі»
«Щоб не заблукати»
«Як уникнути небезпечних ситуацій на природі»
1 рівень
Виконати тестові завдання 1. Для прогулянок на природі слід обирати таке взуття та одяг:
а) повсякденний одяг та взуття;
б) спортивне взуття та одяг;
в) відповідно до погоди, яскравий одяг у спортивному стилі.
2. Щоб не заблукати під час прогулянки на природі потрібно:
а) запам’ятовувати дорогу, не сходити з стежки;
б) слухати, що говорять старші, чітко йти за групою людей;
в) бути впевненим у своїх силах і не зважати на вказівки старших.
3. Під час грози не можна:
А) купатися у водоймі;
Б) користуватися мобільним телефоном;
В) ховатися у кущах або ямі.
2 рівень
1) Прогулянки на природі корисні для здоров’я, тому що природа
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
__________________________________________________________
2) Якщо під час прогулянки на природі дитина відстала від дорослих, то перш за все вона повинна
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________ _____________________________________________________________
Встанови відповідність. З’єднай лініями відповідності.
Якщо гроза застала тебе в лісі
Якщо гроза застала тебе у степу
Якщо гроза застала тебе у горах
уникай гребенів, виступів та інших підвищених місцин, не
ховайся біля великих каменів. Заховайся в кущах або ямі.
заховайся в кущах. Не ховайся під високими та поодинокими
деревами, особливо під дубами, тополями, соснами.
присядь в суху яму, канаву, не
біжи, не йди, не стій.
Теми: «Характер людини»
«Навчання – найголовніша справа. Розвиток пам’яті та уваги»
«Вчимося та відпочиваємо. Ознаки втоми і перевтоми»
«Будь спокійним»
«Творчі здібності»
1 рівень
1. Характер людини впливає на її здоров’я та здоров’я оточуючих? а) так;
б) ні;
в) іноді.
2. Щоб добре навчатися потрібно:
а) планувати свій час;
б) тренувати пам'ять та увагу;
в) достатньо лише уважно слухати вчителя на уроці.
3. Ознаки втоми після довгої напруженої розумової праці:
а) дитина стає неуважною;
б) дитина важко сприймає і запам’ятовує нову інформацію;
в) дитина почувається бадьорою.
1) Позитивні риси характеру:
___________________________________________________________________
_______________________________________________________________
2) Негативні риси характеру:
___________________________________________________________________ _______________________________________________________________
Завершити схему. У порожніх фігурах записати відповідь на питання.
4 рівень
Порадь першокласникам, що потрібно робити, щоб уникнути перевтоми.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
1. Педагогічні технології . Коновалова М.В., Куликова Ю.О., Семиволос О.П.- Х.:
Вид. група «Основа», 2016. – 96с. – (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).
2. Основи здоров’я : підручник для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Гнатюк.
– К. : ґенеза, 2013.- 144с.
3. http://pdd.online.ua/ukr/pravila-dorozhnogo-dvizheniya-ukrayiny/33/
4. http://kotmetod.at.ua/publ/psikhologichna_sluzhba/poradi_psikhologa/shkilni_konflikt i_pozicija_batkiv/14-1-0-83
5. http://karpatskijobjektiv.com/shho-robiti-abi-pustoshhi-ditini-ne-stali-p/ 6. http://ru.dreamstime.com/