Методичний посібник "Використання інформаційних комп'ютерних технологій на уроках української мови та літератури"

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо використання на уроках української мови та літератури інформаційних комп'ютерних технологій.
Перегляд файлу

1

 

Криворізька спеціалізована загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №20 з поглибленим вивченням німецької мови Криворізької міської ради Дніпропетровської області Криворізької міської територіальної громади Криворізького району Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

 

Методичний посібник

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

 

 

 

 

 

Підготувала:

Євладенко Галина Василівна

вчитель української мови та літератури        Криворізького ліцею академічного спрямування «Міжнародні перспективи» Криворізької міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

 

ЗМІСТ

 

Вступ 3

 Використання інтернет-ресурсів на уроках української мови та літератури              4

1. Лайфхаки використання мобільних ґаджетів  на уроці 4

2. Освітні сайти на допомогу вчителю 5

3. Проєктні технології 6

4. Мобільні додатки 7

5. Освітні платформи  9

Висновки 13

Список використаної літератури 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Стрімкий науково-технічний прогрес, невпинна інформатизація суспільства стимулюють сучасного педагога до постійного розвитку й вдосконалення. Щоб мотивувати дитину до навчання, необхідно продемонструвати, що цей процес є не просто необхідним, а ще й цікавим та сучасним. ХХІ століття зумовило інноваційну діяльність педагога.

Застосування інформаційних технологій у різних сферах діяльності людини, стрімкий потік інформації, широке використання комп’ютерів призвели до того, що матеріал, розміщений у підручнику­, дуже швидко стає не цікавим і не актуальним. Підлітки апріорі налаштовані на сприйняття інформації із соцмереж, електронних додатків, платформ. Саме тому сьогодні активно використовуються цифрові технології, що дозволяють враховувати вікові особливості, здібності, інтереси кожного здобувача освіти. Дані технології демонструють високу ефективність, мотивацію до навчання, зниження навантажень и підвищення творчого потенціалу учнів.

Для стимулювання зацікавленості здобувача освіти до освоєння інформаційних технологій необхідні методи створення ситуації новизни, актуальності того, що вивчається. Використання інтерактивних додатків на уроках української мови та літератури спонукає до самостійної роботи, знаходження нестандартних підходів у досягненні поставлених цілей.

Таке навчання буде цікавим і корисним не тільки учням, а й учителям. Адже в них буде можливість заощадити час на оцінюванні робіт, дасть можливість якісно сформувати «життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації в житті, навчанні та праці» дитини («Концепція нової української школи»).

Пізнавальна діяльність підлітків у контексті проблемного та розвивального навчання досліджувалася такими науковцями, як  А. Алексюк,   В. Бондар,  М.  Махмутов, А. Матюшкін, В.  Паламарчук,  І.  Якиманська.

Проблему застосування в навчально-виховному процесі інноваційних технологій  відображено в працях С. Карамана, Ж. Горіної, Г. Дегтярьової,       Л. Мацько та ін. У роботах цих авторів висвітлено теоретико - практичні питання розроблення й використання програмних засобів ІКТ в україномовній освіті. Науковці В. Биков, М.  Бухаркіна, Г. Корицька, Г. Дегтярьова,                Ю. Запорожченко, В. Заседатель, Н.  Ладиженська, С. Литвинова та інші також досліджують упровадження хмарних технологій в освітньому середовищі.

 

Актуальність теми зумовлюється тим, що освітній процес невпинно змінюється, удосконалюється, бо цього потребують реалії. Саме підростаюче покоління вимагає змін у методах викладання.

Мета методичного посібника полягає у розкритті особливостей та переваг навчання з використанням електронних додатків.

 

 Використання  інтернет-ресурсів на уроках української мови та літератури

 Інформаційні технології дають потужний інструмент у руки вчителя української мови та літератури. Серед цілей уроку, разом із узагальненням вивченого, пріоритетним є формування етичної, комунікативної та інформаційної компетентностей учнів. Розробка, впровадження електронних дидактичних засобів навчання та перевірочно-коригуючих інструментів найбільше сприяє цьому. Створюючи електронний дидактичний матеріал, необхідно виходити з потреб навчання конкретної теми. Тоді він буде доречним на будь-якому з етапів опрацювання теми. Інформаційні технології дають змогу на високому рівні розвивати вербально-логічний, наочно-дієвий, просторовий, візуальний тип мислення завдяки тому, що поєднується зорове й слухове сприйняття складного теоретичного матеріалу.

 Залежно від поставлених дидактичних цілей створюються різні типи програмового педагогічного забезпечення;

  • інформаційні;
  • моделюючі;
  • тренінгові;
  • діагностуючі;
  • контролюючі;
  • довідкові.

Інтернет-ресурси для узагальнення, систематизації та перевірки знань учнів широко використовується на уроках української мови та літератури.

 1. Лайфхаки використання мобільних ґаджетів  на уроці

 Що означає термін «мобільний ґаджет»?

 Ґаджет (англ. gadget – пристрій) – як правило, цікава технічна новинка у вигляді електронного пристрою або іншого засобу, що поєднує в собі високі технології та цілком доступне застосування.

 Найбільш затребувані види ґаджетів: смартфон, мобільний телефон, планшет, електронна книга.

 Що означає термін «мобільні технології»?

 Мобільні технології – це широкий спектр цифрових і повністю портативних мобільних пристроїв (ґаджетів), що дозволяють здійснювати операції з отримання, обробки та поширення інформації.

 Необхідний мінімальний набір практичних умінь і навичок, необхідний для використання ґаджетів на уроках: створювати акаунти, вміти використовувати додатки Google в освітній діяльності.

 Додаток Диск:

  • налаштувати офлайн-доступ;
  • уміти працювати з документами та папками: створювати, переміщувати, перейменовувати, завантажувати, пересилати, організовувати роботу зі спільним документом.

 Додаток Фото:

  • завантажувати фото;
  • створювати альбоми, анімації, колажі.

Мобільні додатки, які необхідно встановити учням для організації взаємодії на уроці: 8 додатків Google (Пошук, Gmail, Кееp, Диск, Фото, Презентація, Документи, Таблиці), QRCodeScanner, Фотосканер.

 Щоб якісно організувати взаємодію учнів на уроці можна:

  • скористатися шкільною мережею Wi-Fi;
  • «роздати» учням інтернет із безлімітного пакету мобільного інтернету  вчителя або когось із учнів (бажано зробити це до початку уроку).

Якщо не  всі учні мають відповідні мобільні телефони чи розрядилася батарея, можна організувати  роботу в групах.

 Як діяти в ситуації, якщо учні пасивно ставляться до використання мобільного телефону на уроці?

 Можна продемонструвати завдання на великому екрані, надати детальну інструкцію. Намагатися вибирати вправи ігрового спрямування, що одразу зацікавлять учнів. Дати їм можливість  виконати завдання без його подальшого оцінювання.

          Отже, щоб успішно використовувати інтернет-ресурси на уроках української мови та літератури, необхідно, перш за все, мати необмежений доступ учителя та учнів до інтернету, всі повинні мати посилання для входу або завантажити потрібні додатки і, безперечно, мати пристрої, що дозволяють користуватися інтернетом.

 2. Освітні сайти на допомогу вчителю

Студія онлайн-освіти «Едера» пропонує учням, вчителям, студентам і батькам різноманітні освітні проєкти, курси та освітні програми, завдяки яким вони можуть вдосконалюватися, розвиватися, навчатися та підвищувати власний кваліфікаційний рівень. Зокрема розробники студії пропонують навчальні програми, що допомагають учителям та учням готувати та готуватися до складання іспитів ЗНО. Окрім лекційних занять, які вчитель може рекомендувати учням для самостійного перегляду, автори пропонують тестові контрольні завдання, що допоможуть перевірити свій рівень підготовки.

Ці матеріали будуть корисними для якісної підготовки вчителя, що проводить факультативні заняття підготовки до ЗНО з української мови.

Адреса веб-ресурсу : https://www.ed-era.com/

 

 

 

 

 

 Гарним інструментом для перевірки знань учнів може бути сайт «Всеосвіта». Там можна знайти, а також опублікувати власні розробки контрольних робіт та інші матеріали. Щоб відшукати необхідний матеріал, вкажіть назву предмету, клас, тему. Одна із передбачених розробниками сайту опцій, це вибір дати та обмеження часу на виконання контрольної роботи. Здійснювати контроль навчальних досягнень з допомогою матеріалу, розміщеного на сайті, можна під час уроку в щколі з допомогою смартфонів або в комп’ютерному класі. Дуже зручним такий спосіб проведення контрольних робіт  є під час онлайн-навчання.

 Адреса веб-ресурсу : https://vseosvita.ua/test/vasyl-stefanyk-kaminnyi-khrest-83990.html

          Отже, освітні сайти дають додаткову можливість здобувачам освіти та вчителям для поглиблення, вдосконалення та перевірки знань.

          3. Проєктні технології

Наочні комп’ютерні засоби навчання з окремих тем лірики можуть бути представлені у вигляді динамічної опорної схеми. Наприклад, інтерактивність і мультимедійна наочність опорної схеми «Ознаки літературного стилю. Ренесанс і бароко» сприяє кращому поданню складного навчального матеріалу з теорії літератури. Використання на уроці літератури мультимедійної опорної схеми «Літературний паспорт» дає змогу забезпечити зворотній зв’язок (читання твору, формулювання  теми та ідеї, аналіз художніх засобів).

 Метод проектів має на меті дослідження проблеми й розробку кінцевого продукту, передбачає отримання практичного результату, а не тільки пошук необхідної інформації. Наприклад, щоб провести повний аналіз розвитку культури доби Ренесансу і доби Бароко в Україні, було створено три групи. Кожна отримала завдання опрацювати відповідний матеріал, узагальнити та представити у вигляді мультимедійної презентації та словесними коментарями.

 Розробка, створення та використання інтерактивних засобів закріплення і контролю знань на уроках української літератури має бути різноманітним. Наприклад, завдання «Збери розсипаний вірш» сприяє розвитку пам’яті, художнього смаку. Розвитку логіки, пам’яті, художнього смаку, вмінню визначати основну проблематику вірша сприяє також виконання завдання «Поетичне судоку». Тест-таблиця виявляє рівень навчальних досягнень учнів, разом з тим допомагає в стимулюванні учнів до систематичного опрацювання навчального матеріалу, виконуючи  водночас і коригуючу функцію. 

          Отже, метод проєктних технологій допомагає здобувачам освіти розвивати навички колективної роботи, узагальнювати знання з використанням інтерактивних технологій.

 4. Мобільні додатки

 Кожен учитель, готуючись до уроку, витрачає багато часу на пошук інформації в мережі Інтернет. Коли в навчальному процесі передбачене використання мобільних пристроїв, відповідно і часу на підготовку до таких уроків необхідно чи не вдвічі більше. Проте існує ряд мобільних додатків та веб-ресурсів, які можна використовувати на уроках української мови, заощадивши час на підготовку.

 Мобільний додаток «ЗНО-онлайн»

 Цей мобільний додаток пропонує учням завдання на встановлення відповідностей з української мови та літератури з різних тем та різних рівнів складності. Після виконання завдання учень миттєво отримує результат і може продовжити роботу чи зробити перерву. Такий вид роботи можна використовувати на уроках і як форму самостійної роботи (фіксуючи та відправляючи результат вчителю), і як форму колективної роботи, обговорюючи вибір відповіді в класі разом із учителем. Але не потрібно забувати, даний додаток має обмеження у часі, що дається на виконання одного завдання. Це також стимулює учнів до правильної організації часу.

 

d:\Desktop\Screenshot_20201129-151717.jpgd:\Desktop\Screenshot_20201129-151737 (1).jpgd:\Desktop\Screenshot_20201129-151941 (1).jpgd:\Desktop\Screenshot_20201129-151749.jpg 

 

          Мобільний додаток «ЗНО Акцентуй!» пропонує учням перевірити свої знання та вдосконалити навички у виконанні завдань з вибором слова з правильно поставленим наголосом. Для швидкої та ефективної підготовки школярів до тестування в цьому додатку зібрані слова, що найчастіше зустрічаються в тестових варіантах. Учням пропонується вибрати самостійно наголошений звук і перевірити відповідь. Такий спосіб підготовки є ефективнішим, ніж просте заучування слів. Додаток  «ЗНО Акцентуй!» доречно використовувати на уроках, на факультативних заняттях і для самостійної підготовки.


d:\Desktop\Screenshot_20201129-160149.jpgd:\Desktop\Screenshot_20201129-160228.jpgd:\Desktop\Screenshot_20201129-160240.jpg 

                  Додаток «Мова – мова ДНК нації» пропонує інформацію у більш наочному вигляді і дає можливість не тільки вивчити основні правила орфографії, але й проаналізувати власну вимову.

d:\Desktop\Screenshot_20201129-170534.jpgd:\Desktop\Screenshot_20201129-170603 (3).jpg

              Мобільний додаток «Український словник» –  безкоштовний  електронний тлумачний словник української мови, який містить понад 200 тисяч слів. Додаток працює  онлайн і офлайн, що досить практично, якщо в школі немає Wi-Fi. Окрім часто вживаних слів, у словнику наводяться основні терміни сучасної науки і техніки, а також слова, що визначають явища і реалії виробничого, культурного й побутового життя. Вище названий додаток можна використовувати для індивідуальної чи групової словникової роботи на уроках і в позаурочний час. Він буде ефективним для якісної підготовки до олімпіад, конкурсів та іспитів ЗНО.

            Отже, мобільні додатки допоможуть не лише урізноманітнити освітній процес, а ще й зробити його цікавим. Використання додатків спрощує і прискорю доступ учнів до необхідної та корисної інформації не лише в позаурочний час, а й безпосередньо під час уроку.

            5. Освітні платформи

            Системи дистанційного навчання давно відомі вчителям та викладачам. Школи відкрили для себе дистанційне навчання нещодавно у зв’язку із введенням карантинних обмежень. Проте така форма навчання може бути досить дієвою і в звичайних умовах. Вона дає вчителям і учням додаткові можливості оволодівання знаннями. Актуальність позакласної форми занять зберігається постійно, оскільки низка учнів з різних причин не можуть відвідувати уроки і змушені навчатися дистанційно. Однак в епоху технологій, які практично доступні для кожного члена суспільства і вміщуються у смартфоні, організувати навчальний процес доволі просто.

               Платформа  «Гугл Класрум»

               Платформа «Гугл  Класрум» – це середовище спільної роботи вчителів та учнів, яка дає можливість обмінюватися інформацією, отримувати, виконувати та відправляти завдання, спілкуватися у чаті з однокласниками та вчителем. Реєстрація на платформі є дуже простою і доступною всім.

               На платформі вчитель може:

  • створити свій клас (курс);
  • організувати запис учнів;
  • ділитися з учнями необхідним матеріалом;
  • запропонувати завдання для учнів;
  • оцінювати завдання учнів та слідкувати за їх прогресом;
  • організувати спілкування учнів.

Ця платформа має очевидні переваги: безкоштовність, створена саме для шкіл, є можливість публікувати теоретичний матеріал, завдання, виставляти оцінки в журналі.

        Окрім дистанційного навчання, ця платформа є ефективною і під час звичайної форми навчання. Під час уроку учні можуть виконувати самостійні роботи в Classroom, вчитель також може запропонувати опрацювати завдання вдома, а в класі організовано підвести підсумки, зробивши відповідні акценти.

 Двоскладне речення. Головні й другорядні члени речення. Порядок слів у реченні, логічний наголос

 

Мета:

  • поглибити знання учнів про види речень за структурою   граматичної основи;
  • дати поняття про синтаксичну та  стилістичну функцію порядку слів у реченні; допомогти учням засвоїти норми дотримання логічного наголосу при інтонуванні речень у тексті;
  • розвивати вміння виразно читати речення з прямим і зворотним порядком слів; пояснити про роль інверсії;
  • виховувати патріотичні почуття, національну гідність, людяність.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності учнів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

«Асоціативний кущ» («Коло ідей»)

Учитель. Речення є одиницею спілкування. З допомогою речень  виражається думка, передаються повідомлення, питання, прохання. Граматична основа формує найважливішу ознаку речення – предикативність, тобто відповідність сказаного фактам реальної дійсності. Від порядку слів і логічного наголосу залежать змістові відтінки мовлення.

На дошці  ви бачите  ключове поняття  нашого уроку «Речення».

Скласти карту пам’яті, що репрезентує поняття речення

Спираючись на свої знання, учні за 2 хвилини записують все, що вони знають про речення. Обговоривши, розкривають тему уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Робота з текстом (Classroom)

 

                Сьогодні однією із найпопулярніших платформ є «ZOOM». Це сервіс для проведення відеоконференцій, онлайн-зустрічей і дистанційного навчання школярів. Організувати зустріч може будь-хто. Для цього необхідно створити обліковий запис. Безкоштовний обліковий запис дає можливість проводити відеоконференції тривалістю 40 хвилин. Програма підходить для проведення як індивідуальних, так і групових занять. До заняття може підключитися кожен, хто має посилання або ідентифікатор конференції. Захід можна запланувати раніше або безпосередньо перед початком заняття.

               Плюси:

  • постійний зв’язок;
  • відео і аудіозв’язок із кожним учасником. Організатор може вмикати і вимикати  мікрофон, а також вмикати відео;
  • є демонстрація екрана, де можна показувати матеріал для загального перегляду;
  • в платформу вмонтована інтерактивна дошка;
  • є чат, у якому можна писати повідомлення, передавати файли всім або одному із учнів;
  • можна робити запис уроку на комп’ютері;
  • можна ділити учнів на пари і на групи.

             Отже, освітні платформи сьогодні не лише урізноманітнюють навчальний процес, а й дають можливість зробити його безперервним. А це означає, що за будь-яких умов кожен учень має можливість отримувати якісну освіту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

      Сучасний освітній процес постійно вимагає розширення меж методичних новацій. Здобувач освіти зацікавлений не тільки в знаннях та їх якості, а ще й має на меті їх успішне практичне застосування. Підлітки активно використовують у повсякденному житті інтернет. Фактично він став частиною їхнього життя і активно входить і в побут старшого покоління. Це і зумовлює його використання  в освітньому процесі. Щоб умотивувати учнів та дати їм можливість успішної соціалізаціі, ми повинні виходити на новий рівень викладання, який не можливий без застосування інтерактивних цифрових технологій, платформ та додатків.

У роботі проаналізовано  використання електронних додатків, сайтів та платформ; названо науковців, які  досліджували використання інноваційних технологій в сучасному освітньому просторі. У процесі роботи ми познайомилися  з видами електронних додатків, на основі аналізу літератури та існуючого педагогічного досвіду з’ясували можливості та особливості використання додатків, освітніх сайтів та платформ на уроках української мови та літератури, представили фрагмент  уроку з використанням електронних додатків.

У роботі також наголошено на  важливості використання сайтів, платформ та додатків у навчальному процесі, бо вони стали невід’ємною частиною нашого життя. Сьогодні домінування пам’яті над мисленням у навчальній діяльності учнів стало одним із недоліків системи освіти і поставило під сумнів її ефективність у сучасному світі. Проте вміння використовувати цей недолік з допомогою ґаджетів стане неодмінним плюсом. Звертається увага на те, що саме сучасна школа повинна дати поштовх до формування готовності до саморозвитку та безперервного навчання, активної навчально-пізнавальної діяльності учнів, формуванню навчального процесу з урахуванням індивідуальних вікових, психологічних і фізіологічних особливостей учнів.

Із урахуванням усього вище зазначеного,  у даній роботі запропоновано способи використання освітніх сайтів та платформ, мобільних додатків, інтерактивних методик, які використовуються вчителем на уроках української мови та літератури. 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

1. Алексюк А. М. Педагогіка вищої школи. Курс лекцій: модульне навчання: Навч. посібник. К.: ІСДО, 1993. 217 с.

2. Андрєєва О. В. Використання комп’ютерних технологій на уроках і у позакласної роботі. Зарубіжна література в школі. 2009.  № 18.  С. 32-34.

3. Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем. Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В. Ю. Бикова, Ю.О. Жука / Інститут засобів навчання АПН України.  К.: Атіка, 2005. С. 5 - 15.

4. Горіна Ж. Д. Методична презентація рекламних медіатекстів на освітньому web-порталі. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки.  2016.  № 6.  С. 44-48. URL :

 http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpupupp_2016_6_10

5.Дегтярьова Г.А. Концептуальна модель розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічних дисциплін у системі післядипломної педагогічної освіти. ScienceRise. Pedagogical Education.         2016 № 5.  С. 19-26. - Режим доступу:  URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texcped_2016_5_6.

6. Дудка І. С. Використання мультимедійних технологій у процесі навчання. Завуч. 2008.  № 31.  С. 10 - 12.

7. Єргіна О. В. Сучасний урок і мультимедійні технології: досвід і перспектива. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2008.  № 2.  С. 12-14.

8. Запорожченко Ю. Г. Використання засобів ІКТ у дистанційному навчанні учнів з функціональними обмеженнями. Інформаційні технології в освіті.  2013.  Вип. 16.  С. 75-82. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_16_11.

9. Караман С.  Упровадження педагогічних інновацій у теорію і практику професійної підготовки вчителя-словесника [Текст]. Вісник Львівського університету. Серія філологічна.  Львів : Львів. нац. ун-т ім. І. Франка, 2010.  Вип. 50.  С. 87-97.  Бібліогр. в кінці ст.

10. Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа).  Пед. газета. 2002. Січень (№ 1). С. 4 – 6.

11. Корицька Г. Активізація пізнавальної активності учнів на уроках української мови та в позаурочній діяльності шляхом використання веб-технологій. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Електронні інформаційні ресурси: створення, використання, доступ» (м. Вінниця 8-9 листопада 2017 року) URL :  http://konferencia.voipopp.vn.ua/www/index.php.

12. Національна перспектива розвитку освіти України у ХХ столітті.  К.: Шкільний світ, 2001.  24 с.

13. Нікуліна А. С., Максименко Ю. Б. Інноваційні педагогічні технології навчання професії.  Донецьк: ООО "Норд Комп’ютер". 2005.  385 с.

14. Паламарчук В.Ф., Л. І. Даниленко. Тенденції розвитку інноваційних процесів у вищій освіті України у контексті Європейського вибору. Післядипломна освіта в Україні. 2004. № 1. С. 39-43.

15. Якиманська І.С. Розробка технології особистісно-орієнтованого навчання.  Питання психології.  1995.  № 2.  С.31-34.

16. Фурман А. В. Психодіагностика особистісної адаптованості. Тернопіль: Економічна думка, 2000.  197 с. 

 

             

 

docx
Додано
29 вересня 2022
Переглядів
1127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку