Методичний посібник "Використання словниково-логічних вправ з метою розвитку мовленнєвих обдарувань молодших школярів"

Про матеріал
В даному методичному посібнику наведено орієнтовний зміст завдань, за допомогою яких на уроках української мови і читання вчителі зможуть розвинути творчі мовленнєві обдарування кожної дитини. Використання збірника на уроках особливо актуальне сьогодні, коли філософія освіти орієнтована на дитиноцентризм, на врахування індивідуальних особливостей, досвіду кожної дитини, забезпечення розвитку кожної особистості в міру її можливостей і потреб. Учень на уроці виступатиме не в ролі здебільшого пасивного слухача, а й активного співрозмовника.
Перегляд файлу

Використання словниково-логічних вправ

 

з метою розвитку мовленнєвих обдарувань молодших школярів

 

Розвиток мовленнєвих здібностей - необхідна умова формування соціально активної особистості.

З  огляду на соціальну і педагогічну значущість рідної мови для становлення і розвитку кожної особистості, цьому предмету в системі шкільного навчання і виховання відведено об'єктивно особливу роль. Адже набуті в початкових класах особистісні якості, зокрема, пов'язані з мовленням, не тільки забезпечують основу подальшого навчання, виховання і розвитку підлітків та молоді, а й значною мірою зумовлюють практичну, громадську та професійну діяльність дорослої людини.

Мова і мовлення є продуктом культури і невід ємною її складовою. Саме мова сформувала людину як особистість і творця культурних цінностей. Мова обслуговує потреби суспільства через цілий ряд життєво важливих функцій :

мислительну  (мова є інструментом і засобом мислення, формою існування думки );

пізнавальну  (засобами мови людина пізнає світ );

комунікативну  (мова є засобом спілкування);

національно - культурологічну  (за допомогою мови людина усвідомлює себе представником певного народу - коли ця мова є рідною; або вона прагне пізнати, вивчити, оцінити культурні надбання іншого народу - коли вивчає іншу, іноземну мову ).

Пізнання мови на різних її рівнях ( фонетичному, словотвірному, лексичному, граматичному) є  джерелом різнобічних знань, засобом розвитку мислення, мовлення, духовного збагачення людини, засобом розвитку мовленнєвої особистості.

Мовленнєва особистість  характеризується не лише тим, що вона знає про мову, а й тим, як вона може її використовувати.

Готовність суб’єкта використовувати мову в своїй діяльності можна назвати мовленнєвою здібністю.  В ній закладено, з одного боку, найважливіші складові мовної системи, а з іншого - основні види мовленнєвої діяльності - слухання і розуміння, говоріння, читання й письмо. Відомі такі рівні мовленнєвої здібності:

рівень правильності - дотримання мовних норм ;

рівень швидкості - обґрунтований розподіл мовленнєвої дії в часі;

рівень насиченості - багатство словника і граматичних форм, виражальних мовних засобів, які виходять за межі мінімуму тих мовних засобів, які необхідні для досягнення звичайного рівня;

рівень адекватного вибору - вибір мовних форм  на основі адекватності висловлювання задуму, ситуації спілкування, зорієнтованості на слухача, його можливості у сприйнятті словесної інформації.

Особливу роль у формуванні учня-мислителя, творця відіграє успіх у навчальній діяльності.   В.О.Сухомлинський основне завдання вбачав у тому, щоб «...постійно розвивати в дітей почуття задоволення учінням, щоб з того почуття виник і утвердився емоційний стан - пристрасне бажання вчитися, творити».

Для того, щоб допомогти кожній дитині відчути радість пізнання, оволодіти мовленнєвими здібностями, супроводжувати її під час нелегкого шляху набуття компетентностей, було розроблено цей методичний порадник.

В даному методичному пораднику наведено орієнтовний зміст завдань, за допомогою яких на уроках української мови і читання вчителі зможуть розвинути творчі мовленнєві обдарування кожної дитини. Використання збірника на уроках особливо актуальне сьогодні, коли філософія освіти орієнтована на дитиноцентризм, на врахування індивідуальних особливостей, досвіду кожної дитини,   забезпечення розвитку кожної особистості в міру її можливостей і потреб. Учень на уроці виступатиме не в ролі здебільшого пасивного слухача, а й активного співрозмовника, доповідача, коментатора, учасника полілогу, маленького творця-поета чи письменника. Саме в таких формах активної навчальної діяльності школярів виявлятимуться адаптивні можливості освіти, відбуватиметься активна соціалізація дитини, яка в процесі навчання братиме участь у таких видах і формах діяльності, з якими їй доведеться зіткнутися в дорослому житті.

Необхідною умовою для успішного вирішення цієї проблеми є системний підхід до мовного розвитку. Слово має бути поставлене в центр всієї роботи.

З перших днів перебування дитини в школі перед учителем стоїть завдання навчити його висловлювати свої думки правильно, послідовно, точно і виразно. Звісно, що з цим завданням учень може впоратись лише в тому разі, якщо його увага буде прикута до лексичної сторони мови.

Діти приходять до школи справжніми "чомучками". У них безліч ідей, цілий океан відповідей на запитання. Уроки творчості – це  необхідність . Вони покликані передусім сприяти розвиткові творчого мислення. Це відбувається завдяки тренувальним вправам та іграм, оригінальним, дійовим, мотиваційно-цікавим рішенням проблеми. Саме у грі, яка завжди вимагає творчості, є невимушеною, захоплює дитину і дає простір для розвитку фантазії, дитина реалізує свої природні можливості.

Наведемо приклади словниково - логічних вправ, які можна широко застосовувати у роботі.

- Назвати предмети з наступним узагальненням :

а) дуб, сосна, береза - ...

б)карась, окунь, лин - ...

- Продовжити називати видові поняття після узагальнення :

а) маслюк, мухомор - це гриби. Які гриби ти ще знаєш?

б) помідори, огірки, капуста - це... Які ще ... ти знаєш?

- Вилучити "зайвий" предмет. Що зайве? Чому?

а) стіл, крісло, телевізор, шафа;

б) дуб, бузок, сосна, береза;

в) Дніпро, Харків, Дон, Оріль.

- Узагальнити через протиставлення:

а) верба - дерево, смородина - ...;

б) спідниця - одяг, черевики - ....

- Дібрати видові ознаки до родових :

а) овочі - це редиска, ...;

б) транспорт - це автомобіль, ...;

в) птахи - це лелека, ...

- Визначити видові, родові ознаки:

а) троянда - це ...;

б)лисиця - це ...

- Називання за частиною цілого :

а) слухавка - телефон, пелюстка - ..., стовбур -  ...

-  Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір,..):

а) пухнаста, руда, хитра - ...;

б)гарна, червона, запашна, чарівна - ...

- Визначити предмет за його діями :

а) світить, гріє, блищить, пригріває • ...;

б) біжить, шумить, дзвенить, дзюрчить - ...

- Логічне визначення предмета:

а) сосна - хвойне дерево;

б)ромашка - ...

- Опиши за кольором, формою, смаком :

а) морква - продовгувата, смачна, соковита, хрумка;

б) яблуко - кругле, ...;

- Вибери відповідні прикметники до поданих іменників :

а) горіх -...;

б) квітка -...;

в) осінь • ...;

г)  зима - ...

( Славна, смачний, золота, хмарна, біла, сердита, гарна, червона, снігова, дощова, маленька, коричневий, жовта, морозна, міцний, голуба, маленький, щедра, запашна, круглий ).

- Назви якомога більше слів :

а) з префіксом пере-;

б) закінченням -а;

в) закінченням, які римуються;

г) слова-іменники в називному відмінку, що містять три названі букви: а, к, н.

- Склади словосполучення :

а) перше слово - іменник, друге - прикметник;

б) перше слово - прикметник, друге - дієслово;

в) перше слово - дієслово, друге - прикметник, третє - іменник.

- Склади речення, в яких :

а) підмет стоїть на початку;

б) підмет стоїть в середині речення;

в) два підмета і один присудок;

г) кожне слово починається з вказаної букви : П-, м-, Н-, б-.

-         Склади якомога більше нових слів з слова жайворонок. ...

-         Гра "Кордон"

На картках врозсип написано 10-15 слів однієї тематики. Потрібно провести кордон так, щоб усі слова поділити на дві групи. Тема - "Риси характеру" . ( Учні хвилястою лінією розмежовують:

1) хороший, чесний, добрий, відданий, радісний, веселий; 2) злий, впертий, боягузливий, жадібний, брехливий.

- Гра "Аукціон".

Вчитель оголошує тему. Наприклад, "Кольори літа". Учні по черзі називають слова, хто останній - той переможець.

- Гра "Крученики". Матеріалом для гри може бути будь-який матеріал, цікавий дітям. Наприклад, чинкаідв (дівчинка). Після розгадування анаграми діти складають і поширюють речення зі словом - відгадкою, додаючи по 1-2 слова.

Дівчинка співає. Дівчинка співає пісеньку. Дівчинка співає веселу пісеньку. Маленька дівчинка співає веселу пісеньку. Маленька дівчинка співає пісеньку про соняшник. ...

- Гра "Антоніми".

а) Добери антонімічні пари : близький - ..., чорний - ..., чесний - …, день - ..., ворог - ...

б) Заміни прикметники на антоніми. Який текст тобі сподобався більше? Чим?

Була холодна весна. Дув пронизливий вітер, Чорні густі хмари витанцьовували на небі. Природа чекала на зимовий рясний дощ.

в) Прочитай, як змальовано весну. Подумай, як треба змінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені.

Легкі білі хмаринки пливли по небу. Лагідний вітерець злегка гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна.

 

Збагачення мовлення школярів синонімами сприяє точнішому розумінню різних відтінків значення, привчає дітей вдумуватись у його зміст, семантично правильно будувати словосполучення, використовуючи найбільш влучні слова та уникаючи повторів.

Для роботи над синонімами можна запропонувати такі завдання :

-         Складіть синонімічний ланцюжок: хурделиця - хуртовина - завірюха, заметіль.

-         Доберіть близькі за значенням слова до даного : ліс, (праліс, діброва, бір...).

-         Із поданих слів випишіть синоніми до слова

а) дівчинка:

Ясочка, пташенятко, донечка, дівчатко, ніженька, сонечко.

б) будинок:

Земля, небо, житло, хлопець, квартира, оселя, дім, палац, гніздо, хата;

в) сміливий :

Веселий, відвалений, догадливий, хоробрий, працьовитий, відчайдушний, щирий, кмітливий, безстрашний

-         Замініть у реченні виділене слово синонімом :

Полетів пухнастий сніжок. ( посипав, пішов )

- Виберіть і вставте найбільш влучне слово :

Заблищав на сонці ...  сніг. ( Білий, пухнастий, сріблястий).

- Який з прикметників, поданих у дужках, близький за значенням до виділеного.

Холодна джерельна вода ( прозора, чиста, крижана). Жаркий літній день (чудовий, безхмарний, теплий). Швидка руденька білочка (весела, пустотлива, метка).

- З поданих у дужках синонімів виберіть ті, які найбільше відповідають змісту речень.

а) Плакучі верби (сумують, журяться, нудьгують) над водою. Нарешті пронизливий вітер вирішив (вгомонитись, затихнути, відпочити, заспокоїтись) від праці.

б)  Вузенька покручена (стежка, дорога) вела через поле. За селом починався березовий (гай, ліс).

Школа розташувалася у великому кам'яному (палац, будинок, дім).

- Вставте в речення дієслова з дужок, які підходять за змістом.

а) Через поле, через гай ...  хлопчик Помагай.

Аж ось прямо на них ...  вовк, такий страшенний та здоровенний. За старою  ведмедицею втомлено ...  ведмежа.

( Ходить, суне, плентається )

б) На сході небо стало ....

.... Прапор майорів над площею.

 Щічки у дівчинки були ...

Ліс восени став ...  .

( Червоний, багряний, рожевий, рум'яний)

в) Взимку люди заготовляють .. для тварин.

Матуся зварила дуже смачну ...  .

Для рослин весною потрібна ...  .

У дорогу турист взяв з собою ...  .

(Їжа, страва, харч, корм, пожива)

г) Прийшла зима. Повітря стало .    Якщо постояти на місці, то руки починають ..., ноги ... , все тіло ...  .

(Холонути, клякнути, мерзнути, дубіти).

 

Розвиток умінь користуватись виражальними можливостями слова для точної передачі думки повинен відбуватися паралельно із збагаченням і розширенням словникового запасу школярів.

-         Розподіліть іменники у дві колонки, у першу - слова, що відповідають гарному настрою, в другу - поганому.

Радість, сльози, горе, сум, сміх, образа, печаль, донечка, щастя, невдоволення, свято.

-         Розподіліть слова у дві колонки: у першу – з  позитивним емоційним забарвленням, у другу – з  негативним.

Доріжка, рученька, носище, баба, матінка, дідуган, бабусенька, донечка, сонечко, собацюра, вітрище, носик, ніженька, пташечка, ледар, молодець, травиця, грубіян, вітерець, злодюга, краса, хлопчисько, дідусь.

-         Доберіть з дужок пропущені слова, розберіть їх за будовою. Якого значення надають суфікси словам?

Місяць (...)

Промінь (...)

          Кинув до нас.

         Спи ж, мій (...)

         Пізній бо час.

          (Леся Українка)

 (Тихесенький, малесенький, яснесенький)

- З поданих слів випишіть прикметники до слова дідусь:
Маленький, старенький, добрий, дбайливий, білий,

працьовитий, пухнастий, ласкавий.

- Від поданих іменників утворіть назви із зменшено-пестливим
значенням за зразком:

Білка - білочка; миша - ...;

заєць - ...; горобець - ...;

риба - ...; тигр  ... .

- Змініть слова у дужках так, щоб вони підходили за змістом
речення.

Над землею у високому небі пропливали м як/ легенькі (хмари). Страх захопив дівчинку своїми величезними (руками). У нашого котика біленькі (лапи) і (хвіст). Наш клас посадив у шкільному саду маленькі (дерева).

-         Доберіть до поданих у лівій колонці іменників прикметники з

правої колонки :

Мишка біленький

Кошеня рідненька

Підсніжник сіренька

Матуся солоденький

Мед тепленьке

Сонечко руденьке

-         Виберіть прикметники, за допомогою яких можна описати
мамину усмішку, мамині руки, мамині очі.

Ніжна, ласкава, добра, чуйна, щира, печальна, лагідна, працьовита, дбайлива, рідна, мила.

-         Доповніть ряди емоційно забарвленими прикметниками.

Весна - лагідна, ...

Берізонька  - зелененька, ...

Кошенятко - маленьке,  ...

Матуся - мила, ...

 

1

 

doc
Додано
13 червня
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку