Методичний прийом «Ромашка Блума»
Технологія цього прийому розроблена за педагогічним принципом таксономії (від грец. – порядок і закон) американського психолога Бенджаміна Блума та його шести рівнів навчальних цілей в когнітивній сфері: знання – розуміння – застосування – аналіз – синтез – оцінка.
Після першого знайомства з інформацією вчитель ставить учням питання:
- Прості/фактичні (на перевірку пам’яті): Що…? Де…? Коли…?
- Уточнювальні: Ти вважаєш, що…? Тобто ти сказав, що…? Ти бачиш це так..?
- Пояснювальні: Чому…? Що мається на увазі…? Яка головна ідея…?
- Творчі, де є елемент прогнозу/припущення: А що, якби…? Як би покращили…? Запропонуйте альтернативу…
- Оцінювальні: Чим щось відрізняється від іншого? Наскільки цінними є…? Як би ви визначили/аргументували…? Яке судження ви можете зробити з приводу…? тощо.
- Практичні, що мають висвітлити зв’язок теорії з життям: де це застосовується у повсякденному житті? Як це можна використати на практиці?
Питання можна оформити у вигляді «ромашки Блума» (де на кожній пелюстці – відповідне питання) та дати на опрацювання в командах, групах, трійках.
Наприклад, при вивчені теми із всесвітньої історії у 11 класі «Друга світова війна» на уроці узагальнення можна використати прийом «Ромашка Блума».
- пелюстка проста – Коли відбулася Друга світова війна? Скільки країн було в неї втягнуто?
- пелюстка уточнювальна – Ви вважаєте цю подію справді знаковою у житті суспільства?
- пелюстка пояснювальна – Як саме Друга світова війна змінила суспільство?
- пелюстка творча – Як ви вважаєте, чи можна було уникнути цієї війни? Як саме?
- пелюстка оцінювальна – Які уроки із Другої світової війни винесло людство? Чи були вони ефективні?
- пелюстка практична – Для чого нам сьогодні знати про Другу світову війну?
Окрім цього, дієвим методичним прийомом, який можна вважати похідним від таксономії Блума, є прийом ретроальтернативістики. Учням на основі вже набутих знань пропонують спрогнозувати інший варіант розвитку подій.
Наприклад, ми з історії знаємо, що Друга світова війна відбулася. Це факт. Але учням задаємо такого типу запитання:
А що було б, якби цієї війни у житті людства не було?