1
План-конспект уроку з Всесвітньої історії 11 клас
Тема уроку: Німеччина
Мета уроку: розкрити перебіг подій, які привели до створення двох німецьких держав, та дати їм оцінку, охарактеризувати розвиток Німеччини у повоєнні роки; закріпити навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу,уміння розглядати історичні явища в конкретно – історичних умовах; виховання учнів у дусі патріотизму, національної свідомості та гідності
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання уроку: підручник, хрестоматія, карта ″Політична карта″, атлас, картосхеми
Основні поняття і терміни: Берлінська криза, соціальне ринкове господарство, господарчі реформи, німецьке ″економічне диво″, розкол Німеччини, НДР, Берлінський мур, нова східна політика
Основні дати: 1948 р. – початок господарської реформи; 1948 – 1949 рр. - Берлінська криза; 7 вересня 1949 р. – проголошення НДР; 1950 р. – вступ до НДР до РЕВ; 1950 – 1960 - ті рр. - німецьке ″економічне диво″; 1952 р. – скасування окупаційного режиму в ФРН; 1961 р. - Берлінська криза; 3жовтня 1990 р. - об′єднання Німеччини
Хід уроку:
I. Організаційна частина. (1-3 хв.)
1.1. Привітання.
II. Актуалізація і корекція опорних знань(5 -8 хв.)
2.1.Перевірка домашнього завдання
2.1.1.Історичний диктант:
Запитання:
1) Якими були наслідки Другої світової війни для Франції?(Друга світова війна й окупація країни завдали великої шкоди французькій економіці. Безробіття носило масовий характер. Процвітали ″чорний ринок″ і спекуляція, ціни росли в шість разів. Промислове виробництво у країні скоротилось утричі. У колоніях розгорнулась могутня національно-визвольна боротьба)
2) Які політичні сили стали домінуючими в перші повоєнні роки у Франції? (Політична атмосфера характеризувалася величезним впливом сил руху Опору, бурхливим зростанням демократичних і антифашистських сил. Провідну роль в країні почали відігравати ФКП і СФІО партії, МРП.)
3) Коли було прийнято конституцію Червоної республіки? (23сепрня 1946 р.)
4) Основні положення конституції Червоної республіки. ( У країні вводилося загальне виборче право, рівноправність чоловіків і жінок. Вводилося право на працю, відпочинок, освіту. Урівнювались правах громадяни Франції і колоній)
5) Коли була затверджена конституція Франції розроблена Ш. де Голлем? (1 червня 1958 р.)
6) Коли розпочалися студенські заворушення у Франції? ( У березні 1968 р.)
2.1.2. Термінологічний словник:
I варіант: розкрити зміст терміну ″економічна доктрина″. (Економічна доктрина – це пошук оптимальної економічної моделі, що враховує національну специфіку розвитку);
II варіант: розкрити зміст терміну ″соціальна доктрина″. (Соціальна доктрина – це ідея асоціації праці, капіталу і кадрів як основа ″ третього шляху ″ розвитку);
III варіант: розкрити зміст терміну ″зовнішньополітична доктрина″. (Зовнішньополітична доктрина – це трансформація біполярної моделі світового порядку, створення ″третього полюса″ впливу в системі міжнародних відносинах.
III. Оголошення теми та мети уроку ( 1-3 хв.)
Вступне слово учителя:
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з однією із найрозвинутіших країн сьогодення – Німеччиною. Даний урок буде присвячений розкриттю перебігу основних подій, які привели до створення двох німецьких держав, охарактеризуванню розвитку Німеччини у повоєнні роки
IV. Вивчення нового матеріалу (7 хв.)
4.1. Пояснення (розповідь ) вчителя
Німеччина зазнала поразки у Другій світовій війні, і її долю вирішували країни – переможці. Основні положення післявоєнного устрою Німеччини були розроблені на Потсдамській конференції у липні – серпні 1945 р. Західнонімецькі землі опинились в американській, англійській і французькій зонах окупації. У 1947 р. Англія і США об′єднали свої окупаційні зони в Бізонію. У Німеччині було створено єдину адміністрацію і військове командування, розгромлено проект конституції і створено управління господарством, яке очолив Л. Ерхард. Господарська реформа включала в себе грошову реформу та реформу цін. Їх проведення розпочалося у 1948 р. грошова реформа передбачала створення твердої національної валюти. Господарські реформи 1948 р. переросла в економічні реформи 1948 – 1956 р., які привели економіку ФРН на третє місце у світі. Економічні перетворення і результати реформ отримали назву ″німецьке економічне диво″. 7 вересня 1949 р. було проголошено Федеративну Республіку Німеччини (ФРН). За формою правління ФРН стала парламентською республікою. Уряд очолив канцлер. 7 жовтня 1949 р. в радянській зоні окупації було проголошено Німецьку Демократичну Республіку (НДР). На відміну від ФРН, НДР стала унітарною державою. Колишні земельні органи самоврядування були ліквідовані. Зверніть увагу!
Помітним явищем політичного життя 1970-1980-х рр. стали нові масові рухи. Найбільшим із них був рух на захист оточуючого середовища – рух ″зелених ″. Наприкінці 1970- х рр. у зв′язку з розміщенням на території ФРН ядерних ракет набув масовості пацифістський рух. Такі явища в житті ФРН стали показником кризи ″ держави процвітання ″ і традиційних політичних партій. У грудні 1989 р. постало питання про об′єднання двох Німеччин. 1червня 1990 р. у НДР було введено західнонімецьку грошову одиницю – дойчмарок. 12 вересня СРСР, США, Англія, Франція підписали договір про остаточне врегулювання німецького питання. 3 жовтня 1990 р. відбулося об′єднання Німеччини, столицею якої став Берлін. Після об′єднання ФРН стала повноправним членом світового співтовариства. У Європі ФРН стала найбільш населеною країною ( 80 млн. осіб) з могутнім економічним потенціалом. Після об′єднання ФРН стала проводити активну внутрішню політику.
4.2. Перевірка первинного сприйняття
Запитання:
V. Узагальнення і систематизація учнями нових знань (2 хв.)
Скласти план ″Причини швидкого економічного розвитку ФРН″
Причини швидкого економічного розвитку ФРН:
VI. Підсумок уроку.
Слово вчителя:
″Отже , на сьогоднішньому уроці ми ознайомилися з новою країною – Німеччиною, прослідкували основні етапи розвитку Німеччини з періоду Другої світової війни до Незалежності НДР. Ознайомилися із такими термінами як німецьке ″економічне диво″ , господарчі реформи, берлінська криза тощо. На аналізі інформації, поданої в підручнику створили план ″Причини швидкого економічного розвитку ФДРН″. Проаналізували положення Німеччини на міжнародній арені після об′єднання Німеччини, та дійшли остаточного висновку, що на сьогоднішній день Німеччина є могутньою державою Європи та світу, вагомим чинником міжнародних відносин. Дорогі діти, наш урок підійшов до завершення ми з вами гарно продуктивно попрацювали. Ви всі молодці та старанні діти″.
6.2. Контроль оцінювання знань учнями (вчитель оцінює діяльність учнів на уроці).
6.2. Домашнє завдання
1) Відповісти на запитання 32-39 на ст. 77, параграф 54; виконати вправи: ст.. 42(створити розгорнутий план ″ Результати та наслідки об′єднання Німеччини ″);
2) Підготуйте реферати за темами (на вибір) ″К. Аденауер – будівничий нової Німеччини ″, ″Реформи Л. Ерхарда″, ″Нова східна політика Німеччини″, ″ Події 1953 р. в Берліні ″, ″Німеччина на сучасному етапі″.
1