МЕТОДИЧНИЙ ТРЕНІНГ
«Формувальне оцінювання вмінь і компетентностей учнів:
інструменти і методика використання»
Мета:
сприяти опануванню педагогами початкової школи технік формувального оцінювання, які використовуються для вимірювання навчальних досягнень учнів 1 – 4 класів на конкретний момент на даному етапі
Завдання:
Учасники методичного тренінгу
Очікувані результати
Структура тренінгу
Вправа |
Час |
Матеріали |
Ранкове коло «Самопрезентація» |
10 хв. |
|
Міні-заняття № 1 Формувальне оцінювання |
||
Вправа «Труднощі оцінювання» |
10 хв. |
Тренер: фліпчарт, папір, маркери
|
Перегляд відеоролика «Оцінювання в країнах світу» |
5 хв. |
Відео-додаток 1 |
Вправа «Асоціативний кущ» |
5 хв |
Тренер: фліпчарт, папір, маркери
|
Вправа «Народ скаже, як зав’яже» |
10 хв. |
Учасники: аркуші паперу А4, маркери. |
Доповідь-презентація «Формувальне оцінювання» |
25 хв. |
Тренер: презентація |
Перегляд відеоролика «Формувальне оцінювання» |
5 хв. |
Відео-додаток 2 |
Вправа «Оцінюємо без оцінки» |
15 хв |
Тренер: презентація Учасники: аркуші паперу, магнітна дошка, магніти. |
Презентація свідоцтва досягнень |
10 хв. |
Тренер: свідоцтво досягнень, презентація |
Міні-заняття № 2 Технологія портфоліо |
||
Міні-лекція «Технологія портфоліо» |
20 хв. |
Тренер: презентаційні матеріали
|
Вправа «Сторінками портфоліо» |
15 хв. |
Тренер: презентаційні матеріали (слайд-шоу, зразки портфоліо) Учасники: аркуші паперу |
Вправа «Техніки самопрезентації особистості» |
25 хв. |
Тренер: фліпчарт, папір, маркери; Учасники: аркуші формату А3, кольорові маркери |
Рефлексія Вправа «Телеграма» |
10 хв |
Трененр: плакат «Телеграма» Учасники: паперові силуети голубів, кольорові маркери |
Ранкове коло «Самопрезентація»
Привітання тренерів
Доброго ранку, доброго дня,
Мої колежанки – весела рідня!
З новою зустріччю вас вітаю,
День цікавий обіцяю.
День сьогодні хоч й робочий,
Та на витівки охочий:
З нами попрацює,
З нами й пожартує!
Вітання від учасників тренінгу
Вправа «Самопрезентація»
Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної праці.
Примітка: якщо група складається із незнайомих між собою вчителів, спочатку кожен називає своє ім’я
Вправа «Чарівна скринька» (щоденник)
Міні-заняття № 1 Формувальне оцінювання
Вправа «Труднощі оцінювання»
Учасники висловлюють проблеми оцінювання із своєї практики - тренер записує їх на плакаті
Наприклад,
1. Субєктивний характер оцінювання вчителем нестандартних відповідей чи результатів роботи;
2. Наявність рефлексу солідарності, коли вчитель намагається допомогти учневі під час відповіді. Оцінка стає способом установлення добрих стосунків з учнем;
3. Орієнтація не на реальний результат навчання конкретного учня, а на його порівняння з іншим учнем. Таке оцінювання психологічно дуже небезпечне, оскільки не враховує, якою ціною здобуваються знання;
5. Оцінювання учня незалежно від життєвих обставин: « Якщо учень прийшов на урок, то має працювати, як усі»;
6. Безпосереднє «виховання» дитини через оцінку, наприклад, оцінюють те, що вона забула вдома зошит чи ручку, погано поводилася на уроці;
7. Формування в дитини залежності від оцінки. Учитель навіює учневі думку, що він не гідний високої оцінки, і учень, який хоче змінити свою оцінку, докладає значних зусиль, яких учитель не помічає.
Перегляд відеоролика «Оцінювання в країнах світу» (4 хв)
Вправа «Асоціативний кущ»: ПЕДАГОГІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Підсумок, результат |
|
|
Підсумкове оцінювання (остаточне) |
Порівняння, співвідношення |
з критеріями, попередній результат, з колективом, з програмою |
|
|
Аналіз |
Зміни Досягнення Прогалини Можливості (перспективи) |
Що робити? Кому робити? (діти, батьки, вчитель, адміністрація) |
Формувальне оцінювання (поточне) |
Вправа «Народ скаже, як зав’яже»
Представлення роботи груп
Доповідь-презентація «Формувальне оцінювання» (додаток)
Перегляд відеоролика «Формувальне оцінювання» (4 хв)
Вправа «Оцінюємо без оцінки»
Кожна пара має записати приклади вербального оцінювання на певну букву алфавіту:
1 – дитина має зрозуміти, що її робота успішна, взірцева
2 – дитина має зрозуміти, що їй слід ще попрацювати над даним завданням
Презентація свідоцтва досягнень
Міні-лекція № 2
Технологія Портфоліо
Однією з важливих технологій оцінювання у початковій школі, особливо у першому класі, є технологія портфоліо, яка відрізняється від традиційних методів оцінювання тим, що забезпечує вчителя обґрунтованою інформацією про процес і результати навчальної діяльності учня, забезпечуючи при цьому можливості для здійснення власних оцінних суджень щодо результатів своєї діяльності.
Портфоліо, яке з’явилося у світовому освітньому просторі у 90-х роках як інноваційна форма оцінювання і форма накопичення інформації, вважається «автентичним», тобто істинним, найбільш наближеним до реального оцінювання, до індивідуалізованої оцінки, зорієнтованої не лише на процес оцінювання, а й самооцінювання.
Портфоліо це:
Технологія портфоліо забезпечує досягнення таких цілей:
Портфоліо – це інструмент, який демонструє, чого досягла дитина. Це не спосіб планування роботи з дитиною. Проте, педагог може використовувати інформацію з портфоліо для того, щоб розробляти подальші плани роботи – адже потрібно спочатку знати, що вже вміє робити дитина, для того щоб планувати наступні кроки. Користуючись інформацією з портфоліо, педагог також дізнається про сильні і слабкі сторони дитини, про хід її мислення, про прогрес в опануванні навичками тощо.
Портфоліо завжди візуалізоване – зазвичай, у вигляді спеціальної папки. Однак його зміст не зводиться лише до колекції учнівських робіт. Портфоліо – це спеціально спланована та організована індивідуальна добірка матеріалів і документів, яка демонструє зусилля, динаміку і досягнення учнів у різних сферах.
Ось чому кінцеву мету навчального портфоліо вбачають в унаочненні прогресу навчання за результатами навчальної діяльності.
Формування портфоліо здійснюється суб’єктивно. У процесі вибору робіт для портфоліо вчителю важливо дати відповіді на такі запитання: Що добре вдається цьому конкретному учневі? Який прогрес у формуванні відповідної компетентності (компетентностей) демонструє ця робота учня? Яким чином ця робота співвідноситься з іншими роботами, що містяться у портфоліо?
Зазвичай розрізняють три основні види портфоліо, кожен з яких має свої сильні і слабкі сторони:
Часто педагоги можуть одночасно використовувати елементи усіх трьох видів портфоліо. Кожен навчальний заклад і кожен вчитель має знайти спосіб, який є найбільш ефективним для того, щоб якомога більше дізнатися про дитину і забезпечити її додаткові потреби.
Як виглядає портфоліо учня початкової школи? В першу чергу воно має бути яскравим, можливо, пов’язане з улюбленими мультиплікаційними героями дитини. Учнівське портфоліо має відображати усі досягнення дитини; позитивні емоції, виражені в творчих роботах тощо. Створення учнівського портфоліо допоможе вчителю більше дізнатися про дитину.
Вправа «Структура учнівського портфоліо»
Учасники об’єднуються в пари (або трійки) та шляхом випадкового вибору створюють макет або рекомендації щодо інформації за розділами портіоліо.
Орієнтовні зразки:
Титульний аркуш «Це Я». Містить інформацію про адресу і найменування навчального закладу, прізвище, ім’я, по-батькові учня і клас. За бажанням можна опублікувати на титульному аркуші фотографію учня.
«Мої фотографії». На цій сторінці портфоліо можна опублікувати як сімейні фотографії, так і фотографії самого учня.
«Моя сім’я». Тут вказується інформація про склад сім’ї учня. Ці сторінки можна присвятити найріднішим, близьким людям, а саме батькам, братам, сестрам, бабусям і дідусям, доповнити альбом відповідними фотографіями.
«Що я вмію і люблю робити». Цей розділ дозволяє проілюструвати навички і захоплення учня. У розділі «Я умію робити» рекомендується вказати найбільш значимі досягнення учня. Це не обов’язково має відноситися до навчання. Наприклад, якщо дитина навчилася плавати цього літа, то для першого або другого класу це також є досягненням. У розділі «Я люблю робити» рекомендується вказати відомості про інтереси і захоплення учня. У розділі «Мої захоплення» зазначаються захоплення дитини. Буде чудово, якщо ці захоплення матимуть практичну основу і будуть представлені оригінальними виробами, аплікаціями, які прикріпляються. У процесі навчання ця інформація може допомогти педагогам розвинути наявні у дитини здібності, а також знайти серед однокласників однодумців і друзів.
«Мій режим дня». Цей розділ портфоліо дає учневі навички планування. Буде корисно, якщо поля цієї форми учень заповнить самостійно, а ви йому потім допоможете звести інформацію за часом тих або інших справ. Рекомендуємо роздрукувати цей лист портфоліо і повісити його вдома поряд із робочим місцем учня. У вкладці «Моя улюблена їжа» буде дуже цікаво написати не лише про смакові переваги, але також розкрити секрети парочки рецептів.
«Мої досягнення і плани». Інформація в цьому розділі дозволяє педагогам зорієнтуватися в сильних сторонах учня, зрозуміти його прагнення і бажання отримати додаткові знання і навички, або ж переконатися в тому, що в учня вже існує деякий план дій, послідовне виконання якого дозволить йому зрештою досягти поставленої мети. На сторіночці «Мої досягнення» записуються усі результати досягнень дитини. Що, де і коли відбулося. Не забувайте вкладати сюди подяки, грамоти, якщо такі є.
«Моя зайнятість в гуртках, секціях і клубах». Тут необхідно вказати інформацію про назву гуртка, секції або клубу, назву установи, в якій проводяться зайняття і час, впродовж якого учень приймав або бере участь в діяльності гуртка або клубу.
«Моя творчість» (літературні роботи). Цей розділ не є обов’язковим. У початкових класах рівень освіти в області літератури, як правило, ще не на стільки високий, щоб учень вже мав необхідні навички складати які-небудь вірші або оповідання, і в той же час, бувають виключення.
«Мої малюнки», можна вклеїти малюнки, зроблені учнем, або роздрукувати лист цього розділу (краще в декількох екземплярах) і попросити вашу дитину намалювати що-небудь.
«Мої успіхи в навчанні» (роботи, які дитина вибере самостійно). Пам’ятаймо, що портфоліо має бути максимально орієнтованим на дитину. Коли дитині дається можливість вибирати свої роботи, тим самим створюється ситуація, у якій саме дитина починає визначати критерії, за якими її роботи будуть оцінюватися. Знаючи мету зберігання тієї чи іншої роботи, діти починають розуміти певні характеристики своєї роботи.
Вправа «Техніки самопрезентації особистості»
Учасники отримують картки-інструкції та створюють самопрезентацію за однією з технік (визначають самостійно)
Моє життєве кредо. Афоризм, рядок з вірша, цитата улюбленого письменника, які відображають внутрішній світ учня, його інтереси, ключові якості, особливості світогляду.
|
Пізнаю себе. При самопрезентації можна давати відповіді на наступні запитання:
|
Хто я? Незакінчені речення Коли я думаю про себе, то ….. Коли я думаю про себе, то починаю хвилюватися …… Коли я думаю про себе, то сміюся над тим …….
|
Самореклама. Можна змоделювати варіант реклами: Мій вчитель хоче бачити мене таким….. Мої тато і мама таким…. Мої друзі таким……. А насправді я такий……
|
Моя біографія від 1 місяця до сьогоднішнього дня. Оформляється з використанням фотографій, смішних надписів тощо.
|
Рефлексія
Вправа «Телеграма»
Мета: отримати коротку інформацію від груп про враження від проведеного тренінгу.
Телеграми зачитують перед групою та прикріплюються на плакат «Телеграма».
Інформаційні джерела:
Розпорядження КМУ № 988-р від 14.12.16 року «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року
Державний стандарт початкової загальної освіти // Постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. № 87
Методичні рекомендації щодо формувального оцінювання учнів 1 класу // Додаток до листів МОН від 18.05.2018 № 2.2-1250 та від 21.05.2018 № 2.2-1255
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28 січня 2014 року № 1/9-74 «Інструктивно-методичні матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів» [Електронний ресурс] / Сайт МОН України. – Режим доступу: mon.gov.ua/content/Нормативно-правова%20база/1-9-74.pdf.
Додаток до наказу МОН України від 19 серпня 2016 року № 1009 «Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи» [Електронний ресурс] / Сайт МОН України. – Режим доступу: old.mon.gov.ua/img/zstored/files/1-2-08-і.pdf.
Кабан Л.В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів у новій українській школі // [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4471.
Кельнер С.С. Оцінювання знань як стимул розвитку. Шкільному психологу все для роботи. № 9 – 2012.
Основні положення щодо проведення тренінгів // [Електронний ресурс] – Режим доступу: osvita.ua/school/method/technol/598
Нова українська школа: порадник для вчителя / під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.