Методичний урок для вчителів «Самоефективність учителя у контексті розвитку його методологічної культури»

Про матеріал
Методичний урок для вчителів спрямований на вдосконалення методологічної культури вчителя, розвиток його самоефективності. Захід підготували вчителі Криворізького НВК № 128 Аржаніков О., Мігульова І., Оксаніч А., Рожко Т., Щербанюк О.
Перегляд файлу

Методичний урок для вчителів «Самоефективність учителя у  контексті розвитку його методологічної культури»

(підготували вчителі Криворізького НВК № 128 Аржаніков О., Мігульова І., Оксаніч А., Рожко Т., Щербанюк О.

 

Єпіграф

 

Результатом освіченості людини є її здатність

 продовжувати навчатися.

 Джон Дьюї

 

Вступне слово.

 Шановні колеги. Зверніть увагу на епіграф нашої зустрічі. Це слова американського педагога і  філософ Джона Дьюї. Ми, як ніхто інший, розуміємо необхідність вчителю навчатися впродовж всього життя. 

 Той же Джон Дьюї сказав: «Розум – це не іменник, це дієслово».

То ж, ми зібралися сьогодні, щоб «набратися розуму» з теми, яку ви бачите на екрані, а для того, щоб наша зустріч була дієвою, пропонуємо провести її в формі методичного уроку для дорослих.

 Таким чином, ми зможемо з вами (мета) повторити деякі теоретичні питання, звернути увагу на їх практичне застосування і через таку роботу вдосконалити свою методологічну культуру…… 

 Нам всім добре відомі основні типи уроків. Давайте згадаємо їх. Запишіть в своїх блокнотах ті типи уроків, які ви використовуєте в своїй діяльності.

/дається 1-2 хв. для самостійної роботи вчителів/

 Різні науковці виділяють різні типи уроків. Взагалі їх сучасна класифікація   залежить від особливостей освітнього процесу та здійснюється на основі дидактичної мети кожного конкретного уроку. Ми ж з вами практики і, мені здається, найбільш поширеними можемо виділити такі типи уроків (на екрані):

  •                   комбіновані (змішані) уроки;
  •                   уроки засвоєння нових знань;
  •                   уроки формування навичок і вмінь;
  •                   уроки узагальнення і систематизації знань;
  •                   уроки практичного застосування знань, навичок і умінь;
  •                   уроки контролю і корекції знань, навичок і вмінь.

 

 Така класифікація є найзручнішою для планування, прогнозування діяльності вчителя, обґрунтування методики кожного уроку.

/за необхідності, йде обговорення/

 Ми з вами знаємо, що кожен тип уроку має свою структуру, тобто етапи побудови, їх послідовність, взаємозв'язки між ними. Характер елементів структури визначається завданнями, які слід постійно вирішувати на уроках певного типу, щоб найбільш оптимальним шляхом досягти тієї чи іншої дидактичної, розвиткової та виховної мети уроку.

 Визначення і послідовність цих завдань залежать від логіки і закономірностей навчального процесу. Зрозуміло, логіка засвоєння знань відрізняється від логіки формування навичок і вмінь, а тому і різниться структура уроків відповідних типів.              

 Кожний тип уроку має свою структуру.

 Пропоную звернутись сьогодні до комбінованого уроку, тому ще саме на такому уроці, на нашу думку, ми зможемо ефективно обговорити, засвоїти запропоновану тему і досягти поставленої перед собою мети.

 Давайте згадаємо структуру комбінованого уроку (на екрані).

Вона передбачає: 

  • перевірку виконання учнями домашнього завдання;
  • перевірку, оцінку і корекцію раніше засвоєних знань, навичок і вмінь;
  • відтворення і корекцію опорних знань учнів;
  • повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння;
  • сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу;
  • осмислення, узагальнення і систематизацію нових знань;
  • підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.

 

 Якщо немає зауважень, починаємо працювати. Перш, ніж ми перейдемо до перевірки виконання домашнього завдання,  пропонуємо не пропустити такий важливий етап уроку, як організаційний, або «емоційне налаштування на урок».

 Проведе цей етап уроку вчитель Оксаніч Анастасія Анатоліївна.

/слово надається Оксаніч А.А./   3-4 хв.

 

 Переходимо до слідуючого етапу. Вам було запропоновано виконати таке домашнє завдання:

  • знати визначення термінів «самоефективність», «методологічна культура»;
  • згадати типи уроків, їх структуру;
  • продумати пропозиції щодо методичних рекомендацій проведеного заходу.

 

 Думаю, ми з вами успішно згадали типи уроків, знаємо їх структуру і можемо перейти до теоретичних аспектів обговорюваної теми.

 Хто хоче дати визначення, що таке самоефективність?

/заслуховуються відповіді вчителів/

 Дозвольте мені доповнити.

 Поняття самоефективності (англ. self-efficacy) – це віра в ефективність власних дій та очікування (або вже отримання) успіху від їх реалізації.

 Це близько за змістом до поняття «впевненість в собі».

  Самоефективність представляє собою важливу особистісну характеристику, яка проявляється у почутті власної компетентності та ефективності, а також у вірі у власні можливості справитися із поставленими перед людиною завданнями та труднощами. 

 Головне джерело зростання самоефективності – пережитий досвід успіху. Зробити все можливе й досягнути бажаного – значить відчути себе більш упевненим.

 Педагогічна самоефективність - це інтегративне утворення яке виражається у впевненості педагога у власній, професійній компетентності здатності продуктивно, здійснювати педагогічну діяльність обираючи засоби , педагогічного впливу що забезпечують успішне досягнення, поставлених цілей освітнього процесу.

 Оновлення сучасної школи, її конкурентоспроможність потребує вчителя нової формації: професіонала, здатного швидко реагувати на зміни, постійно вдосконалювати свої знання, бути відповідальним за результати своєї праці.

 У цьому випадку наявність методологічної культури вчителя - характерна ознака його професійної компетентності.

 Як відомо, професіоналізм учителя складаєтья з трьох основних складових:

  • Професійна компетентність
  • Особистісний потенціал
  • Педагогічна рефлексія

 Вам добре знайомі ці складові, я не буду їх повторювати, лише пропоную вам зараз проявити професійну рефлексію. Представляю деякі типажі вчителів. Можливо, ви знайдете деяку схожість або окремі риси у себе.

 Всі вчителі різні: хтось посиленно готується до уроків, складючи конспекти, а хтось імпровизує. Хтось працює строго за методикою і знає на тиждень вперед, кого він запитає, а хтось складає індивідуальні траєкторії для учнів.

 Сучасні науковці виділяють сім основних типів сучасних вчителів. До якого типу відноситесь ви?

  • Учитель «Все і ні про що»

 Натхненний, захоплений, знаючий море всього і нічого певного. На уроці може розповідати про що завгодно, а після уроків діти повинні або з репетитором, або з батьками, чи самі до ночі робити уроки. Але, все ж таки, любимий — за бесшабашність, за оцінки, які ні з того ні з сього вилітають від щедрої душі, піднімаючи одного, розвеселяючи іншого, породжуючи помилкову впевненість у третього.

 Його учні гомонять на уроках і в житті, отримують смак до знань взагалі, але не здатні до систематичної работи, люблять що-небудь "відчебучувати" і боготворять свого куміра.

  • «Учитель-педант»

 Все раз і назавжди разібрано по полочках. Кого спросить — записано,

з ким поговорити — помічено, що задати — продумано и викладено. Строгий і справедливий. До нововвдень вітноситься спокійно. Все нове завжди конспектує.               Коритується авторитетом, спокійний, діловитий, відповідальний. Дає дітям тільки точні знання. Підтримує рівні і суворі відносини з батьками учнів.

  • «Вчитель-творець»

 Знає дітей, готує з них учасників конкурсів з предмету, разом з ними до пізнього часу затримується в школі, залучаючи до свого предмету.

 Якщо на урок до вчителя приходять перевіряючі, учні всією душею вболівають за любимого вчителя і намагаються бути на висоті.

 Він любить з публікацій, з курсів пдвищення кваліфікації привозити професійні нововведення і використовувати їх в роботі. Кожен рік складає новий конспект уроку, із задоволенням ходить з дітьми на екскурсії і в походи, организовує наукову, пошукову, проєктну діяльність учнів.

  • «Учитель-мученик»

 О, як він щоденно и щовечірньо страдає, думаючи про те, що необхідно підготуватися до уроків, що завтра 5 уроків, що треба бути цікавим, що треба пам’ятати, де що задано, де кого запитати. Але багатоденна втомленість так і клонить до сну. Телевізор и чайок журчать так тепло и привітно…

 Життя проходить, пролітає, і нічого ніколи не буде, і, зімкнувши очі, він засинає.

 Наутро йде в школу, намагаючись щось згадати і болісно боячись, що прийдуть перевіряти, а урок буде сирий і тягучий, а він десь в глибині мозку буде мовчки нашептувати собі, що ось, мол, візьмусь, підготуюсь, здивую всіх, стану сильним, новим, і все буде добре.

 І знайду, нарешті, іншу роботу і почну получати не пособіє по безробіттю, а справжню  зарплату.

  • «Учитель-Метр»

 Для кожної паралелі складає авторську освітню програму, або хоча б окремий календарний план, тести, термінологічні диктанти, навчальні ігри; розробляє систему техничних засобів, наочність: готуєт презентації, предметно-значущі проєкти, створює власну систему мотивації, навіть ті, хто не хоче навчатися, відносяться з повагою.

 Гарною оцінкою у нього пишаються. Випускники запам’ятовують  його на все життя.

  • «Учитель-нігіліст»

 Образна мова, організація освітнього процесу в основному через самостійний пошук інформації учнями. Багато задає, не користується шкільним підручником, не полюбляє тих, що не встигають, на педрадах вимагає наказати, відрахувати, змінити політику держави.

 Планів вчасно не здає, від класного керівництва відмовляється вплоть до звільнення.

 Батькам желчно повідомляє про недоліки і проступки їх чад, про гідності говорить мляво и завжди повторює забуту істину, що на «12» знає Бог, на «11» — він, а ви, панове, повинні радіти «6».

 Ігнорує колективні святкові події. Батьки намагаються, щоб їх дитина попала до нього в клас, тому що знання дає, порушувати дисципліну не дозволяє, і діти, які в нього вчаться, якось підтягуються, стають серьйозніші.

  • «Учитель-нарцис»

 На уроках схожий на дирижера або співака: постійно вслухається в тембр свого голосу, слідкує за своїми позами. Вміє всіх підтримати, але тільки словом. Не обтяжує свій малопросвітницький розум раздумами про методичний супровід предмета, забува ставити оцінки, любить пояснювати  новий матеріал — це дає йому можливість голосно і наче схвильовано поговорити. Праця педагога йому нудна.

 

 Ось ми і розібрали типи сучасних вчителів. Чи впізнаєте себе і своїх колег?

До якого типу належите ви?

 

 Перед початком слідуючого етапу нашого уроку пропоную трохи відпочіти, провести, як і  потрібно на кожному уроці, невеличку фізкультпаузу.

 В нашій команді є вчитель фізкультури,  Аржаніков Олександр Георгійович, якому ми надаємо слово.

  / вчитель фізкультури проводить фізкультмінутку/

 

 Продовжуємо нашу роботу.

Переходимо до осмислення, узагальнення і систематизації набутих знань.                Нам всім добре відомо, що переконання зароджуються та закріплюються в процесі активної діяльності, яка спрямована на розв’язання завдань, що ставить ситуація. А ситуацій, які необхідно вирішувати,  в нашій педагогічній практиці буває достатньо.

 Тож, пропонуємо зараз перейти до практичної роботи з обговорення конкретних педагогічних ситуацій.

 

 Слово надається Рожко Тетяні                                  (ситуація  №1)

 Слово надається Мігульовій Ірині Володимирівні (ситуація №2)

 Слово надається Оксаніч Анастасії Анатоліївні      (ситуація №3)

 

 Перегляд уривку мультфільма.

 

Думаю, ми можемо вже підводити підсумки нашого уроку.

 

/Етап рефлексії проводить Оксаніч А.А./

 

 Ми просили вас продумати свої пропозиції щодо методичних рекомендацій сьогоднішнього заходу. Є пропозиція надати нашій творчій групі ваші пропозиції для узагальнення. Після іх опрацювання ми розмістимо рекомендації в учительській і на сайті нашої школи, де ви і зможете з ними ознайомитись.

 

А тепер переходимо до останнього етапу нашого уроку - домашнє завдання.

 

 Ми пропонуємо вам на таких бланках-свитках написати самім собі, або своїм колегам невеличкі листи. Ми сьогодні зберемо ці листи і збережемо їх у так званій «капсулі часу», а потім на слідуючому нашому заході, а, може, на серпневій педраді, знову до них повернемось і почитаємо їх всі разом.

 Ви бачите, що на бланках є два смайлики, вони різні, як, мабуть і ваші враження від сьогоднішнього уроку. Напишіть, що ви, можливо, плануєте змінити в своїй роботі, що, на вашу думку, необхідно продовжувати робити, а що, навпаки, змінити. А там, де наш смайлик сумний, поділіться, що вас тривожить або заважає в вашій роботі. Або просто напишіть все, що вам захочеться написати в кінці нашого сьогоднішнього методичного уроку.

 

Кінцівка

 

Педагогічна майстерність, якою б високою вона не була, потребує постійного вдосконалення. Саме з такою метою проходила сьогодні наша зустріч.

Хочу звернути вашу увагу на те, що урядом вже прийнято рішення про продовження реформи «Нова українська школа» у 5-9 класах з 2022 року. 

А це значить, що сучасний учитель повинен бути готовий до змін, і не лише технологічно, а й ментально. А змінення ментальності, як відомо, потребує переорієнтації мислення.

Якщо вчитель це розуміє і вміє вилучити (извлечь) урок із свого урока, то він справжній учитель, а це вже і є педагогічна майстерність.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
3 червня 2021
Переглядів
664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку