Методика гри у бадмінтон 5-11 класи

Про матеріал
В методичці описуються плани уроків гри у бадмінтон з 5 по 11 класи. Розповідвається про правила гри, та критерії оцінювання учнів.
Перегляд файлу

Методика навчання грі в бадмінтон в 5-11 класах

освітніх установ

 

 

 

методична розробка

 

 

 

 

Автор-упорядник:

Кулішова Катерина Геннадіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА…………………………………………………3

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УСПІШНОСТІ ЗА ПРОГРАМОЮ ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА «БАДМІНТОН»……………………..6

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ГРОЮ ТА ПРОГРАМИ УРОКІВ………………………7

РОЗПОДІЛ МАТЕРІАЛІВ ПО КЛАСАХ……………………………………...11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

 

Якщо сказати десяти незнайомим людям, що бадмінтон - це олімпійський вид спорту, то половина з них щиро здивується. А інша половина здивується тому, що це взагалі вид спорту... Дійсно, багато хто з нас із дитинства знайомий з бадмінтоном, як з веселою розвагою на лоні природи, ціль якої - махати ракеткою, щоб не дати впасти волану на землю. Що ж, теж гарний спосіб побавитися на пікніку в лісі, або на пляжі.

Гра у волан відома ще із часів Древньої Греції. Сучасна версія гри, і, властиво, назва "бадмінтон" з'явилися наприкінці 50-х років 19 століття, у маєтку Бадмінтон під Лондоном.

"Справжній" бадмінтон настільки динамічний, що може витрусити з вас пару кілограмів за якихось годину-півтори. При цьому від спортсмена потрібне сполучення цілого набору якостей: витривалість, висока техніка ударів, тактична підготовка й т.д. Завдання кожного із гравців - "заганяти" суперника - зіграти так, щоб він не зміг відбити волан. Бадмінтонні баталії відбуваються на майданчиках, розділених сіткою 1,55 метри висотою, і розмічених на сектори. "Поле бою " - приблизно у два рази менше волейбольного. Існує також варіант гри "два на два".

Правила гри прості і не вимагають тривалого вивчення. Досить проста техніка гри, яку легко освоїти.

Бадмінтон - гра, яка підходить для людей різного рівня фізичної підготовки. У неї з успіхом можуть грати люди різного віку.

Ігри в бадмінтон позитивно впливає на зір, так як спостереження за воланом тренують м'язи, що керують кришталиком очі. А помірні навантаження при цьому, не допускають стомлення зору.

Тривала гра, сприяє нормалізації ваги.

Бадмінтон має, мабуть, один недолік - це гра тільки однією рукою, що призводить до однобокого розвитку. Однак, якщо підібрати вправи, для координації, то можна уникнути однобокого розвитку.

Тому в школі треба вводити хоча б короткий курс бадмінтону.

Масовий розвиток бадмінтону, як виду спорту, допомагає вирішувати основну задачу, що стоїть перед фізкультурним рухом: домогтися фізичної досконалості учнів, зміцнити їх здоров'я, прищепити навички здорового способу життя.

Бадмінтон є своєрідним університетом навчання людини рухам тіла, засобом навчання його різноманітним руховим навичкам. Чим ці кошти вище за своїм рівнем і чим багатша їх запас, тим успішніше навчається справляється з незнайомими для нього руховими завданнями. Підвищення культури рухових навичок дозволяє швидше довести потрібні рухи до автоматизму і тим самим звільнити свідомість для вирішення інших завдань.

Заняття бадмінтоном дозволяють різнобічно впливати на організм людини, розвивають силу, витривалість, координацію руху, поліпшують рухливість в суглобах, сприяють набуттю широкого кола рухових навичок, виховують вольові якості.

Бадмінтон не тільки за найвищою міркою задовольняє потребу організму в навантаженні через рух, а й дозволяє, в силу ігрового характеру, досягати досконалості рухів меншими зусиллями над собою.

Гра є свого роду компенсатором несприятливого впливу праці на людину, особливо для учнів з досить вузьким характером рухів, нерухомою позою протягом вченого дня. Бадмінтон, даючи грунтовну навантаження всім групам м'язів, всім системам організму, створює значний біологічний резерв високої працездатності. В організмі людини, тренованого бадмінтоном, - більш швидке включення в оптимальний режим роботи, а отже, у людини і більш висока працездатність. Таким чином, бадмінтон сучасний тим, що в плані рухових навичок вчить «вмінню вміти», дає своєрідну загальну «технологію» здійснення трудових рухів, створює запас рухових навичок, необхідну фізичну і психологічну готовність до більш швидкого і успішного оволодіння новими знаннями, заснованими на точних рухових навичках.

Програма (методична розробка) з предмету «Фізична культура» на основі бадмінтону для учнів 5-9 класів розроблена відповідно до вимог державного освітнього стандарту основної загальної освіти і для учнів 10-11 класів, яка відповідає державному освітньому стандарту середньої повної освіти.

Відповідно до Концепції розвитку змісту освіти в галузі фізичної культури (2001) основою освіти з фізичної культури є рухова (фізкультурна) діяльність, яка безпосередньо пов'язана з удосконаленням фізичної природи людини. В рамках шкільної освіти активне освоєння даної діяльності дозволяє навчаються, не тільки вдосконалювати фізичні якості і зміцнювати здоров'я, освоювати фізичні вправи і рухові дії, а й успішно розвивати психічні процеси та моральні якості, формувати свідомість і мислення, творчий підхід і самостійність.

Програма (методичка) розкриває методичні особливості навчання грі в бадмінтон в загальноосвітньому закладі.

Метою фізичної культури є формування в учнів стійких мотивів і потреб в дбайливому ставленні до свого здоров'я, цілісному розвитку фізичних і психічних якостей, творче використання засобів фізичної культури, а зокрема бадмінтону, в організації здорового способу життя.

В рамках реалізації цієї мети програма з бадмінтону для учнів основної школи буде сприяти вирішенню таких завдань:

- зміцнення здоров'я, розвиток основних фізичних якостей і підвищення функціональних можливостей організму учнів;

- формування культури рухів, збагачення рухового досвіду фізичними вправами з загально-розвиваючої та коригуючої спрямованістю, за допомогою технічних дій гри в бадмінтон;

- освоєння знань про фізичну культуру і спорт в цілому і, про гру в бадмінтон зокрема, історії бадмінтону і його сучасний розвиток, ролі формування здорового способу життя засобами бадмінтону;

- навчання навичкам, вмінням, технічним діям гри в бадмінтон, в фізкультурно-оздоровчої та спортивно-оздоровчої діяльності, організації самостійних занять з бадмінтону;

- виховання позитивних якостей особистості, норм колективної взаємодії та співпраці у навчальній та змагальної діяльності.

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УСПІШНОСТІ

ЗА ПРОГРАМОЮ ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА «БАДМІНТОН»

 

При оцінюванні успішності по розділах програми по предмету фізична культура «Бадмінтон» враховуються такі показники:

  1. ЗНАННЯ ПРО ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Оцінка «5» виставляється за відповідь, в якому навчається демонструє глибоке розуміння сутності матеріалу, логічно його викладає, використовуючи в діяльності.

Оцінка «4» ставиться за відповідь, в якому містяться невеликі неточності і незначні помилки.

Оцінку «3» отримують за відповідь, в якому відсутня логічна послідовність, є прогалини в знанні матеріалу, немає належної аргументації та вміння використовувати знання на практиці.

Оцінка «2» виставляється за нерозуміння і незнання матеріалу програми.

 

II. ТЕХНІКА ВОЛОДІННЯ рухових умінь і навичок

Для оцінювання техніки володіння руховими вміннями та навичками використовуються наступні методи: спостереження, виклик з ладу для показу, виконання контрольних вправ і комбінований метод.

Оцінка «5» - рухове дію виконано правильно (заданим способом), точно в належному темпі, легко і чітко; навчаються за завданням вчителя використовують їх в нестандартних умовах;

Оцінка «4» - рухове дію виконано правильно, але недостатньо легко і чітко, спостерігається деяка скутість рухів;

Оцінка «3» - рухове дію виконано в основному правильно, але допущена одна груба або кілька дрібних помилок, що призвели до непевного або напруженого виконання. Навчається за завданням вчителя не може виконати його в нестандартних і складних в порівнянні з уроком умовах;

Оцінка «2» - рухове дію виконано неправильно, з грубими помилками, невпевнено, нечітко

 

Ознайомлення з грою. Програми уроків.

Складається програма, виділяються години (уроки) і, крім того, додатково планується проведення шкільних змагань з бадмінтону. Програма може бути ознайомчою і навчальною. Для ознайомчої програми досить 2-4 уроків, а для навчальної треба не менше 8, а краще, про можливості, і більше.

 Ознайомча програма. Її мета – показати (або згадати) учням, що є такий вид спорту, як грати і змагатися. Така програма включає ознайомлення з хватом ракетки основними прийомами гри. Учнів знайомлять з прийомами (їм показують, а вони пробують). Знайомлять з правилами гри і проводять навчальні ігри. У позаурочний час організовуються змагання для всіх бажаючих.

 Навчальна програма. Її мета-не тільки ознайомлення, а й навчання прийомам гри. В ній дається більш конкретний розподіл матеріалу. Вказуються прийоми гри і тактичні комбінації, на які робиться упор. Учнів знайомлять з усіма прийомами гри, але основна увага в навчанні звертають на окремі з них. Планують навчальні та змагальні ігри. Включають бадмінтон в календар змагань серед школярів.

 Методику навчання бадмінтону можна розділити на наступні частини:

1) Підготовка до навчання.

2) Навчання техніці і тактиці.

3) Удосконалення прийомів гри і тактичних дій.

 Підготовка до навчання. Вона включає різноманітні підготовчі вправи, що розвивають почуття волана, що готують м'язи і зв'язки до виконання основних вправ, що розвивають спритність і швидкість.

Потім використовуються вправи з воланом, ракеткою, воланом і ракеткою. На перших заняттях вони індивідуальні, а потім, як правило, парні. Ці вправи включаються в кожен урок і використовуються в розминці або початку основної частини заняття.

 Навчання техніці і тактиці. Воно включає підводять і імітаційні вправи, самі прийоми гри, а також вправи на закріплення отриманих навичок.

 Всі ці вправи входять в основну частину заняття. Навчальні ігри та вправи на етапі закріплення техніці.

 Удосконалення. Воно включає: більш складні вправи з воланом і ракеткою, імітаційні вправи за сигналами, відпрацювання окремих прийомів гри і тактичних комбінацій, навчальні та змагальні ігри, розвиток сили і швидкості працюючих м'язів.

 Всі ці вправи, за винятком змагальних ігор, входять в основну частину заняття.

 Змагальні ігри виносяться за сітку годин і проводяться в позаурочний час. Проведення таких ігор з бадмінтону під час уроків вкрай не раціонально, так як займає багато часу при малій кількості учасників.

 Структура уроку на заняттях бадмінтоном наступна:

 Розминка. Рівномірний біг або рухлива гра з бігом протягом 7 хв. ОРУ, вправи з воланом, ракеткою або воланом і ракеткою.

 Основна частина включає: навчання, закріплення і вдосконалення техніки і тактики гри. Розвиток фізичних якостей.

 Заключна частина. Спокійні вправи (наприклад, подача на техніку або на точність). Збирають (здають) ракетки і волани. Знімають, якщо необхідно, сітки. Підведення підсумків заняття.

Освоєння техніки гри.

Щоб освоїти техніку гри в бадмінтон, потрібно вивчити наступні елементи: ігрові стійки(висока,середня,низька):

- переміщення(змінними,приставними,скрестными кроками, випадами, бігом, стрибками);

- удари відкритою і закритою стороною ракетки і подачі, удари, мають свою специфіку.

Рис 1Низкая подача открытой стороной ракетки

рис.2Низкая подача закрытой стороной ракетки.

Перш за все потрібно навчити дитину правильно тримати ракетку. На початковому етапі навчання краще тримати ракетку так званим універсальним способом, при використанні якого волан можна відбити праворуч, ліворуч і зверху. Хват-ручку ракетки тримають як молоток при забивці дрібних цвяхів. Положення пальців не повинно бути напруженим. Всі удари ракеткою виконуються без зміни способу тримання(за винятком випадків перехоплення в ліву руку).

Велику роль в успішному виконанні ігрових прийомів грає стійка бадмінтоніста.

 У бадмінтоні прийнято розрізняти три види стійок: стійка при виконанні подач, стійка при прийомі подач, ігрова стійка.

Стійка при виконанні подач. Стійка при виконанні подач відкритою стороною ракетки. Подає розташовується в передніх внутрішніх кутах зон подач. Початкове положення при всіх видах подач аналогічно. Ліва нога попереду на відстані 30-80 см від передньої лінії. Це відстань залежить від індивідуальних особливостей учнів, від виду подачі (короткою, плоскою, высокодалекой). Права нога розташовується ззаду, на відстані рівному ширині плечей (можуть бути індивідуальні відхилення). Стопа відставлена трохи в сторону і розгорнута назовні. Волан в лівій руці, рука з ракеткою перед грудьми.

Рух і стійка в бадмінтоні

1. Переміщення. Граючи в бадмінтон, учень повинен швидко і природно рухатися по майданчику і кожен раз повертатися в основну ігрову позицію (центр поля).

2. Крок. Перебуваючи в стійці, бадмінтоніст рухається вперед змінними кроками, в сторону-скрестнимі і приставними кроками, назад-змінними, приставними і скрестнимі кроками.

3. Біг. При необхідності прийняти далеко летить м'яч або волан, гравець пересувається бігом, піклуючись про вихідному положенні.

4. Стрибок застосовується головним чином для швидких переміщень по майданчику.

5. Випад-виставлення зігнутої ноги в будь-якому напрямку з упором тулуба на цю ногу для виконання удару. Його необхідно робити правою ногою(якщо ракетка знаходиться в правій руці).

Оптимальне положення бадминтониста:

- вага тіла зосереджується на передній частині стопи;

 - плечі розкуті;

 - голова піднята, погляд спрямований вперед, щоб гравець міг следитъ за польотом волана;

 - усі м'язи тіла розслаблені, прийнято постійно переносити вагу тіла з однієї ноги на іншу, чим також підвищується готовність гравця до негайного пересуванню.

 Рух з вихідного положення починається з пальців ніг, в зв'язку, з чим рекомендується, щоб п'яти не торкалися підлоги.

Вправи для оволодіння ударами по волану.

Вправи з воланом

1. Використовуються для розминки і розвитку почуття волана (його швидкості і траєкторії польоту), а також для розвитку спритності і швидкості.

2.  Кидки виконують, утримуючи волан за головку, при цьому головка розгорнута в напрямку кидка.

3.  Індивідуальні вправи

4. Підкидати волан вгору (по черзі правою і лівою рукою) і ловити його двома руками.

5. Перекидати волан над головою з вихідного положення руки в сторони.

6. Підкидати волан вгору-вперед з-за спини, правої рукою над лівим плечем, а лівою рукою над правим плечем, і ловити його двома руками спереду.

7. Те ж, але правою рукою над правим плечем, а лівою рукою над лівим плечем.

8.  Підкидати волан вгору-назад за спину, правою рукою над лівим плечем, а лівою рукою над правим плечем, і ловити його однією рукою ззаду. Кидок і ловля виконується однією рукою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розподіл матеріалу по класах

1 - 4 класи

Вправи і рухливі ігри з воланом. Кидки волана.

5 клас

Хват ракетки. Стійки гравця. Жонглювання відкритою і закритою стороною. Удари праворуч і ліворуч (правильно потрапити по волану і послати волан його за сітку). Удари знизу закритою стороною (послати волан за сітку). Подача на техніку (правильно виконати і послати волан за сітку). Слабкий удар зверху, з накиданням. Вправи і рухливі ігри з бадминтонным інвентарем. Навчальні та змагальні ігри з "шкільного бадмінтону". Тактика гри в доступному обсязі.

6 клас

Жонглювання по черзі відкритою і закритою стороною. Удари праворуч і ліворуч по низькій траєкторії. Удар знизу закритою стороною (послати волан за сітку по низькій траєкторії). Подача за передню лінію подачі (по прямій). Слабкий удар зверху з подачі.

7 клас

Удари праворуч і ліворуч по високій траєкторії. Удар знизу відкритою стороною. Подача в зону подачі. Удар зверху («смеш») з накидання. Правила гри. Тактика гри в доступному обсязі. Навчальні та змагальні ігри.

8 клас

Жонглювання по черзі відкритою і закритою стороною лівою рукою. Удар знизу з подачі (послати волан за сітку). Подача по низькій траєкторії. Удар зверху («смеш») з подачі.

9 клас

Жонглювання по черзі відкритою і закритою стороною з переміщенням. Удар знизу з подачі (посилаючи волан в сторону). Високо – далекий удар зверху відкритою стороною. Подача по низькій траєкторії до передньої лінії подачі

10 клас

Удар знизу з подачі (посилаючи волан до задньої лінії). Подача по високій траєкторії до задньої лінії подачі. Високо – далекий удар зверху закритою стороною. Удар зверху в стрибку, відштовхуючись двома ногами.

11 клас

Удосконалення вивчених раніше прийомів гри і тактичних дій. Подачі по кутах зони подачі. Удар зверху в стрибку, відштовхуючись однією ногою.

doc
Додано
16 вересня 2019
Переглядів
7465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку