Методика навчання легкоатлетичним видам спорту на уроках фізичної культури для учнів 5-х класів
У методичній розробці пропагується методика навчання елементів окремих видів спорту легкої атлетики, вміння передавати іншим форми і методи методичних прийомів навчання для виховання здорової і морально-стійкої особистості.
Управління освіти Іллінецької міської ради
Методичний кабінет
Методика навчання легкоатлетичним видам спорту на уроках фізичної культури
для учнів 5-х класів
Іллінці, 2019
Автор упорядник: Поцілуйко Микола Васильович – учитель фізичної культури Іллінецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія №2»
Рецензенти: Ярославська О.І. – методист управління освіти Іллінецької міської ради;
Матюха А.В. – учитель фізичної культури та Захисту Вітчизни Іллінецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія №2»
Анотація
У методичній розробці пропагується методика навчання елементів окремих видів спорту легкої атлетики, вміння передавати іншим форми і методи методичних прийомів навчання для виховання здорової і морально-стійкої особистості.
Опрацьовано і втілено в практику методику навчання окремих видів спорту легкої атлетики учнів 5-х класів. Матеріали методичної розробки рекомендовані для використання вчителями фізичної культури району та області.
Протокол №______ від ________________________
Голова ради методичного кабінету: Чирва Л.Г.
Рецензія
на досвід роботи учителя фізичного виховання Іллінецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія №2» Поцілуйка Миколи Васильовича
з теми «Методика навчання легкоатлетичним видам спорту на уроках фізичної культури
для учнів 5-х класів»
У сучасному житті все більше використання занять фізичними вправами направлено не на досягнення високих результатів, а на підвищення їх оздоровчого впливу на широкі маси населення. Для вирішення такої глобальної проблеми найбільш ефективними засобами є, перш за все, заняття легкоатлетичними видами спорту.
В даній роботі вчителя лежать активні форми та методи навчання учнів техніко-тактичним прийомам по вивченню окремих видів спорту з легкої атлетики.
Учитель в своїй роботі застосовує цікавий перелік спеціально підготовлених вправ та методик навчання, які можуть допомогти учням добре засвоїти програмовий матеріал.
Учитель висвітлює важливість занять легкою атлетикою в школі. Адже вони різнобічно впливають на організм, сприяють вирішенню оздоровчих, виховних та освітніх завдань; формують основу рухових умінь і навичок, необхідних людині в процесі її життєдіяльності, позаяк викликають позитивні емоції у дітей та бажання займатись фізичними вправами.
Дана робота несе в собі матеріали, які сприяють покращенню досвіду учителів фізичного виховання в процесі навчання учнів 5-х класів і заслуговує на ознайомлення з нею широкої аудиторії учителів та сприяє поширенню досвіду роботи серед учителів району та області.
Рецензент: Ярославська О.І. – методист управління освіти Іллінецької міської ради
Рецензія
на досвід роботи учителя фізичного виховання Поцілуйка Миколи Васильовича
На даному етапі розвитку суспільства проблема фізичного виховання у дітей стає дуже актуальною, адже, саме майбутньому поколінню належить вирішувати проблеми, пов’язані зі збереженням здоров'я і фізичного розвитку як особистості. Адже фізична культура є складовою частиною загальної культури суспільства, що спрямована на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних, морально-вольових та інтелектуальних здібностей людини.
В своїй педагогічній діяльності Поцілуйко Микола Васильович вміло здійснює особистісно-зорієнтований підхід до учнів, особливу увагу приділяє питанням зміцнення здоров'я молодого покоління шляхом залучення до занять фізичною культурою та спортом, розвитку фізичних якостей учнів в процесі навчання, організації творчої роботи на уроці, активізації пізнавальної діяльності учнів.
В процесі форсування як всебічно розвиненої особистості Микола Васильович прагне вчити дітей аналізувати необхідність ведення здорового способу життя, нормального рухового режиму, вміло поєднує взаємодію фізичного розвитку з розумовим, трудовим і естетичним.
Учитель бачить своє завдання в тому, щоб створити в учнів захоплення від успішно виконаної роботи під час навчання елементів видів спорту з легкої атлетики на уроці, усвідомити учнями своїх можливостей, віру у власні сили.
При підготовці до навчання учитель уміло використовує технологію співробітництва, що дозволяє учням повноцінно осмислити й засвоювати начальний матеріал, додаткову інформацію, а головне - навчаються працювати спільно й самостійно.
Використання методики навчання елементів видів спорту з легкої атлетики учнів 5-х класів потребує від учителя неабиякої підготовки. Насамперед, треба переосмислити ставлення до підготовки і проведення уроків.
Саме таким учителем є Поцілуйко Микола Васильович.
Матеріали методичної розробки рекомендовані для використання вчителями фізичного виховання.
Рецензент: Матюха А.В. – учитель фізичної культури та Захисту Вітчизни Іллінецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія №2»
Зміст
Вступ...................................................................................8
Урок легкої атлетики 5 клас........................................28
Контрольні навчальні нормативи для учнів 5-х класів….36
Висновок..........................................................................37
Література.......................................................................38
Вступ
Легка атлетика – один із найстаріших видів спорту. В основу легкоатлетичних вправ покладені природні рухи людини – ходьба, біг, стрибки, метання.
Історія легкої атлетики сягає в глибоку давнину. Перші відомості про легкоатлетичні змагання датуються 776 р. до н. е. Вони зустрічаються в історичних нотатках про Олімпійські ігри Стародавньої Греції. У той час програма цих змагань складалася тільки з бігу.
1. Коротка історія розвитку легкої атлетики в Україні
Вперше українські змагання з бігу було влаштовано 1858 р. у м. Миколаєві військово-морськими офіцерами для матросів і солдат. А почалося все з того, що молоді дівчата й хлопці, які відпочивали влітку біля моря, вирішили організувати клуб любителів бігу. Охочих знайшлося дуже багато, в тому числі й військовослужбовців.
Молодь України дуже цікавилася спортивними нововведеннями, тож і легка атлетика не лишилася поза увагою. По всій країні з'являються гуртки любителів цього виду спорту.
Першу вітчизняну Олімпіаду з легкої атлетики провели в Києві у 1913 р. Другий приз було вручено легкоатлетам київського гуртка "Спорт".
Важливою віхою в історії української легкої атлетики стала І Всеукраїнська олімпіада, яка проходила у серпні 1921 р. у м. Харкові. По суті, вона і започаткувала легкоатлетичний спорт в Україні та відкрила відлік рекордів.
2. Правила безпечної поведінки на заняттях легкою атлетикою
3. Швидкість та спритність і їхнє значення в оволодінні руховими діями
Для необхідності виконання різноманітних легкоатлетичних та інших вправ потрібно мати певний запас швидкості та спритності.
Швидкість – це здатність людини виконувати рухи за мінімальний час. Вона багато в чому залежить від сили – в легкій атлетиці дуже важливим є швидке застосування сили.
Швидкості рухів сприяють еластичні м’язи, які можуть скорочуватися дуже швидко і з великою силою. Наприклад, під час бігу на швидкість, необхідна частина зміна різних рухів. Тут дуже важливо вміти розслабити м’язи, давати їм короткочасний відпочинок під час активної роботи. Тому, розвиваючи швидкість, необхідно також виконувати розслаблюючі вправи. Швидкість можна розвивати займаючись плаванням, лижними гонками, ковзанярським бігом, їздою на велосипеді.
3.1. Вправи для розвитку швидкості
3.2. Вправи для розвитку спритності
Спритність – це здатність людини швидко і узгоджено виконувати рухові дії під час раптової зміни умов виконання. Такі умови виникають під час занять майже усіма видами спорту: гімнастика, ігрові види спорту тощо. Спритність тісно пов’язана з іншими якостями. Щоб бути спритним, необхідно бути швидким, сильним, мати гарну координацію рухів. Кращими засобами для розвитку спритності вважаються спортивні ігри: волейбол, баскетбол, гандбол, футбол, теніс – під час них відбувається постійна зміна ігрових обставин. Розвитку спритності сприяють заняття кросовим бігом у природних умовах.
Вправи для розвитку спритності:
3.3. Методичні поради
4. Біг легкоатлетичний
Біг наш добрий і давній знайомий. Спортивний біг може бути «гладким» та зі штучними перешкодами (бар’єрний біг), з природними перешкодами (кросовий біг), а також естафетний біг.
Розрізняють біг на короткі дистанції (спринт), середні, довгі дистанції (стаєрський) та марафонський.
Спринтерський біг має свої особливості:
4.1. Низький старт: «На старт!», «Увага!», «Руш!»
Коли спортсмени, упираючись ногами в спеціальні колодки, а руками – у доріжку на лінії старту, приймають положення низького старту, вони схожі на стиснуту пружину. Лунає постріл (або «Руш!») – спортсмен різко випростовується і ривком злітає вперед, набираючи темп.
Кожний бігун встановлює стартові колодки так, щоб він міг прийняти зручне положення для швидкого старту.
За командою «На старт!» необхідно стати перед стартовими колодками, присісти обпертись спочатку однією, а потім другою ногою об стартову колодку. Розставивши руки на ширині плечей, обпертися ними в ґрунт перед стартовою лінією. При цьому плечі мають знаходитися перед стартовою лінією. Масу тіла рівномірно розподіли на кисті рук і коліно. Трохи зігнути спину, опустити голову і спрямувати погляд на бігову доріжку трохи вперед стартової лінії. У цьому положенні чекати на команду «Увага!»
За командою «Увага!» коліно ноги, що знаходиться позаду, відірвати від землі, таз при цьому піднімається не дуже повільно, але й не різко – трішки вище рівня плечей. Маса тіла розподіляється тепер на чотири точки опори – ноги і руки. Голова зберігає те ж положення, що й при команді «На старт!». Вся увага має бути зосереджена на наступній команді.
За командою «Руш!» тіло миттєво випрямляється вперед-вгору, ноги різко відштовхуються від колодок. Нога, що знаходиться позаду, виконує перший крок. Вона повинна найкоротшим шляхом торкнутися землі, щоб ще більше прискорити рух тіла. Відразу звернути увагу на перший змах руки, потім – на те, щоб енергійно відвести її назад. Це дасть змогу швидше зробити другий крок. Погляд потрібно спрямувати вперед на бігову доріжку. Нахил тіла повинен зменшитися через 6-8 кроків, і тільки потім воно приймає вертикальне положення.
Уміння фінішувати теж дуже важливе для бігуна. Для збереження максимальної швидкості на останніх метрах дистанції необхідне певне зусилля. Успіх багато в чому залежить від фінішного кидка.
Наближаючись до фінішу, необхідно різко нахилити груди вперед у той момент, коли нога знаходиться на доріжці, намагатися якнайшвидше торкнутися фінішної стрічки.
Щоб запобігти падінню після фінішу, різким рухом потрібно винести махову ногу далеко вперед. На наступних кроках тіло поступово відхиляється назад, швидкість спадає, з переходом на швидку ходьбу, уповільнюючи дихання і тільки потім зупинитися.
4.2. Методичні поради
5. Дихання під час бігу
Під час занять бігом дуже важливо вміти правильно дихати.
Ритм дихання під час бігу різний: один бігун виконує вдих-видих на один крок, другий – на три кроки, третій – на чотири кроки. Тому ритм дихання – суто індивідуальний.
Швидкість бігу впливає на ритм дихання. Чим більше зростає швидкість бігу, тим глибшим стає дихання. Але після певного моменту, для кожного індивідуального, воно стає прискореним і поверховим.
Вдихати завжди треба через ніс, а видихати через ніс і напіввідкритий рот. Під час великих навантажень можна дихати і одним ротом. Головну увагу необхідно зосередити на повному видиху. Це буде сприяти і більш глибокому вдоху.
5.1. Витривалість
Тренуючись з бігу на довгі дистанції, ти розвиваєш фізичну якість – витривалість. Намагайся розвивати у себе здатність бігати тривалий час при помірному напруженні сил, не дуже стомлюючись. Після пробіжки переходь на ходу.
Біг на витривалість сприяє розвитку і зміцненню серцево-судинної системи. Від її роботи залежить успіх при тренуванні сили і швидкості. Організм дитини 10–12 років легко пристосовується до сприйняття справ, пов’язаних із витривалістю. Ці вправи допоможуть зміцнити м’язи серця, збільшити об’єм легенів.
5.2. Вправи для «вироблення» витривалості
5.3. Методичні поради
6. Стрибки
Стрибки входили до програми древньогрецьких Олімпійських ігор. Легкоатлети змагалися зі стрибків в довжину, висоту, потрійному та стрибку з жердиною.
6.1. Стрибок «у кроці»
Найпростішим стрибком є стрибок «у кроці». Для його виконання достатньо зробити лише один крок з наступним приземленням. Це і буде не політ під час бігу, а політ «у кроці».
Після польоту «у кроці» стрибун може підтягти поштовхову ногу до махової, а потім обидві ноги, зігнуті у колінних суглобах, підтягнути до грудей. Під час цього тулуб нахиляється вперед, руки опускаються вперед-донизу. Перед приземленням ноги випрямляються уперед.
6.2. Стрибок способом «зігнувши ноги»
Як тільки п’яти торкнулися ґрунту, ноги м’яко згинаються. При цьому верхня частина тулуба трішки піднімається. Руки виконують енергійний мах вперед, допомагаючи тулубу просуватись уперед. Важливо, щоб обидві ноги приземлялися на одному рівні. Такий стрибок називається «зігнувши ноги».
Показати кращий результат у стрибку допомагає розбіг. Достатній розбіг у 10-12 кроків (5-6 клас).
6.3. Методичні поради
6.4. Працювати самостійно
7. Метання малого м'яча
Легкоатлети метають різні снаряди: спис, диск, молот.
Ознайомлення з цим видом легкоатлетичних вправ варто розпочинати з метання малого м’яча способом «із-за спини через плече».
Збільшити довжину польоту м’яча допомагає розбіг. Найважливішим елементом розбігу є перехресний крок.
7.1. Перехресний крок
Перехресний крок – передостанній крок розбігу. Він пов’язаний з відведенням м’яча назад, виконується правою (лівою) ногою і дозволяє прийняти звичне для спортсмена вихідне положення для метання – положення «натягнутого лука».
Під час перехресного кроку права (ліва) нога швидко виноситься вперед, носок розвертається назовні. Верхня частина тулуба повертається майже на 90 градусів праворуч (ліворуч). Тулуб нахиляється назад, таз при цьому майже не повертається. У результаті виходить своєрідне «скручування» тулуба того, хто метає. З останнього кроку, коли ліва (права) нога буде попереду, починається кидок.
7.2. Методичні поради
7.3. Це можна виконувати самостійно
Урок легкої атлетики 5 клас
План-конспект
уроку з фізичної культури в 5-му класі
Модуль: легка атлетика (низький старт, метання м’ячика, стрибки в довжину з місця і розбігу)
Завдання 1. навчити виконання стартових команд і уроку: вибігання з низького старту;
2. повторити стрибки у довжину з місця і з розбігу;
3. повторити метання м’ячика з місця і з розбігу;
4. розвивати швидкість і спритність в естфетах;
5. виховувати колективізм, організоаність.
Інвентар: стартові колодки, тенісні м'ячики, кубики, фішки, волейбольний м'яч.
Зміст уроку |
Дозуван-ня (хв.) |
Організаційно- методичні вказівки |
Підготовча частина (12-14 хв.) |
||
1. Шикування в шеренгу. Рапорт. Привітання. |
До 1 хв. |
Звернути увагу на зовнішній вигляд учнів |
2. Повідомлення завдань уроку. |
До 1 хв. |
Біг поліпшує поставу, координацію рухів, змушує активно працювати серцево-судинну систему та дихальну, поліпшує кровообіг, збільшує силу та витривалість, позитивно впливає на психічний стан людини. Давні греки говорили: «Хочеш бути сильним – бігай, хочеш бути красивим – бігай, хочеш бути розумним – бігай». Щоденний біг є першим кроком до здорового способу життя |
3. Інструктаж з правил поведінки та техніки безпеки під час виконання фізичних вправ |
До 1 хв. |
Усі вправи виконувати тільки з дозволу учителя або за його сигналом |
4. Організаційні вправи (повороти на місці) |
До 30 с. |
Досягти чіткого та узгодженого виконання прав |
5. Різновиди ходьби (звичайні, на носках, на п'ятках, на зовнішній і внутрішній частині стопи) |
1-2 хв. |
У колону по одному, утримуючи правильну поставу |
6. Різновиди бігу (звичайний, на носках, правим-лівим боком, спиною перед, «змійкою») |
2-3 хв. |
У середньому темпі |
7. Загальнорозви-ваючі вправи у русі: а) вихідне положення – руки на пояс. 1-2 – нахили вперед-назад головою; 3-4 – те саме праворуч-ліворуч б) вихідне положення – те саме. 1-4 – колові рухи головою праворуч; 5-8 – те саме ліворуч в) вихідне положення – руки вгору. 1-4 – колові рухи руками вперед; 5-8 – те саме назад г) вихідне положення – ліву руку вгору, праву вниз. 1-2 –відведення рук назад, 3-4 – те саме, змінивши положення рук д) вихідне положення – руки вперед. 1 – оплеск за спиною, 2 – те саме попереду |
2-3 хв.
3-4 хв.
3-4 рази
5-6 раз
3-4 рази
|
Дистанція 2 кроки
Спину тримати прямо
Не заплющувати очі
Руки в ліктях не згинати
Ритмічно, з великою амплітудою
|
8. Загальнорозви-ваючі вправи на місці а) вихідне положення – стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1-4 – колові рухи тулубом ліворуч, 5-8 – те саме праворуч б) вихідне положення – те саме. 1-2 – нахили тулуба ліворуч, 3-4 – те саме праворуч в) вихідне положення – стійка ноги нарізно, руки за голову. 1-2 – поворот тулуба ліворуч, 3-4 – те саме праворуч г) вихідне положення – стійка ноги нарізно-разом. 1-4 – стрибки на лівій, 5-8 – на правій нозі |
2-3 хв.
3-4 рази
3-4 рази
3-4 рази
3-4 рази
|
Утворити коло. Інтервал на довжину витягнутої руки Збільшуючи амплітуду
Спину тримати рівно
Ноги у колінах не згинати
Стрибати на носках
|
9. Спеціальні бігові вправи (біг із високим підніманням стегна, закиданням гомілок, біг стрибками, із прискоренням) |
2-3 хв. |
Почергово по 4 учні на дистанцію до 10 м |
Основна частина (25-27 хв.) |
||
1. Низький старт (виконання команд: «На старт!», «Увага», «Руш!») |
До 2 хв. |
За командою «На старт!» бігун стає попереду колодок, присідає і ставить руки перед стартовою лінією. Потім ногою, що розташована попереду та рухається назад, упирається об опорну площу колодки, другою ногою — об задню колодку. Ставши на коліно ноги, що розташовується позаду, бігун ставить руки на пальці до стартової лінії. Прямі руки розведені на ширину плечей. Тулуб випрямлено, голова прямо відносно тулуба. Вага тіла рівномірно розподілена між руками, стопою ноги, що розташована попереду, і колінами другої ноги. За командою «Увага!» бігун дещо випрямляє ноги, відокремлює коліно ноги, що розташовується позаду від доріжки, переміщуючи центр ваги тіла вгору-вперед. Таз піднімається на 10-20 см вище, ніж рівень плечей. |
2. Робота у 3 відділеннях: - 1-ше – вибігання зі старту на 5-6 м, потім на 15 м
- 2-ге – відділення – метання м'яча на дальність із місця і з розбігу
- 3-тє відділення – стрибки у довжину з розбігу і з місця
|
14-15 хв. |
Забезпечити безпечність виконання завдань. Учитель контролює роботу усіх відділень, більше уваги приділяє метанням
|
3. Естафета «Біг змійкою» |
4-5 хв. |
За сигналом учителя учасники повинні оббігти «Змійкою» 5-6 фішок, що розставлені на відстані 1-2 м одна від одної. Перемагає команда, яка першою завершить естафету |
Заключна частина (3-5 хв.) |
||
1. Біг у чергуванні з ходьбою |
1-2 хв. |
У колону по одному. Відновити дихання |
2. Шикування в одну шеренгу |
До 30 с. |
Біля стартової лінії |
3. Підбиття підсумків уроку |
1-2 хв. |
Відзначити кращих учнів, виставити оцінки |
4. Домашнє завдання |
До 30 с. |
Стрибки у довжину з місця і в довжину з розбігу, повільний біг до 5 хвилин |
5. Організоване залишення місця занять |
До 30 с. |
У колону по одному |
Контрольні навчальні нормативи для учнів 5-х класів
Зміст навчального матеріалу |
Рівень начальних досягнень учнів |
||||
початковий |
середній |
достатній |
високий |
||
Біг 60 м (с) |
Хл. |
Більше 11,4 |
11,4 |
10,6 |
10,0 |
Дівч. |
Більше 11,8 |
11,8 |
11,0 |
10,4 |
|
Метання малого м’яча (150 г на дальність з розбігу 3-5 кроків способом «із-за спини через плече (м) |
Хл. |
Менше 18 |
18 |
23 |
28 |
Дівч. |
Менше 12 |
12 |
15 |
18 |
|
Стрибок у довжину способом «зігнувши ноги» (см) |
Хл. |
Менше 250 |
250 |
270 |
290 |
Дівч. |
Менше 210 |
210 |
230 |
250 |
|
Стрибок у ви-соту способом «переступання» (см) |
Хл. |
Менше 80 |
80 |
85 |
90 |
Дівч. |
Менше 70 |
70 |
75 |
80 |
|
Крос без ураху-вання часу (м) |
Хл. |
500 |
700 |
900 |
1100 |
Дівч. |
400 |
600 |
800 |
1000 |
Висновок
Для підвищення ефективності легкоатлетичних видів спорту в школах в цілому необхідна відповідна система, яка б через цілісну рухову діяльність забезпечувала мотивацію учнів; передбачала б чітке визначення завдань і змісту навчання, засобів розвитку фізичних якостей та засвоєння технічних прийомів і вправ з легкої атлетики.
Займаючись окремими видами спорту з легкої атлетики в школах, діти виконують багато різних рухів з бігу, стрибків, метання, рухливих ігор. Усі ці рухові дії сприяють розвитку фізичних якостей та здібностей, формують життєво важливі навички та вміння, впливають на набуття елементарних знань в галузі фізичної культури, гігієни та здорового способу життя, прищеплюють інтерес та звички до занять фізичними вправами, бережливого ставлення до свого здоров'я, як найвищої соціальної цінності особистості, формують основи здорового способу життя, безпеки життєдіяльності, виробляють морально-вольові і психологічні якості.
Література
1