Тема 7
1 |
Особливості навчання додавання і віднімання чисел у межах 100 |
2 |
Методика навчання додавання і віднімання чисел у межах 100 на основі нумерації |
3 |
Методика навчання додавання і віднімання чисел у межах 100 без переходу через розряд |
4 |
Методика навчання додавання і віднімання чисел у межах 100 з переходом через розряд |
Виокремлення усних і письмових обчислень пояснюється тим, що вони ґрунтуються на різних теоретичних основах. Письмові обчислення відрізняються від усних алгоритмами.
Усні обчислення починають з одиниць вищого розряду і записують у рядок, а письмові обчислення починають з нижчого розряду і записують у стовпчик.
Значення одного й того самого виразу можна обчислити різними способами. Пропонуючи учням виконати розв’язання різними способами, розвиваємо в них варіативність мислення, формуємо такі властивості обчислювальних навичок, як усвідомленість, раціональність тощо. Крім того, одержання однакового результату в обчисленнях різними способами непрямо свідчить про правильність відповіді.
Під час вивчення додавання та віднімання двоцифрових чисел головним є зосередження уваги на способах виконання цих дій.
У теорії укрупнення дидактичних одиниць при вивченні математики одним із принципів є одночасне вивчення взаємно обернених дій. Отже, додавання і віднімання доцільно вивчати одночасно і в порівнянні. Це має ряд переваг:
по-перше, є можливість на одному й тому ж уроці виконати перевірку правильності розв’язання (додавання перевірити відніманням, віднімання — додаванням);
по-друге, одночасне вивчення додавання і віднімання заощаджує час — витрачаються не два уроки, а один урок.
Крім того, одночасне виконання взаємно обернених дій розвиває гнучкість розуму, варіативність мислення; а також знання, які пропонуються у порівнянні, засвоюються швидше і міцніше, довше зберігаються в пам’яті.
Отже, будемо одночасно розглядати окремі випадки додавання і віднімання.
Додавання і віднімання числа 1 |
|
Додавання та віднімання числа 1 здійснюється на підставі порядку розташування чисел у натуральному ряді |
Додати до будь-якого числа 1 ‒ означає отримати наступне число. Відняти від будь-якого числа 1 ‒ означає отримати попереднє число. |
|