Методика проведення відкритого заняття з української мови на тему "Порушення лексичної норми"

Про матеріал

У поданих матеріалах представлено методику проведення відкритого заняття з української мови для здобувачів освіти першого курсу (10 клас).

Щоб отримати добрі результати на занятті, викладач повинен чітко усвідомлювати мету, формувати основні завдання своєї діяльності.

Досконале володіння рідною мовою - ознака висококультурної людини, яка поважає в першу чергу себе.

Методичне напрацювання може бути використане викладачами української мови ЗФПО.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

14 вересня. Показове відкрите заняття

Номер слайду 2

Тема заняття: Порушення лексичної норми Мета: Навчальна: ознайомити здобувачів освіти із поняттям «лексична помилка», розглянути найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Розвиваюча: розвивати вміння відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати лексичний запас; розвивати вміння критичного мислення та аналізувати матеріал, культуру усного й писемного мовлення. Виховна: виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях говорити правильно, бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.

Номер слайду 3

Як парость виноградної лози, Плекайте мову. Пильно й ненастанно Політь бур’ян. Чистіша від сльози Вона хай буде. Вірно і слухняно Нехай вона щоразу служить вам, Хоч і живе своїм живим життям. Максим Рильський

Номер слайду 4

План 1. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми2. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні3. Виконання вправ, тестових завдань

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Лексична помилка — це вживання слова у невластивому йому значенні, повтор того ж самого слова чи спільнокореневого до нього в одному реченні, перекручування та вживання зайвих слів.

Номер слайду 8

Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми:• використання росіянізмів• тавтологія• плеоназм• калькування• уживання слів у невластивому їм значенні

Номер слайду 9

Суржик - елементи двох або кількох мов, об'єднані штучно, без додержання норм літературної мови. Калька   - творення нових слів і виразів шляхом буквального перекладу з іншої мови. Плеоназм - надлишковість засобів, що використовуються для передачі лексичного чи граматичного змісту висловлювання.

Номер слайду 10

Росіянізми. Проблема полягає в тому, що не всі знають, що слова «заключається» немає в українській мові. Я виходжу на слідуючій зупинці (наступній). З нагоди Дня Незалежності пройшли святкові міроприємства (заходи). Кінець травня пахне піонами (півоніями).

Номер слайду 11

Тавтологія Завели розмову про мову. Тривалість заняття в нашому коледжі  триває  80 хвилин. Користь від використання нового ноутбука не підлягає сумніву.

Номер слайду 12

Плеоназми. Спільна співпраця допоможе досягти поставленої цілі. Співпраця — «спільне розв'язання проблем, спільна робота»

Номер слайду 13

На уроках літератури вивчають народний фольклор. Фольклор — «народна творчість»

Номер слайду 14

Перелік вільних вакансій можна завжди запитати у відділі кадрів. Вакансія — «вільна, незайнята посада»

Номер слайду 15

Калькування Ми прийняли участь у змаганні з футболу (взяли участь). Екологи дбають про навколишнє середовище(довкілля). Магазин працює круглодобово (цілодобово)..

Номер слайду 16

Уживання слів у невластивому значенніЯ рахую, що мої дії вірні. Дівчина задала запитання. У даному випадку все змінилося.

Номер слайду 17

Вправа 1. У поданих словах і словосполученнях назвіть ті, що відповідають нормам української літературної мови. Піти за хлібом — піти по хліб; зізнаватися в коханні — освідчуватися в коханні; старий друг — давній друг; події співпали у часі — події збіглися в часі; вірно писати (говорити, відповідати) — правильно писати (говорити, відповідати).

Номер слайду 18

Вправа 2. Виправте недоречне вживання українських слів у невласному їм значенні. Запишіть правильні варіанти.1. Тож добро має перемагати з найменшими жертвами та втратами, але більш гуманними ніж на даний момент способами. 2. На даний час наш світ і наше життя побудоване з багатьох взлетів і падінь. 3. Дана ситуація визначила появу нового приладу.

Номер слайду 19

Вправа 3. Виберіть слова з дужок, які відповідають українській літературній мові.(Відкрити, відчинити) вікно. (Відкрити, розгорнути) підручник.(Виключити, вимкнути) світло. (Перевернути, перегорнути) сторінку. (Піднести, підняти) руку. (Здавати, складати) іспит.(Слідуюче, наступне) питання. (Заплющити, закрити) очі.

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Лексичної помилки НЕМАЄ в  реченні(ЗНО 2019)А На лекціях з етики професор розповідав студентам, як тактичніше вчинити в тій чи тій не надто приємній ситуації. Б Імунологи прогнозують, що останні місяці року будуть удачними для укріплення здоров’я. В На симпозіум поїде чисельна група науковців, які брали участь у досліді цієї теми. Г На конференцію запросили різних за фахом лікарів: від хірургів до реабілітації. Д У тендітних руках балерини – оберемок червоних троянд, і це найвища оцінка її роботи в новому спектаклі.

Номер слайду 22

Лексичну помилку допущено в рядку(ЗНО 2020)а) виговор з попередженнямб) запровадження виборностів) оголошення подякиг) посвідка на проживання  НЕМАЄ лексичної помилки в рядку (НМТ-2022) а) переважна прерогативаб) головний лейтмотивв) дивний парадоксг) захисний імунітетд) приваблива вакансія

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Домашнє завдання:вивчити § 8виконати вправу на вибіртестові завдання

Номер слайду 25

Дякую за увагу!

pptx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
1020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку