У поданих матеріалах представлено методику проведення відкритого заняття з української мови для здобувачів освіти першого курсу (10 клас).
Щоб отримати добрі результати на занятті, викладач повинен чітко усвідомлювати мету, формувати основні завдання своєї діяльності.
Досконале володіння рідною мовою - ознака висококультурної людини, яка поважає в першу чергу себе.
Методичне напрацювання може бути використане викладачами української мови ЗФПО.
Тема заняття: Порушення лексичної норми Мета: Навчальна: ознайомити здобувачів освіти із поняттям «лексична помилка», розглянути найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Розвиваюча: розвивати вміння відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати лексичний запас; розвивати вміння критичного мислення та аналізувати матеріал, культуру усного й писемного мовлення. Виховна: виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях говорити правильно, бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.
Суржик - елементи двох або кількох мов, об'єднані штучно, без додержання норм літературної мови. Калька - творення нових слів і виразів шляхом буквального перекладу з іншої мови. Плеоназм - надлишковість засобів, що використовуються для передачі лексичного чи граматичного змісту висловлювання.
Вправа 1. У поданих словах і словосполученнях назвіть ті, що відповідають нормам української літературної мови. Піти за хлібом — піти по хліб; зізнаватися в коханні — освідчуватися в коханні; старий друг — давній друг; події співпали у часі — події збіглися в часі; вірно писати (говорити, відповідати) — правильно писати (говорити, відповідати).
Вправа 2. Виправте недоречне вживання українських слів у невласному їм значенні. Запишіть правильні варіанти.1. Тож добро має перемагати з найменшими жертвами та втратами, але більш гуманними ніж на даний момент способами. 2. На даний час наш світ і наше життя побудоване з багатьох взлетів і падінь. 3. Дана ситуація визначила появу нового приладу.
Вправа 3. Виберіть слова з дужок, які відповідають українській літературній мові.(Відкрити, відчинити) вікно. (Відкрити, розгорнути) підручник.(Виключити, вимкнути) світло. (Перевернути, перегорнути) сторінку. (Піднести, підняти) руку. (Здавати, складати) іспит.(Слідуюче, наступне) питання. (Заплющити, закрити) очі.
Лексичної помилки НЕМАЄ в реченні(ЗНО 2019)А На лекціях з етики професор розповідав студентам, як тактичніше вчинити в тій чи тій не надто приємній ситуації. Б Імунологи прогнозують, що останні місяці року будуть удачними для укріплення здоров’я. В На симпозіум поїде чисельна група науковців, які брали участь у досліді цієї теми. Г На конференцію запросили різних за фахом лікарів: від хірургів до реабілітації. Д У тендітних руках балерини – оберемок червоних троянд, і це найвища оцінка її роботи в новому спектаклі.
Лексичну помилку допущено в рядку(ЗНО 2020)а) виговор з попередженнямб) запровадження виборностів) оголошення подякиг) посвідка на проживання НЕМАЄ лексичної помилки в рядку (НМТ-2022) а) переважна прерогативаб) головний лейтмотивв) дивний парадоксг) захисний імунітетд) приваблива вакансія