Методика викладання прислівї’в та приказок в початковій школі
Н. В. Семенова,
вчитель початкових класів
Рубіжанської ЗШ I-III ступенів №3
Прислів’я та приказки – неоціненна скарбниця народної мудрості. Ці короткі влучні вислови творилися народом упродовж багатьох століть. Краса і сила прислів’їв – у закладеній в них споконвічній мудрості народу, влучності і дотепності народного слова.
Зміст прислів’їв та приказок багатий. Вони дають можливість створити образ, відтворити пейзаж, історичну добу, передати переживання, радість і смуток, возвеличити людину, засудити й викрити негативні риси її. Фразеологізми є своєрідними неписаними етичними законами, яких потрібно дотримуватись у житті. Вивчення їх поглиблює знання учнів про безмежний світ людини, виховує шану до людини, слова, поповнює мовний запас своєрідними стійкими висловами.
Без прислів’їв наша мова стає бідною, неяскравою. І навпаки, яка красива, багата, образна мова того, хто доречно вживає фразеологізми. Інколи буває так, що тільки завдяки стійким сполученням слів можна висловити своє почуття, дати правильну відповідь, досить влучну і кмітливу. Але цьому треба вчитись.
У молодшому шкільному віці закладається фундамент моральної поведінки дитини, починає формуватися громадянська орієнтація особистості. Ось чому так важливо вміло організувати систему роботи, щоб кожна дитина могла брати творчу участь у розвитку рідної культури, а через неї – загальнолюдської.
На уроках читання є широкі можливості залучати молодших школярів до багатства і безмежного колориту цієї мудрості :
1. Знайти кінець (початок) прислів’їв і з’єднати їх стрілочками. Причому кольори олівців, фломастерів для з’єднання кожного прислів’я мають бути різними. Такий спосіб виконання дасть змогу молодшим школярам закарбувати у пам’яті прислів’я не тільки на основі слухової, а й зорової пам’яті.
2. Подано малюнки казкових персонажів та їх хатинок. Дитині пропонується знайти правильний шлях до хатинки, шляхом «збирання» прислів’я по дорозі додому. А потім навести кольоровим фломастером або олівцем правильний шлях і записати «зібране» прислів’я. Такий вид діяльності зацікавить дитину відразу, як тільки вона побачить малюнки.
Прислів’я:
3.Також цікавим для дітей буде утворення прислів’я з пелюсток квіточки. Причому, перше слово прислів’я записане в серцевині квітки, а пелюстки є його продовженням. Дитина також записує у вільному рядку під малюнком утворене прислів’я та розмальовує пелюстки квітки за кольорами: від світлішого (початок) – до темнішого кольорів (кінець прислів’я).
4. Можна погратися з дітьми у своєрідний ланцюжок-коло: подається прислів’я до казки, оповідання й серед них є зайве, яке взагалі не підходить до змісту поданого твору. Дитині пропонують з’єднати олівцем між собою лише ті прислів’я, які співзвучні змісту прочитаного твору.
5. Цікавим завданням є групування прислів’їв за певними морально-етичними цінностями:
Причому визначену цінність записують у сонечку, а нижче подані пронумеровані прислів’я. Дитина повинна записати на промінчиках сонечка номери тих прислів’їв, які відповідають даній морально-етичній цінності.
6. Також для виявлення рівня осмислення домінантної морально-етичної цінності у прислів’ї доцільно буде подати до кожного з прислів’їв варіанти його тлумачення. Дитині пропонують зафарбувати кольором те тлумачення, яке є правильним.
Прислів’я |
Пояснення |
|
Битого просто шкода і тому його друзі його «обмінюють». |
За битого двох небитих дають, та й то не беруть. |
Двоє небитих – це просто сильні люди, які можуть себе захистити. |
|
Якщо тричі сказати «потім», то це все одно що сказати один раз «зараз». |
|
Просто слово «зараз» краще говорити, коли тебе щось просять зробити. |
Одне «зараз» краще трьох «потім». |
Потрібно все виконувати вчасно. |
7. Змістовним і творчим видом роботи з прислів’ями є пропозиція самостійно скласти прислів’я відповідно до прочитаного твору і висвітленої в ньому морально-етичної цінності (цінностей).
Щирість:
8. Або таке завдання: відновіть прислів'я, вставляючи пропущені прикметники:
1. За (який?) головою, за кам'яною стіною..
Слова: міцної, великий, поганий, молодий, старої.
2. (Яке?) слово, що весняне день.
Слова: розумне, добре, ласкаве, хороше.
3. (Яка?) книга - і найкращим другом.
Слова: хороша, корисна, розумна, змістовна, цікава, цікава, повчальна.
4. (Яку?) дружбу і сокирою не розрубиш.
Слова: міцну, міцну, хорошу.
9. Гра «Назви прислів'я».
-Восстановите прислів'я за цими словами (слова на табличках).
Ліс – дрова (Чим більше до лісу, тим більше коштів дров).
- Як розумієте прислів'я? (Чим більше йде час, то більше вписувалося труднощів виникає, у тому числі нелегко знайти вихід).
Річ – майстер (Річ майстра боїться).
Річ – неробство (Маленька справа краще великого неробства).
Річ – потіха (Справі – час, потісі – годину).
Мова – справа (Не поспішай мовою, квапся справою).
10. Гра «Знайди зайву прислів'я».
на дошці:Хвастать – не косити, спина не болить.
Не поспішай мовою – квапся справою.
Мова До Києва доведе.
Від слова до справи сто перегонів.
(Суть першої, другої і четвертої прислів'їв зводиться до того що, що не слова збігаються зі справами, отже, зайвої є третя прислів'я).
11. „Додай слово”
Не заживає рана від лихого ... .
Слово ... кожному приємне.
Хто ..., той людей смішить.
Відповіді: Слова, чемне, спішить.
12. „Роз’єднай слова”
Роз’єднавши слова, прочитай народний вислів.
Скромнихскрізьповажають.
Нерадійчужомугорю.
Назлодієвішапкагорить.
13. Понови слова і прочитай прислів’я.
кіВ ивиж, ків ьсичу.
ещарК итамуд, а мітоп итировог.
оволС зеб алід огочін ен етрав.
14. „Знайди пару”
Знайди кінцівку прислів’я у правій колонці і пронумеруй відповідно рядки.
1. |
Менше обіцяй |
|
і буде тобі скрізь гладенько. |
2. |
Добре роби |
|
добре й буде. |
3. |
Кажи правду |
|
більше роби. |
4. |
Шануй батька й неньку |
|
буде честь і шана. |
15. „Збери прислів’я”
Поміняй слова місцями і прочитай прислів’я.
думати, а, потім, говорити, Краще, говорити, аніж, думати, а, потім –.
землі, чиїй, На, живеш, народу, й, шануй, того, закони, народу.
Відповіді: Краще думати, а потім говорити, аніж говорити, а потім –
думати.
На чиїй землі живеш, того народу й закони шануй.
16. „ Утвори пару”
Згрупуй прислів’я за змістом.
Відповіді: 1 – 7; 2 – 4; 3 – 6; 5 – 8.
17. Дітям можна запропонувати такі завдання:
18. Диференційована робота з прислів’ями
1 етап |
|
1 група
Краще добре робити, ніж гарно говорити. Мати однією рукою б’є, а іншою гладить. Мудрим ніхто не родився, а навчився. |
2 група
Бджола мала, а й та працює. Роботящі руки гори вернуть. З добрим дружись, а лихих стережись. Під лежачий камінь вода не тече. Полохливий заєць і пенька боїться. Діло майстра величає.
|
2 етап |
|
1 група
(Книга вчить, як на світі жить)
(За двома зайцями не ганяйся)
(Вчитися ніколи не пізно)
|
2 група
З’єднай ліву і праву половини.
Праця годує, побачиш більше світу.
Щоб рибу їсти, а лінь марнує.
Здобудеш освіту, треба в воду лізти. |
3 етап |
|
3. Продовжіть прислів’я. 1)Читання – ось найкраще … (навчання). 2)Книга – ключ до наук і … (знань). 3)Життя без книжок, що … (весна без квітів). |
3. Складіть прислів’я із деформованих речень. 1)Лелека, родиться, там, де щастя, водиться. (Де лелека водиться, там щастя родиться) 2)Дерево, людина, без, коріння, як, без, друзів. (Людина без друзів, як дерево без коріння) 3)Скло, дружба, як, не, склеїти, розіб’єш. (Дружба, як скло: розіб’єш не склеїш) |
4 етап |
|
4.Скласти твір за прислів’ям. |
4.Складіть речення з прислів’ями. 1). Сестра з сестрою, як риба з водою. 2). Умій вчасно сказати і змовчати. 3). Удень і вночі сняться калачі. |
19. Гра-змагання «Погрупуй за змістом»
1 група. Підберіть вислови про того, хто приховує правду, обдурює.
2 група. Підберіть вислови про того, хто ледарює, нічого не робить.
Орієнтовні відповіді учнів
1 група Замилює очі. Водить за ніс. Обводить навколо пальця. Не все те золото, що блищить. Шила в мішку не сховаєш. Нечиста рука. Слово розходиться з ділом. Позичити у сірка очі.
|
2 група Байдики б’є. Ні за холодну воду. Пальцем не шевельне. Товкти воду в ступі. Ганяти бліх. Ледачому буть, той кури загребуть. Праця годує, а лінь марнує. Не бий лежачого.
|
20. Вікторина «Чи знаєш ти народні приказки і прислів’я?».
Завдання. Відгадайте прислів’я або прикмету, вставте пропущені слова, із перших букв цих слів складіть прислів’я. Поясніть його значення.
Відгадки. 1. Насіння. 2. Аби. 3.Рибку. 4.Орати. 5.Дощ. 6.Сало. 7.Камінь. 8.А. 9.Жнива. 10.Екран. 11.Ягода. 12.Києві. 13.Зима. 14.Але. 15.Віконце. 16.Ясла. 17.Жито. 18.Еники
Слова-відгадки демонструються на дошці, а учні самостійно звіряють їх.
Робота над змістом утвореного прислів’я: Народ скаже - як зав’яже.
21.Заберіть зайву букву «Й» і прочитайте прислів′я .
Дйрйуйзйі пйійзйнйайюйтйьйсйя в бйійдйі.
(Друзі пізнаються в біді)
22. Заберіть зайву букву «О» і прочитайте прислів′я.
Дороуожобоа - ноаойобоіолоьошоиой сокоаороб.
(Дружба – найбільший скарб).
Дороуозоі поіозоноаоюотоьосоя во боіодоі.
(Друзі пізнаються в біді).
На уроках української мови використовують такі види роботи з прислів’ями:
1) скласти прислів’я зі слів;
2) пояснити написання слів у прислів’ї;
3) написати твір за прислів’ям;
4) дібрати прислів’я зі словниковим словом;
5) дібрати прислів’я з синонімами (антонімами);
6) дібрати прислів’я – заголовок до тексту;
7) дібрати прислів’я з певною частиною мови;
8) дібрати прислів’я на певну тему.
На матеріалі прислів’я можна побудувати фрагмент уроку, який включає каліграфічну хвилинку і виконання різноманітних завдань.
Наприклад, на уроці української мови на тему « Наголос. Наголошені і ненаголошені склади» ( 2 клас ) пропонуємо провести таку роботу:
С с со ос ся ск
Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.
1) Пояснити значення прислів’я .
2) До слова воскресає підібрати слово близьке за значенням.
3) Назвати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Пояснити чому.
4) Побудувати звукові моделі цих слів.
5) Поставити наголоси у словах, виділити наголошені склади.
Під час проведення мовних олімпіад, конкурсів також використовується робота з прислів’ями.
Список використаних джерел