Методика роботи з прислів'ями та приказками в початковій школі

Про матеріал
Без прислів’їв наша мова стає бідною, неяскравою. Інколи буває так, що тільки завдяки стійким сполученням слів можна висловити своє почуття, дати правильну відповідь, досить влучну і кмітливу. Але цьому треба вчитись. Ці вправи допоможуть вчителю початкових класів правильно організувати систему роботи над прислів’ями та приказками на уроках читання та української мови.
Перегляд файлу

Методика викладання прислівїв та приказок  в початковій школі

Н. В. Семенова,

вчитель початкових класів 

Рубіжанської  ЗШ I-III ступенів №3

Прислівя та приказки – неоціненна скарбниця народної мудрості. Ці короткі влучні вислови творилися народом упродовж багатьох століть. Краса і сила прислівїв – у закладеній в них споконвічній мудрості народу, влучності і дотепності народного слова.

Зміст прислівїв та приказок багатий. Вони дають можливість створити образ, відтворити пейзаж, історичну добу, передати переживання, радість і смуток, возвеличити людину, засудити й викрити негативні риси її. Фразеологізми є своєрідними неписаними етичними законами, яких потрібно дотримуватись у житті. Вивчення їх поглиблює знання учнів про безмежний світ людини, виховує шану до людини, слова, поповнює мовний запас своєрідними стійкими висловами.

Без прислівїв наша мова стає бідною, неяскравою. І навпаки, яка красива, багата, образна мова того, хто доречно вживає фразеологізми. Інколи буває так, що тільки завдяки стійким сполученням слів можна висловити своє почуття, дати правильну відповідь, досить влучну і кмітливу. Але цьому треба вчитись.

У молодшому шкільному віці закладається фундамент моральної поведінки дитини, починає формуватися громадянська орієнтація особистості. Ось чому так важливо вміло організувати систему роботи, щоб кожна дитина могла брати творчу участь у розвитку рідної культури, а через неї – загальнолюдської.

На уроках читання є широкі можливості залучати молодших школярів до багатства і безмежного колориту цієї мудрості :

 

 

 

1. Знайти кінець (початок) прислів’їв і з’єднати їх стрілочками. Причому кольори олівців, фломастерів для з’єднання кожного прислів’я мають бути різними. Такий спосіб виконання дасть змогу молодшим школярам закарбувати у пам’яті прислів’я не тільки на основі слухової, а й зорової пам’яті.

Рис 1 до стат Сандрович Прислівя.jpg

2. Подано малюнки казкових персонажів та їх хатинок. Дитині пропонується знайти правильний шлях до хатинки, шляхом «збирання» прислів’я по дорозі додому. А потім навести кольоровим фломастером або олівцем правильний шлях і записати «зібране» прислів’я. Такий вид діяльності зацікавить дитину відразу, як тільки вона побачить малюнки.

Рис 2 до стат Сандрович Прислівя.jpg

Прислів’я:

  1. Хто багато говорить, той мало творить.
  2. Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає.
  3. Розумного саджають на покутті для честі, а дурного для сміху.

 

3.Також цікавим для дітей буде утворення прислів’я з пелюсток квіточки. Причому, перше слово прислів’я записане в серцевині квітки, а пелюстки є його продовженням. Дитина також записує у вільному рядку під малюнком утворене прислів’я та розмальовує пелюстки квітки за кольорами: від світлішого (початок) – до темнішого кольорів (кінець прислів’я). Рис 3 до стат Сандрович Прислівя.jpg

 

Рис 4 до стат Сандрович Прислівя.jpg

 

4. Можна погратися з дітьми у своєрідний ланцюжок-коло: подається прислів’я до казки, оповідання й серед них є зайве, яке взагалі не підходить до змісту поданого твору. Дитині пропонують з’єднати олівцем між собою лише ті прислів’я, які співзвучні змісту прочитаного твору.

Рис 5 до стат Сандрович Прислів.jpg

5. Цікавим завданням є групування прислів’їв за певними морально-етичними цінностями:

  • Добро;
  • Справедливість;
  • Обов’язок;
  • Щастя;
  • Любов;
  • Дружба;
  • Честь;
  • Гідність;
  • Совість;
  • Відвага;
  • Правда;
  • Чесність;
  • Краса;
  • Свобода;
  • Відповідальність;
  • Мудрість та ін.

Причому визначену цінність записують у сонечку, а нижче подані пронумеровані прислів’я. Дитина повинна записати на промінчиках сонечка номери тих прислів’їв, які відповідають даній морально-етичній цінності.

Рис 6 до стат Сандрович Прислівя.jpg

  1. Добре словечко робить тепле містечко.
  2. Панська воля — панська й сила.
  3. Красиве обличчя з часом змінюється, добре серце — ніколи.
  4. Щоб тобі робили добро, роби добро іншим.
  5. В клітці є пити, їсти і хороше сісти, та немає волі.
  6. Часок у добрі побудеш — все горе забудеш.
  7. Живому багацько і треба.

Рис 7 до стат Сандрович Прислівя.jpg

  1. Заліз кіт на сало та й кричить: «Мало!»
  2. Буде й на нашій вулиці празник.
  3. Аби живі, а що голі – то нічого: колись і наша візьме.
  4. Люди стали знати, як стало хліба не ставати.
  5. Правда кривду переважить!
  6. Хазяїн на чуже рота роззявив.
  7. Віділлються вовкові овечі сльози!

 

 

 

 

6. Також для виявлення рівня осмислення домінантної морально-етичної цінності у прислів’ї доцільно буде подати до кожного з прислів’їв варіанти його тлумачення. Дитині пропонують зафарбувати кольором те тлумачення, яке є правильним.

Прислів’я

Пояснення

 

Битого просто шкода і тому його друзі його «обмінюють».

За битого двох небитих дають, та й то не беруть.

Двоє небитих – це просто сильні люди, які можуть себе захистити.

 

Якщо тричі сказати «потім», то це все одно що сказати один раз «зараз».

 

Просто слово «зараз» краще говорити, коли тебе щось просять зробити.

Одне «зараз» краще трьох «потім».

Потрібно все виконувати вчасно.

7. Змістовним і творчим видом роботи з прислів’ями є пропозиція самостійно скласти прислів’я відповідно до прочитаного твору і висвітленої в ньому морально-етичної цінності (цінностей).

Щирість:

  • Правду кажеш – правдивим будеш;
  • Хто правдивий, той і чесний;
  • Щира душа – щира любов;
  • Щирість не горить й у воді не тоне;
  • Щире слово і пташці приємне, і собі миле.

 

8. Або таке завдання: відновіть прислів'я, вставляючи пропущені прикметники:

1. За (який?) головою, за кам'яною стіною..

                     Слова: міцної, великий, поганий, молодий, старої.

2. (Яке?) слово, що весняне день.        

    Слова: розумне, добре, ласкаве, хороше.

   3. (Яка?) книга - і найкращим другом.

          Слова: хороша, корисна, розумна, змістовна, цікава, цікава, повчальна.

                 4. (Яку?) дружбу і сокирою не розрубиш.

           Слова: міцну, міцну, хорошу.

 

 

9.   Гра «Назви прислів'я».

-Восстановите прислів'я за цими словами (слова на табличках).

                    Ліс – дрова (Чим більше до лісу, тим більше коштів дров).

                            - Як розумієте прислів'я? (Чим більше йде час, то більше вписувалося труднощів виникає, у тому числі нелегко знайти вихід).

                   Річ – майстер (Річ майстра боїться).

                   Річ – неробство (Маленька справа краще великого неробства).

                   Річ – потіха (Справі – час, потісі – годину).

                   Мова – справа (Не поспішай мовою, квапся справою).

10.   Гра «Знайди зайву прислів'я».

на дошці:Хвастать – не косити, спина не болить.

                       Не поспішай мовою – квапся справою.

                       Мова До Києва доведе.

                       Від слова до справи сто перегонів.

             (Суть першої, другої і четвертої прислів'їв зводиться до того що, що не слова збігаються зі справами, отже, зайвої є третя прислів'я).

 

11.      „Додай слово”

Не заживає рана від лихого ... .

Слово ... кожному приємне.

Хто ..., той людей смішить.

Відповіді: Слова, чемне, спішить.

12.    „Роз’єднай  слова”

Роз’єднавши слова, прочитай народний вислів.

Скромнихскрізьповажають.

Нерадійчужомугорю.

Назлодієвішапкагорить.

13.  Понови слова і прочитай прислів’я.

кіВ ивиж, ків ьсичу.

          ещарК итамуд, а мітоп итировог.

          оволС зеб алід огочін ен етрав.

14.    „Знайди пару”

Знайди кінцівку прислів’я у правій колонці і пронумеруй відповідно рядки.

1.

Менше обіцяй

 

і буде тобі скрізь гладенько.

2.

Добре роби

 

добре й буде.

3.

Кажи    правду

 

більше роби.

4.

Шануй батька й неньку

 

буде честь і шана.

 

15.          „Збери прислів’я”

Поміняй слова місцями і прочитай прислів’я. 

          думати, а, потім, говорити, Краще, говорити, аніж, думати, а, потім –.

землі, чиїй, На, живеш, народу, й, шануй, того, закони, народу.

         Відповіді: Краще думати, а потім говорити, аніж говорити, а потім –  

                  думати.

                  На чиїй землі живеш, того народу й закони шануй.

16.           „ Утвори пару”

Згрупуй прислів’я за змістом.

 

  1. Як підеш, так і найдеш.
  2. Спершу слово зваж, а потім - скаж.
  3. Де не поклав, там не візьмеш.
  4. Краще думати, а потім говорити, аніж говорити, а потім – думати.
  5. Не радій чужому горю
  6. Кожній речі своє місце.
  7. Добре роби - добре й буде.
  8. Над товаришем не смійся, бо над собою заплачеш.

        Відповіді: 1 – 7; 2 – 4; 3 – 6; 5 – 8.

 

  17.       Дітям можна запропонувати такі завдання:

  • дібрати прислів’я до прочитаного твору;
  • зробити малюнок до поданого прислів’я;
  • на основі поданого прислів’я скласти невелике оповідання чи казку.

 

           18.  Диференційована робота з прислів’ями

1 етап

1 група

  1. Пояснити значення прислів’їв:

Краще добре робити, ніж гарно говорити.

Мати однією рукою б’є, а іншою гладить.

Мудрим ніхто не родився, а навчився.

2 група

  1. Погрупувати дані прислів’я за змістом:

Бджола мала, а й та працює.

Роботящі руки гори вернуть.

З добрим дружись, а лихих стережись.

Під лежачий камінь вода не тече.

Полохливий заєць і пенька боїться.

Діло майстра величає.

 

2 етап

1 група

  1. Із кожної групи слів скласти і записати прислів’я.
  1. вчить, як Книга, на світі, жить

(Книга вчить, як  на світі жить)

  1. зайцями, За двома, не ганяйся

(За двома зайцями не ганяйся)

  1. Вчитися, не, ніколи, пізно

(Вчитися ніколи не пізно)

 

2 група

  1. Склади прислів’я

З’єднай ліву і праву половини.

 

Праця годує,     побачиш більше світу.

 

Щоб рибу їсти,                а лінь марнує.

 

Здобудеш освіту,     треба в воду лізти.

3 етап

3. Продовжіть прислів’я.

1)Читання – ось найкраще … (навчання).

2)Книга – ключ до наук і … (знань).

3)Життя без книжок, що … (весна без квітів).

3. Складіть прислів’я із деформованих речень.

1)Лелека, родиться, там, де щастя, водиться. (Де лелека водиться, там щастя родиться)

2)Дерево, людина, без, коріння, як, без, друзів. (Людина без друзів, як дерево без коріння)

3)Скло, дружба, як, не, склеїти, розіб’єш. (Дружба, як скло: розіб’єш не склеїш)

4 етап

4.Скласти твір за прислів’ям. 

4.Складіть речення з прислів’ями.

1). Сестра з сестрою, як риба з водою.

2). Умій вчасно сказати і змовчати.

3). Удень і вночі сняться калачі.

                    19.   Гра-змагання «Погрупуй за змістом»

1 група. Підберіть вислови про того, хто приховує правду, обдурює.

2 група. Підберіть вислови про того, хто ледарює, нічого не робить.

Орієнтовні  відповіді  учнів 

1 група

Замилює очі.

Водить за ніс.

Обводить навколо пальця.

Не все те золото, що блищить.

Шила в мішку не сховаєш.

Нечиста рука.

Слово розходиться з ділом.

Позичити у сірка очі.

                                                                                 

 

2 група

Байдики б’є.

Ні за холодну воду.

Пальцем не шевельне.

Товкти воду в ступі.

Ганяти бліх.

Ледачому буть, той кури загребуть.

Праця годує, а лінь марнує.

Не бий лежачого.

 

 20. Вікторина «Чи знаєш ти народні приказки і прислів’я?».

Завдання. Відгадайте прислів’я або прикмету, вставте пропущені слова, із перших букв цих слів складіть прислів’я.  Поясніть його значення.

  1. Літо дає коріння, а осінь …(насіння) .
  2. …(Аби) шия, то ярмо буде.
  3. Хочеш …(рибку) їсти, треба в воду лізти.
  4. Глибше …(орати) – більше хліба мати.
  5. Хоч воду лий в очі, то скаже …(дощ) іде.
  6. Поки суд та діло, то кошеня …(сало) з’їло. 
  7. Під лежачий …(камінь) вода не тече.
  8. Під гору вскач, …(а) на гору хоч плач.
  9. День у …(жнива) рік годує.
  10.                      Тільки став пан – вже поліз на …(екран) .
  11.                      Не нашого поля …(ягода) .
  12.                      На городі бузина, а в …(Києві) дядько.
  13.                      …(Зима) багата снігами, а осінь снопами.
  14.                      Голка мала, …(але) коле дуже.
  15.                      Загляне сонце і в наше …(віконце) .
  16.                      …(Ясла) до корови не ходять.
  17.                      Хто полю годить, тому …(жито) родить.
  18.                      …(Еники)-беники та й поїли вареники.

Відгадки. 1. Насіння. 2. Аби. 3.Рибку. 4.Орати. 5.Дощ. 6.Сало. 7.Камінь. 8.А. 9.Жнива. 10.Екран. 11.Ягода. 12.Києві. 13.Зима. 14.Але. 15.Віконце. 16.Ясла. 17.Жито. 18.Еники

Слова-відгадки демонструються на дошці, а учні самостійно звіряють їх.

 Робота над змістом утвореного прислів’я: Народ скаже -  як зав’яже.

   21.Заберіть зайву  букву «Й»  і  прочитайте  прислів′я .

          Дйрйуйзйі   пйійзйнйайюйтйьйсйя   в   бйійдйі.         

                    (Друзі  пізнаються в біді)

  22. Заберіть  зайву  букву  «О»  і  прочитайте  прислів′я.

      Дороуожобоа - ноаойобоіолоьошоиой сокоаороб.  

                (Дружба – найбільший скарб).

       Дороуозоі  поіозоноаоюотоьосоя  во  боіодоі.

                 (Друзі  пізнаються  в  біді).

На уроках української мови використовують такі види роботи з прислівями:

1)     скласти прислівя зі слів;

2)     пояснити написання слів у прислівї;

3)     написати твір за прислівям;

4)     дібрати прислівя зі словниковим словом;

5)     дібрати прислівя з синонімами (антонімами);

6)     дібрати прислівя – заголовок до тексту;

7)     дібрати прислів’я  з певною частиною мови;

8)     дібрати прислівя на певну тему.

 

 

На матеріалі прислів’я можна побудувати фрагмент уроку, який включає каліграфічну хвилинку і виконання різноманітних завдань.

 Наприклад, на уроці  української мови на тему « Наголос. Наголошені і ненаголошені склади» ( 2 клас ) пропонуємо провести таку роботу:

            С с со ос ся ск

             Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.

1)     Пояснити значення прислівя .

2)     До слова воскресає підібрати слово близьке за значенням.

3)     Назвати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Пояснити чому.

4)     Побудувати звукові моделі  цих слів.

5)     Поставити наголоси у словах, виділити наголошені склади.

Під час проведення  мовних олімпіад, конкурсів також використовується робота з прислівями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Багмет А., Дащенко М., Андрущенко К. Збірка українських приказок та прислів’їв : Репринтне відтворення вид. 1929 р. – К. : Техніка, 2002. -224с. – (Народні джерела).
  2. Безлюдова М. М. Энергетические тайны древнерусских пословиц – М. : ООО «Издательство «Пилигрим-Пресс», 2007. – 96 с , ил.
  3. Сухомлинський В. О. Робота над усною народною творчістю у літературному гуртку // Литература в школе. – 1951. - № 2.
  4. Закувала зозуленька. Антологія української народної творчості : Пісні, прислів’я, загадки, скоромовки : Для ст. шк. віку. [Упоряд. Передм. Та прим. Н. С. Шумади; худож. оформл. В. П. Вересюка. Упоряд. граф. матеріалу С. М. Музиченка]. – К. : Веселка, 1989. – 606 с. : іл. (с. 431 -522).
  5. Народні прислів’я та приказки / Упоряд., передмова М. Дмитренка. – К.: Ред. Часопису «Народознавство», 1999. -180 с. (Бібліотека часопису «Народознавство»).
  6. Прислів’я та приказки шістьма мовами: близько 2200 одиниць / Уклав Г. Бігун. 2-е вид., випр. і доп. – К.: Тандем, 2003. – 320с. – Бібліогр. : с. 315-316. – Укр., лат., нім., рос., англ., пол.
  7. Русскія народныя пословицы и притчи, изданныя И. Снегиревым. С предисловіем и дополненіями. Москва. В Университетской Типографіи.1848.
  8. Українські народні прислів’я та приказки. – Харків : МОСТ-Торнадо, 2002. – 320с.
  9. Українські приказки, прислів’я і таке інше. Уклав М. Номис / Упоряд., приміт. та вступна ст. М. М. Пазяка. – К. : Либідь, 1993. – 768 с. («Літературні пам’ятки України»).
  10. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки. Укладач Н.В. Курганова. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. – 320 с.
  11. Губенко О. Не перо пише, а розум. Прислів’я на уроках української мови. 1-4 класи: Методичний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 2008.
  12. Дерев’янко Л. Вивчаємо фразеологізми. “Укр. мова та література “. – 2000. - № 2.
  13. Забіяка В., Забіяка І. Фразеологічний словник. Лексичні завдання і головоломки. Посібник для початкової школи. – Тернопіль: Підручники і посібники. 2000.
  14. Коптілов В. У світі крилатих слів . – К., 1986.
  15. Мовчун А. Мовні скарби: Вивчення прислів’їв та приказок у школі: Навч. метод. посібник. – К.:Либідь, 2000.
  16. Українські прислів’я та приказки. – К.: Дніпро, 1983.
  17. Фразеологічний словник української мови у двох томах. – К., 1993.
zip
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
14619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку