Методика викладання біології
ДИСТАНЦІЙНЕ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Розробник
магістр фізіології, біолог
Лисенко Ілля Миколайович
смт Магдалинівка 2019р.
Мета: вдосконалення знань педагогів про спектр використання інформаційних технологій під час освітнього процесу, універсалізацію методики викладання біології для учнів шкіл ІІ-ІІІ ступенів, покращення рівня освіти та контролю знань під час унеможливлення очного відвідування навчального закладу учасниками освітнього процесу.
Актуальність: використання моделі для викладання шкільної програми фахівцем учням, що не мають можливості бути присутніми особисто. Населені пункти, що втрачають малокомплектні школи матимуть тимчасову, або постійну альтернативу для учнів. Під час негод та проведення ремонтних робіт у навчальних закладах, також, може використовуватися дана методика, з метою запобігання втрати частини знань, що заплановані програмою МОНУ.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Персональний комп’ютер, ноутбук, веб-камера, аудіо динаміки (колонки), мікрофон (настільний, петличний), пакет ліцензійного програмного забезпечення, підключення до інтернету (DSL, 3G, 4G, EDGE), мобільний телефон (здатний на створення точки доступу WIFI ), Data-кабель (USB, micro-USB, mini-USB, пропрієтарний), USB WIFI-адаптер або вбудований.
Заняття або урок – являє собою складовою процесу навчання. У ньому, відображаються всі кваліфікаційні сторони та методи навчання педагога. Якщо не вся, то значна частина педагогіки концентрується саме на занятті.
Запорукою успішного сучасного уроку – це перш за все урок, на якому створюються реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня. Його власної класифікаційної свідомості та самоорганізації, що, неодмінно, має контролюватися та керуватися педагогом.
Переривання навчального процесу – означає створення загрози розвитку та навчанню особистості майбутнього громадянина України, що автоматично загрожує майбутньому країни та суспільства. Без перебільшення можна сказати, що безперервний навчальний процес, налагоджений та збалансований, є запорукою успішного майбутнього, як учня, так і української школи в цілому.
Так склалося, що нестабільна ситуація у країні, починаючи з 2013 року, вщент зруйнувала хитку, пострадянську, українську школу. Десятки кваліфікованих професіоналів та фанатиків педагогіки та психології з усіх сил намагаються стримати анархічну хвилю, що поширюється з подвійною швидкістю, підживлюючись творіннями урбанізації: медіа, соцмережами, відсутністю цензури.
Оптимізація освітніх закладів через скрутне економічне становище змушує владу скорочувати кількість середніх загальноосвітніх закладів. На тлі цих змін виникають конфліктні ситуації з батьками, які не в змозі фінансово забезпечити дітей щоденним, безперервним проїздом до закладів освіти. Суперечки та скарги закінчуються рішенням залишати дітей вдома, або переводити офіційно на домашню форму освіти, що, безумовно, впливає на якість освіти дитини та соціалізації її у суспільстві.
Використання дистанційної освіти за допомогою мультимедійних комп’ютерних систем та їх спрощених аналогів, допоможе не тільки якісно і кількісно збільшити об’єми знань і навичок учнів, а також створити альтернативу до, буцімто, безвихідного становища.
Можливості, що відкривають електронні системи комунікацій, дадуть новий поштовх до самоосвіти і вдосконалення знань педагогів, методик викладання уроків та занять різного рівня складності. Відкривається перспектива безперервної освіти, що доступна в усіх регіонах України де є мобільний зв'язок .
Перелік елементів мультимедійної системи вчителя
У користуванні вчителя, залежно від шкільного бюджету, або навіть власних коштів спеціаліста може бути один із двох комплектів обладнання:
Перелік комплектів відрізняється ціновою категорією і мобільністю, що залежить від місця облаштування та виділеного бюджету.
Знання та навички у користуванні комп’ютерною технікою є базовим компонентом і вимогою для вчителя із освітнім рівнем «бакалавр», не кажучи про «спеціалістів» та «магістрів».
Точкою доступу до мережі Інтернет може виступати як модем із підключенням DSL так і смартфон із підтримкою мобільного протоколу 3G, 4G. Підключення телефонів та смартфонів до комп’ютерів відбувається завдяки інформаційному кабелю та радіоприймачу WIFI або Bluetooth.
За бажанням, під’єднання мультимедійної дошки чи графічного планшету до системи не буде зайвим.
Оснащення робочого місця вчителя
Облаштування класу є однією з трьох вимог для проведення дистанційної електронної освіти. Об’єкти, необхідні педагогу, повинні бути ергономічно розташовані та у вільному доступі, не створюючи перешкод у користуванні.
Рис1. Розташування мультимедійної системи у класній кімнаті
(варіант №1 та №2)
Розглянемо розташування системи у класній кімнаті звичайного планування сільської школи І-ІІІ ступеня. Розташування та положення веб-камери та вчителя повинні постійно відповідати 1/3 простору перед дошкою, що відповідає 300 огляду лінзи (1200).
№2 застосовується тільки у тому випадку, коли кількість учнів дозволяє звільнити місця першої парти вказаної на схемі.
Рис2. Розташування мультимедійної системи у класній кімнаті
(варіант №1 та №2)
Використання систем у класах з кафедрою та наявністю препараторської. Планування таких шкіл передбачалося у період будівництва 50-70х років минулого сторіччя. Цей вид класної кімнати слугує класичним, як у ЗОШ так і у ВНЗ, тому використання систем комунікацій у даних кімнатах в рази полегшує роботу викладача.
Встановлення у таких класах інтерактивних дошок є традиційною, але не обов’язковою умовою для викладання природничих наук, а саме біології.
Плакати та стенди із паперовими матеріалами, а, також, телевізори із діагоналлю у 26’’ для транслювання картинки з цифрового мікроскопа чи веб-камери, забезпечують якісне зображення і заощаджують кошти на закупівлю такого комплексу, заміну пошкоджених частин, затрат на електроенергію.
Рис3. Розташування мультимедійної системи у класній кімнаті
(варіант №1 та №2)
Варіант не дуже поширений, але теж зустрічається у навчальних закладах з трьома графічними поверхнями (дошками), такі кабінети облаштовують у ліцеях та гімназіях із інтенсивним вивченням тих чи інших предметів та напрямів, що вимагає присутності асистента вчителя, або лаборанта, для оптимізації та оперативної зміни наглядного матеріалу та роботи з електронними джерелами-демонстраціями.
Для 100% ефекту віртуальної присутності, у таких кабінетах асистенту надається важлива роль оператора для спрямування об’єктиву камери на потрібну поверхню.
Також облаштування однієї з поверхонь інтерактивною дошкою позбавляє асистента зайвої роботи і дозволяє сконцентруватися на основних завданнях уроку.
Не рекомендується використовувати електронне викладання під час проведення відкритих уроків, або уроків-ігор чи змагань, вимагаючи колективної роботи.
Висновки
Впровадження систем дистанційної електронної освіти в період тимчасової або постійної відсутності учнів створює, без перебільшення, величезні перспективи у сфері оптимізації середньої освіти.
Використання систем для інклюзивної освіти буде подихом полегшення та рятувальним жилетом для педагогів, позбавлених інклюзивних закладів, але вимушених навчати дітей з особливими освітніми потребами.
Також методики даного типу створюють комфорт для дітей що фізично не в змозі долати великі відстані до школи самостійно, одночасно не позбавляючи прямого спілкування учня з учасниками освітнього процесу, даруючи відчуття соціальної особистості і виключаючи підліткові конфлікти, випадки боулінгу, тощо.
Знання педагога з впровадження дистанційних електронних систем освіти у школах не тільки збагачують досвід спеціаліста, а і оптимізують та об’єктивно вдосконалюють роботу з предмета у класах. Тим самим дають змогу, кожному з учнів у повній мірі перейняти знання педагога під час використання не тільки комбінованого уроку, а і інших типів проведення занять розширюючих інтерес і навички засвоєння матеріалу затвердженого програмою МОНУ.