«Прийом розвитку критичного мислення. Методика використання кубика Блума»
Сучасна освіта будується на принцип "вчити не науці, а вчити вчитися". І тому, одним із головних завдань вчителів початкових класів – розвивати в дитині навички критичного мислення. Один із популярних прийомів технології критичного мислення був розроблений американським вченим і психологом Бенджаміном Блумом. Прийом називається «Кубик Блума».
Метою цього прийому є те, що дитині не пропонують готове рішення, а тільки проблему. Учень має самостійно, використовуючи свій досвід і знання, знайти шляхи вирішення цієї проблеми.
Щоб почати використовувати кубик «Блума» потрібно виготовити звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:
• Назви.• Чому.• Поясни.• Запропонуй.• Придумай.• Поділися (або інші запитання)
Спочатку формулюється тема уроку, яка визначає коло питань, на які доведеться відповідати. Потім учитель кидає кубик. Сторона, яка випала вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на стороні кубика - з нього і повинно починатися питання.
Прийом розвитку критичного мислення "Кубик Блума" дозволяє формулювати питання різного характеру.
• Назви. Цей блок питань передбачає найпростіші питання та потребує відтворення знань. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін. Навіть учень з початковим та середнім рівнем знань зможе працювати з цим блоком питань.
Наприклад: Назви, які ти знаєш природні явища.
• Чому. Цей блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.
Наприклад: Чому птахи відлітають у теплі краї?
• Поясни. Це уточнюючі питання. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що … Ти впевнений, що ...
Наприклад: Поясни, як обчислити цей приклад .
• Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати те чи інше знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.
Наприклад: Запропонуй поради, як доглядати за домашніми улюбленцями .
• Придумай - це творчі питання, які містять в собі елемент припущення, вигадки.
Наприклад: Придумай, що буде, якщо на Землю прилетить істота з іншої планети.
• Поділися - питання цього блоку призначені для активізації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати учня, його емоціях, які викликані названої темою.
Наприклад: Поділись, що ти відчуваєш, коли тобі дякують за щось.
Прийом критичного мислення "Кубик Блума" може використовувати будь-який вчитель-предметник. Можливі два варіанти, або питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії, коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.
Або питання можуть формулювати самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а питання - завдання вимагають певного досвіду.
Питання на сторонах кубика можна варіювати за своїм бажанням. У початкових класах замість стандартних запитань можна використовувати наступні:
• Опиши. Форму, розмір, колір, смак і т.д.
• Порівняй. Тобто, порівняй даний предмет або явище зі схожими, вкажи подібності та відмінності.
• Назви асоціацію. З чим асоціюється у тебе даний предмет, явище?
• Зроби аналіз. Тобто, розкажи, з чого це складається, як зроблено тощо.
• Застосуй. Приведи приклади використання або покажи застосування.
• Оціни. Тобто, вкажи всі "плюси" і "мінуси".
Важливо тільки, щоб вони зачіпали всі сторони заданої теми. Використовуючи на практиці цей прийом учням дуже сподобався, вони швидко освоїли техніку його використання. А вчителю цей прийом допомагає розвивати навички критичного мислення і в активній та цікавій формі перевіряти знання й вміння учнів.
Шаблони кубиків:
Список використаних джерел.