1
Розробка фрагменти уроків проведення досліджень:
«Чому кавун ягода?», «Чому молоко скисає?», «Чому розрізане яблуко чорніє?»»
Ще Аристотель зауважив, що «… розум це не тільки знання, але й вміння застосовувати знання у діяльності…». Для формування ключових компетентностей необхідно вибрати таку технологію навчання, при якій учні більшу частину часу працюють самостійно, вчаться планувати, організовувати, контролювати та оцінювати свою навчальну діяльність та діяльність в цілому. Із багатьох сучасних освітніх технологій я обрала дослідницьку. Застосування даної технології в навчанні не означає повного виключення інших, воно доповнює їх.
Уроки-дослідження – це така навчальна форма, в якій домінує дослідницький метод вивчення матеріалу. Використання цього типу уроку зумовлене потребами сучасного суспільства, яке ставить перед школою завдання – виховати творчу особистість, розвинути творчі задатки дітей, навчити їх мислити, здобувати знання самостійно й застосовувати їх на практиці. Мета уроку-дослідження: розвивати в учнів уміння та навички, необхідні для вирішення нестандартних завдань, що зумовлені змістом уроку, навички самостійного пошуку шляхів з’ясування істини, самостійного здобування нової інформації.
Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому кавун ягода?
Не гіркий і не солоний,
А солодкий і червоний.
Як же зветься цей товстун?
Здогадалися? … (Кавун)
- Діти, як ви вважаєте, кавун - це ягода, фрукт або овоч?
- Навіть між науковцями виникало чимало суперечок. Пропоную провести власне дослідження, і з’ясувати відповідь на це питання.
Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в три групи по 5-6 учасників. Повторити правила роботи в групах. Для групової роботи кожній групі роздаються потрібні предмети дослідження (овочі, фрукти, ягоди).
Запитання для дослідження:
Підсумки досліджень:
Інтернет ресурс (Професор Почемушкін).
Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому молоко скисає?
Робота в малих групах. Вчитель роздає дітям об’єкти дослідження. Завдання: провести дослідження і поєднати малюнки – хто що їсть.
Обговорення:
Висновок: Молоко вважають дивовижним продуктом. Воно служить єдиною їжею для новонародженої людини, тому призначено задовольняти усі потреби організму. Без молока маленькі звірі не проживуть. У молоці є все, що треба для побудови крові, нервової тканини, м’язів та кісток.
Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи по 4-5 учасників. Повторити правила роботи в групах. Для групової роботи кожній групі роздаються потрібні предмети дослідження (молоко тепле і холодне, сік лимону, кисле молоко).
Висновок: В тому що молоко скисає винні крихітні мікроорганізми, які носяться в повітрі, - молочнокислі бактерії. Потрапивши в молоко, вони приймаються за роботу - перетворюючи молочний цукор на молочну кислоту. А від кислоти молоко і скисає. Можна пришвидшити скисання молока, додавши до нього кислоти. Щоб молоко не скисало, треба його кип'ятити. Від кип'ятіння бактерії гинуть.
Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому розрізане яблуко чорніє?
Гра «Чарівна скринька». Вчитель пропонує дітям вгадати, що знаходиться в закритій коробці. Учні можуть ставити питання, але такі, щоб вчитель відповідав лише «Так» чи «Ні».
Під час гри учні з’ясовують, що у коробці – яблуко.
«Асоціативний кущ».
смачне
солодке
соковите
зелене
печене
з’їсти
розрізати
купити
зірвати
дослідити
Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи по 4-5 учасників. Повторити правила роботи в групах. Для групової роботи кожній групі роздаються потрібні предмети дослідження (яблуко, сік лимона). Завдання: одну половину яблука змастити соком лимона, а іншу залишити просто на тарілці.
Обговорення:
Висновок: У яблуках міститься такий мінерал як залізо. Якщо яблуко відрізати ножем або ж просто відкусити і покласти відкушеним на стіл, то через деякий час зріз почне покриватися темними плямами. Це залізо реагує на повітря, воно просто окислюється. Якщо ви хочете приготувати салат, нарізали яблука і не хочете, щоб зрізи потемніли, то для цього достатньо капнути пару крапель свіжого лимонного соку на кожен зріз. Це сповільнить окислювальні процеси і нарізані яблучка не будуть темніти.
Дослідження урізноманітнюють роботу учнів, знімають напругу від звичної навчальної діяльності, викликають живий інтерес до пізнання світу. Цінність досліджень у тому, що під час їх проведення поєднуються індивідуальні та групові форми роботи. Це дозволяє формувати позитивну мотивацію до плідної співпраці, що, в свою чергу, сприяє активізації пізнавальних здібностей учнів.
Список використаних джерел та посилань