Розробка фрагменти уроків проведення досліджень

Про матеріал
Уроки-дослідження – це така навчальна форма, в якій домінує дослідницький метод вивчення матеріалу. Використання цього типу уроку зумовлене потребами сучасного суспільства, яке ставить перед школою завдання – виховати творчу особистість, розвинути творчі задатки дітей, навчити їх мислити, здобувати знання самостійно й застосовувати їх на практиці.
Перегляд файлу

1

 

Розробка фрагменти уроків проведення досліджень:

«Чому кавун ягода?», «Чому молоко скисає?», «Чому розрізане яблуко чорніє?»»

Ще Аристотель зауважив, що «… розум це не тільки знання, але й вміння застосовувати знання у діяльності…». Для формування ключових компетентностей необхідно вибрати таку технологію навчання, при якій учні більшу частину часу працюють самостійно, вчаться планувати, організовувати, контролювати та оцінювати свою навчальну діяльність та діяльність в цілому. Із багатьох сучасних освітніх технологій я обрала дослідницьку. Застосування даної технології в навчанні не означає повного виключення інших, воно доповнює їх.

Уроки-дослідження – це така навчальна форма, в якій домінує дослідницький метод вивчення матеріалу. Використання цього типу уроку зумовлене потребами сучасного суспільства, яке ставить перед школою завдання –  виховати творчу особистість, розвинути творчі задатки дітей, навчити їх мислити, здобувати знання самостійно й застосовувати їх на практиці. Мета уроку-дослідження: розвивати в учнів уміння та навички, необхідні для вирішення нестандартних завдань, що зумовлені змістом уроку, навички самостійного пошуку шляхів з’ясування істини, самостійного здобування нової інформації.

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому кавун ягода?

  • Діти, відгадайте загадку:

Не гіркий і не солоний,

А солодкий і червоний.

Як же зветься цей товстун?

Здогадалися? … (Кавун)

- Діти, як ви вважаєте, кавун - це ягода, фрукт або овоч?

- Навіть між науковцями виникало чимало суперечок. Пропоную провести власне дослідження, і з’ясувати відповідь на це питання.

Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в три групи по 5-6 учасників. Повторити правила роботи в групах. Для групової роботи кожній групі роздаються потрібні предмети дослідження (овочі, фрукти, ягоди).

Запитання для дослідження:

  • Що розкажете про шкірку кожного предмета?
  • Про кількість насінин?
  • Про внутрішню структуру предмета?
  • Про особливості росту?

Підсумки досліджень:

  1.               Якщо не зважати на смакові якості, а тільки розглядати кавун з точки зору характеристик і особливостей росту, тоді версія про те, що перед нами овоч була б виправдана, так як рослина росте на землі, що характерно для більшості овочів.
  2.               Плід кавуна відрізняється солодким смаком і приємним ароматом. Соковита м’якоть має насичене рожеве або яскраво-червоне забарвлення. Всі подібні характеристики притаманні фруктовим плодам. Однак на цьому аргументи на користь цієї версії закінчуються.
  3.               Чому ж все-таки цю культуру можна назвати ягодою: всередині плоду знаходиться соковита м’якоть, наявність в м’якоті насіння, щільна шкірка, яка захищає плід від різних пошкоджень.

Інтернет ресурс (Професор Почемушкін).

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому молоко скисає?

Робота в малих групах. Вчитель роздає дітям об’єкти дослідження. Завдання: провести дослідження і поєднати малюнки – хто що їсть.

Обговорення:

  • Що вам вдалося дослідити?
  • Що знайшли спільне?
  • Чи можуть вони без нього обійтися в житті?

Висновок: Молоко вважають дивовижним продуктом. Воно служить єдиною їжею для новонародженої людини, тому призначено задовольняти усі потреби організму. Без молока маленькі звірі не проживуть. У молоці є все, що треба для побудови крові, нервової тканини, м’язів та кісток.

  • Постоявши день або два, молоко скисає. Чому це відбувається?

Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи по 4-5 учасників. Повторити правила роботи в групах. Для групової роботи кожній групі роздаються потрібні предмети дослідження (молоко тепле і холодне, сік лимону, кисле молоко).

Висновок: В тому що молоко скисає винні крихітні мікроорганізми, які носяться в повітрі, - молочнокислі бактерії. Потрапивши в молоко, вони приймаються за роботу - перетворюючи молочний цукор на молочну кислоту. А від кислоти молоко і скисає. Можна пришвидшити скисання молока, додавши до нього кислоти. Щоб молоко не скисало, треба його кип'ятити. Від кип'ятіння бактерії гинуть.

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому розрізане яблуко чорніє?

Гра «Чарівна скринька». Вчитель пропонує дітям вгадати, що знаходиться в закритій коробці. Учні можуть ставити питання, але такі, щоб вчитель відповідав лише «Так» чи «Ні».

Під час гри учні з’ясовують, що у коробці – яблуко.

«Асоціативний кущ».

  • Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «Яблуко»?

смачне

солодке

соковите

зелене

печене

з’їсти

розрізати

купити

зірвати

дослідити


Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи по 4-5 учасників. Повторити правила роботи в групах. Для групової роботи кожній групі роздаються потрібні предмети дослідження (яблуко, сік лимона). Завдання: одну половину яблука змастити соком лимона, а іншу залишити просто на тарілці.

Обговорення:

  • Як ви вважаєте, чи впливає повітря на зовнішній вигляд предметів, які нас оточують?
  • Пропоную вам подивитися на ці предмети. (Вчитель показує два відрізки металевих труб)
  • Що це? (Відрізки труб)
  • Що у них спільне? (Вони металеві)
  • Що відмінне? (Одна пофарбована, а друга іржава)
  • Як ви думаєте, чому перша не ржавіла? (Бо пофарбована)
  • Так, вона захищена від руйнівної сили повітря.
  • Тепер подивіться на дві половинки яблука у вас на столі. Що з ними відбулося? (Одна половинка потемніла, а інша – ні)
  • Що спільного у іржавої труби та потемнілої частини яблука у вас на столі? (Вони коричневого кольору)
  • Так, тому що у яблуках є залізо. Чому не змінила колір інша частина яблука? (Вона оброблена соком лимона, а він захистив її від дії повітря)
  • Де ці знання знадобляться нам у житті? (Захист предметів від іржавіння, приготування блюд з яблук)

Висновок: У яблуках міститься такий мінерал як залізо. Якщо яблуко відрізати ножем або ж просто відкусити і покласти відкушеним на стіл, то через деякий час зріз почне покриватися темними плямами. Це залізо реагує на повітря, воно просто окислюється. Якщо ви хочете приготувати салат, нарізали яблука і не хочете, щоб зрізи потемніли, то для цього достатньо капнути пару крапель свіжого лимонного соку на кожен зріз. Це сповільнить окислювальні процеси і нарізані яблучка не будуть темніти.

 

Дослідження урізноманітнюють роботу учнів, знімають напругу від звичної навчальної діяльності, викликають живий інтерес до пізнання світу. Цінність досліджень у тому, що під час їх проведення поєднуються індивідуальні та групові форми роботи. Це дозволяє формувати позитивну мотивацію до плідної співпраці, що, в свою чергу, сприяє активізації пізнавальних здібностей учнів.

 

Список використаних джерел та посилань

  1. Інтернет ресурс: Довідник цікавих фактів та корисних знань https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-kavun-na-ukrayinskiy-movi/
  2. Інтернет ресурс: Кавун  –  це ягода, фрукт або овоч: отримай відповідь на питання http://vseznayko.com.ua/kavun-ce-jagoda-frukt-abo-ovoch-otrimaj.html
  3. Інтернет ресурс: Теремок School: Профессор Почемушкин – Развивающий мультфильм для детей – Почему арбуз называют ягодой? https://www.youtube.com/channel/UC6Df49Wle_y7PhDCZlBv5nw
  4. Інтернет ресурс: Уроки – дослідження як один із шляхів створення учнями індивідуального продукту із двома складовими – навчальною та творчою   www.yrok.net.ua
  5. Інтернет ресурс: Чому зріз яблука темніє? http://myhelper.com.ua/index.php?newsid=10977
  6. Інтернет ресурс: Чому молоко скисає? http://allforchildren.com.ua/why1181.htm

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Природничі науки, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
16 липня 2019
Переглядів
2606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку