МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
В умовах сучасної освіти виникає потреба технічного удосконалення для фахової підготовки майбутніх вчителів початкової школи, яке б сприяло запровадженню та використанню технологій дистанційного навчання на уроках у початкових класах. На перший погляд складно уявити поєднання уроку в початковій школі та дистанційні технології навчання, проте в даному напрямку сьогодні працює безліч педагогів, вчених та науковців.
Оскільки дистанційна освіта набуває все більшої популярності останнім часом то постає проблема пошуку засобів та форм навчання не лише учнів, а і вчителів початкової школи. Звісно, на відміну від інших навчальних предметів обрати ті форми роботи, які будуть ефективно забезпечувати надання належного та якісного рівня освіти стає дедалі складніше. Проте, сучасні технології дистанційної освіти спрямовані виключно на створення якісного освітнього середовища для вчителів початкової школи[2, с.50-51].
Дослідженнями методів використання технологій дистанційного навчання в умовах дистанційної освіти займалися О. П. Аксьонова, Е. С. Вільчковський, Н. Ф. Денисюк, О. Г. Сухарєв, Ю. А. Ямпольськата ін. Як обрані форми та методи роботи впливають на якість організації дистанційного навчання педагогів початкової школи висвітлено у працях В. Г. Ареф’єва, Г. І. Власюка, О. Д. Дубогая, М. Д. Зубалія, А. В. Полуляха.
Впровадження інформаційних методів навчання з метою залучення педагогів початкової школи до дистанційного навчання проаналізовано у працях О. Л. Благія, М. М. Булатовича, Л.В.Волкової, Г. В. Дзяка, Т. Ю. Круцевича, Б. М. Москаленка, В. Н. Платонової, Б. М. Шияна та ін. Питаннями залученості на вчителів початкових класів до навчання в умовах дистанційної освіти займалися такі вчені, як В. Ф. Базарний, О. І. Бичук, О. І. Булгаков, О. М. Ващенко, В.В. Золочевський, І. О. Когун, В. Л. Маринович, О. Г. Шалепа, В. С. Язловецький та багато інших.
Залученістьвчителів початкових класів до дистанційного навчання в ході карантинних обмежень дають можливість одночасно знаходитися в декількох онлайн класах, де можуть повторювати ті завдання, які залишили в мережі для них викладачі, що організували професійне навчання та кваліфіковану підготовку вчителів початкових класів в умовах дистанційної освіти. Дистанційні технології навчання дали можливість вчителям спілкуватися в будь-який зручний час із колегами та ставити незрозумілі для них запитання організаторам навчання, створювати відео-ролики у формі звітних матеріалів про виконання тих об’ємів робіт та завдань з фітнесу, які були надані вчителям початкових класів для опрацювання та подальшого отримання сертифікату проходження навчання [1, с.75-76].
В ході впровадження дистанційного навчання для вчителів початкових класів існує ряд суттєвих переваг у порівнянні над традиційними формами навчання, серед яких виділяють:
- оперативний зв'язок із організаторами навчання, курсів, онлайн-конференцій та марафонів;
- наочність не лише основна, а й додаткова, яку вчителі початкових класів можуть переглянути на додаткових онлайн-ресурсах за допомогою розміщених посилань;
- можливість для кожного навчатися там, де йому зручно, головне – це мати доступ до мережі Інтернет;
- можливість індивідуального підходу до навчання кожного вчителя та надання консультативних послуг з метою підвищення рівня оволодіння ними техніки виконання тих чи інших тем вивчення.
Для вчителя початкової школи, здатногодистанційнонавчатися у систем інеперервної освіти, Рада Європи випіляє п’ять базових компетенцій:
1. Політичні та соціальні компетенції, пов’язан зі здатністю відповідальності, спільному прийнятті рішень, функціонуванні та розвиткудемократичнихінститутів.
2. Компетенції, що стосуютьсяжиття в полікультурномусуспільстві, покликаніперешкоджативиникненнюксенофобіїпоширеннюкліматунетерпимості та сприяютьрозуміннювідмінностей і готовностіжити з людьми інших культур, мов і релігій.
3. Компетенції, що визначаютьволодінняусним і письмовимспілкуванням, важливим у роботі та громадськомужитті до такоїміри, що тим, хто ними не володіє, загрожує ізоляція від суспільства. Зростає значення володіння кількома мовами.
4. Компетенції, що пов’язанізізростаннямінформатизаціїсуспільства. Володіння ІТН, здатність критично ставитися до інформації, що поширюєтьсязасобамимасовоїінформації та через Інтернет. 5. Компетенції, що реалізуютьздатність і бажаннявчитися все життя не тільки на професійному рівні, а й у особистому та суспільному житті [3, с.45-46].
Отже, компетентність учителів початкової школи у процесі дистанційного навчання формують такі найбільш важливі компетенції: загальнокультурні компетенції (грамотність, мовленнєві навички, толерантність, здатність до емпатії, прояву поваги прав і свобод людини, вміння аналізувати і коригувати власну освітню діяльність, навички самопрезентації); психолого-педагогічні компетенції (уміння опрацьовувати навчально-методичні матеріали, використовувати в освітньому процесі сучасні педагогічні технології, надавати допомогу та підтримку колегам (одногрупникам); інформаційні компетенції (уміння використовувати сучасні інформаційні технології в освітньому процесі, користуватися електронною поштою, знаходити інформацію в Інтернеті, працювати в системі дистанційного навчання).
Під неперервною освітою вчителів початкової школи в системі ДН розуміємо постійний процес формування та збагачення знань, умінь, навичок з фахової галузі. Результатом такої діяльності є готовність вчителів початкової школи до дистанційного навчання у системі неперервної освіти.
Список використаних джерел