Використання вправ-енергізаторів
Вправи-енергізатори – це рухливі групові ігри, які значно відрізняються від звичайних фізхвилинок. Вони цінні тим, що передбачають активність різних аналізаторів і актуалізують різні здібності дітей. У результаті використання енергізаторів відновлюється енергія класу, увага знову привертається до вчителя, а діти, отримавши задоволення від гри, знову почувають себе включеними в роботу. Такі вправи знімають напругу, розвивають соціально-емоційну сферу колективу та кожного учня зокрема.
Вправи – енергізатори будуть актуальними на уроках, у позакласній роботі, під час проведення ранкових зустрічей.
Вправи-енергізатори
Фруктовий салат
Кожна трійка дітей отримує назву фруктів для фруктового салату: апельсини, банани, ананаси, яблука, ківі. Учитель вибірково називає фрукти. Учні, чиї фрукти були названі, міняються місцями. При словосполученні «фруктовий салат» - міняються місцями всі.
Примітка: вправа розвиває увагу дітей, тренує їх реакцію, піднімає настрій.
Чотири стихії
Учитель називає в будь-якому порядку назви стихій: повітря, вода, земля, вогонь. Учні на слово «повітря» - піднімають руки вгору, на слово «вода» - руки в сторони, «вогонь» - швидкі помахи руками перед собою, «земля» - руки вниз.
Примітка: вправа тренує швидку реакцію, розвиває увагу.
Алігатори
Діти діляться на групи по чотири. Учасники кожної групи тримають в руках розкладену газету. По команді вчителя: «У човен сідаємо – в плавання вирушаємо» всі групи рухаються по класу. По команді: «Алігатори!» - швидко стелять газету на підлогу і стають на неї. Хто не встиг стати або торкнувся підлоги, вибуває з гри. Перемагає команда, у якої не вибув жоден гравець.
Примітка: вправа вчить дітей співпереживати, тренує навички роботи в групі.
Вітання
Під музику діти вільно рухаються по класу. Коли музика переривається, кожен учасник мусить привітатись з тим, хто стоїть найближче до нього так, як пропонує учитель: за руку, ліктями, колінками, спинками, п’яточками, вушками, носиками.
Примітка: вправа створює у колективі емоційний підйом, виховує уважне ставлення один до одного.
Карусель
Утворюючи два кола: внутрішнє і зовнішнє, діти стають обличчям один до одного. Тренер повідомляє їм тему спілкування. Після цього по сигналу тренера діти починають спілкуватись у парі на задану тему до тих пір, поки не пролунає наступний сигнал, по якому діти, що знаходяться у зовнішньому колі, переходять до наступного партнера. Перехід та спілкування відбуваються, поки всі учасники не повернуться на свої позиції.
Примітка: вправа вчить дітей спілкуватись на різні теми, розвиває уміння вислуховувати співрозмовника.
Заборонені рухи
Учасники утворюють коло. Учитель-тренер оголошує, що всі учасники повинні повторювати всі його рухи, крім одного – «руки вниз». Як тільки рук учителя опускаються вниз, всі повинні підняти руки вгору, тобто зробити навпаки.
Примітка: вправа розвиває увагу, тренує уміння зосереджуватись.
Найуважніший
Учасники утворюють напівколо і визначають ведучого. Ведучий повинен запам’ятати розташування учасників гри. Потім він відвертається. В цей час гравці міняються місцями. Ведучий має сказати, як стояли його товариші на початку гри. На місці ведучого мають побувати всі учасники. Хто не помилився, вважаються переможцями.
Примітка: вправа розвиває зорову пам'ять, увагу.
Говори
Учитель задає учням різні питання. Відповідати на них можна лише напівголосно і тільки тоді, коли учитель дасть команду «Говори!». Якщо така команда не прозвучала, слід промовчати.
Примітка: вправа розвиває увагу, мислення.
Аплодисменти
Учитель починає плескати в долоні, дивлячись на одного з дітей. Учень перехоплює ініціативу вчителя та поглядом вибирає наступного учасника. Він дивиться йому в очі і вони аплодують вже вдвох. Третій вибирає четвертого і т. д. завершується вправа загальними аплодисментами.
Примітка: вправа створює у класі атмосферу доброзичливості.
Квіти, дерева, кущі
Під звуки музики всі діти рухаються по колу. Як тільки музика уривається, учитель називає дерево, квітку або кущ (липа, тюльпан, калина). Якщо називає квітку, потрібно всім присісти, кущ – покласти руки на плечі один одному, дерево – піднятися на носки і плеснути в долоні.
Примітка: вправа сприяє розвитку уваги, уміння орієнтуватися в певній ситуації.
Передай зайчика
Діти стають у коло близько один до одного. У центрі – ведучий. Його завдання – знайти зайчика (м’яку іграшку), якого діти передають один одному у себе за спиною. Визначивши, у кого може бути в даний момент зайчик, ведучий звертається до учня: «Покажи, будь ласка, зайчика». Якщо в руках у дитини іграшки немає, ведучий продовжує вгадувати. Якщо
іграшка знайдена, ведучим стає той гравець, у якого була іграшка.
Примітка: вправа тренує дітей у спілкуванні, виховує ввічливість.
Малюнок без слів
Вправа виконується в парах. Учитель дає завдання: намалювати двом учням одночасно одним фломастером малюнок. При цьому вони мають дотримуватись цілковитої тиші: не домовлятися, що будуть малювати, не перемовлятися в процесі виконання завдання.
Умова: після того, як малюнки будуть готові, слід обговорити, що допомагало учням впоратися із завданням.
Примітка: вправа розвиває відчуття один одного, уміння поступатися товаришеві,брати на себе ініціативу, вчить співпрацювати.
Обмін місцями
Учитель пропонує дітям помінятися місцями:
Примітка: вправа допомагає учителеві та учням краще пізнати один одного, навчає дітей самооцінці.
Друкарська машинка
Вправа проводиться з групою дітей. Учитель пропонує учасникам «надрукувати» прислів’я: «Людина без друга – як дерево без коріння». Учні мають по черзі називати букви. Коли слово закінчується, всі повинні підвестися, а коли поставити розділовий знак, всі тупнути ногою, а вкінці плеснути у долоні. Виграє та група, яка не допустила жодної помилки. Вислови добираються відповідно теми заняття.
Примітка: вправа спрямована на розвиток уваги та уміння працювати в групі.