Критичне мислення – …Критичне мислення – складний процес, який починається з ознайомлення з інформацією, а закінчується прийняттям рішення. Технологія розвитку критичного мислення формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Основними етапами уроку з використанням технології є етап виклику(актуалізації), усвідомлення, рефлексії, що фактично відповідає етапам будь-якого уроку.
ДИСКУСIЯ- це широке публічне обговорення якогось спірного питання. Вона є важливим засобом пізнавальної діяльності, сприяє розвитку критичного мислення учнів, дає можливість визначити власну позицію, формує навички аргументації та відстоювання своєї думки, поглиблює знання з обговорюваної проблеми. ПЛАН РОБОТИПланування дискусії – обрання теми, підготовка учнів до уроку. Хід дискусії – обговрення правил, контроль учителем обговорення питання, підтримка настрою. Заверення – винесення висновків, обговорення. Рi. ЗНОВИДИМетод Прес. Займи позицiю. Змiни позицiю. Дискусiя в стилi ток-шоу. Неперервна шкала думок
ВИСТУП ПIД ЧАС ДИСКУСIЇЦе роздум проблемного характеру. Темою цього роздуму є вирішення певної проблеми чи складного питання, намагається знайти автор. Види виступiв. Монолог-ствердження. Монолог-спростування. Основна частина – докази, аргументи. Висновки. СТРУКТУРА Вступна частина - твердження
Метод ПРЕС З цієї технології варто почати роботу над навчанням учнів дискутувати. Вона використовується при обговоренні дискусійних питань та при проведенні вправ, у яких потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стислій формі. ПРИКЛАДТема: Однорідні члени речення. Чотири пари працюють одночасно. Перед кожною стоїть завдання відповідати на поставлене запитання виключно за поданим кліше: 1-ша пара — «Я вважаю, що ...» 2-га пара — «... тому, що ...» 3-тя пара — «..., наприклад, ...» 4-та пара — «Таким чином, ...» Отже, міркування набуває такого вигляду: - Я вважаю, що ці члени речення є однорідними, тому що вони відповідають на одне й те саме питання, наприклад, Україна – незалежна, суверенна держава. Таким чином, однорідні члени залежать від одного й того ж слова.
Цей метод корисний на початку роботи з дискусійними питаннями та проблемами. Його можна використовувати на початку уроку для демонстрації розмаїття поглядів на проблему, що вивчатиметься, або після опанування учнями певної інформації з проблеми й усвідомлення ними можливості протилежних позицій щодо її вирішення. ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮзнайомляться з альтернативними поглядами;прогнозують, які наслідки матимуть індивідуальні позиції і політичні рішення для суспільства, для окремих людей;на практиці використовують уміння захищати власну позицію;вчаться вислуховувати інших;отримують додаткові знання з теми. РОЗГЛЯДАЮЧИ ПРОТИЛЕЖНІ ПОЗИЦІЇ З ДИСКУСІЙНОЇ ПРОБЛЕМИ, УЧНІ:
НЕПЕРЕРВНА ШКАЛА ДУМОКОдна з форм обговорення дискусійних питань, метою якої є розвиток в учнів навичок прийняття особистого рішення та вдосконалення вміння аргументувати свою думку. Розглядаючи полярні точки зору з проблеми, що дискутується, учні:знайомляться з альтернативними позиціями, поглядами;прогнозують, які наслідки матиме та чи інша точка зору для окремих людей чи політичних рішень;учаться на практиці відстоювати свою позицію:учаться вислуховувати думки інших;отримують додаткові знання з теми, що вивчається.
ДИСКУСІЯ В СТИЛІ ТЕЛЕВІЗІЙНОГО ТОК-ШОУЦе технологія структурованої дискусії, у якій беруть участь усі учні класу. Дозволяє контролювати хід дискусії, оцінювати участь кожного учня. Її метою є отримання учнями навичок публічного виступу та дискутування, висловлення й захисту власної позиції. Учитель на цьому уроці є ведучим ток-шоу. Він оголошує тему дискусії та пропонує учням коротку розповідь або перегляд відеофрагмента з досліджуваної проблеми. Потім запрошує висловитися на запропоновану тему «запрошених» і надає слово глядачам, які можуть висловлювати свою думку або поставити запитання «запрошеним» (не більш 1 хв.). «Запрошені» мають відповідати якомога коротше і конкретніше. Ведучий також має право ставити своє запитання або перервати через брак часу того, хто виступає.
КЕРОВАНЕ ЧИТАННЯ З ПЕРЕДБАЧЕННЯМ1. Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставимо дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст.2. Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки бажано робити на найбільш цікавих місцях, щоб створити інтригуючу ситуацію очікування3. Після читання кожної частини учням ставляться питання, причому бажано уникати буквальних. Також пропонується спробувати зробити прогноз (передбачення) стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується. Результати застосування цієї методики звичайно залежать саме від системи питань, що учитель пропонує учням.
СЕНКАНСенкан – це вірш, який складається з п'яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему. Форма сенкану:1-й рядок – тема (іменник);2-й рядок – опис (прикметник);3-й рядок – дія (дієслово), пов'язане з темою;4-й рядок – ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного;5-й рядок – перефразування сутності (синоніми, узагальнення, підсумок).
«Сенкан» можна використовувати на стадії актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, усвідомлення, закріплення, повторення матеріалу. Розвиває в учнів здатність узагальнювати, систематизувати інформацію, схоплювати складні ідеї та оформляти їх коротко. Це вимагає ретельного обмірковування на основі глибокого розуміння матеріалу. МЕТА
«Письмо в малюнках»Алгоритм роботи: Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом. Власні враження, ставлення до подій перенести на аркуш паперу. Приклад «Письмо в малюнках»Серце моє. Серце у мене дуже велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що інколи буваю сумним. А ще воно у мене яскраве, тому що я дуже люблю життя та своїх близьких.