Методичний центр управління освіти, молоді та спорту
Великоновосілківської районної державної адміністрації
Культурна спадщина рідного краю
(дослідницько - краєзнавчий проєкт)
Пєркова Анна Іванівна
учитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії,
«учитель-методист»,
керівник районної школи
педагогічної майстерності
Рецензенти: Л.І. Пічахчі – завідувач методичним центром управління освіти, молоді та спорту Великоновосілківської райдержадміністрації.
О.А.Уздємір - методист методичного центру управління освіти, молоді та спорту Великоновосілківської райдержадміністрації.
Схвалено: методичною радою методичного центру управління освіти, молоді та спорту Великоновосілківської райдержадміністрації, протокол № 1 від 28.09.2020 р.
Укладач:
А.І.Пєркова – вчитель вищої категорії, учитель-методист, керівник школи педагогічної майстерності вчителів початкових класів Великоновосілківського району
Координатор проєкту: Пєркова А.І.- керівник школи педагогічної майстерності
Учасники проєкту:
- співробітники меморіального музею-садиби Володимира Івановича Немировича-Данченка.
Актуальність проєкту:
В даний час історія нашої Батьківщини переживає не кращі часи. Підростаюче покоління мало цікавиться історією та культурними пам’ятниками своєї малої Батьківщини. Саме зараз дуже важливо створювати умови для усвідомленого прагнення для вивчення рідного краю та виховання патріотизму у дітей.
Проєктна діяльність з вивчення культурної спадщини с. Нескучне спрямована на вивчення культурної сторони краю, так як багатий історичний матеріал може духовно збагачувати та розвивати повагу, любов до своєї малої Батьківщини. Тому актуальність проєкту «Культурна спадщина рідного краю» безперечна.
Постановка проблеми. На сучасному етапі розвитку української держави особливої актуальності набувають проблеми виховання та самовиховання творчої особистості, що вимагають від педагогічної науки глибокого осмислення їх сутності та ґрунтовного аналізу в історичному аспекті. Звернення до минулого дозволяє чітко побачити сучасні проблеми освіти, що дає можливість передбачити основні тенденції її розвитку в майбутньому.
Сьогодні вітчизняна початкова школа проходить етап кардинального реформування, активно рухаючись до європейських та світових стандартів.
Проте далеко не всім відомо, що багато сучасних ідей сягають своїм корінням у минуле української освіти. Вивчення педагогічної спадщини педагогів минулого пов’язане з прагненням вчених у минулому віднайти витоки провідних наукових ідей сучасності, адже історико - педагогічні дослідження набувають статусу інноваційних і відіграють дедалі вагомішу роль у процесі реформування сучасної системи освіти
Пропонуємо ознайомитись з основоположними принципами народної початкової школи відомого педагога і громадського діяча Миколи Олександровича Корфа.
Гіпотеза:
Якщо залучати дітей до краєзнавчої роботи, то це позитивно вплине на формування громадянина – патріота України.
А саме, особистості:
- духовно і фізично здорової,
- такої, що знає історію і культуру своєї країни,
- любить Батьківщину і народ,
- творчо мислить,
- любить свою мову,
- має культуру думки,
- здатна само розвиватися,
- має соціально активну позицію громадянина,
- дотримується духовних, правових, загальнолюдських законів.
Мета: - привернути увагу педагогів початкових класів району до вивчення культурної спадщини рідного краю;
- ознайомити вчителів з педагогічними поглядами та освітньою діяльністю відомого педагога, просвітителя рідного краю М. О.Корфа.;
- вивчення та ознайомлення з сучасними інноваційними технологіями навчання і виховання;
- впровадження в навчально-виховний процес ефективних методик та методичних прийомів; вивчення та впровадження в практику передового педагогічного досвіду, сучасних виробничих та педагогічних технологій навчання та виховання;
- виховувати шанобливе ставлення до історії, культурної спадщини рідного краю;
- бажання пізнати , вивчати і застосовувати набуті знання на практиці.
Головні завдання проєкту :
- навчити вчителя діяти, орієнтуватись у ситуації, шукати нові потрібні знання, правильно визначати мету дій відповідно до умов, добираючи конкретні способи і засоби, відпрацьовувати і вдосконалювати їх і досягати мети;
- показати, що вчителю треба знати і вміти, щоб «вести дітей за собою», щоб забезпечувати дитині індивідуальну траєкторію її власного розвитку, до того ж все це одночасно з предметно-методичною діяльністю учителя;
- спрямувати дослідження науково-літературної та педагогічної спадщини на творче використання в практиці сучасної української школи.
- формувати потребу у високих культурних і духовних цінностях і їх подальше збагачення;
- завдяки творчому використанню педагогічних ідей українських просвітителів формувати особистість майбутнього вчителя початкових класів у сучасних умовах;
- формувати творчо розвинену особистість, орієнтовану на високі культурні та духовні цінності;
- пробудження інтересу до історико-культурної спадщини свого краю;
Стратегії та принципи роботи Школи педагогічної майстерності
Основні напрямки та цілі роботи
Термін реалізації проєкту: 2019 – 2022 роки.
Очікувані результати проєкту:
Проєкт «Культурна спадщина рідного краю»
Етапи реалізації проєкту:
1. Роль ідей видатного українського педагога у становленні національної початкової освіти (І рік роботи - 2019-2020 роки)
2. Теорія і практика методів навчання в педагогічній спадщині М.О.Корфа (ІІ рік роботи – 2020-2021 роки)
3. Гуманістична направленість виховної діяльності педагога М.О. Корфа. (ІІІ рік роботи-2021 – 2022 роки)
І рік навчання (2019-2020н/р)
«Роль ідей видатного українського педагога М. О. Корфа у становленні національної початкової освіти»
№ п\п |
Дата засідання |
Зміст роботи |
Відповідальний |
|
|
Семінар - практикум «Освітня діяльність і педагогічні погляди М.О. Корфа» ( в музеї Немировича-Данченка) |
|
1. |
Жовтень |
1. Ознайомлення слухачів школи з завданнями і змістом роботи школи педагогічної майстерності на 2019 – 2020 н/р. 2. Круглий стіл «Внесок Корфа у розбудову національної освіти». 3.КТС. Виготовлення леп буку на тему «Культурна спадщина рідного краю» - Музей – садиба Немировича – Данченка» - І група - «Корф і початкова школа» - ІІ група 4. Підведення підсумків. Рефлексія. |
Керівник ШПМ, працівник музею
Керівник ШПМ, слухачі ШПМ |
|
|
Семінар – практикум «Впровадження сучасних педагогічних технологій в освітній процес НУШ».
|
|
2. |
Грудень |
3. «Інтерактивні технології навчання на уроках в початкових класах». Практична робота. 4. Аналіз та самоаналіз уроку. Завдання : підготувати розробку уроку з використанням інтерактивних технологій на уроках мови та читання |
Працівник музею
Керівник ШПМ Слухачі ШПМ |
|
|
Семінар – практикум «Мовно-літературна освітня галузь» |
|
3
|
Лютий |
1.Повідомлення «Рідна мова(українська) - провідна складова національної природи, незаперечна умова функціонування народної школи в Україні» (М.О. Корф) 2.Карусель інновацій. Використання інтерактивних технологій для досягнення очікуваних результатів навчальної діяльності на уроках української мови та літературного читання: - технологія ЧПКМ (читання і письмо для розвитку критичного мислення); - квест технологія у навчанні мови і літератури; - технологія «Читацьке коло»; - технологія «Ромашка Блума». 3. Інтеграція навичок «Щоденні 5». Завдання: підготувати розробки краєзнавчих проектів.
|
Працівник музею
Керівник ШПМ Слухачі ШПМ |
|
|
Семінар-практикум «Краєзнавчі проєкти в практиці моєї роботи» |
|
4. |
Квітень |
1. Воркшоп «Мої краєзнавчі проєкти». - Презентація краєзнавчих проєктів слухачами ШПМ. - Виставка фото колажів «Мій краєзнавчий проект» 2. Анкетування «Що нового я відкрила для себе за рік роботи в ШПМ». 4. Підсумки роботи за рік. Висловлення зауважень та побажань. |
Керівник ШПМ, слухачі
|
ІІ рік навчання (2020 – 2021 н/р)
«Теорія і практика методів навчання в педагогічній спадщині М.О. Корфа».
№ п\п |
Дата засідання |
Зміст роботи |
Відповідальний |
|
|
Семінар – тренінг « Педагогічна майстерність вчителя початкових класів» |
|
1. |
Жовтень |
1. Ознайомлення слухачів школи з завданнями і змістом роботи школи педагогічної майстерності на 2020 – 2021 н/р. 2.Повідомлення «Особисті якості вчителя початкової школи в науковій спадщині Корфа». 3.Тренінг «Я крокую до майстерності»
4.Підведення підсумків. Обмін враженнями. Завдання: підготувати методичні поради «Як виробити власний стиль в роботі» |
Керівник ШПМ, працівник музею
слухачі ШПМ
Керівник ШПМ |
|
|
Семінар – практикум «Сучасні педагогічні прийоми в Новій українській школі» |
|
2. |
Грудень |
1.Повідомлення «Педагогічні прийоми в спадщині М. О. Корфа» 2.Майстер-клас. «Педагогіка партнерства на уроці в початковій школі» 3. Тренінг «Створення ситуації успіху на уроках в початковій школі» 4. КТС. Складання методичних порад «Як виробити власний стиль» Завдання: підготувати завдання з використанням методики «Шість цеглинок» |
Слухачі ШПМ
Слухачі ШПМ Керівник ШПМ Слухачі ШПМ |
|
|
Семінар – практикум «Навчання учнів через гру» |
|
3
|
Лютий |
Завдання: підготувати майстер-клас «Навчальні та дослідницькі проєкти з природознавства в початковій школі» |
Керівник ШПМ, слухачі
Слухачі ШПМ |
|
|
Семінар-практикум «Модернізація змісту освіти в умовах реалізації Державного стандарту початкової освіти. Природнича освітня галузь» |
|
4. |
Квітень |
1.Повідомлення «Органічна єдність людини і природи в педагогічній спадщині М.О. Корфа » 2. Аукціон методичних ідей. Інтерактивні прийоми роботи на уроках природознавства: - прийом «Фішбоун»; - прийом «Кубик Блума» - технологія «Кольорові капелюхи» ( шість капелюхів мислення Едварда де Боно) 3. Майстер-клас «Навчальні та дослідницькі проекти в початковій школі» 4. Підсумки роботи за рік. Висловлення зауважень та побажань. |
Керівник ШПМ, слухачі
|
ІІІ рік навчання (2021 – 2022 н/р)
«Гуманістична направленість виховної діяльності педагога М.О. Корфа».
№ п\п |
Дата засідання |
Зміст роботи |
Відповідальний |
|
|
Семінар – практикум «Тренінг – новий формат спілкування з батьками» |
|
1. |
Жовтень |
1. Ознайомлення слухачів школи з завданнями і змістом роботи школи педагогічної майстерності на 2021 – 2022 н/р. 2.Повідомлення «Погляди М.О. Корфа на роль батьків у вихованні дитини» 3.«Тренінг – новий формат спілкування з батьками». Презентація. 4.Тренінг для батьків «Шкільний день першокласника» 5. «Форми роботи з батьками у сучасній школі». Майстер-класи. Завдання: виготовити леп бук «Гуманна педагогіка» |
Керівник ШПМ,
працівник музею
слухачі ШПМ
Керівник ШПМ |
|
|
Семінар-практикум «Гуманістичні відносини педагога й учнів, їх взаємодія як суб’єктів навчальної діяльності» |
|
2. |
Грудень |
1.Повідомлення «Гуманістична направленість виховної діяльності педагога М.О. Корфа». 2.Методичний практикум «Гуманістична спрямованість особистості вчителя» 3. Джерела конфліктів у системі «педагог-учень». Обговорення. 4. Методичні поради для організації спілкування вчителя та учня. 5. Презентація леп буків «Гуманна педагогіка» |
Слухачі ШПМ
Керівник ШПМ Психолог |
|
|
Семінар-практикум «Творчий вчитель – творчий учень» |
|
3
|
Лютий |
2.Мотивація – головна умова успішного навчання. Майстер-клас. 3. Підведення підсумків. Рефлексія. |
Керівник ШПМ, слухачі
Слухачі ШПМ |
|
|
Семінар – звіт «Мій педагогічний успіх» |
|
4. |
Квітень |
2.Підведення підсумків роботи над проєктом. 3. Відзначення кращих робіт учасників проєкту. |
Керівник ШПМ, слухачі
|