Технологія «Шість капелюхів мислення»
Шановні колеги, я рада вітати Вас на майстер – класі, тема якого «Технологія Шість капелюхів мислення». Для успіху нашої роботи пропоную працювати під таким гаслом:
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Для того, щоб нам налаштуватися на роботу, отримати заряд позитивної енергії, давайте проведемо розминку « Я- повідомлення». Я називаю своє ім’я, і на першу букву свого імені кажу прикметник.
Перед Вами лежать ялинкові іграшки, прошу написати на них своє очікування від майстер класу, а в кінці ми прикрасимо нашу новорічну ялинку, якщо, звичайно, очікування справдяться. Тож почнемо.
Сьогодні я хочу поділитися з Вами досвідом роботи за методом відомого британського психолога та спеціаліста з творчого мислення Едвардом де Боно «Шість капелюхів мислення».
(паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують)
Білий капелюх використовується для того, щоб направити увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять тільки факти. Ми ставимо питання про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам потрібна і як нам її отримати.
Жовтий капелюх – наводить на думку про оптимізм. Під жовтим капелюхом учень робить пряме зусилля знайти переваги пропозиції : « Що в цьому гарного?» Навіть якщо ідея нам не подобається, Жовтий капелюшок просить нас знайти в ній гарні сторони. «Які переваги?».
Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Він вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти.
Жовтий та чорний капелюхи беруть слово одночасно. Учні вчаться переконувати, доводити свою думку. Тут доречні такі вправи: дискусія, гра «Добре - погано».
Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Тут можна виконувати такі вправи: інтерв’ю, група слів, скажи по іншому.
Зелений капелюх – капелюх енергії, творчості. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. На цьому етапі роботи доречно використовувати такі вправи: доповідач – респондент, логічний ланцюжок, передбачення.
Синій капелюх він потрібен для того, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте. Тут можна використовувати такі вправи: ситуація, взаємне навчання, інтрига, «Сенкан
Ось перед Вами всі 6 капелюхів, кожен капелюх має свій колір, це метод рольової гри. Одягаючи капелюх на голову, подумки, або може і на справді ми будемо мислить так, як вимагає колір капелюха. Це простий і практичний спосіб розділення процесу на 6 етапів за допомогою 6 кольорових капелюшків. Користуючись цим методом на уроках можна застосовувати різні інтерактивні вправи, цей метод розвиває в учнів творче мислення, критичне мислення і толерантність. А зараз ми з Вами дізнаємося, що ховається за кожним капелюшком.
Послідовність приміряння капелюшків є такою: перше слово надається білому капелюшку (щоб ознайомитись з інформацією), останнім слід вислухати синій капелюшок та підсумувати роботу.
Щоб нашу роботу розпочати, треба колір капелюшка обрати.
Відповідно до кольору капелюшка ви отримаєте завдання:
Білий капелюшок складає асоціативний кущ до слів Новий рік
Червоний капелюшок виконує вправу, яка називається «Група слів».
За групою слів: зима, свято, подарунки, Новий рік, родина, диво, сніг – скласти невеликий текст.
Жовтий і чорний капелюшки працюють в парі жовтий капелюшок пригадує позитивні сторони Нового року, а чорний – негативні. Та на аркушах записують свої твердження.
Зелений капелюх - вправа «Передбачення»
Які нові ідеї, пропозиції, альтернативи до святкування Нового року?
Синій капелюшок – складає «Сенкан»
1. Новий рік
2. Який? _________ ___________
3.Що робить? _______ __________ _________
4. Речення з чотирьох слів
(Для чого Новий рік?)
5. Синонім до слова Новий рік
Заслуховування творчих груп.
Підсумок майстер класу. Релаксація.
А зараз, скажіть чи справдилися ваші очікування від майстер – класу ?
Дуже приємно, що ви оцінили майстер – клас. Якщо метод сподобався, використовуйте його, направляйте дітей, вчіть їх мислити, бачити у звичайних речах незвичайне і вони обов’язково знайдуть себе та свої власні ідеї.
Дякую за увагу!