Методологічно-джерелознавчий кейс (фрагмент уроку)
з теми «Ліквідація кріпацтва в Російській імперії у 1861 році»,
(історія України, 9 клас)
Автор Дорошенко Ксенія Миколаївна
Структура
Після цього уроку учні зможуть:
Джерело 1
Уривок із промови Олександра ІІ від 30 березня 1856 р. перед предводителями московського дворянства
«Я дізнався, панове, що між вами поширилися чутки про намір мій скасувати кріпосне право. Щоб запобігти усяким необґрунтованим чуткам в такому важливому питанні, я вважаю за потрібне оголосити вам, що я не маю наміру зробити це тепер. Але, звичайно, ви й самі знаєте, що існуючий порядок володіння душами не може лишатися незмінним. Краще скасувати кріпосне право зверху, ніж чекати того часу, коли воно само собою почне ліквідовуватися знизу. Прошу вас, панове, подумати про те, як би здійснити це, передайте слова мої дворянству для обмірковування». ...» [Історія України: Кінець XVIII — початок ХХ століття. 9 клас: Навч. посібник. — К.: Україна, 2001.— С. 129—130]
Джерело 2
Із Загального Положення 19 лютого 1861 р. про селян, що вийшли з кріпосної залежності
1. Кріпосне право на селян, оселених у поміщицьких маєтках, і на дворових людей скасовується назавжди. <...>
3. Поміщики, зберігаючи право власності на всі належні їм землі, надають за встановлені повинності в постійне користування селян садибну їхню осілість <...> і для виконання їх обов’язків перед урядом і поміщиком ту кількість польової землі й інших угідь, яка визначається Місцевими положеннями. <...>
17. Селяни, які вийшли з кріпосної залежності <...>, утворюють у справах господарських сільські громади, а для безпосереднього управління і суду об’єднуються у волості. У кожній сільській громаді і в кожній волості громадськими справами керують громада та її виборні. <...>
23. Селянам надається право: провадити вільну торгівлю; відкривати й утримувати фабрики, різні промислові, торговельні, ремісничі підприємства; записуватись у цехи, займатися ремеслами; вступати в гільдії, торговельні розряди. <...>
59. Поки селяни залишаються зобов’язаними поміщикові: селяни повинні виконувати панщину, сплачувати оброк. <...>
148. Поміщикові надається право вотчинної поліції в сільській громаді тимчасово зобов’язаних селян. <...>
151. Селяни, оселені на землі поміщика, зобов’язані захищати його і його домашніх від усяких насильницьких дій, надавати допомогу при раптових лихах. <...>
187. Кожна сільська громада відповідає круговою порукою за справне відбування казенних, земських і громадських повинностей кожним із її членів...» [Історія України: Кінець XVIII — початок ХХ століття. 9 клас: Навч. посібник. — К.: Україна, 2001.— С. 129—130]
Джерело 3
Із Положення 19 лютого 1861 р. про викуп селянами їхніх садиб і польових угідь
...Придбання селянами у власність разом із садибною осілістю польових земель і угідь допускається не інакше, як за згодою поміщика. <...>
Сума платежу за куповані землі залежить тільки від розсуду сторін, які домовляються. <...>
...За основу розміру викупної позики береться грошовий оброк, призначений із селян на користь поміщика по уставній грамоті. <...>
Зазначений річний оброк множиться на 16 і 2/3, із цієї суми поміщику призначається при купівлі повного наділу — 4/5 (тобто 80 коп. за рубль), при зменшеному — 3/4 (75 коп. за рубль). <...>
Селяни зобов’язані вносити в казну щорічно взамін належного поміщикові за цю землю оброку по 6 коп. на рубль із призначеної урядом позики аж до погашення її. Такі платежі звуться викупними. Викупна позика погашається протягом 49 років із дня видачі позики. [Історія України: Кінець XVIII — початок ХХ століття. 9 клас: Навч. посібник. — К.: Україна, 2001.— С. 130—131]
Джерело 4
Джерело 5
Запитання та завдання
Групова (бригадна робота) учні об’єднуються у тимчасові групи для виконання навчальних завдань, наприклад «поміщики» та «селяни»
Пропоную використовувати творчий, проблемно-пошуковий метод. Час роботи з документом (5-7 хв) виступ групи (5хв)
1.Хто автор цього документу? (Олександр ІІ)
2. За яких історичних обставин з’явився цей документ? (Революція «Весна народів»)
3. Як ви гадаєте, чому Олександр ІІ прийняв рішення проводити реформи згори?(Боявся бунтів селян, на яких впливала революція «Весна народів» у Австрійській імперії )
4. Які причини спонукали Олександра ІІ ліквідувати кріпацтво? (економічна відсталість Росії, поразка Росії в Кримській війні 1853-1856 рр.,розвиток ринкових відносин вимагав скасування кріпосного права, селянські виступи)
5. Як ви гадаєте як сприйняли цей документ різні стани населення (поміщики/селяни)?
(поміщики як і селяни були дезорієнтовані цим документом, не знали що робити далі)
6. Які перспективи надавав цей документ для поміщика/селянина (для поміщика це ризик та не стабільність економічного розвитку, для селянина – втрата землі, та переселення в міста)
7. Які перспективи економічного розвитку надавав цей документ для Російської імперії? (Модернізація, розвиток промисловості, зростання міст, вихід на міжнародну арену).
8. Які наслідки мало запровадження реформи? (Вивільнилася велика кількість вільнонайманої робочої сили, що пришвидшило розвиток промисловості українських земель.)
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1