Я досліджую світ 2 клас О.Л.Іщенко,О.М.Ващенко,Л.В.Романенко,К.А.Романенко,О.М.Кліщ видавництва «Літера ЛТД»
Тема місяця. Територія.
Тема. Межі особистого простору.
Очікувані результати навчання:
-розуміє, що таке особистий простір, де його межі;
- пояснює значення слів межа , кордон , територія, своя територія, чужа територія;
- уважно слухає думки своїх співрозмовників та висловлює свою думку;
- поважає чужий особистий простір, захищає свій особистий простір;
- знає , кого можна впускати у свій особистий простір, а кого не можна;
- уміє працювати зі схемами, наводить власні приклади для доповнення схем;
- за допомогою нитки чи сантиметра відміряє відстань для визначення особистого простору;
- називає людей тих професій, які можуть порушувати особистий простір інших людей;
- знає , як діяти , коли хтось порушив його особистий простір.
І.Ранкове коло.
- Привітання.
Доброго ранку!
Зичимо щастя!
В цей гарний день
Все нехай вдасться.
Посмішки, радість,
І успіх у всьому!
До нових звершень
Усі ми готові!
(Діти вітаються по колу один з одним, роблять компліменти)
-Обмін інформацією.
- Сьогодні перший день після канікул. Чи легко було прокинутися сьогодні зранку?
( Діти відповідають)
-А хто допомагав вам швидше прокинутися?
( Діти називають своїх рідних, також, котиків , собачок ,інших тваринок , які з ними проживають).
-Розкажіть , як ви провели осінні канікули? Чи були ваші рідні поряд з вами на канікулах? Чи, можливо, комусь довелося відпочивати за межами нашого міста і без матусі, татуся чи інших рідних вам людей?
(Діти розповідають).
-Опишіть одним словом свою рідну людину , яка сьогодні вас розбудила. Або це може бути ваш домашній улюбленець.
(Діти називають: лагідна, любляча, весела, красива, дбайлива, грайливий і т.д.)
-Групова робота.
-Давайте зараз назвемо тваринок , які проживають з вами. (Діти називають).
А тепер об՚єднаємося у групи. Перша група – котики, друга – собачки, третя- хом՚ячки, четверта – папужки.
Кожна група отримує завдання: показати , що любить робити тваринка , яка є назвою вашої групи. ( Діти до 2 хв готуються , показують).
-А зараз об՚єднайтеся в одну ті групи , у яких тваринки мають щось спільне.
(Діти об՚єднуються у одну групу , бо котики , собачки , хом՚ячки і папужки хоча б одну спільну ознаку , але мають. Це живі істоти, тварини, тіло вкрите шерстю чи пір՚ям і т.д.).
-Щоденні новини.
-Яке сьогодні число? Місяць? День?
-Яка пора року?
-Який стан неба?
-Визначимо помічників дня . Один із них відмітить календар спостережень.
ІІ. Визначаємо ключові слова дня , тижня , місяця.
-Зараз пограємо у гру «Вареники». На тарілці є варенички , але вони не прості , а чарівні. У кожному з них є начинка . Начинка теж не проста: це слово. Кожен витягне з вареничка слово і назве його. А коли вже всі слова назвемо, то спробуємо здогадатися , що ж всі ці слова об՚єднує. Чи можна всі ці слова замінити одним?
(Діти розкривають кожен свій вареник , дістають слово і зачитують. Вареники виготовлені з паперу. У них заховані слова: Земля ,Всесвіт, подвір՚я, дім , квартира, вулиця, село , місто, мікрорайон, країна, Україна, під՚їзд).
-Подумайте , що спільного між цими словами?
(Всюди проживають люди)
-Яким одним чи двома словами можна замінити таку кількість слів?
(Територія, простір).
-Сьогодні ми розпочинаємо тему місяця «Територія». Територія – це місце , відведене для когось чи для чогось. Ми будемо знайомитися з поняттями « межа» , «кордон» , «територія». З՚ясуємо значення слів особа, особистий , простір. І сьогодні ми розпочнемо говорити про свою територію та чужу територію.
ІІІ. Засвоєння знань, умінь , навичок.
-Робота у групах.
-Зараз попрацюємо у групах. (Повторити правила роботи у групах).
(Діти об՚єднуються за кольорами цеглинок лего: заздалегідь підготувати по 4-5 цеглинок жовтого, червоного, синього та зеленого кольорів).
-Кожна група отримує по 4 малюнка: дівчинка грається у піску з іграшками, одну з іграшок бере інша дитина, перукар робить зачіску жінці, учні граються на шкільному подвір՚ї, офіціант подає страву чоловікові. Можна підібрати кожній групі по 4 однакових малюнка, можна – різні .
- Чи є серед цих малюнків такі ситуації, коли потрібно сказати «Стоп!»
(Діти розглядають малюнки, пояснюють , що зображено на малюнку кожної групи, знаходять , на якому з них є порушення. Оголошують результати).
-Отже , є малюнки ,де порушується особистий простір людини. Деяким людям не подобається, коли інші підходять до них надто близько, дуже пильно дивляться , задають запитання , на які не хочеться відповідати. Це порушення меж особистого простору.
Межі особистого простору – це та відстань, на якій нам зручно спілкуватися з іншими людьми. Це уявна лінія, за межі якої не потрібно заходити тим , хто небажаний.
Фізкультхвилинка
-А зараз розкажіть про свій особистий простір.
(Діти розповідають про свій особистий простір вдома, на майданчику і т.д.)
-Попрацюємо за підручником на с.52.
-Чи порушено особистий простір дітей підлітком на малюнку? (Так)
-Розповідь з елементами дослідження ( за підручником на с.53).
-Як же дізнатися , чи не порушує хтось твій особистий простір? (Відповіді дітей).
-Встаньте зараз, витягніть руку. Якщо когось торкнулися, то ви дуже близько стоїте один біля одного. Покрутіться навколо себе , тримаючи витягнуту руку, і намалюйте уявне коло витягнутою рукою. Оце і буде ваш особистий простір.
-Опрацювання ілюстрації.
-Подивіться на малюнок і дайте відповіді на такі питання:
На якій відстані не порушується ваш особистий простір знайомими? (від 1м20см до 3м50см)
Яка відстань для друзів? (50 см -1м20см)
Для членів родини? (15-50 см).
-Робота у групах.
Діти за допомогою сантиметра і нитки заміряють відстані, позначені на малюнку. Розігрують ролі людини , яка порушує особистий простір та людини, якій порушили простір. Вчаться правильно діяти у таких ситуаціях.
Роблять висновок, що кожна людина повинна поважати чужий особистий простір.
-Скажіть , будь ласка, чи є люди таких професій, які можуть порушувати особистий простір інших?
(Діти називають такі професії: лікар, перукар, пожежник, учитель, поліцейський).
-Отже, є люди , які не зможуть виконати своєї роботи , не порушивши чийсь особистий простір.
Фізкультхвилинка
IV.Закріплення вивченого матеріалу. Робота в зошиті (с.33)
-Пояснення і подальше обговорення виконання завдання.
V.Підсумок уроку.
Рефлексія.
Гра «Заверши речення».
-Межі особистого простору- це…
-Чужий особистий простір потрібно…
-Порушувати чужий особистий простір можуть…