Тема. Ми – нащадки козацького роду
Мета. Розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї. Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу. Розвивати фізичні якості дітей: спритність, кмітливість, активність.
Обладнання. Мультимедійна дошка, рушники, козацькі клейноди, кульки, листи, скакалки, стрічки, пісковий годинник, нагороди учасникам.
Хід заняття
Вступне слово вчителя
Добрий день, шановні гості! Добрий день вам, діти славетної землі! Запрошуємо вас на свято « Ми – нащадки козацького роду». З давніх – давен людям відомо: « Дерево життя – це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого, другий – сучасного, третій – майбутнього.» Запрошуємо всіх помандрувати у минуле, зайти до козацьких куренів, погомоніти з козаками.
Учень. Добрий день, вам люди добрі,
Щиро просим до господи!
Раді вас у нас вітати,
Щастя та добра бажати!
Учень. Хай добрі люди вам щастя буде
Хай буде доля на все роздолля.
А до того – літ пребагато
На добро і згоду!
Хай не буде переводу козацькому роду!
Учень. За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами, за високими
Наші прадіди жили.
Учень. Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную.
І Вкраїну свою рідную,
Як зіницю, берегли.
Учень. Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти,
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
Учень. Сьогодні свято, конкурс нині.
Сьогодні є козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Вчитель. Сьогодні на нашому святі добувати славу і волю будуть дві команди. А стежити за грою наших козаків буде журі. Оцінюватимуться конкурси за 5 – бальною шкалою. Представляємо вам членів журі.
Директор школи ______________________________________________
Заступник з навчально – виховної роботи _____________________________
Заступник з виховної роботи _________________________________________
Вчитель фізичної культури ___________________________________________
Учень. Запорозькі козаки любили свободу. Були сильними, кмітливими, витривалими. Любили повеселитися, шанували гумор.
Учень. І сьогодні на якийсь час ми перенесемося з вами в ті далекі часи, звідки розлетілися воля і козацтво.
Учень. А допоможуть нам у цьому команди, які називатимуться
«куренями», бо саме так величали невеликі загони козаків.
Вчитель. Отже,розпочнемо наш конкурс. Вам доведеться пройти через дев’ять випробувань. Це стільки, скільки було порогів на Дніпрі.
Учень. В давні часи ці пороги були страшною перешкодою на шляху до того, хто плив Дніпром на Січ.
Учень. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги.
Учень. Нумо, хлопці, покажіться!
А ви, друзі, подивіться.
За кого вболівати
Ви прийшли на наше свято!
( Команди виходять на сцену. Звучить козацький марш)
Виходить Айболить
Айболить:– Здрастуйте діти!
Здоров’я в порядку?
Діти: – Спасибі Зарядці.
Айболить: - Перед початком змагань, я повинен вас оглянути. Прошу всіх стати і виконувати мої команди:
Всі дихайте…
Не дихайте…
Все в порядку, відпочивайте…
Дружно руки піднімайте…
Все прекрасно, опускайте…
Нахиліться… розігніться…
Станьте прямо… усміхніться.
( Міряє температуру)
Айболить: - Так, я оглядом задоволений,
Бо ніхто з дітей не хворий,
Всі веселі і здорові,
До змагань, будьте готові!
Вчитель. Чи готові курені до змагань? До бою?
1 козак. Ми прийшли сюди сьогодні,
Щоб вести запеклий бій.
Тільки ні не кулаками,
А в веселій, дружній грі.
2 козак. Для боротьби ми не збирали,
Ані рушниць, ані гармат.
Здоров’я й знань понабирали,
Що вистачить для всіх команд.
3 козак. Прибули ми змагатись і перемагати.
Отож і просимо вболівальників щиро
Нам у цій грі допомагати.
Пісня ( Під музичний супровід « Гей, ви, хлопці січовії»)
Ми прийшли сюди сьогодні –
Раз, два, три.
Щоби всіх вас розважати
Раз, два, три.
І свої могутні сили
Всім вам швидко показати –
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
Ми веселі й жартівливі –
Раз, два, три.
Славні хлопці – козарлюги –
Раз, два, три.
Є високі і низенькі,
І худенькі, і повненькі
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
А ще всі ми дуже дружні –
Раз, два, три.
Спритні, сильні, ще й розумні –
Раз, два, три.
Чесні, дужі, небайдужі,
І кмітливі, і грайливі –
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
Кожен день по розпорядку –
Раз, два, три.
Всі ми робимо зарядку –
Раз, два, три.
Для здоров’я вона плюс,
Намотай собі на вус –
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
Ви команда дуже сильна –
Раз, два, три.
Ми команда ще сильніша –
Раз, два, три.
Проти вас ми будем грати
Постараємсь обіграти –
Раз, два, раз, два, раз, два, три.
Вчитель. Свої виступи команди – курені розпочнуть з привітання.
І. Конкурс «Привітання куренів»
Отаман першого куреня ( командує)
Курінь « Берегиня»! Рівняйсь, струнко!
Наш девіз: Рідну хату зберігати,
Тата й маму шанувати,
Честю роду дорожити –
Україні служити.
Привітання суперникам:
Душу й тіло ми положим
За нашу свободу,
І покажем що ми, браття, -
Козацького роду.
Отаман другого куреня ( командує)
Курінь « Січовики»! Рівняйсь, струнко!
Наш девіз: Слава тобі, Україно,
Від роду до роду!
Як накажеш – ми поляжем,
За твою свободу.
Привітання суперникам:
« Нехай знає рідна мати – вільна Україна:
Козаки ми ще маленькі – зате гідна зміна»
Вчитель. Дякуємо командам за участь у першому конкурсі. А журі оцінить вашу роботу. Ми переходимо до наступного.
ІІ. Конкурс « Інтелектуальна розминка»
Вчитель. Кожному куреню буде поставлене запитання. За правильну відповідь – 5 балів. Якщо команда не зможе відповісти, то право відповіді переходить до іншого куреня.
( Покрова)
Вчитель. Дякуємо за участь у конкурсі. А журі оцінює роботу команд.
Діти, уважно розгляньте картину художника Іллі Рєпіна. Тут зображено той момент, коли дотепні веселі козаки писали листа турецькому султану. Зараз ви повинні передати цей лист.
ІІІ. Конкурс « Передача листа»
Умови конкурсу: першому козакові дається лист у великому конверті. Піднявши його над головою, він передає лист другому козакові. Коли лист дійде до останнього козака в колоні, той з листом перебігає на перед і знову його передає. Гра закінчується тоді, коли перший козак знову займе своє місце. Переможе той курінь, який закінчить гру першим – 5 балів, хто закінчить другим – 3 бали. Тож шикуйтесь у колони і подивимось, котрий з куренів швидше передасть написане. На старт! Увага! Почали!
Вчитель. Дякуємо всім за гру. Журі оцінює роботу команд.
Козаки повинні мати і почуття гумору, вміти розповісти цікаву історію, розсмішити, розважити товаришів, щоб піднести бойовий дух. Наші учасники підготували гуморески.
ІV. Конкурс « Дотепники»
Першим нам розкаже гумореску учасник від куреня « Берегиня»
Він не займав, як піду повз нього.
щоб, бува, де не згубив,
як почнуть стріляти.
Вчитель. А зараз нам розкаже гумореску учасник від куреня « Січовики»
Лист з армії
Пішов синок у армію.
Дрібні листи пише:
«Міцно тата обнімаю,
Маму – ще міцніше.
Взяли мене у піхоту,
Прошу маму й тата:
Вишліть сотню карбованців,
Куплю автомата!»
Через місяць той синок
Пише ще дрібніше:
« Люблю сильно свого татка,
Маму – ще сильніше.
Я вже став артилеристом.
Любі мамо й тату!
Вишліть двісті карбованців,
Я куплю гармату».
Ось відправив батько гроші
Й сів листа писати:
« Любий синку!
Вчися влучно бити із гармати.
Та не здумай переходить
В танкову частину,
Бо купити тобі танка
Я не зможу, сину!»
Вчитель. Дякуємо учасникам. А журі вас оцінить.
Сміливі й веселі козаки любили співати й танцювати, і з дівчатами пожартувати.
( З’являються дівчата)
Добрий день вам, козаченьки!
З дому вам уклін від неньки!
Будем разом співати,
Танцювати й жартувати.
Гей, козаче, козаченьку,
Що то за причина:
В тебе гола голова,
А зверху чуприна?
А причина – то така:
Як на війні загину,
Мене ангел понесе
В небо за чуприну.
Глянь – но, дівко, ось указ.
Знаєш, що в указі?
« Кожен повинен всіх дівчат цілувать по разу!» ( цілує)
Придивись – но ти, козаче,
До того указу,
Чи немає там написано,
Щоб іще по разу?
Вчитель. А зараз ми проведемо конкурс між отаманами. І з’ясуємо, як наші отамани знають усну народну творчість ( продовжити прислів’я). Отамани виконують завдання, а дівчата дарують глядачам пісню.
Пісня « Матуся»
Дівчата. Маємо! ( разом)
V. Конкурс « Стрибки через скакалку на місці за 1 хвилину»
Вчитель. Від кожної команди учасниця за 1 хвилину повинна виконати найбільшу кількість стрибків. Перемагає дівчинка з кращим результатом.
Першим стрибає представник від куреня « Берегиня».
Наступним стрибає представник від куреня « Січовики».
Дякуємо за гру. А журі оцінює роботу команд. Переходимо до наступного конкурсу.
Бувало, що козаки потрапляли у полон до ворога. Але завдяки своїй спритності, силі та витривалості вони вміли, долаючи перешкоди, непомітно втекти звідти.
VІ. Конкурс « Подорож по горах»
Умови конкурсу: Гравці у першій частині стрибають на лівій нозі, у другій – на правій, у третій – на двох. Назад повертаються біжучи. Котрий курінь прибіжить швидше, отримає 5 балів, другий – 3 бали. Отож, почали!
Дякуємо за участь у конкурсі. А журі оцінює роботу.
Учениця. А чи знаєте ви, що краще козаків не танцює ніхто в світі?
Весь день буде музика грати –
Весь день буде козак танцювати!
Козак. Ой закину зараз ноги,
Закину за спину.
Щоб світ здивувався,
Який козак вдався!
Танець
Вчитель. Нічого нам тут і казати, танцюристи ви завзяті!
Про хоробрість і спритність козаків ходили легенди. Ніхто не міг протистояти їм у рукопашному двобої.
VІІ. Конкурс « Змагання з кульками»
Умови конкурсу: у кожного учасника по 2 повітряні кульки, які прив’язані за спиною. Виграє той, хто зміг свої кульки зберегти, а суперника – роздушити.
Вчитель. Дякуємо представникам за участь у конкурсі. А журі оцінить вашу роботу.
Вміли козаки битися, але вміли і відпочивати.
VІІІ. Гра для вболівальників « Подолання перешкод»
Умови конкурсу: з зав’язаними очима пройти через « перешкоди», не зачепивши їх. Помічники тримають стрічки: одну – нижче, іншу – далі й вище. Уболівальники з обох команд виконують вправу паралельно. Коли їм зав’яжуть очі, то стрічки зовсім прибирають. Уболівальники – учасники
« долають» перешкодами під сміх і оплески глядачів.
Вчитель. Спасибі всім. Ми продовжуємо нашу гру.
А зараз ми перевіримо чи уважні наші козаки при перегляді мультфільмів.
ІХ. « Козацька кмітливість»
Вчитель. До вашої уваги фрагмент мультфільму « Як козаки у футбол грали». Два курені уважно переглядають мультфільм. Після його перегляду ви повинні дати відповідь на запитання, яке однакове для обох команд. За правильну відповідь 5 балів. Відповідь команди подають у письмовому вигляді.
Запитання.
Запишіть назви команд які грали у футбол.
З яким рахунком закінчився матч?
Вчитель. Дякуємо командам за чудову гру.
Шановні друзі, ось і закінчилась наша конкурсна програма « Ми – нащадки козацького роду». І доки шановне журі підбиває підсумки гри, учасники заспівають пісню.
( пісня « Козачата»)
Вчитель. Слово для підведення підсумків змагань надається журі.
Нагородження
Вчитель. Молодці! Ви з честю впоралися з усіма завданнями і не посоромили звання нащадків славних українських козаків. Ростіть же здоровими, сильними, мужніми. Любіть Україну, шануйте її народ і себе. Хай кожен із вас добрими ділами стверджує, що козацькому роду нема переводу.
На згадку про сьогоднішнє свято я хочу вам подарувати символ гетьманської влади – булаву. Адже ви показали свою сміливість, спритність, швидкість, винахідливість, ви пройшли так звані дев’ять порогів, подолали дев’ять перешкод. І ви дійсно гідні такої високої нагороди.
( пісня « Я бажаю вам добра»)