Тема. Міф про Прометея. Боги, герої і люди в давньогрецьких міфах. Найвідоміші міфологічні образи, сюжети, мотиви Стародавньої Греції.
Мета: ознайомити учнів із особливостями грецької міфології, із змістом міфу про Прометея; характеризувати міфологічні образи, акцентувати увагу на самопожертві головного героя в ім҆я благополуччя людей; розвивати навички виразного читання , аналізу тексту; виховувати гуманістичні цінності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, тексти грецьких міфів, ілюстрація до теми уроку.
Ти боротьбу обрав, Титане,
В двобої волі і страждань…
Твій гордий дух і непокора,
Що їх і небо не поборе,
Для смертних прикладом стає.
Дж.Байрон
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Невловимий, швидкоплинний час відніс у минуле цілі епохи й цивілізації. Він відділяє нас від світлого і прекрасного буття колиски людської культури – Давньої Греції. Греки називали цю країну Еллада. І вона залишила світові високорозвинену науку, представлену іменами видатних учених(Архімед, Піфагор, Аристотель), прекрасне мистецтво, величні архітектурні споруди. А також дивовижні й цікаві перекази – міфи.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Бесіда з учнями
ІІІ.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Учитель. Міфологія Давньої Греції надзвичайно поетична, бо її витоки у красі, з якої брала енергію вся культура Еллади. Серед міфів Давньої Греції особливе місце займає міф про Прометея, який знають усі, навіть маленькі діти. Адже він – символ незламності, самовідданого служіння людям. Його образ надихнув багатьох митців на створення картин, скульптур, літературних творів. Ви повинні були самостійно ознайомитись з міфом про Прометея. І сьогодні саме про нього йтиме мова на уроці.
1.Робота в зошитах
Прометей- титан, у перекладі з грецької означає «провидець».
Титан- божество з числа велетнів, які повстали проти богів Олімпу.
Олімп- найвища гора, на якій, за уявленнями давніх греків, жили Зевс та інші боги.
Феміда-богиня правосуддя і справедливості.
2.Аналіз тексту міфу про Прометея
- Яким було життя людей за часів, коли над світом панував Зевс?(Те життя без вогню було злиденним животінням).
-Хто такий Прометей? Чим він допоміг людям?(Титан, який викрав вогонь з Олімпу й приніс його людям.)
-Чому безсмертний титан пожалів людей?(Бо мав благородне і добре серце.)
-Яке страшне покарання вигадав для Прометея Зевс і хто виконував веління громовержця?(Прометея прикували до гори на Кавказі. Здійснити цю кару Зевс доручив своєму сину Гефесту, а в помічники йому дав – Силу і Владу.)
-Яка велика таємниця була відома титану?(Таємниця долі самого Зевса.)
-Яку ще страшнішу кару придумав Зевс для Прометея ?(Зевс наказав величезному орлові щодня дзьобати печінку героя.)
-Кому вдалося пом҆якшити серце невблаганного Прометея і переконати його відкрити таємницю?(Матері героя – Феміді, яка, гірко плачучи, просила його врятувати самого себе.)
-Хто звільнив титана Прометея?(Зевс послав Геракла звільнити титана.)
-Чи залишився Прометей у пам҆яті людей?(Люди носять відтоді на згадку про титана металеві каблучки і персні з коштовними камінцями. А сам Прометей оживає знову і знову в найкращих творах мистецтва.)
3.Робота з текстом міфу
1.На основі прочитаного тексту складіть таблицю «Що Прометей зробив для людей?»
Прометей
навчив людей
будувати світлі житла математики, письма приборкувати вогонь
плавати на човнах напинати вітрила приручати тварин
лікуватися добувати мідь, срібло і золото трактувати сни
2.Знайдіть цитату, в якій зображено сміливість і незламність Прометея.
ІV.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
1.Охарактеризуйте образ Прометея
Вправа «Гронування»
Прометей – сміливий, сильний духом і фізично, здатний на самопожертву, розумний, добрий, терплячий, витривалий, незламний, мужній.
2.Робота у зошитах. Складання сенканів.
Прометей Зевс
Справедливий, добрий могутній, самовладний
Навчає, жертвує, пророкує править, наказує, карає
Він дарує людям вогонь вважається найголовнішим богом-олімпійцем
Титан громовержець
3.Робота з епіграфом.
- Які риси вдачі Прометея виділяє англійський поет Дж.Байрон?
-Подумайте, чи є вони важливими для сучасної людини?
V.Підбиття підсумків уроку
-Чому Прометей не підкорився Зевсові?
-У яких випадках не можна схилятися перед владою і силою?
Учитель. Образ Прометея втілений у різних видах мистецтва і є вічним образом. Велич його подвигу в тому, що він пожертвував собою в ім҆я людей. Якщо у вас добре серце, якщо воно випромінює вогонь, що розпалює лід у душах інших, то у вас палає іскра «прометеєвого вогню». Вогонь, який титан приніс людям - це засіб виживання, спосіб розвитку цивілізації. У переносному значенні прометеїв вогонь є уособленням самовідданості, шляхетних почуттів і вчинків людини, прагнення досягти високої мети. Прометей -це мужній, легендарний герой, який пожертвував собою заради інших, тому і відкриває галарею вічних образів.
VІ.Домашнє завдання
Підготувати проєкт на тему «Нащадки Прометея».