8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Микола Вінграновський – поет, прозаїк, кіномитець. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…». Несподівана асоціативність, буйна фантазія, образна деталь поезії

Про матеріал
Микола Вінграновський – поет, прозаїк, кіномитець. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…». Несподівана асоціативність, буйна фантазія, образна деталь поезії.
Перегляд файлу

Микола Вінграновський – поет, прозаїк, кіномитець. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…». Несподівана асоціативність, буйна фантазія, образна деталь поезії

Мета: опрацювати основні відомості про творчість Миколи Вінграновського; охарактеризувати ідейно-стильові особливості його поезій; розвивати асоціативне мислення, уміння виділяти основні засоби поетичної мови, визначати віршований розмір; вчити висловлювати власне ставлення до розглянутої поезії; формувати духовну особистість школяра.

Тип уроку: засвоєння знань та формування умінь учнів.

Обладнання: портрет М. Вінграновського, тестові завдання, підручник, збірка поезій М. Вінграновського.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують відгуки про «Баладу про соняшник» Івана Драча.

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.                                                                      

Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

     «Даремно шукати законів творчості, даремно вигадувати закони і схеми, бо всі ці вигадки залишаються тільки гіпотезами і схемами. Занадто складним інструментом є митець, занадто тонкі і ще не відкриті елементи входять у склад реактивів твору. Процес творчості взагалі – містерія».

                                                                                                                     Є. Маланюк

      Ці слова Євгена Маланюка стовідсотково слушні, коли йдеться про творчість в її абсолютних вимірах, саме творчість, а не її імітація. Іван Дзюба писав, що поезія Миколи Вінграновського – це стихія, в ній цілковито відсутня якась навмисна спрямованість, передбачливість.

2. Проблемне запитання. Хто він Микола Вінграновський? Складання асоціативного ланцюжка з подальшими коментарями

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями  навчального матеріалу.

Слово вчителя.

 Зайве нагадувати, що у 60-х роках втомлене поле нашої поезії зарясніло новими іменами: Іван Драч, Борис Олійник, Василь Симоненко, Віталій Коротич, Василь Стус, Роман Лубківський. Одним із найяскравіших голосів, як показав час, був голос М. Вінграновського.

Кожен поет  покоління шістдесятників обирав свій творчий порятунок. Вінграновський упіймав і зафіксував найбільш українське питоме світовідчуття.

Український народ, затурканий, рабський, але могутній своєю історією, своїми можливостями і прихованою силою завжди був предметом гордості багатьох митців, в тому числі і шістдесятників.

Порівняйте:

Микола Вінграновський

Василь Симоненко

Василь Стус

А ми? Хто ми? Себе ми знаєм зроду.

Чимало віддалось нас жаху в рот.

Лиш ті не віддалися, хто народу Віддав себе і ствердив свій народ.

Народ мій є! народ мій завжди буде!

Ніхто не перекреслить мій народ!

Пощезнуть всі перевертні й приблуди,

І орди завойовників-заброд!

Ти вже не згинеш, ти двожилава,

Земля, рабована віками,

І не скарать тебе душителям

Сибірами і соловками

 

У книзі «Сто поезій» М. Вінграновський сказав головне, заради чого жив, мислив, творив.

Прощальний час надій прощальних!

Ми тут. Ми є. ми – всі. Ми – гурт.

Єднаймося! Ми той є грунт

Подій майбутніх, вирішальних.

VІдейно-художній аналіз поезії «Сеньйорито акаціє, добрий вечір».

 

Сеньйоритоакаціє, добрийвечір.

Я забув, щозабувбув вас,

Але осіньзійшла по плечі,

Осінь, ви і осінній час,

Коли стало любитиважче,

І солодшелюбитизнов...

Сеньйорито, колюче щастя,

Хтовоно за таке - любов?

Вже б, здавалося, відболіло,

Прогоріло у тімвогні,

Ступцювало і душу, й тіло,

Вже б, здалося, нащомені?

У годину суху й вологу

Відходилисьусі мости,

І сказав я - ну, слава Богу,

І, нарешті, перехрестивсь...

Коли ж - здрастуйте, добрийвечір...

Ви з якої дороги, пожежо моя?..

Сеньйорито, вогонь по плечі -

Осінь, ви і осіннійя...

Символіка поезії. Осінь у житті ліричного героя. Схема за поеезією Вінграновського

 

 

Виразне читання і осмислення поезії

2. Бесіда з учнями.

* Яким є алегоричний образ акації?

Це дівчина ( жінка) , яку герой колись любив.

* З  ким веде розмову ліричний герой?

З сеньйоритою акацією, жінкою-вогнем.

 *  Яким є ліричний герой?

Немолодим чоловіком, який знову зустрівся з юністю.

* Як автор передає збуджений настрій ліричного героя, його розгубленість, хвилювання ?

Коли стало любитиважче,

І солодшелюбитизнов...

Тема поезії. Розкриття почуттів, які спалахнули знову.

* Яка провідна думка твору? Невмирущість любові, вічність кохання.

VIПідсумки уроку. . Дайте відповідь на запитання ліричного героя: «Хто  воно за таке – любов?»

Підсумкове слово вчителя. Поет осмислює любов у трьох вимірах: нерозгадана таємниця серця, суспільному – любов до рідної землі, до народу, до України, і . нарешті, у глобальних, космічних масштабах як один із основних законів Всесвіту.

Оголошення результатів навчальної діяльності

Домашнє завдання

Проаналізувати одну з поезій Вінграновського із збірки «Цю жінку я люблю».

Підготувати міні-проект «Життєвий і творчий шлях Ліни Костенко».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ліна Костенко. Творчий шлях, особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність).

«Страшні слова, коли вони мовчать» - ліричний роздум про суть мистецтва. «Вічні» українські фольклорні типи, новітнє переосмислення традиційної ситуації «Українське альфреско».  «Хай буде легко. Дотиком пера…», « Я вранці голос горлиці люблю…», «Недумано, негадано…». Інтимна лірика Ліни Костенко

Мета: ознайомити учнів з лірикою Ліни Костенко, навчати опрацьовувати літературно-критичні дослідження, розвивати вміння аналізувати поетичні твори, розкривати настрої, почуття ліричного героя; розвивати навички виразного читання; прищеплювати любов до поетичного слова.

Тип уроку: урок-дослідження.

Випереджувальні завдання: міні-проект «Життєвий і творчий шлях Ліни Костенко.

Обладнання: портрет Ліни Костенко, збірка поезій, підручник, хрестоматія, мультимедійна дошка.

                                                                Поезія – це завжди неповторність,

                                                               якийсь безсмертний дотик до душі.

                                                                   Ліна Костенко

 

F:\kostenko-2.jpg

 ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування на урок.

Ліна Костенко – прямий нащадок Шевченка, Лесі Українки, І. Франка… Поетів такого масштабу, такого дарування народжується мало – один-два на століття. Вона наближена  до Істини. У неї абсолютний слух до голосу віків.

                                                  Сучасний літературознавець  Григорій Клочек

Про унікальність Ліни Костенко, неповторність і небуденність її поезій ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Цілевизначення.

  1. Повідомлення учня. Творчий доробок письменниці. Слайд 1. Назви поетичних збірок Ліни Костенко.
  2. Повідомлення учня. Нагороди та відзнаки Ліни Костенко. Слайд 2.  Нагороди та відзнаки.
  3. Повідомлення 3. Ліна Костенко сьогодні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

У 6 класі ви вивчали поезію Ліни Костенко «Кольорові миші». Головна героїня – дівчина Анна, мабуть, і є сама поетеса, яка не хоче жити у сірому світі, а прагне в усьому бачити прекрасне.

Якими означеннями можна схарактеризувати Ліну Костенко?

Заповніть схему

 

ЛІНА КОСТЕНКО ----неповторна, творча, щира, непідкупна, відкрита, добра …., як і її героїня Анна.

 

ІVОпрацювання навчального матеріалу.

Виразне читання і аналіз поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…»

Аналіз поезії за планом.

  1. До якого жанру належить дана поезія?
  2. Що найбільше хвилює ліричного героя?
  3. Яким є мотив поезії?
  4. У чому полягають особливості поетики твору?

 

Рід літератури:

Філософська лірика

Жанр:

Ліричний вірш

Мотив:

Роздуми про суть мистецтва, роль слова в житті людини

Віршований розмір:

Ямб.

Художньо-стильові особливості

Велика відповідальність митця перед людьми. Як важливо сказати щось своє, неповторне, вагоме, яке б зачепило душу людини.

Художні засоби: оксиморон, метафори, епітети, антитеза.

 

Слово вчителя.

Григорій Клочек писав: «Питання про призначення поета й поезії, про Слово в духовному житті суспільства завжди було актуальним для державності. Слово було чи не єдиним оберегом нації». Для Ліни Костенко кожне  слово це біль душі, це рани, це єдина зброя.

F:\250px-KOSTENKO.jpg

 

Є вірші – квіти.

Вірші- дуби.

Є іграшки вірші.

Є рани.

Є повелителі і раби.

І вірші є каторжани.

Крізь мури в’язниць,

По тернах лихоліть –

Ідуть, ідуть по етапу століть.

 

2. Виразне читання і аналіз поезії «Українське альфреско».

Словникова робота.

Альфреско – техніка настінного живопису, яка полягає в нанесенні водяної фарби на вологу  штукатурку.

Архетипні образи – це ті первинні образи-символи, які існують у свідомості кожної людини і передаються з покоління в покоління як особливо значущі.

Висновок. Ця поезія – роздуми про Україну, її минуле, сучасне, тривога за майбутнє.

 

3Інтимна лірика Ліни Костенко.

                                                   Цей світлий сон - пішов без вороття.

                                                   Це світле сяйво над моєю долею –

                                                   Воно лишилось на усе життя.

Почуття любові прагне висловлення. Ось чому кохання так часто дає поштовх до творчості, до самовираження. Скільки вже написано про кохання, але Ліна Костенко знаходить нові неповторні грані цієї теми. «Її інтимна лірика – це постійний діалог розуму і серця», - пише Л. Таран.

Робота з підручником. Знайдіть аргументи для доведення тези: «Кохання в ліриці Ліни Костенко – це кристал з безліччю граней. Свято. Полон. Шаленство. Пристрасть. Наслання. Сон. Чаклунство. Самозречення. Відчай. Смуток, беззахисність і сила…».

Самостійно проаналізуйте інтимні поезії «Світлий сонет», «Я дуже тихо вами  відболіла».

Підсумок до теми. У чому особливість образу ліричної героїні в інтимних поезіях?

 

VПідсумок уроку.

Закінчіть речення: « Ліна Костенко – це поет такого масштабу …

Визначте стиль Ліни Костенко, користуючись пам’яткою.

F:\kostenko6.jpg

Стиль письменника

  1. Ідейно-тематичні домінанти творчості.
  2. Естетичні вподобання митця.
  3. Найхарактерніші жанри.
  4. Особливості поетичної мови.

Оцінювання.

Домашнє завдання. Прочитати роман у віршах «Маруся Чурай». Опрацювати теоретичний матеріал за підручником.

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
1 березня
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку