Василь Симоненко. Творча біографія митця. Традиційність його лірики. Образ України, громадянський вибір поета «Задивляюсь у твої зіниці». Мотив самоствердження людини у складному сучасному світі, її самодостатність «Я»
Мета: розглянути основні віхи життєвого і творчого шляху В. Симоненка крізь світоглядну призму митця-патріота та людини-філософа: підвести учнів до усвідомлення втрати такої людини як трагедії світового масштабу; спонукати учнів до значення для людини її зв’язку зі своїм корінням; розвивати навички виразного читання; навчити цінувати чесність, порядність, людяність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: світлини В. Симоненка.
У кожного «Я» є своє ім’я,
На всіх не нагримаєш грізно.
Ми – це не більшість стандартних «Я»,
А безліч всесвітів різних.
В. Симоненко
Перебіг уроку
Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя
Доля і творчість такої людини, як Василь Симоненко, не може залишити нікого байдужим нікого. Життя В. Симоненка було схоже на спалах блискавки. Таке воно було яскраве й коротке, усього 28 років. Проте його життя добре відоме в Україні, а творчість ввійшла до золотої скарбниці української літератури. Пісня « Виростеш ти, сину»
Актуалізація опорних знань учнів.
Василь Стус: « Симоненко став явищем більшим за його власний доробок. На голос Симоненка, найбільшого з шістдесятників, поспішала молодь».
Микола Вінграновський: « Ми всі одного часу й одного народу. Наші юність і молодість, наше тодішнє молоде покоління мало подвійну сутність: одну офіційну, казенну, для вчителів та оцінок у школі, а другу – поза школою, де було життя справжнє, життя реальне. Коли ця подвійність була усвідомлена, стався бунт: піднялась наша справжня сутність і відкинула оту офіційну, фальшиву. З цього бунту і почалося шістдесятництво.
На початку 1960 років, у період послаблення комуністичного режиму в Україні виникає нове покоління національної інтелігенції, яке відоме сьогодні під назвою «шістдесятники»
Розкрити сутність явища «шістдесятництво».
Назвати найактивніших шістдесятників-письменників.
Назвати основні естетичні й світоглядні настанови шістдесятників.
Розглянути світлини. Яких письменників тут зображено?
Оголошення теми та завдань уроку.
Вивчення нового матеріалу.
Учень читає фрагмент біографії В. Симоненка.
Я, Симоненко Василь Андрійович, народився 8 січня 1935 року в селі Біївці Лубенського району Полтавської області в сім’ї колгоспника.
Мати – Щербань Ганна Федорівна працювала в колгоспі з часу його заснування до осені 1957 року. Нині вона на моєму утриманні.
Батько – Симоненко Андрій Леонтович – залишив сім’ю, коли мені не було ще й року. З того часу шляхи наші не сходились.
Виразне читання поезій « Баба Онися», «Піч», « Дід умер», «Кривда»,
« Матері»
Яким було дитинство В. Симоненка?
Слайди
У 1942 році поступив до Біївської початкової школи. Після закінчення 4 класів навчався в Єнківській семирічній школі, а потім перейшов у Тарандинцівську середню школу , де й закінчив десять класів влітку 1952 року.
У цьому ж році вступив на факультет журналістики Київського державного університету, який закінчив у липні 1957 року. З 1957 року працюю в редакції газети « Черкаська правда» на посаді літпрацівника відділу культури.
Одружився весною 1957 року. Нині наша сім’я складається з 4 осіб: я, дружина Людмила Павлівна, син – Олесь і мати_ Щербань Ганна Федорівна.
Учитель. Як у кожної творчої людини у Симоненка була своя муза – це дружина Людмила Півторадні. Стосунки між закоханими були складними, однак Симоненко дуже кохав свою дружину.
Учні декламують поезії « Є в коханні і будні, і свята», «Я дивлюсь у твої перелякані очі», «Вона прийшла».
Схарактеризуйте образ коханої дівчини у поетових творах.
На початку 1960 років В. Симоненко входить у коло київської опозиційної інтелігенції, стає активним членом Клубу творчої молоді, у багатьох віршах виступає з різкою критикою радянської влади. Тому й потрапляють під нагляд КДБ.
У 1962 року з’являється перша збірка « Тиша і грім». Вона відразу принесла автору визнання. Друга збірка « Земне тяжіння» вийшла у світ уже після смерті автора у 1964 році.
Робота з підручником. Прочитайте і прокоментуйте фрагменти щоденника. Як ви розумієте слова: « Немає нічого страшнішого за необмежену владу в руках обмеженої людини?» ст.231.
Улітку 1962 року до Симоненка приїхав земляк. Проводжаючи його, Симоненко зайшов до буфету купити цигарок. Буфетниця зчинила галас, бо буфет був зачинений і викликала міліцію. Ті забрали Василя до відділку, де побили. Відтоді він увесь час хворів і помер від раку нирок 14 грудня 1963 року.
Інтерв’ю Василя Симоненка кореспондентові радіо.
Що я можу сказати про себе? Ще так мало прожито і так мало зроблено. Хочеться бути людиною, хочеться робити щось гарне і добре, хочеться писати такі вірші, які б мали право називатися поезією. І якщо мені вдається рідко, то це не тому, що я не хочу, а тому, що я мало вмію і мало знаю.
Найбільше люблю землю і людей, поезію і село Біївці на Полтавщині, де мама подарувала мені життя.
Ненавиджу смерть.
Найдужче боюся нещирих друзів. Більше мені сказати про себе нічого.
Як висловлює митець свою любов до України?
Про які риси поетової вдачі можна судити з бесіди?
Робота з текстом поезії « Задивляюсь у твої зіниці»
Аналіз поезії за запитаннями підручника. Ст.232.
Перегляд уривку з фільму «Історична правда з Вахтаном Кіпіані: Резонансні вбивства. Симоненко
Риси індивідуального стилю
Робота в зошитах
Коротко проаналізувати стиль В .Симоненка.
Переважає неоромантичний стиль.
Визначальна властивість – народність.
Інтерактивна вправа « Кола Вена» визначити спільні й відмінні риси.
Т.Шевченко В.Симоненко
Любов до України, ненависть до ворогів, громадянська мужність.
Т. Шевченко В.Симоненко
Кругом неправда і неволя Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Народ замучений мовчить. Ніхто не перекреслить мій народ!
А на апостольськім престолі Пощезнуть всі перевертні й приблуди,
Чернець годований сидить. І орди завойовників- заброд.
Не стане ідола святого, Рідко, нене, згадую про тебе,
І вас не стане, - будяки, Дні занадто куці та малі.
Та кропива –а більш нічого Ще не всі чорти живуть на небі
Не виросте над вашим трупом. Ходить їх добіса на землі.
Підсумок уроку. Прокоментуйте один із висловів В. Симоненка. Якою є життєва позиція митця? Занотуйте вислови.
Учитель. На завершення уроку – вірш Н. Колісниченко « Пам’яті Симоненка»
Весна, Василю, буде знову,
Весна в зелених Біївцях.
Хтось знайде на шляху підкову
Комусь заб’ють у душу цвях.
Життя крокує без упину,
Життя – жебрак, життя – жнивар.
Світ – благодійник на хвилину,
Та на століття він лихвар.
А хтось самотній, ніби Крузо.
Чекає П’ятницю віки,
Втрачає дні і губить друзів,
І палить молоді роки.
А поки зимно… І криштально
Дзвенить різдвяна тиха ніч…
У чарах світиться печально
Вино з троянд і відблиск свіч.
Домашнє завдання. Вивчити напам’ять одну з поезій В. Симоненка.
Урок української літератури
11 клас
ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО.
Творча біографія митця. Образ України,
громадянський вибір поета
Підготувала і провела
Козак Світлана Олексіївна