Микола Вороний. Патріотичні почуття в поемі «Євшан-зілля»

Про матеріал
Познайомити учнів із життєвим шляхом Миколи Вороного, змістом та історичною основою поеми «Євшан-зілля»; літературознавчим поняттями «ліро-епічний твір», «поема»; розвивати вміння висловлювати свої думки, почуття, спостереження, виразно і вдумливо читати твір, визначати особливості літературного твору; виховання почуття патріотизму, національної свідомості, виховувати пошану до рідного народу, країни.
Перегляд файлу

Українська література, 6 клас. Відкритий урок

 

Тема: Микола Вороний. Патріотичні почуття в поемі «Євшан-зілля»

Мета: познайомити учнів із життєвим шляхом Миколи Вороного, змістом та історичною основою поеми «Євшан-зілля»; літературознавчим поняттями «ліро-епічний твір», «поема»; розвивати вміння висловлювати свої думки, почуття, спостереження, виразно і вдумливо читати твір, визначати особливості літературного твору; виховання почуття патріотизму, національної свідомості, виховувати пошану до рідного народу, країни.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: тексти вірша, портрет Миколи Вороного, збірки творів поета, мультимедійні матеріали.

 

        Епіграф:

Там добре, де Батьківщина

Латинська мудрість

 

       ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Створення психологічної ситуації.

Слово вчителя. Посміхніться один одному, адже світлий погляд радує серце, а добра звістка зміцнює кістки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Генрі Форд зауважив:»Зібратися разом — це початок. Триматися разом — це прогрес. Працювати разом — це успіх!». Чи ці види діяльності людини творять долю людини?

Висновок: доля людини відображається в характері – це моя думка.

 

  1. Вступне слово вчителя. Кожен із нас неповторний, ні на кого не схожий своїм внутрішнім світом. Світ саме цим і прекрасний. Людина є найвищою цінністю на Землі. Що для неї найдорожче? Певна річ – життя. А з чого воно складається? Звісно, з батьків , отчого дому. І це зветься Батьківщина.

Епіграфом уроку візьмемо слова:» Там добре, де Батьківщина»

  1. Вступне слово вчителя. «Що спадає вам на думку, коли запитають у вас «Хто або що є будівельником, можливо, й матералом власної долі »?

Очікувані результати:

                                                    -1-

-         Кожен крок, кожен вчинок – цеглинка долі.

-         Доля людини відображається в характері.

-         Доля людини – це сама людина.

СЛАЙД №2. 3. Давайте подивимося, як значення цього слова пояснюється в словнику. 

-         Доля – 1. Перебіг подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежить від бажання, волі людини.

  • Висновок: Подумайте, про що піде мова «Amore, more, ore, re — любов, характер, слова, дії» Це з латинської, тобто мертвої мови. Тобто — любов, характер, слова, дії – це цеглинки долі людини.
  • Чи може запах вплинути на долю людини?

Любов до рідної землі – найпотаємніше почуття кожна. Ми не усвідомлюємо. І ким би вона не була, багачем чи жебраком, ученим чи хліборобом, - і якою б вона не була – дорослою чи малою, рідна домівка кличе до себе, надзвичайною силою притягує, манить спогадами, тривожно сниться довгими зимовими ночами, відгукується в серці маминою піснею, навіює духмяні запахи квітів дитинства

ІV. Формулювання очікувань.

Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.

СЛАЙД №3.  Сьогодні відведемо свій дорогоцінний час темі:Микола Вороний. Патріотичні почуття в поемі «Євшан-зілля».

  Зверніть увагу на дошці, розписані ключові слова та фрази нашого уроку, прочитайте:

    Євшан-зілля

    Батьківщина

    Патріотизм

    Почуття

    Любов

    Доля

Чи є слова, значення яких ви не знаєте?

Давайте сформулюємо мету уроку за опорними словами одним реченням. Прошу особливу увагу звертати на ваші відповіді, тому що оцінювання буде нетрадиційним

 НАВЧИТИСЯ читати та розуміти ліро-епічні тексти.

РОЗВИНУТИ навички відтворення основної думки і фактів, окремих висловлювань персонажів у літературному творі, що розкривають зміст твору; характеризувати поведінку та вчинки героїв

СФОРМУВАТИ виховувати повагу до історичного минулого нашого народу та любов.

Стрічкою нашого уроку візьмемо напутні слова, яких маємо дотримуватися у житті, відомого письменника, кінорежисера, який знімав фільм у Глибоці О.Довженка: «Людина  повинна  завжди  пам’ятати, звідки  вона  прийшла  в  життя.» 

Рідна земля і в жмені мила, н. мудрість.

V. Актуалізація опорних знань.

 

1. Перевірка домашньої роботи. «Хроніка життя», презентуємо опрацьоване.

Наведіть одним факт із життя Миколи Вороного.

Слово вчителя: життя поета  минало в постійних переїздах з місця на місце;  що мав відчувати письменник, коли опинявся досить далеко від Батьківщини? Тому, напевно, більшість творів Миколи Вороного і є пошуком тих ліків, які зможуть повернути синів до

рідного лона, адже рідна земля і в жмені мила

2.Запишіть асоціації до слова ЛІРИКА та ЕПОС

Висновок. Слово... Воно наш постійний супутник у житті. Кожне слово, з яким ми звертаємося до інших людей, має свою душу — емоційне забарвлення.

 

VІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Слово вчителя. Пропоную вам ознайомитися із цікавою поемою «Євшан-зілля», сюжет якої постав на основі літописної легенди. Ви перенесетеся майже на тисячу років у минуле й відчуєте аромат чарівного євшан-зілля.

 

 

2.Робота з підручником, с.90

               Робота  над  заголовком  твору.

               Учитель.  Свою  поему  М. Вороний  назвав  «Євшан-зілля».  Українці  цю  траву  називають  полином.  Візьміть  у  долоньки  цю  траву,  потріть  і  відчуйте  її  дух.  Скажіть,  які  асоціації  виникають  у  вашій  уяві?   (гіркота, різкий  запах,  запаморочення,  терпкість).

               А  які  почуття  сповнили  вас,  коли  ви  читали  поему?

               Робота у зошитах. Запишіть  ті,  які  переважали.  Поділіться  своїми  враженнями  й  відчуттями.  (туги, смутку,  хвилювання,  надії).

Слово вчителя. Так, запахи можуть нагадувати нам щось із минулого. Що вам спадає на думку, коли чуєте, наприклад, запах дощу? Небезпека? Розваги босоніж у теплих літніх калюжах. У кожного свій спогад. У поемі М. Вороного «Євшан-зілля» запах полину нагадав про далекі дитячі роки, збурив неймовірні спогади про рідну землю і…

 

Виразне читання поеми «Євшан-зілля».

 

3. Робота над змістом поеми.

  • Чи сподобався вам твір?
  • Який епізод запам’ятався вам найбільше?
  • Чи можемо назвати прочитаний текст поемою,доведіть?
  • (зображено яскраві характери, побудовано у віршованій формі).
  • Охопили вас якісь емоції?

Слово вчителя. Твір  не  залишає жодного читача байдужим. Почуття  гіркоти,  тривоги  за  Україну  та  її  народ    мав  і  палкий  патріот  своєї  країни,  визначний  майстер  слова  Микола  Вороний. Зараз ці почуття переповнюють кожного українця.

 

 4. Словникова робота.

-  З якою метою М. Вороний використав у поемі давні, мало зрозумілі нам?

Слово вчителя. На мою думку, це допомагає більш точно відобразити минуле, адже поема переносить читача на багато років назад. створити атмосферу того періоду і показати його особливості. Це дає нам можливість зрозуміти і оцінити історичний контекст, в якому відбуваються події поеми.

5. Робота з підручником,с.93. Покажіть на часовій шкалі, коли відбуваються події в поемі М. Вороного «Євшан-зілля»

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Визначити тему твору.

Тема – життя в полоні, вірність рідному краю.

-         Гімнастика для очей

-         Кого називають справжнім патріотом. Де у творі наявні патріотичні мотиви? Зачитайте.

Слово вчителя. Потяг сердець породжує дружбу, потяг розуму – повагу, потяг мудрості– злагоду, і тільки всі три разом народжують любов.

-         Ланцюжкове  опитування.

  1. Як  потрапив  до  Києва  син  половецького  хана?  Знайдіть  цитату.
  2.  Чи добре жилося ханському синові в Києві? Підтвердьте свою відповідь цитатою з твору?

Слово вчителя. На мою думку, ханському синові в Києві жилося непогано: "оточив його почотом і розкошами догідно і жилось тому хлоп’ям і безпечно, і вигідно", про те він не був вільним, таким як міг бути, коли зростав би на своїй землі.

  1. А  як  жилося  в  цей  час  батькові  юнака?  Підтвердьте  своє  спостереження  відповідним  уривком.
  2. Чому  саме  гудця   послав  хан  до  сина  з  надією,  що  той  поверне  його  додому?
  3. Що  використав  співець  як  останню  надію?
  4.   Яка  реакція  була  в  ханенка  на цей  пучечок  трави  з  рідної  землі?

-         Подумайте й розкажіть. Який момент поеми «Євшан-зілля» найцікавіший?

Слово вчителя. Момент, який може бути найцікавішим, буде різним для кожного читача. Однак, одним з можливих найцікавіших моментів може бути зустріч головного героя, сина хана, з євшан-зіллям, яке може повернути його на батьківщину.

-         Що вас здивувало в поемі М. Вороного «Євшан-зілля»?

Слово вчителя. У поемі "Євшан-зілля" мене здивувала непересічна уява та фантазія автораУ творі сплітаються історія, міфологія та магія.

Що ви знаєте про княжу добу давньої України? Хто такі половці?

Слово вчителя. Княжа доба давньої України охоплює період з IX до середини XIII століття. На території України формувалися різні князівства: Київська Русь та Галицько-Волинська держава. Князі були правителями цих територій .

З 9 по 13 століття, на землі Київської Русі нападали половці, тюркський народом, який мешкав на степових територіях Євразії. Їх називали "люди поля". Такого  народу,  як  половці,  нині  немає. 

Висновок.  Збереження  історичної  пам’яті    завдання,  важливе  для  будь- якого  народу,  бо  воно  визначає  не  тільки  його минуле,  а  й  майбутнє. 

Завдання. «Ми піарники». Напишіть рекламний текст до кінофільму «Євшан-зілля», знятого за однойменною поемою М. Вороного. Він має містити інформацію про історичну добу й сюжет (3-4 речення).

  • Слово вчителя. Поема  «Євшан-зілля» орієнтована  на  сучасного  читача.  Проблема,  порушена  в  ній,  зараз назвичайно актуальна.          Читайте власне минуле « од слова до слова, Не минайте ані титли, Ніже тії коми, Все розберіть». . А щоб воно було найкраще, ми маємо зарубати на носі: « Те, що я роблю – це потрібно моїм дітям».

 

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Бесіда.

Учитель: Крізь призму почутого на уроці прокоментуйте епіграф до уроку.

Там добре, де Батьківщина

Прочитавши поему, що ви хотіли б порадити, побажати всім нам?

V.  Підбиття  підсумків.  Оцінювання.

- Чи  виконали  ми  ті  завдання,  які  поставили  перед  собою  на  початку  уроку.

        « Незакінчені  речення»

    Що з уроку застосую у життя?

Оцінювання  (  коментування). Зачитати притчу «Плата за роботу»

Домашнє завдання

«Вибери сам»

Пам’ятаймо, патріотизм - це любов, а любов ніколи не минає, тому ми маємо розуміти,  любов — це насамперед відповідальність, а потім уже насолода, радість». Тож будьмо відповідальними!

 

 

 

docx
Додано
6 березня
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку