Квест «У лиху годину пізнаєш людину» (за твором Володимира Винниченка «Федько-халамидник»)

Про матеріал
Квест «У лиху годину пізнаєш людину» (за твором Володимира Винниченка «Федько-халамидник»)
Перегляд файлу

Пов’язане зображенняУкраїнська література 6 клас

Тема: «У лиху годину пізнаєш людину» (за твором Володимира  Винниченка «Федько-халамидник»)

Мета: продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»;  характеризувати головного героя твору як особистість;

розвивати образне мислення, уміння обґрунтовувати свої думки, власні міркування щодо прочитаного, мислення, пам’ять, увагу, кмітливість; формувати кругозір, світогляд учнів, формувати навички аналізу художнього твору; виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу, прагнення до чесних і щирих стосунків із людьми та вміння змагатися в команді.

Тип уроку: квест.

Обладнання: конверти із завданнями, маршрутні листи,        чорна скринька, сірники, монета номіналом 2 копійки, нагороди.

Перебіг  квесту

Організаційний момент.

Слово вчителя

Доброго дня, діти ! Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-  гра у формі квесту. Ми завершуємо вивчати творчість Володимира Винниченка і його оповідання «Федько-халамидник», але наша подорож не закінчилась. Сьогодні протягом уроку - «подорожі» ми знову будемо переживати надзвичайні пригоди,  зануримося у незвичайний, захоплюючий світ пригод  героїв оповідання «Федько-халамидник» . А мандрувати ми будемо як Федько на крижинах. Ну що ж почнемо!

На початку гри всі команди збираються в одному місці для одночасного отримання карт  (Додаток 2 ), маршрутних листів, нагадування  умов та правил гри (Додаток 1).

  Кожна команда має пройти за своїм, відмінним від інших команд,  маршрутом, розгадати загадки, знайти усі станції, виконати завдання на кожній станції.

Маршрутний лист

Назва станції

Бали

1.Крижина «Ланцюжок подій»

 

2. Крижина «Закодована»

 

3.Крижина «НЛО»

 

4.Крижина  «Народ скаже, як зав׳яже»

 

5.Крижина «Чорна скринька»

 

6. Крижина  «А берег близенько»

 

І. Крижина  «Ланцюжок подій». Перед основним завданням виконайте спочатку додаткове і скажіть, як воно пов'язане з твором «Федько-халамидник».

Додаткове завдання 1.

Розшифруйте ребус і скажіть, як він пов́язаний із твором «Федько-халамидник» (оповідання- жанр твору)

ОСНОВНЕ ЗАВДАННЯ:

Роздивіться уважно ілюстрації (Додаток 3)  і розташуйте їх відповідно до змісту твору, а за допомогою цитат скажіть, який епізод відтворює малюнок.

ЦИТАТИ:

«Або пускають хлопці змія. Плац великий,— ні будинків, ні магазинів, розбігтись є де. І вітер там раз у раз найкращий.   От заносять змія.»

«Але Федько вмить зривається з місця, налітає на Спірку, ловко підставляє ногу й кида його на землю. Тут же підскакує до Стьопки, хапа нитку і рве її до себе. Нитка тріскає, змій диркає. Гаврик плаче, а Федько намотує нитку на руку і помалу задом іде додому».

«Вигляд у нього гордий, Спірка й Стьопка кидаються на нього, очі аж горять, шпурляють каміння, але Федько тільки угинається й регоче.

— Халамидро! Ну, не попадайся ти на нашій вулиці!Босявка! Зараза!»

«А Федько все йде та й іде. Змій уже його.

Але тут, буває, візьме й зробить несподіване. Коли вже хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає змія. Навіть принесе ще своїх ниток і дасть.»

«Приходить тато з роботи. Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні. Щоки теж ніби оловом налиті, худі-худі, а борода на них така рідка, що видно крізь неї тіло.

 — Що? Вже знов? — питає він, глянувши на Федька. Федько ще більш насуплюється й починає колупати пальцем кінець столу. А мати розповідає.

— Правда то? — питає батько у Федька.»

«Спершу від цього холодно, але потім робиться так славно, мило. Толя од приємності аж вищить і паца ногою по воді. Хлопці теж кричать і, схопившись за руки, біжать униз. Толя посередині.»

«Старші хвилювались і пильно слідкували за кожним рухом "шибеника". Як той щось замнеться, так всі зараз затурбуються, деякі починають кричати всякі поради.»

«— Ну, давай руку... Іди за мною. Та не бійсь, іди сміливо. Палицю візьми та впирайсь. Ну, так... Держись... Стій... Я перестрибну, а ти підожди...

— Ой, не ходи!.. Я боюсь...— ухопився за нього Толя».

«Федько перескочив, підбіг на край своєї крижинки і вперся палицею в сусідню купу льоду. Крига зашаруділа й підсунулась до Толі.

— Тепер переходь сюди!.. Ну, от бачиш... Тепер іди на цей край. Іди сміливо, не бійсь... Ставай тут. Стій, не бійсь. Я піду назад, підштовхну тепер до берега...»

«Стьопка, Спірка й інші хлопці кинулись до Федька і протягнули йому палицю.Федько весь посинів уже і хотів взятись за палицю, але рука не слухалась, заклякла».

«Разів зо два він приходив до пам'яті, питав, чи били Толю, щось бурмотів і знов падав непритомним. Я в непритомності когось просив, комусь грозився і все чогось допитувався у Толі.»

«Батько й мати не одходили від його постелі, трусились і мовчки боролись з смертю. Але смерть поборола.»

Додаткове завдання 2.

Всі сідають за парти парами. У кожної пари є лише одна ручка, тому малювати доведеться одночасно двом. Розмовляти заборонено (щоб не заважати іншим).

Завдання: намалювати герб України

 ІІ. Крижина «Закодована».

22

23

31

19

20

15

1

 

 

 

 

 

 

 

6

21

24

10

12

 

 

 

 

 

    Перед вами код. Ваше завдання розшифрувати його. Із даних чисел  необхідно скласти слова,  які відносяться до подій твору. Кожне число відповідає порядковому номеру літери за алфавітом (Додаток 4 ).

22

20

12

21

15

1

 

 

 

 

 

 

25

7

6

31

15

1

 

 

 

 

 

 

 

4

1

3

21

11

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткове завдання 3.

Скільки хвилин треба варити круте яйце – дві – три – п’ять? (Анітрошки, воно вже зварене. Варять яйце вкруту.)

ІІІ. Крижина «НЛО».

Перед вами цитати з оповідання «Федько- халамидник». Але в них не вистачає деяких слів. Ваше завдання: вставити пропущені слова.

«Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на Федька: там ……… (шибку) з рогатки вибив; там ……… (синяка) підбив своєму "закадишному" другові; там перекинув ……… (діжку) з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом».

«Федько сидить у себе на ……… (воротях), як Соловей-Розбійник на дереві, і дивиться».

«Руки в кишені, ……… (картуз) набакир, іде, не поспішає».

«Тато з типографії принесе червоної ………  ( бумаги) , так он якого зроблю...»

«Він за ремінь не сердиться,— він розуміє, що так і треба. Але й  ……… (три) копійки бере, бо, справді, не брехав».

«Тут же, мабуть,  ………  (Толя), чистенький, ніжний, з щічками, як проскура». 

«А Федько раз найшов навіть  ………  (п'ять) копійок!»

« Сніг зробився жовтий і брудний, а лід на річці такий, як намочений ………….(сахар)». 

«(Толя) ……… був увесь закутаний у шарфики, з-за яких визирав тільки кінчик носа та оченята». 

«Книжки Федько прив'язав собі на ……… (живіт) і закрив кожушком».

«(Лід)  ………тріщав, лускався, крижини лізли одна на одну, чисто було схоже на те, як женуть великий гурт волів».

«Як перейду, даси мені свій  ……… (ножик), що з костяною ручкою».

«Він часом оглядався, піднімав на палиці ……… (шапку), весело крутив нею і кричав щось». 

«В руках йому була довжелезна палиця, в яку він почав забивати  ……… (гвіздка), раз-по-раз заклопотано подивляючись на Толю».

«(Федько) ……… був весь синій од холоду і того, що держався зубами за пояс».

Додаткове завдання 4.

Перекладіть чотири сірники із шістнадцяти так, щоб вийшло три квадрати.                    

Чотири із шістнадцяти                        ВІДПОВІДЬ:        Чотири із шістнадцяти (варіант 1) - Відповідь   АБО      Чотири із шістнадцяти (варіант 2) - Відповідь

 

ІV.Крижина  «Народ скаже, як зав׳яже».

А зараз ми  пригадаємо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила  людські  якості.  Тому ваше завдання – закінчити подані прислів׳я  та визначити, який вислів характеризує Федька, а який Толю. Ті, що стосуються Толі, приклеїти у шибки віконечка першого поверху, а ті, що характеризують Федька-  другого поверху.

Прислів’я 

  1. У тихому болоті /   ………..(чорти водяться). (Толя)
  2. Святе та боже –/ ………….(на чорта схоже). (Толя)
  3. Аби душа чиста,/ …….(а постоли нічого). (Федько)
  4. У лиху годину/ …….(впізнаєш вірну людину). (Федько)
  5. Тихий-тихий, /……….(а у вухо лізе). (Толя)
  6. Сила та розум –/ …………(краса людини). (Федько)
  7. 7.Не одяг красить людину, а / ……(добрі справи). (Федько)

8.Лякливий, як заєць, а / ……(шкодливий, як кішка). (Толя)

Додаткове завдання 5.

Скласти з окремих записаних на картках слів перші чотири рядки вірша Т.Шевченка, а якого самі здогадайтесь.

Сердитий стогне вітер широкий,

Реве Дніпр та завива,

Додолу верби гне хвилю

Горами високі підійма.

ВІДПОВІДЬ:

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

 

V. Крижина «Чорна скринька"

Перед вами чорна скринька.

ЗАВДАННЯ: назвіть предмет,  що лежить в ній, відповідно до розповіді.

Хлопчик був справжній розбишака: там шибку з рогатки вибив, там синяка підбив своєму «закадишному» другові, там перекинув діжку з дощовою водою...За ці витівки йшли жалітися до батька хлопця, а батько жорстоко бив його ременем. Юний герой ніколи не просив пробачення і стійко переносив усі бійки. А за те, що хлопець говорив завжди правду, батько давав йому те, що лежить у чорній скриньці. Що ж лежить у скриньці? ( Дві копійки)

Додаткове завдання 6.

Гра «Хто я?». Одному учаснику на спину прикріплюємо зображення відомої особистості. «Герой » задає запитання так, щоб  команда давала на них відповіді «так» або «ні», якщо від команди буде підказка, то команда програла. На все про все у команди  1 хвилина.

VІ.Крижина  «А берег близенько».

ЗАВДАННЯ: розгадати кросворд.

По горизонталі:

1.На який день пiсля падiння у воду помер Федько?

3.Батьківщиною для Винниченка є …

5. Хто врятував Толю, коли він опинився на крижині серед річки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Ім́я автора твору  «Федько - халамидник».

9. Де працював батько Федька?

11. Чий це портрет: «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив на двір трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима»?

По вертикалі:

2.Як поводився Федько, коли батьки карали його за бешкети?

4. Як можна назвати Федька?

5. За кордоном Володимир Винниченко проживав у …

6. «За все бити не можна. За що бити, а за що й хвалити...».Хто говорив так?

7. Слово «халамидник» означає …

10.«Федько – халамидник» за жанром…

12.Як можна назвати Толю ?

Відповіді:

По горизонталі:

По вертикалі:

1. Четвертий

3. Кіровоградщина

5. Федько

8. Володимир

9. Типографія

11. Толі

2. Мовчав

4. Герой

5. Франції

6. Батько

7. Шибеник

10. Оповідання

12. Лицемір

 

Підсумковий момент.

 Після проходження всіх етапів квесту, підводимо підсумки і нагороджуємо команди.

 

Результат пошуку зображень за запитом "пєдестал"

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1.          http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/komp_2014_2_8.pdf
  2.          Авраменко О.М. Українська література: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/О.М.Авраменко – К.: Грамота.2014.-264 с.: іл..
  3. Ільченко О. В. Використання web-квестів у навчально-виховному процесі. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:http://osvita.ua/school/lessons_summary/proftech/32834/
  4. http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/34730/
  5. https://naurok.com.ua/literaturni-diktanti-na-uroki-ukra-nsko-literaturi-76412.html
  6. https://vseosvita.ua/library/volodimir-vinnicenko-fedko-halamidnik-dobro-i-zlo-blagorodstvo-i-pidlist-u-tvori-fedko-ak-osobistist-68592.html
  7. http://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/50501/

ДОДАТОК 1

Правила квесту

  1. Учасники діляться на команди.
  2.  Кожній команді видаються карти, маршрутні листи . Старт одночасний.
  3. Знайшовши ці координати, учасникам необхідно виконати завдання.
  4. Перед кожним основним завданням є додаткове завдання, що дає можливість команді заробити додаткові  бали.
  5. Завдання оголошує вчитель або помічники, які знаходяться на точках координат.
  6. По виконанню завдання вчитель (помічник) ставить бали в маршрутному листі від 0 до 5  або відмітку про виконання завдання.
  7. Якщо завдання виконано не бездоганно –вчитель(помічник)  вирішує скільки  балів забрати, якщо завдання не виконане, то вчитель забирає з собою бранця. Бали також забираються за порушення.
  8. У кожної команди свій маршрут, який порушувати не можна.
  9. Бранців по проходженню маршруту можна викупити балами або  додатковими завданнями.
  10.          Перемагає та команда, яка перша пройде маршрут із завданнями, прийде на фініш з усіма гравцями і з найбільшою кількістю балів. 
  11.          Підказка помічника = 1 бал.

 

ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

Картинки по запросу федько халамидник           Похожее изображение

           Картинки по запросу федько халамидник                     Похожее изображение

 

Похожее изображение         Картинки по запросу федько халамидник

             

 

 

Картинки по запросу федько халамидник     Похожее изображение

     Картинки по запросу федько халамидник            Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

 

Результат пошуку зображень за запитом "укр алфавіт з номером"

 

 

docx
Додано
7 березня
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку