Конспект уроку зарубіжної літератури у 11 класі
Тема: Милорад Павич. "Скляний равлик": гра доль та перехрестя часів.
Мета:
-
Ознайомити учнів з творчістю сербського письменника Милорада Павича;
-
Проаналізувати оповідання "Скляний равлик", звернувши увагу на його жанрові особливості, сюжет, систему образів, проблематику, композицію;
-
Розвивати навички аналітичного мислення, критичного дослідження тексту, порівняльного аналізу;
-
Виховувати інтерес до сербської літератури та культури.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
-
Бесіда: З якими творами сербської літератури ви вже знайомі?
-
Що вам відомо про Милорада Павича?
-
Які жанри літератури вам подобаються?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Лекція вчителя:
Коротка біографія Милорада Павича (1929-2009):
-
Сербський поет, прозаїк, літературознавець. Один з найпопулярніших письменників екс-Югославії ХХ ст. Фахівець з сербської літератури ХVІІ – ХІХ ст., сербського бароко та поезії символізму. Найяскравіший представник постмодернізму і «магічного реалізму» ХХ ст. Його твори перекладено 30 мовами.
Хронологія життя:
-
15 жовтня 1929 – народився в Белграді (Сербія).
-
1949-1953 – навчався на філософському факультеті університету Белграда.
-
1967 – вийшла перша поетична збірка «Палімпсести».
-
1984 – роман «Хазарський словник».
-
1991 – роман «Внутрішня сторона вітру».
-
2004 – номінований на Нобелівську премію з літератури.
-
30 листопада 2009 – помер в Белграді.
Творчий стиль:
-
Інтерактивна література – читач стає співавтором твору.
-
Експерименти з інтерактивністю, подібність сна дійсності.
-
Нелінійна структура творів.
-
Використання головоломок, таємниць, інтриг.
-
Багатство образів, символів, метафор.
-
Аналіз оповідання "Скляний равлик":
-
Жанрові особливості (постмодерністське оповідання з елементами містики, казки, детективу).
-
Оповідання "Скляний равлик" Милорада Павича поєднує в собі характерні риси постмодерністської літератури: нелінійну структуру, множинність інтерпретацій, гру з часом та простором, інтерактивність, іронію, міжтекстовість та відсутність остаточної відповіді. Ці риси роблять твір складним, багатогранним
-
Сюжет (переплетення історій двох героїв - сучасниці Хатшепсут та архітектора Давида Сенмута - з подіями Давнього Єгипту).
-
Система образів (Хатшепсут, Давид Сенмут, пан в шкіряному пальто, колишня дружина Давида).
-
Проблематика (повторення життя, перехресність людських доль, фаталізм, обман і самообман, погляд жінки і погляд чоловіка на одні й ті ж речі).
-
Композиція (нелінійна, з можливістю читацького вибору послідовності розділів).
-
Художні засоби (метафори, символи, контрасти, іронія).
-
Робота з текстом:
-
Вибіркове читання з коментарями.
-
Порівняльний аналіз образів Хатшепсут та Давида Сенмута
-
Спільні риси:
-
Самотність: Обидва герої відчувають себе самотніми та відчуженими від світу. Хатшепсут не має близьких людей, а Давид Сенмут втратив дружину та роботу.
-
Пошук сенсу життя: Обидва герої шукають сенсу життя та намагаються знайти своє місце у світі. Хатшепсут намагається знайти сенс у своїй роботі та любовних стосунках, а Давид Сенмут шукає його у вірі та духовності.
-
Втрата ілюзій: Обидва герої втрачають ілюзії щодо життя та людей. Хатшепсут розчаровується у чоловіках, а Давид Сенмут розчаровується у світі та людях.
-
Втеча від реальності: Обидва герої шукають втечі від реальності. Хатшепсут шукає її у коханні та розвагах, а Давид Сенмут шукає її у вірі та духовності.
-
Відмінності:
-
Стать: Хатшепсут - жінка, а Давид Сенмут - чоловік.
-
Вік: Хатшепсут - молода жінка, а Давид Сенмут - зрілий чоловік.
-
Соціальний статус: Хатшепсут - багата та успішна жінка, а Давид Сенмут - бідний та безробітний чоловік.
-
Світогляд: Хатшепсут - матеріаліст, а Давид Сенмут - ідеаліст.
-
Спосіб життя: Хатшепсут веде активне та публічне життя, а Давид Сенмут веде пасивне та замкнуте життя.
-
Ставлення до кохання: Хатшепсут шукає в коханні пристрасті та задоволення, а Давид Сенмут шукає в ньому щирості та вірності.
-
Ставлення до віри: Хатшепсут не вірить у Бога, а Давид Сенмут вірить у Бога.
-
Висновок:
-
Образи Хатшепсут та Давида Сенмута є контрастними. Вони втілюють різні цінності, ідеали та способи життя. Проте, обидва герої шукають сенсу життя, щастя та любові. Порівняльний аналіз цих образів допомагає краще зрозуміти психологію героїв та їхні мотиви.
-
Творче завдання: придумати власну кінцівку оповідання.
-
Бесіда:
-
Які враження справило на вас оповідання "Скляний равлик"?
-
Як ви розумієте фінал твору?
-
Яке значення має образ скляного равлика? Скляний равлик - це вигаданий артефакт, який має важливе символічне та сюжетне значення в творі. Він не є просто запальничкою, статуеткою, свічкою або брелком.
-
Ось деякі з ключових характеристик скляного равлика:
-
Він виготовлений зі скла.
-
Він має форму равлика.
-
Він володіє магічними властивостями.
-
Він є свідком людських історій протягом століть.
-
Він символізує вічне життя, таємницю, чутливість та людську долю.
-
Він є ключовим елементом сюжету, який пов'язує між собою різні історії та епохи.
ІV. Закріплення вивченого.
V. Підсумок уроку, узагальнення вивченого.
VІ. Домашнє завдання.
-
Написати есе на тему "Мої враження від оповідання "Скляний равлик"".