Конспект відкритого уроку
з української мови
(10 клас за підручником О.Авраменка)
Тема: Милозвучність. Логічний наголос. Емоційна функція наголошених слів.
Мета: ознайомити ліцеїстів із роллю логічного наголосу, розкрити емоційну функцію наголошених слів; розвивати практичні уміння і навики ліцеїстів визначати логічний наголос у тексті, виразно читати текст з дотриманням пауз, вчити робити розмітку тексту для читання; виховувати любов до читання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: інтерактивний урок з елементами гри, роздуму.
Обладнання: проектор, ноутбук.
Епіграф
«Заговори, щоб я тебе побачив»
Сократ
Хід роботи
І. Організація учнів до роботи
ІІ. Вступне слово вчителя
Уміння виразно читати, добре поставлений голос потрібні представникам багатьох професій: політикам, дипломатам, журналістам, лікарям, представникам соціальних професій, а найбільше – педагогам. Адже саме педагог будує дитячу свідомість,а засобами слова формує майбутнього громадянина. Головне завдання вчителя – переконати дитину дружити з книгою,відчути її корисність у повсякденному житті. Головною формою наочного осягнення багатств словесного мистецтва є виразне читання.
Виразність вимови,гарний голос необхідні не лише для досягнення фахових успіхів, а й у повсякденному побутовому спілкуванні. Людей, які вміють виразно читати або розповідати, тих, хто має приємний, гарний голос, зазвичай охочіше і довше слухают, ніж тих, хто не має навичок виразного читання.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку
Темою сьогоднішнього заняття є «Логічний наголос.Емоційна функція наголошених слів.» За допомогою практичних вправ ми навчимося визначати логічний наголос і з’ясуємо,яку роль відіграє емоційна функція наголошених слів.
ІV. Сприйняття та засвоєння ліцеїстами навчального матеріалу
1. З’ясування суті епіграфу
- Як ви розумієте слова давньогрецького відомого філософа Сократа, які стали епіграфом нашого уроку.
2. Дидактична гра «Асоціативна хвиля»
- На попередніх уроках ми вивчили розділ «Норми української мови». Перед вами проблемне питання: «Яких правил з техніки мовлення і логіки читання ми маємо дотримуватись при Виразному читанні?» Відповідь має бути чіткою, лаконічною, швидкою і обґрунтованою.
- Отже ключовими у виразному читанні є:
- техніка мовлення, яка включає в себе: дихання,дикцію,голос;
- логіка читання, до якої входить: паузи, наголос, мелодика, емоційність;
- позамовні засоби спілкування:міміка, жести, поза.
3. Поянення вчителя
Милозвучність української мови – це уникання складного для вимови нагромадження слів. Логічний наголос – це особливий акцент на якомусь слові,коли його і тоном голосу,і силою видиху виносять на перший план.
4. Моделювання логічного наголосу в реченнях.
- Спробуємо моделювати логічний наголос у реченні. Я буду задавати питання а ви повинні знайти логічний наголос на певному слові ізачитати речення з відповідною інтонацією.
Висьогодні підете в кіно?
Ми любимо рідну землю
5. Проблемне питання: «Від чого залежить зміна місця логічного наголосу?» (Від того, на що хоче звернути особливу увагу мовець)
6.Ситуативне моделювання логічного наголосу
- Спробуємо прочитати текст за допомогою норм літературної вимови та засобів милозвучності. Також необхіднго відшукати логічні наголоси у тексті.
Ліс ще дрімає в передранішній тиші…// Непорушно стоять дерева, / згорнені в сутінь, / рясно вкриті краплистою росою. / Тихо навкруги, / мертво… // Лиш де-не-де прокинеться пташка, / напевно голосом обізветься зі свого затишку. / Ліс ще дрімає … // а з синім небом вже щось діється : // воно то зблідне, / наче від жаху, / то спалахне сяйвом, / немов од радощів. / Небо міниться, / небо грає усякими барвами, / блідним сяйвом торкає вершечки чорного лісу … // М.Коцюбинський «Ранок у лісі» (уривок)
- Хто готовий зачитати текст?Зверніть увагу,що у тексті є відповідні позначки – паузи, яких ви повинні дотримуватись при читанні.
7. Висновок щодо засобів милозвучності та визначення логічного наголосу в тексті
- Який ми можемо зробити висновок щодо засобів милозвучності та визначення логічного наголосу в тексті?
1. Важливими для милозвучності є чергування звуків, спрощення звуків та використання паралельних форм слів.
2 Логічний наголос може змінювати своє місце залежно від контексту і мети висловлювання.
3. Цілісний текст допомагає уточнювати зміст речення і роль наголошених слів.
8. Робота в парах. Вправи для розвитку видихання читця.
- На «раз» вам потрібно зробити вдих,на «два» - затримати дихання, на «три» - промовляти скоромовку: « У веселому селі жили-були ковалі: раз коваль, два коваль, три коваль…» Намагайтесь якомога більше ковалів порахувати на одному диханні. Не забувайте,що це скоромовка.
Почали на мій рахунок: раз, два, три!
9. Вправи для голосу
Уявіть , що зараз ви знаходитесь вдома, сидите на дивані,ласуєте чимось смачненьким. Поруч з вами сидить домашня олюблениця – кішечка.
Покличте кішку,що сидить поруч з вами на дивані. А тепер кішка в протилежному куті кімнати. А тепер вона вибігла в коридор. Може кішка образилась ,що її нічим не почастували?!
10. Вправи для вироблення позамовних засобів спілкування (міміки, жестів, пози)
Вправа «Емоційне дзеркало». Це робота в парах.Один із вас – мовець,а другий – дзеркало (повторює міміку,жести позу мовця).Учасникові треба закінити вислів: «Привіт,я радий тебе бачити…» А «дзеркалові» -відзеркалити дії учасника.
11.Вправа: «Так – діалог, ні – діалог»
На попередньому уроці ви отримували випереджувальне завдання: знайти одне прислів’я і одну приказку на задану тему: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це робота в парах. Спробуємо утворити діалог. Один з вас промовить прислів’я, яке підготував, ілюстрацію до нього, обґрунтуй свій вибір; а інший в парі повинен відповісти прислів’ям з ілюстрацією, також мотивуючи свій вибір. Побачимо, чи вийде діалог. Крім того, вам потрібно вимовляти прислів’я і приказки так,щоб і тоном голосу ,і силою видиху був відчутий акцент на певному слові,тобто логічний наголос.
12. Вправа «Зрозумій іншого»
Учасник повинен згадати психологічну загадку і за допомогою виразу обличчя , пози,рухів, жестів і деяких нейтральних висловів змальовує задуманий ним емоційний стан який група має відгадати.
13. Приклади емоційного читання
- Перед вами уривок з «Казки про Дурила» Василя Симоненка.Він поділений на частини . зліва є розмітка тексту, тобто розставлені довгі і короткі паузи , а справа зазначено , з якою інтонаціє потрібно читати і не забути зробити особливий акцент на певному слові.
14. «Карта роздуму»
Перед початком уроку ви отримали в електронному варіанті уривки з творів ,що увійшли в коло дитячого читання:вірші, байки, казки, оповідання, нариси, легенди, науково-популярні статті. Це робота в парах. Користуючись «Картою роздуму» вам необхідно здійснити всі зазначені види роботи. Зверніть увагу на електронне середовище ,в якому потрібно здійснювати той чи інший вид роботи. Кінцевим етапом є коментар до тексту і виразне читання найбільш емоційно насичених уривків. Час – 5-8 хвилин.
15. Перегляд уривків – монологів та діалогів відомих героїв українських фільмів
- А зараз ми подивимось уривки з українських фільмів, а саме діалоги і монологи різних героїв,які сплетені між собою в єдину канву емоційності, задушевності. Послухайте, як емоційно звучать ці уривки.