Тема: Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житі та діяльності людини.
Мета уроку:
• освітня: ознайомити учнів із особливостями утворення гірських порід розглянути значення гірських порід в житті людини;
• розвивальна: розвивати вміння співставляти й робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати раніше отримані знання;
• виховна: виховувати позитивне ставлення до всого живого на Землі, розуміння єдності всього живого.
Обладнання й матеріали: слайди презентації із зображенням схеми- класифікації гірських порід, колекція «Корисні копалини»
Базові поняття і терміни уроку: корисні копалини, гірські породи, осадові породи, магматичні породи, метаморфічні породи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наскрізні змістові лінії:
Підприємливість і фінансова грамотність Уміння представити себе і свої досягнення, вести розрахунки.
Громадянська відповідальність Вміє працювати в групі на засадах співробітництва.
Хід уроку
Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність.
Джордж Бернард Шоу
І Організаційний етап.
Добрий день, діти! Я рада вас вітати.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо з чого складається літосфера, навчимося порівнювати гірські породи. Також ми дізнаємося, як утворилися різні гірські породи.
Діти, ви вже дорослі, але полюбляєте казки?( відповіді учнів).
ІV Вивчення нового матеріалу.
Зараз я розкажу вам казку « Як Тарас Ключ Землі шукав».
Де-не-десь, у якімсь князівстві жив – був князь Мордон. Володарював він у своєму князівстві довго і вірно. Багато дерев висадив, землю рідну від ворогів захищав, багато книжок перечитав і виховав сина – доброго, гарного, кмітливого,розумного Тараса. Важко стало князю Мордону править князівством, старим став, і в той же час невпевнений був, чи передавати володіння недосвідченому синові. І вирішив князь переконатися. Покликав він до себе сина і каже : « Сину мій, Тарасе, прийшов час тобі пійти в далекі краї, світ побачити і себе показати, розуму взяти, майстерності набратися. І знайди ти мені Ключ Землі. Коли повернешся, станеш правітелем князівства».
Поклонився Тарас батькові і відправився в далеку мандрівку. Йде він і полями , і лесами, і лугами, і горами, перепливає бурхливі річки ( учні називають назви географічних об’єктів України).
Довго-довго йшов Тарас і прийшов до заморського князівства. Бачить велике і гарне місто, а на воротах напис «ЛІТОСФЕРА». Прочитав Тарас незвичайну назву та й задумався.
Діти! Хто допоможе Тарасу пояснити цю назву.( учні дають визначення «Літосфера –верхня тверда оболонка земної кулі»).
Став Тарас про Ключ Землі питати, йому і відповідають: « Є в нашому князівстві Ключ Землі, но знайти его дуже складно. Знаходиться він дуже глибоко під Землею, а охороняє його князівна Підземного князівства».- « А як же мені туди потрапити?»- питає Тарас.»Потрібно викопати глибокий колодязь», відповідають йому люди.
Узяв Тарас інструменти (що саме? відповіді учнів), вийшов за місто і почав копати колодязь. Спочатку копати землю було легко, порода траплялася м’якою,рихлою: пісок, глина,крейда,сіль кам’яна. ( на дошці вивішуються умовні знаки цих корисних копалин , учні одержують картки з назвою порід, потрібно скласти відповідність).
Шановні учні, знайдіть в колекції ці гірські породи й зробіть опис за планом:( робота в групах, або парах, залежить від кількості учнів в класі)
1 Назва гірської породи.
2 Колір, твердість, забруднює руки чи ні?
3 Де можна використати.
Відповіді учнів ( результати у вигляді таблиці на дошці).
Вчитель.
Ці гірські породи утворюються при розкладанні більш твердих гірських порід, коли скупчуються рештки рослин і тварин під час хімічних реакцій і назва цієї групи – осадові гірські породи.
Глибше копає Тарас , твердже стають гірські породи. Потрапляют йому залізняки- бурі,магнітні, руди різних металів.
Знайдіть в колекції гірськіх порід ці мінерали, руди і опишіть їх. (Робота в групах).
Всі ці породи утворилися завдяки застиглій магмі, тому вони відносяться до магматичних гірських порід.
Казка продовжується. Ще глибше спустився Тарас під землю. Важко йому копати, міцні і тверді гірські породи потрапляються на путі. Дуже важко ще і дихати , повітря гаряче ще й важке.
Діти! Що трапилося? Чому важко дихати нашому Тарасу.( Учні відповідают, що ядро Землі розпечено, і чим ближче к ядру, тим температура буде вижче.)
Потім учні одержують карточки з назвами гірських порід і виконують опис за планом.
Ці гірські породи утворюються на великій глибині під дією високої температури і великого тиску, тому вони сильно видозмінені. Наприклад, з граніт перетворюється на гнейс, вапняк на мармур, а графіт в алмаз. Це група Метаморфічних гірських порід.
Скоро урок добігає кінця, але казка продовжується.
Увійшов в азарт Тарас, почав копати ще наполегливо. Ударив раз, другий, трєтій, і відокремилася велика глиба. І опинився він у великій печері. Стіни її блищать, переливаються коштовними каменями. Світло навкруги, як удень, на стелі райдуга грає усіма кольорами. А у центрі зали на троні сидить гарна князівна Підземного князівства, очей не відвести.
Привітався з нею Тарас і каже: « Люди говорять, що є в тебе Ключ Землі, а мені він дуже потрібен, обіцяв я батькові достати його!».
(Учні допомагають відгадувати.)
А потім води боїться? (сіль)
А гріє, як Сонце. (вугіль)
Поки руки їм не замораєшь,
Ума-розума не придбаєш.(крейда)
Чудово! Ви допомогли Тарасу. Відгадав він усі загадки. Князівна йому і каже: « Ну що, гість дорогенький, багато лі нового ти узнав в моєму князівстві?».- «Так, багато цікаво дізнався я в князівстві Літосфера, в твоєму підземному князівстві».- « На, візьми Ключ Землі,-відповідає князівна.- Запам’ятай, Тарасе, тільки знання, як ключ,відкривают любі замки й двері!».
Подякував князівну Тарас за навчання і відправився до дому. А щоб він не заблукав, давайте допоможемо йому згадати дорогу.
V Узагальнення знань.
(робота в зошитах, запис схеми, визначення термінів).
В колекції « Корисні копалини» знайдіть ті, що зустрічаються в нашій місцевості, де вони використовуються?.
Казка продовжується.
Повернувся Тарас до дому, в рідне князівство, розповів про пригоду батькові. Похвалив його батько за наполегливість, за старанність. Поскакали по усьому князівству глашатаї і оповістили народу князівську волю: « Відтепер князем призначається Тарас».
Передав йому батько власть і посаду, і володорував він довго й справедливо.
VII. Підсумки уроку
А нам з вами прислав грамоту(домашнє завдання).
Грамота
Друзі мої! Дякую за допомогу в пошуках Ключа Землі! Бажаю вам успіху в навчанні , щоб усі тайни природи вам були відомі. Дома старанно прочитайте відповідний параграф у підручнику, Вивчити позначки корисних копалин.
Князь Тарас.
Підсумок роботи в групах, виставлення оцінок.
Прийом «Рефлексія»
Учні: Під час уроку я:
Дізнався….
Навчився….
Усвідомив…..
Зрозумів…..
Вивчив…..
Розглянув….
Запам’ятав…..
Прослідкував…..
Вправа «Час похвали»: учні оцінюють свою роботу і роботу один одного.
Картка соцінювання
Вивчений матеріал |
Бали |
Я знаю, |
|
|
|
|
|
|
|
Я вмію |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 – не знаю, 1 – потребує вдосконалення, 2 – задовільно, 3 – добре, 4 - чудово |
Учитель виставляє оцінки за урок.
На закінчення уроку всі учні класу одержують пелюстку ромашки, на якій написано їх знак зодіаку, і камінь-талісман. Діти мають підготувати письмову розповідь про цей талісман: січень — гранат; лютий — аметист; березень — аквамарин; квітень — алмаз; травень — смарагд; червень — перли; липень — рубін; серпень — хризоліт; вересень — сапфір; жовтень — опал; листопад — топаз; грудень — бірюза.