Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житі та діяльності людини.

Про матеріал
Виявити знання учнів про мінерали і гірські породи, з яких складається земна кора, показати їх утворення, розкрити практичне значення корисних копалин; формувати вміння працювати з колекціями, розрізняти корисні копалини за походженням; розвивати інтерес до географічних знань; виховувати любов до природи Землі, почуття господаря своєї планети.
Перегляд файлу

Тема: Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житі та діяльності людини.

Мета уроку:

освітня: ознайомити учнів із особливостями утворення гірських порід  розглянути значення гірських порід в житті людини;

розвивальна: розвивати вміння співставляти й робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати раніше отримані знання;

виховна: виховувати позитивне ставлення до всого живого на Землі, розуміння єдності всього живого.

Обладнання й матеріали: слайди презентації із зображенням схеми- класифікації гірських порід, колекція «Корисні копалини»

Базові поняття і терміни уроку: корисні копалини, гірські породи, осадові породи, магматичні породи, метаморфічні породи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наскрізні  змістові  лінії:

Підприємливість і фінансова грамотність Уміння представити себе і свої досягнення, вести розрахунки.

Громадянська відповідальність Вміє працювати в групі на засадах співробітництва.

 

Хід уроку

Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність. 

Джордж Бернард Шоу

І Організаційний етап.

Добрий день, діти! Я рада вас вітати.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда

  • Яка внутрішня будова Землі?
  • З яких шарів складається земна кора?
  • Чим відрізняється материкова земна кора від океанічної?

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

 

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо з чого  складається літосфера, навчимося порівнювати гірські породи. Також ми дізнаємося, як утворилися різні гірські породи.

Діти, ви вже дорослі, але  полюбляєте казки?( відповіді учнів).

ІV Вивчення нового матеріалу.

Зараз я розкажу вам казку « Як Тарас Ключ Землі шукав».

Де-не-десь, у якімсь     князівстві   жив – був князь Мордон. Володарював він у своєму князівстві довго і вірно. Багато дерев висадив, землю рідну від ворогів захищав, багато книжок перечитав і виховав сина – доброго, гарного, кмітливого,розумного Тараса. Важко стало князю Мордону править князівством, старим став, і в той  же час невпевнений був, чи передавати володіння недосвідченому синові. І вирішив князь переконатися. Покликав він до себе сина і каже : « Сину мій, Тарасе, прийшов час тобі пійти в далекі краї, світ побачити і себе показати, розуму взяти, майстерності набратися. І знайди ти мені Ключ Землі. Коли повернешся, станеш правітелем князівства».

   Поклонився Тарас батькові і відправився в далеку мандрівку. Йде він і полями , і лесами, і лугами, і горами, перепливає бурхливі річки ( учні називають назви географічних об’єктів України).

  Довго-довго йшов Тарас  і прийшов до заморського князівства. Бачить велике і гарне місто, а на воротах напис «ЛІТОСФЕРА». Прочитав Тарас незвичайну назву та й задумався.

    Діти! Хто допоможе Тарасу пояснити цю назву.( учні дають визначення «Літосфера –верхня тверда оболонка земної кулі»).

Став Тарас про  Ключ Землі питати, йому і відповідають: « Є  в нашому князівстві Ключ Землі, но знайти его дуже складно. Знаходиться він дуже глибоко під Землею, а охороняє його князівна Підземного князівства».- « А як же мені туди потрапити?»- питає Тарас.»Потрібно викопати глибокий колодязь», відповідають йому люди.

    Узяв Тарас інструменти (що саме? відповіді учнів), вийшов за місто  і почав копати колодязь. Спочатку копати землю було легко, порода траплялася м’якою,рихлою: пісок, глина,крейда,сіль кам’яна. ( на дошці вивішуються умовні знаки цих корисних копалин , учні одержують картки з назвою порід, потрібно скласти відповідність).

Шановні учні, знайдіть в колекції ці гірські породи й зробіть  опис за планом:( робота в групах, або парах, залежить  від кількості учнів в класі)

1 Назва гірської породи.

2 Колір, твердість, забруднює руки чи ні?

3 Де можна використати.

Відповіді учнів ( результати у вигляді таблиці на дошці).

Вчитель.

Ці гірські породи утворюються при розкладанні більш твердих гірських порід, коли скупчуються  рештки рослин і тварин під час  хімічних реакцій і назва цієї групи – осадові гірські породи.

  Глибше копає Тарас , твердже стають гірські породи. Потрапляют йому залізняки- бурі,магнітні, руди різних металів.

Знайдіть в колекції гірськіх порід ці мінерали, руди і опишіть їх. (Робота в групах).

Всі ці породи утворилися завдяки застиглій магмі, тому вони відносяться до магматичних гірських порід.

Казка продовжується. Ще глибше спустився Тарас під землю. Важко йому копати, міцні і тверді гірські породи потрапляються на путі. Дуже важко ще і дихати , повітря гаряче ще й важке.

Діти! Що трапилося? Чому важко дихати нашому Тарасу.( Учні відповідают, що ядро Землі розпечено, і чим ближче к ядру, тим температура буде вижче.)

Потім учні одержують карточки з назвами гірських порід і виконують опис за планом.

Ці гірські породи утворюються на великій глибині під дією високої температури і великого тиску, тому вони сильно видозмінені. Наприклад, з граніт  перетворюється на гнейс, вапняк на мармур, а графіт в алмаз. Це група Метаморфічних гірських порід.

Скоро урок добігає кінця, але казка продовжується.

Увійшов в азарт Тарас, почав копати ще наполегливо. Ударив раз, другий, трєтій, і відокремилася велика глиба. І опинився він у великій печері. Стіни її блищать, переливаються коштовними каменями. Світло навкруги, як удень, на стелі райдуга грає усіма кольорами. А у центрі зали на троні сидить гарна князівна Підземного князівства, очей не відвести.

Привітався з нею Тарас і каже: « Люди говорять, що є в тебе Ключ Землі, а мені він дуже потрібен, обіцяв я батькові достати його!».

  • «Ну гаразд ,відгадаєш три мої загадки, віддам тобі заповітний ключ!»
  • «Загадивай - сказав Тарас,- попробую відгадати!».

(Учні допомагають відгадувати.)

 

  1. Що спочатку у воді народжується,

А потім води боїться? (сіль)

  1.  Чорний, як ворон,

А гріє, як Сонце. (вугіль)

  1. Білий, як цукор, но не солодкий,

Поки руки їм не замораєшь,

Ума-розума не придбаєш.(крейда)

Чудово! Ви допомогли Тарасу. Відгадав він усі загадки. Князівна йому і каже: « Ну що, гість дорогенький, багато лі нового ти узнав в моєму князівстві?».- «Так, багато цікаво дізнався я в князівстві Літосфера, в твоєму підземному  князівстві».- « На, візьми Ключ Землі,-відповідає князівна.- Запам’ятай, Тарасе, тільки знання, як ключ,відкривают любі замки й двері!».

  Подякував князівну Тарас за навчання і відправився до дому. А щоб він не заблукав, давайте допоможемо йому згадати дорогу.

V Узагальнення знань.

(робота в зошитах, запис схеми, визначення термінів).

В колекції « Корисні копалини»  знайдіть ті, що зустрічаються в нашій місцевості, де вони використовуються?.

Казка продовжується.

Повернувся Тарас до дому, в рідне князівство, розповів про пригоду батькові. Похвалив його батько за наполегливість, за старанність. Поскакали по усьому князівству глашатаї і оповістили народу князівську волю: « Відтепер князем призначається Тарас».

Передав йому батько власть і посаду, і володорував він довго й справедливо.

VII. Підсумки уроку

 

А нам з вами прислав грамоту(домашнє завдання).

Грамота

Друзі мої! Дякую за допомогу в пошуках Ключа Землі! Бажаю вам успіху в навчанні  , щоб усі тайни природи вам були відомі. Дома старанно прочитайте відповідний параграф у підручнику, Вивчити позначки корисних копалин.

                        Князь Тарас.

Підсумок роботи в групах, виставлення оцінок.

Прийом «Рефлексія»

Учні: Під час уроку я:

                                Дізнався….

                                Навчився….

                                Усвідомив…..

                                Зрозумів…..

                                Вивчив…..

                                Розглянув….

                               Запам’ятав…..

                               Прослідкував…..

Вправа «Час похвали»: учні оцінюють свою роботу і роботу один одного.

Картка соцінювання

Вивчений матеріал

Бали

 Я знаю,

 

  • що таке гірськи породи

 

  • чим мінерали відрізняються від гірськіх порід

 

  • за яких умов утворюються гірські породи різного походження

 

Я вмію

 

  • визначити гірські породи які зустрічаються в повсякденному житті

 

  • Навести приклади гірських порід

 

  • Осадового походженя

 

  • Метаморфічного походженя

 

  • Морфологічного походження

 

0 – не знаю,

1 – потребує вдосконалення, 2 – задовільно, 3 – добре,

4 - чудово

 

Учитель виставляє оцінки за урок.

На закінчення уроку всі учні класу одержують пелюстку ромашки, на якій написано їх знак зодіаку, і камінь-талісман. Діти мають підготувати письмову розповідь про цей талісман: січень — гранат; лютий — аметист; березень — аквамарин; квітень — алмаз; травень — смарагд; червень — перли; липень — рубін; серпень — хризоліт; вересень — сапфір; жовтень — опал; листопад — топаз; грудень — бірюза.

 

docx
Додано
24 січня 2023
Переглядів
275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку