Міні – підручник
з української мови
для учнів 3 класу
Систематизований матеріал про тексти
Мета (для вчителя). Створення умов для узагальнення знань учнів про типи тексту.
Мета (для учнів). Розвивати вміння застосовувати отримані знання.
Задачі:
- Систематизувати знання учнів про типи тексту;
- Вчити застосовувати в навчальній діяльності різні види роботи з текстом (визначення теми, основної думки, типу тексту,поділ тексту на абзаци, складання плану, переказ);
- Розвивати словесно-логічне мислення;
- Розвивати комунікативні якості учнів;
- Розвивати уміння давати об'єктивну оцінку своїй діяльності і діяльності однокласників.
Ми працюємо у блоці "Розвиток мовлення"
Нам потрібно згадати:
Що таке текст.
Як озаглавити текст.
Як скласти план тексту.
Як визначити тип тексту.
Текст
Зв’язну розповідь називають текстом. У тексті завжди щось повідомляється , розповідається. Це його тема. До тексту можна дібрати заголовок, скласти план. Під час складання тексту виділяй абзацем : зачин, основну частину, кінцівку. Розрізняють текст-розповідь, текст-міркування, текст-опис.
Текст - це письмове або усне __________________, яке складається з декількох _____________, пов'язаних міжсобою за ________________
Щоб озаглавити текст, необхідно:
- визначити тему тексту
- визначити основну думку тексту.
Щоб скласти план тексту, потрібно:
- розділити текст на абзаци
- знайти ключові слова кожного абзацу
- записати ключове слово або основну думку абзацу.
Щоб визначити тип тексту, потрібно:
- визначити загальне питання тексту
- визначити основну думку тексту
- визначити структуру тексту.
Давайте згадаємо структуру типів тексту
Текст - розповідь.
Що? Коли? Де? відбулося, сталося.
Повідомляється про послідовні дії.
Велика кількість дієслів
Слова-зв'язки: одного разу, потім, нарешті.
Коли, де, з ким .
Що сталося, як розвивалися події.
Чим все завершилося.
Текст-опис.
Який? Яка? Яке? Які?
Використання образних виразів, яскравих порівнянь.
Опис предмета, стану, явища, місця.
Зображення "завмерло".
Велика кількість імен прикметників.
Текст-міркування
Чому? Навіщо?
Містить пояснення властивостей, явищ, доказ чого-небудь.
Слова-зв'язки: тому що, тому, не випадково, по-перше, оскільки .
Твердження, доказ, пояснення, висновок, підсумок, результат.
Ми згадали вивчений матеріал, який вам потрібний для виконання завдань.
Перевір себе.
З'єднай стрілками типи текстів з тим, що відповідає цьому типу
Коли? Чому? Який?
Над квітами кружляє джмелик. Він схожий на гелікоптер. Весь чорний, мов вуглинка. На спинці та голівці є дві плямочки, мов пелюсточки квітки прилипли. А над ними дужими пропелерами мерехтять крильця. Летить маленький джмелик над квітками і дзвінко гуде.
План роботи
- Прочитай речення
- Розташуй їх в такому порядку, щоб вийшов текст.
- Прочитай текст, визнач тему і основну думку.
- Визнач тип тексту (якщо не впевнений , звернися до пам'ятки).
- З трьох заголовків можеш вибрати відповідний цьому тексту, або придумати свій заголовок ("Джмелик", "Маленький джмелик", "Як гелікоптер").
- Розділи текст на абзаци і спиши його.
- Склади план тексту.
- Підготуй переказ тексту.
Заголовок:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тип текста________________________________________________
План
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Хлопчик узяв його і поніс до школи. Там Івась поклав горобчика у шапку та зігрів. Пташка випурхнула і полетіла по класу. Івась ішов до школи і побачив на дорозі горобця. Птах змерз, тремтів від холоду. Вчителька відчинила кватирку. Горобчик вилетів і весело зацвірінькав
План роботи
-Прочитай речення
- Розташуй їх в такому порядку, щоб вийшов текст.
-Прочитай текст, визнач тему і основну думку.
-Визнач тип тексту (якщо не впевнений , звернися до пам'ятки).
-З трьох заголовків можеш вибрати відповідний цьому тексту, або придумати свій заголовок ("Ранкова пригода ", "Івасева пригода", "Пташка взимку").
-Розділи текст на абзаци і спиши його.
-Склади план тексту.
-Підготуй переказ тексту.
Заголовок:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тип тексту________________________________________________
План
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Калина супроводжує життя майже кожного українця, тому вона і стала символом України. Кущ калини українці здавна висаджували на своєму подвір’ї. Кетягами калини українці прикрашали весільні короваї. Грона червоних ягід вишивали майстрині на українських рушниках. З калиною варили кисіль, чай, узвар. Навіть красу українських дівчат порівнювали з калиною. Калина-символ України. Чому так вважають?
План роботи
- Прочитай речення
- Розташуй їх в такому порядку, щоб вийшов текст.
- Прочитай текст, визнач тему і основну думку.
- Визнач тип тексту (якщо не впевнений , звернися до пам'ятки).
- З трьох заголовків можеш вибрати відповідний цьому тексту, або придумати свій заголовок ("Калина-символ України", "Калина", "Народний символ").
- Розділи текст на абзаци і спиши його.
- Склади план тексту.
-Підготуй переказ тексту.
Заголовок:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тип текста________________________________________________
План
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Самооцінка учня
Замечательно |
Хорошо |
Я мог бы сделать лучше |
|
|
|
Домашнее задание
Ещё наши прадеды говорили: «Много леса – не губи, мало леса – береги, нет леса – посади». Почему?
Где зелень, там чище ________, там легче ________. Лес защищает поля от ______. Он лечит землю, своими корнями закрепляет склоны оврагов. В лесах растут целебные _______, из которых делают лекарства. Зелёные рощи – дом для _______ и __________. Лес сохраняет ______. Там, где вырублены леса, мелеют реки и высыхают озёра.
Из _____________ можно изготовить почти двадцать тысяч самых разных нужных вещей.
Мы должны не только беречь старые леса, но и сажать новые, молодые.
По Г. Кублицкому
Слова для справок (воздух, дышится, ветра, травы, птиц, зверей, воду, древесины).