Міні-підручник з української літератури 5 - 9 класи

Про матеріал
Збірник завдань складений згідно з чинною Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання. Завдання зорієнтовані на перевірку знань, умінь та навичок щодо змісту та аналізу художнього твору, біографії письменника, світогляду, основних мотивів творчості, основних відомостей з теорії літератури. Цей міні-підручник допоможе вчителям підготувати учнів до нового виду контрольних робіт й провести їх. Основну увагу звернено не на формальне читання того чи іншого твору, а на вміння застосовувати отримані знання і відомості. Кожен тест охоплює один прочитаний твір. Крім літературних диктантів, надаються відкриті завдання і творчі вправи.
Перегляд файлу

Міні-підручник

 

з української                 літератури

 

Картинки по запросу картинки орнамент украинский цветы

 

 

 

                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу картинки орнамент украинский цветы

 

 

   Збірник завдань складений згідно з чинною Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів  з російською мовою навчання.

   Завдання зорієнтовані на перевірку знань, умінь та навичок щодо змісту та аналізу художнього твору, біографії письменника, світогляду, основних мотивів творчості, основних відомостей з теорії літератури.

 Цей міні-підручник допоможе вчителям підготувати учнів до нового виду контрольних робіт й провести їх. Основну увагу звернено не на формальне  читання того чи іншого твору, а на вміння застосовувати отримані знання і відомості. Кожен тест охоплює один  прочитаний твір.

    Крім літературних диктантів, надаються  відкриті завдання і творчі вправи.

 

 

 

Картинки по запросу картинки орнамент украинский цветы

 

 

 

Картинки по запросу картинки українські казки                         5 клас

1. Літературний диктант до  теми „Усна народна творчість”

Визначте письмово правильні відповіді.   

 

  1. Бувають такі різновиди казок: цікаві і нецікаві. ( так – ні )
  2. У казках завжди бувають фантастичні елементи, чудодійні предмети або щось незвичайне
  3. ( так – ні)
  4. Казки починаються і закінчуються по-особливому.

( так – ні )

  1. У казці „Про правду і кривду” йдеться про трьох братів.( так – ні)
  2. Дядько і небіж пішли вирішувати свою суперечку в суді. ( так – ні)
  3. Небіж виграв суперечку і став багатим королем. ( так – ні)
  4. Про те, як допомогти людям загатити греблю, викопати колодязь і вилікувати дочку короля, небіж вичитав в одній  мудрій книзі.( так – ні)
  5. Усі події в казках повторюються , як правило, тричі. ( так – ні)
  6. Небіж був правдивим  чоловіком. (так – ні)
  7.  Небіж-король був щедрим і милосердним, не тримав зла на дядька.( так – ні)
  8. Дядька замучила бідність.( так – ні)
  9. Зло в казці було покаране. ( так – ні)
  10. Троє братів, ставши сиротами, пішли світом мандрувати ( так – ні)
  11. Брати хотіли зустріти доброго чоловіка, якому б по правді робили, слухали і мали за рідного батька ( так – ні)
  12. Старший брат хотів посватати дівчину, та щоб був у нього млин та ставочок ( так – ні)
  13. Старший брат, побачивши, що дівчина була негарна, усе ж захотів із нею одружитися, бо у неї були воли і корови.(так – ні)
  14. Найменший брат захотів одружитися з бідною дівчиною, щоб працювати для себе, ще й іншим допомагати.(так – ні)
  15. Про щедрість старшого брата йшла слав на весь край. (так – ні)
  16. Дід-батько перетворив старшого і середнього братів на жаб. ( так – ні)
  17. Молодший брат привітно зустрів обшарпаного дідка, нагодував і одягнув його. ( так – ні)

 

2. Клоуз – тести

Продовжіть речення.

 

  1. Іван Франко – це...
  2. Франко писав казки, використовуючи ...
  3. Зображуючи звірів, письменник-казкар мав на увазі ...
  4. Сприяли навчанню Франка та його успіху в житті ....
  5. Франко дуже любив книги і збирав власну...., в ній було...
  6. І.Франко був дуже освіченою людиною, знав мови ...
  7. Народною казкою називається ....
  8. Казкові герої наділені надприродною силою й дивовижними якостями...
  9. За змістом казки поділяються на такі види...
  10. Починається казка ..., а закінчується....
  11. У казках поєднується реальне і..., красиве і ...
  12. Казкові герої часто користуються чудодійними предметами, наприклад ...

 

3. Гра „Плутанина”

Знайди продовження.

 

Згода будує,

не доводить

Краще переконувати словами,

а незгода руйнує

Сварка до добра

ніж кулаками

На дерево дивись, як родить,

роком стає

Без роботи

а на людину – як робить

Зробив діло -

вік учись

Як дбаєш,

гуляй сміло

вік живи -

так і маєш

 

4. Доповніть прислів`я та приказки.

 

  • У страху очі ...
  • Ти йому „стрижене”, він тобі ...
  • Переливає з пустого ...
  • Пожалів вовк кобилу – зоставив ...
  • Як вовка не годуй, а він усе ...
  • Де не посій, там і ...
  • Косо, криво, аби ...

 

8 клас

Літературний  диктант

за змістом оповідання М.Коцюбинського „Дорогою ціною”

 

1. У своєму оповіданні „Дорогою ціною” М.Коцюбинський розповів про боротьбу за волю:

а) робітників;

б) козаків-запорожців;

в) селян-кріпаків.

 

2. Продовжіть речення:

„Хлоп протестував, хлоп тікав на вільні землі, рятуючись, як міг, од панщини, лишаючи на рідній землі все дороге, все миле його серцю. Але й там, далеко від рідних осель, настигала його _______________”

 

 

3. Закінчіть думку:

Коли б вони не були  панським товаром, то не міг би пан розлучити його з Соломією та ...”

а) заслати її до Сибіру;

б) силою оддати її за свого хурмана;

в) переселити її в інше село;

г) обміняти її в іншого пана на собак.

 

4. Впізнайте героя за його портретом:

Прискорюючи ходу, подорожній махав на нього рукою, бажаючи, очевидячки, спинити його... Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком

а) Остап;                                                в) циган;

б) Котигорошко;                                   г) Соломія.

 

5. Коли відбувалися події, зображені в оповіданні?______________________

 

6. Чому Остап змушений був тікати з села? За що  пан так зненавидів юнака?____________________________________________________________

7. Як уявляла собі Соломія майбутнє життя з Остапом?___________________

 

8. Чому Остап вирішив втікати саме за Дунай, у Туреччину, а не на бессарабські степи?________________________________________________

 

9. Яке лихо спіткало Соломію й Остапа в плавнях? Як вони поводилися у скрутну хвилину?__________________________________________________

 

10.  До яких заходів вдається Соломія, щоб визволити Остапа з в`язниці?__________________________________________________________

 

11. Визначте сюжетні лінії в оповіданні:

а) пролог -        __________________________

б) зав`язка -      ___________________________

в) розвиток дії -___________________________

г) кульмінація - ___________________________

д) розв`язка -  _____________________________

е) епілог          ____________________________

 

 

Літературний диктант

за п`єсою І. Котляревського „Наталка Полтавка”

 

1. Хто з героїнь так характеризує себе:

„Не багата я і проста, но чесного роду,

не стиджуся прясти, шити і носити воду”?

_______________________________________________________________

2. Про кого сказано : „ Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродить, і уже де чорт не зможе, то пошли його – зараз докаже”?

а) про Миколу;                       в) про возного;

б) про Петра;                          г) про виборного.

 

3. Хто мав прізвище Макогоненко?

а) виборний;                            в) Микола;

б) водний;                                г) Петро.

 

4. Хто сказав про себе : „Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту”?

а) виборний;         б) Микола;            в) Петро;             г) Наталка.

 

5. Хто з героїв п`єси „Наталки Полтавки” сказав: „ На нас бідних і безпомощних, як на те похиле дерево, і кози скачуть”

а) Терпилиха;    б) Петро;          в) Наталка;              г) Микола.

 

6. Які слова старої Терпилихи свідчать про її хибне уявлення щастя й честі. (Наведіть приклади з тексту своїми словами).

 

7. Якою піснею розпочинається драма „Наталка Полтавка”?

 

8. Хто з героїв п`єси пропонує свої останні гроші засватаній дівчині.

 

9. Хто з героїв п`єси заявляє, що театр існує тільки для того, щоб гроші видурювати?

 

10. Продовжте фразу, розпочату Наталкою Полтавкою:

„Моє все багатство єсть...

 

11. У чому полягає історичне значення п`єси І.Котляревського „Наталка Полтавка”?

 

12. Якою піснею закінчується драма „Наталка Полтавка”?

 

 

 

П.Гулак-Артемовський. „Пан та Собака”

 Закриті та відкриті завдання

 

1. П.Гулак-Артемовський, продовжуючи вчитися у Харківському університеті, почав викладати там:

а) російську мову;

б) українську мову;

в) польську мову;

г) грецьку мову.

 

2. Влучні вислови в байці „Пан та Собака” „ ...щоб за моє, як кажуть люди, жито та ще й мене і бито!”, „ Чи баба з воза,- що ж ? велика дуже вада!.. Кобилі легший віз, сьому кобила й рада” – це:

а) фразеологізми;             в) прислів`я;

б) приказки;                      г) афоризми.

 

3. Дайте визначення. Байка – це ______________________________________

 

4. Доведіть, що „Пан та Собака” П.Гулака-Артемовського - це байка.

 

5. П.Гулак-Артемовський був сином бідного сільського священика. Щоб платити за навчання і якось існувати, майбутній письменник вдається до:

а) вчителювання у приватних школах;       в) редагування газети;

б) співів у церковному хорі;                        г) тяжкої фізичної праці.

 

6. Що таке гумор, сатира, сарказм? Які ви знаєте засоби створення комічного. Визначте, які з них найчастіше зустрічаються в байці „Пан та Собака”?

 

 

9 клас

Картинки по запросу картинки слово о полку игореве

Літературний диктант і завдання

за „Словом о полку Ігоревім”

 

1. Образ Бояна в „Слові...” уособлює:

а) письменника;              в) зрадника;

б) співця;                         г) чаклуна;

 

2. Продовжіть цитату: „... шукаючи собі честі, а князю - ...”:

а) золота;           б) вигоди;                  в) дружини;            г) слави.

 

3. Вставте пропущене слово:

„Браття і дружино! Лучче ж би потятим бути, аніж .... бути”.

 

4. Кому належать слова : „Хочу-бо, -сказав, - списа приломити кінець поля половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону!”

а) Ігорю;                                                       в) Мстиславу;

б) Ярославу;                                                г) Всеволоду.

 

5. Разом з Ігорем у поході проти половців взяв участь:

а) князь Всеволод;                              в) князь Мстислав;

б) Святослав, князь київський;         г) князь Роман.

 

6. На якій річці потерпів поразку князь Ігор?

а) Донець;        б) Сула;              в) Каяла;                   г) Рось.

 

7. Хто допоміг князю Ігорю втекти з полону?

а) Всеволод;             б) Овлур;                в) Володимир;           г) дружина.

 

8. У якому місті чекає свого чоловіка Ярославна?

а) у Новгороді;         б) у Галичі;         в) у Путивлі;         г) у Чернігові.

 

9. На сюжет „Слова о полку Ігоревім” написали свої твори композитори:

а) О.Бородін;                                               в) М.Лисенко;

б) П.Чайковський;                                      г) О.Бізе.

 

10. „ Тоді глянув Ігор на ... й побачив, що воно тьмою всіх його воїв покрило...” У поемі згадується:

а) затемнення місяця;                                в) комета;

б) падіння метеорита;                               г) затемнення сонця.

 

11. В основу „Слова...” лягли події:

а) 1183 р.;            б) 1185 р.;                 в) 1187 р.;                 г) 1198 р..

 

12.   „...Святий, огненний господине!

        Спалив єси луги, степи,

        Спалив і князя, і дружину,

        Спали й мене на самоті!

        Або не грій і не світи!..

        Загинув ладо – й я загину!”

Цей переспів зроблено:

а) Т.Шевченком;                              в) В. Сосюрою;

б) М.Рильським;                              г) віщим Бояном.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

  • Дайте визначення. Літопис – це ... .
  • Доведіть, що літописи є не тільки історичними, а й літературними пам`ятками.
  • Яким змальовано князя Всеволода у „Слові о полку Ігоревім?”
  • Порівняйте образи Ігоря та Всеволода.
  • Доберіть до поданих слів постійні епітети з тексту „Слова о полку Ігоревім”:

вовк-  ____________________

поле – ____________________

орел – ____________________

море – ____________________

дівчата - __________________

 

 

 

Картинки по запросу картинки енеида

 

Літературний диктант

за поемою Івана Котляревського „Енеїда”

 

1.Кого Еней звав мамою?

а) Сивілу;      б) Венеру;            в) Юнону;                г) Дідону.

 

2.Кого автор „Енеїди” характеризує такими словами:

     „Розумна пані і моторна,

Для неї трохи сих імен:

      Трудяща, дуже працьовита,

                 Весела, гарна, сановита,

                 Бідняжка – що була вдова”?

а) Дідону;             б) Юнону;          в) Венеру;            г) Катерину.

 

3. Як звали Анхізового сина?

а) Низ;                     б) Еней;                в) Меркурій;              г) Турн.

 

4. Яке місто мали закласти троянці?

а) Карфаген;         б) Рим;                        в) Трою;                  г) Сегесту.

 

5. Що було написано на яблуку, через яке почалася Троянська війна?

 

6. Пригадайте і запишіть два-три фразеологізми, які використав у своїй поемі Іван Котляревський.

 

7. Про кого з героїв сказано:

„.. тоді кружляв сивуху

і оселедцем заїдав;

                  Він, сьому випивши восьмуху,

             Послідки з кварти виливав”?

а) про Еола;       б) про Енея;         в) про Зевса;        г) про Турна.

 

8. Кому Еней  „...був тяжко не по серцю” і „все її гнівив”?

а) Венері;                       б) Юноні;             в) Сивіллі;          г) Гебі.

 

9. Як звали бога вітрів?

а) Плутон;            б) Еол;         в) Нептун;                г) Меркурій.

 

10. Якого гетьмана не раз згадували троянці у своїх піснях?

 

11. Як називалася земля, де жила Сивілла?

а) Кумська;        б) Карфагенська;      в) Римська;    г) Сицилійська.

 

    12.Яку проблематику порушує І.Котляревський у поемі „Енеїда”?

 

 

Літературний диктант

за біографією та творчістю

Тараса Григоровича ШевченкаКартинки по запросу шевченко

 

1. Хто з названих видатних людей Росії допоміг Т.Шевченку викупитися з кріпацтва?

а) М.Добролюбов, М.Чернишевський;

б) М.Некрасов, М.Добролюбов;

в) К.Брюллов, В.Жуковський;

г) О. Венеціанов, В. Бєлінський.

 

2. Де вийшло друком перше видання „Кобзаря”?

а) у Санки-Петербурзі;                     в) у Москві;

б) у Києві;                                          г) у Харкові

 

3. У якому році Т.Шевченко викуплено з кріпацтва?

а) 1838 р.;         б) 1839 р.;          в) 1840 р.;    г) 1841 р.

 

4. Який твір відкриває перше видання „Кобзаря”?

а)  „Тополя”;                                       в) „Причинна”;

б) „Думи мої, думи мої...”;                г) „Катерина”.

 

5. Де Т.Г. Шевченко написав „Заповіт”?

а) у Санки-Петербурзі;                         в) на засланні;

б) у Переяславі;                                     г) у Качанівці.

 

6. Яку поему написав Т.Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?

а) „Кавказ”;                                        в) „Наймичка”;

б) „Катерина”;                                   г) „Єретик”.

 

7. Бажаючи мати власного живописця, пан Енгельгард віддав Тараса в науку до малярних справ майстра:

а) В.Ширяєва;                                в) К. Брюллова;

б) І.Сошенка;                                 г) О.Венеціанова.

 

8. У якій поемі зображено селянське повстання під назвою Коліївщина?

а) „Неофіти”;                                 в) „Гайдамаки”;

б) „Кавказ”;                                   г) „Великий льох”.

 

9. Продовжіть речення.

Шевченко був не лише творцем геніального Кобзаря, тобто поетом, а й мислителем, етнографом, ______________________________________

 

10. У якому з цих віршів поет згадує своє безрадісне дитинство?

а) „На панщині пшеницю жала...”;

б) „Заповіт”;

в) „Мені тринадцятий минало...”;

г) „Садок вишневий коло хати...”.

 

11. Де був похований одразу після смерті Т.Шевченко?

а) у Києві на Байковому кладовищі;

б) у Санки-Петербурзі на Смоленському кладовищі;

в) у Каневі на Чернечій горі;

г) у рідному селі Моринцях.

 

12. Де відбував Т.Шевченко своє покарання?

а) у Сибіру;                            в) в Орську;

б) на Кос-Аралі;                    г) на Соловках.

- Які художні засоби вжиті в наведеному  уривку? (Т.Шевченко „Причинна”)

„Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма”

 

 

 

а) епітет;                                 г) гіпербола;

б) уособлення;                       д) порівняння;

 в) метафора ;                         е) алегорія.

 

- Назвіть основні особливості поеми ___________________________________

- Порівняйте образи Гната і Назара з п`єси Т.Шевченка „Назар Стодоля”. Хто вам більше імпонує? Чому?

- Назвіть основні особливості балади___________________________________

- Визначте віршовий розмір та вид римування ( Т.Шевченко „Катерина”)

„Катерино, серце моє!

Лишенько з тобою!

Де ти в світі подінешся

З малим сиротою?”

- Порівняйте долі головних героїнь з поем Т.Шевченка „Катерина” і „Наймичка”. Кому з них і чому більше поталанило в житті?

 

- Дайте визначення.

Сарказм - __________________________________________________________

Іронія - ___________________________________________________________

 

Картинки по запросу чорна рада

Літературний диктант

за романом Пантелеймона Куліша „Чорна рада”

 

  1.               У романі „Чорна рада” змальовується Україна за часів:

а) Руїни;                                      в) П.Полуботка;

б) Мазепи;                                  г) Д.Многогрішного.

 

  1.               Назвіть прибічника Брюховецького, котрий, одружившись із польською княгинею, запровадив у своєму маєтку аристократичні порядки, став пихатим і жорстоким.

а) Домонтович;                           в) Гвинтівка;

б) Вуяхевич;                               г) Васюта.

 

3.  Хто з персонажів роману „Чорна рада” має заповітну мрію: „ Зложити докупи обидва береги Дніпрові, щоб... приклонились під одну булаву!”

а) Яким Сомко;                              в) Іван Брюховецький;

б) полковник Шрам;                      г) Кирило Тур.

 

4. У романі розповідається про те, як ішла боротьба за гетьманство. Гетьманом вибрали одного з названих персонажів:

а) Павла Тетерю;                                     в) Якима Сомка;

б) Івана Брюховецького;                        г) Юрася Хмельницького.

 

5. Про кого Куліш у романі „Чорна рада” пише: „Чи заговорить, чи рукою поведе, чи піде по хаті – так усякому на душі, мов сонечко світить”.

а) про Лесю;                                              в) про княгиню;

б) про Череваниху;                                  г) про дружину Гвинтівки.

 

6.Хто з персонажів роману каже про себе: „Лучче мені проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного”?

а) Петро Шрам;                                        в) Михайло Черевань;

б) Яким Сомко;                                        г) Кирило Тур.

 

7. Хто викрав уночі Лесю – наречену Сомка?

 

8. Що надавало сил Петру Шраменку швидко одужувати після тяжкого поранення?

9. Порівняйте образи Кирила Тура й Петра Шраменка. Назвіть спільні риси їхніх характерів.

 

10. Що уособлює образ Івана Брюховецького у романі „Чорна рада”?

 

11. Хто врятував Лесю, коли її викрали вночі з хати?

 

12. Яка почута ненароком репліка Сомка дала зрозуміти Лесі, що він її не любить?

 

1

 

doc
Додано
9 жовтня 2019
Переглядів
1536
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку