Міні-підручник
з української літератури
Збірник завдань складений згідно з чинною Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання.
Завдання зорієнтовані на перевірку знань, умінь та навичок щодо змісту та аналізу художнього твору, біографії письменника, світогляду, основних мотивів творчості, основних відомостей з теорії літератури.
Цей міні-підручник допоможе вчителям підготувати учнів до нового виду контрольних робіт й провести їх. Основну увагу звернено не на формальне читання того чи іншого твору, а на вміння застосовувати отримані знання і відомості. Кожен тест охоплює один прочитаний твір.
Крім літературних диктантів, надаються відкриті завдання і творчі вправи.
5 клас
1. Літературний диктант до теми „Усна народна творчість”
Визначте письмово правильні відповіді.
( так – ні )
2. Клоуз – тести
Продовжіть речення.
3. Гра „Плутанина”
Знайди продовження.
Згода будує, |
не доводить |
Краще переконувати словами, |
а незгода руйнує |
Сварка до добра |
ніж кулаками |
На дерево дивись, як родить, |
роком стає |
Без роботи |
а на людину – як робить |
Зробив діло - |
вік учись |
Як дбаєш, |
гуляй сміло |
вік живи - |
так і маєш |
4. Доповніть прислів`я та приказки.
8 клас
Літературний диктант
за змістом оповідання М.Коцюбинського „Дорогою ціною”
1. У своєму оповіданні „Дорогою ціною” М.Коцюбинський розповів про боротьбу за волю:
а) робітників;
б) козаків-запорожців;
в) селян-кріпаків.
2. Продовжіть речення:
„Хлоп протестував, хлоп тікав на вільні землі, рятуючись, як міг, од панщини, лишаючи на рідній землі все дороге, все миле його серцю. Але й там, далеко від рідних осель, настигала його _______________”
3. Закінчіть думку:
„Коли б вони не були панським товаром, то не міг би пан розлучити його з Соломією та ...”
а) заслати її до Сибіру;
б) силою оддати її за свого хурмана;
в) переселити її в інше село;
г) обміняти її в іншого пана на собак.
4. Впізнайте героя за його портретом:
„ Прискорюючи ходу, подорожній махав на нього рукою, бажаючи, очевидячки, спинити його... Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком”
а) Остап; в) циган;
б) Котигорошко; г) Соломія.
5. Коли відбувалися події, зображені в оповіданні?______________________
6. Чому Остап змушений був тікати з села? За що пан так зненавидів юнака?____________________________________________________________
7. Як уявляла собі Соломія майбутнє життя з Остапом?___________________
8. Чому Остап вирішив втікати саме за Дунай, у Туреччину, а не на бессарабські степи?________________________________________________
9. Яке лихо спіткало Соломію й Остапа в плавнях? Як вони поводилися у скрутну хвилину?__________________________________________________
10. До яких заходів вдається Соломія, щоб визволити Остапа з в`язниці?__________________________________________________________
11. Визначте сюжетні лінії в оповіданні:
а) пролог - __________________________
б) зав`язка - ___________________________
в) розвиток дії -___________________________
г) кульмінація - ___________________________
д) розв`язка - _____________________________
е) епілог ____________________________
Літературний диктант
за п`єсою І. Котляревського „Наталка Полтавка”
1. Хто з героїнь так характеризує себе:
„Не багата я і проста, но чесного роду,
не стиджуся прясти, шити і носити воду”?
_______________________________________________________________
2. Про кого сказано : „ Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродить, і уже де чорт не зможе, то пошли його – зараз докаже”?
а) про Миколу; в) про возного;
б) про Петра; г) про виборного.
3. Хто мав прізвище Макогоненко?
а) виборний; в) Микола;
б) водний; г) Петро.
4. Хто сказав про себе : „Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту”?
а) виборний; б) Микола; в) Петро; г) Наталка.
5. Хто з героїв п`єси „Наталки Полтавки” сказав: „ На нас бідних і безпомощних, як на те похиле дерево, і кози скачуть”
а) Терпилиха; б) Петро; в) Наталка; г) Микола.
6. Які слова старої Терпилихи свідчать про її хибне уявлення щастя й честі. (Наведіть приклади з тексту своїми словами).
7. Якою піснею розпочинається драма „Наталка Полтавка”?
8. Хто з героїв п`єси пропонує свої останні гроші засватаній дівчині.
9. Хто з героїв п`єси заявляє, що театр існує тільки для того, щоб гроші видурювати?
10. Продовжте фразу, розпочату Наталкою Полтавкою:
„Моє все багатство єсть...
11. У чому полягає історичне значення п`єси І.Котляревського „Наталка Полтавка”?
12. Якою піснею закінчується драма „Наталка Полтавка”?
П.Гулак-Артемовський. „Пан та Собака”
Закриті та відкриті завдання
1. П.Гулак-Артемовський, продовжуючи вчитися у Харківському університеті, почав викладати там:
а) російську мову;
б) українську мову;
в) польську мову;
г) грецьку мову.
2. Влучні вислови в байці „Пан та Собака” „ ...щоб за моє, як кажуть люди, жито та ще й мене і бито!”, „ Чи баба з воза,- що ж ? велика дуже вада!.. Кобилі легший віз, сьому кобила й рада” – це:
а) фразеологізми; в) прислів`я;
б) приказки; г) афоризми.
3. Дайте визначення. Байка – це ______________________________________
4. Доведіть, що „Пан та Собака” П.Гулака-Артемовського - це байка.
5. П.Гулак-Артемовський був сином бідного сільського священика. Щоб платити за навчання і якось існувати, майбутній письменник вдається до:
а) вчителювання у приватних школах; в) редагування газети;
б) співів у церковному хорі; г) тяжкої фізичної праці.
6. Що таке гумор, сатира, сарказм? Які ви знаєте засоби створення комічного. Визначте, які з них найчастіше зустрічаються в байці „Пан та Собака”?
9 клас
Літературний диктант і завдання
за „Словом о полку Ігоревім”
1. Образ Бояна в „Слові...” уособлює:
а) письменника; в) зрадника;
б) співця; г) чаклуна;
2. Продовжіть цитату: „... шукаючи собі честі, а князю - ...”:
а) золота; б) вигоди; в) дружини; г) слави.
3. Вставте пропущене слово:
„Браття і дружино! Лучче ж би потятим бути, аніж .... бути”.
4. Кому належать слова : „Хочу-бо, -сказав, - списа приломити кінець поля половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону!”
а) Ігорю; в) Мстиславу;
б) Ярославу; г) Всеволоду.
5. Разом з Ігорем у поході проти половців взяв участь:
а) князь Всеволод; в) князь Мстислав;
б) Святослав, князь київський; г) князь Роман.
6. На якій річці потерпів поразку князь Ігор?
а) Донець; б) Сула; в) Каяла; г) Рось.
7. Хто допоміг князю Ігорю втекти з полону?
а) Всеволод; б) Овлур; в) Володимир; г) дружина.
8. У якому місті чекає свого чоловіка Ярославна?
а) у Новгороді; б) у Галичі; в) у Путивлі; г) у Чернігові.
9. На сюжет „Слова о полку Ігоревім” написали свої твори композитори:
а) О.Бородін; в) М.Лисенко;
б) П.Чайковський; г) О.Бізе.
10. „ Тоді глянув Ігор на ... й побачив, що воно тьмою всіх його воїв покрило...” У поемі згадується:
а) затемнення місяця; в) комета;
б) падіння метеорита; г) затемнення сонця.
11. В основу „Слова...” лягли події:
а) 1183 р.; б) 1185 р.; в) 1187 р.; г) 1198 р..
12. „...Святий, огненний господине!
Спалив єси луги, степи,
Спалив і князя, і дружину,
Спали й мене на самоті!
Або не грій і не світи!..
Загинув ладо – й я загину!”
Цей переспів зроблено:
а) Т.Шевченком; в) В. Сосюрою;
б) М.Рильським; г) віщим Бояном.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
вовк- ____________________
поле – ____________________
орел – ____________________
море – ____________________
дівчата - __________________
Літературний диктант
за поемою Івана Котляревського „Енеїда”
1.Кого Еней звав мамою?
а) Сивілу; б) Венеру; в) Юнону; г) Дідону.
2.Кого автор „Енеїди” характеризує такими словами:
„Розумна пані і моторна,
Для неї трохи сих імен:
Трудяща, дуже працьовита,
Весела, гарна, сановита,
Бідняжка – що була вдова”?
а) Дідону; б) Юнону; в) Венеру; г) Катерину.
3. Як звали Анхізового сина?
а) Низ; б) Еней; в) Меркурій; г) Турн.
4. Яке місто мали закласти троянці?
а) Карфаген; б) Рим; в) Трою; г) Сегесту.
5. Що було написано на яблуку, через яке почалася Троянська війна?
6. Пригадайте і запишіть два-три фразеологізми, які використав у своїй поемі Іван Котляревський.
7. Про кого з героїв сказано:
„.. тоді кружляв сивуху
і оселедцем заїдав;
Він, сьому випивши восьмуху,
Послідки з кварти виливав”?
а) про Еола; б) про Енея; в) про Зевса; г) про Турна.
8. Кому Еней „...був тяжко не по серцю” і „все її гнівив”?
а) Венері; б) Юноні; в) Сивіллі; г) Гебі.
9. Як звали бога вітрів?
а) Плутон; б) Еол; в) Нептун; г) Меркурій.
10. Якого гетьмана не раз згадували троянці у своїх піснях?
11. Як називалася земля, де жила Сивілла?
а) Кумська; б) Карфагенська; в) Римська; г) Сицилійська.
12.Яку проблематику порушує І.Котляревський у поемі „Енеїда”?
Літературний диктант
за біографією та творчістю
Тараса Григоровича Шевченка
1. Хто з названих видатних людей Росії допоміг Т.Шевченку викупитися з кріпацтва?
а) М.Добролюбов, М.Чернишевський;
б) М.Некрасов, М.Добролюбов;
в) К.Брюллов, В.Жуковський;
г) О. Венеціанов, В. Бєлінський.
2. Де вийшло друком перше видання „Кобзаря”?
а) у Санки-Петербурзі; в) у Москві;
б) у Києві; г) у Харкові
3. У якому році Т.Шевченко викуплено з кріпацтва?
а) 1838 р.; б) 1839 р.; в) 1840 р.; г) 1841 р.
4. Який твір відкриває перше видання „Кобзаря”?
а) „Тополя”; в) „Причинна”;
б) „Думи мої, думи мої...”; г) „Катерина”.
5. Де Т.Г. Шевченко написав „Заповіт”?
а) у Санки-Петербурзі; в) на засланні;
б) у Переяславі; г) у Качанівці.
6. Яку поему написав Т.Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?
а) „Кавказ”; в) „Наймичка”;
б) „Катерина”; г) „Єретик”.
7. Бажаючи мати власного живописця, пан Енгельгард віддав Тараса в науку до малярних справ майстра:
а) В.Ширяєва; в) К. Брюллова;
б) І.Сошенка; г) О.Венеціанова.
8. У якій поемі зображено селянське повстання під назвою Коліївщина?
а) „Неофіти”; в) „Гайдамаки”;
б) „Кавказ”; г) „Великий льох”.
9. Продовжіть речення.
Шевченко був не лише творцем геніального Кобзаря, тобто поетом, а й мислителем, етнографом, ______________________________________
10. У якому з цих віршів поет згадує своє безрадісне дитинство?
а) „На панщині пшеницю жала...”;
б) „Заповіт”;
в) „Мені тринадцятий минало...”;
г) „Садок вишневий коло хати...”.
11. Де був похований одразу після смерті Т.Шевченко?
а) у Києві на Байковому кладовищі;
б) у Санки-Петербурзі на Смоленському кладовищі;
в) у Каневі на Чернечій горі;
г) у рідному селі Моринцях.
12. Де відбував Т.Шевченко своє покарання?
а) у Сибіру; в) в Орську;
б) на Кос-Аралі; г) на Соловках.
- Які художні засоби вжиті в наведеному уривку? (Т.Шевченко „Причинна”)
„Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма”
а) епітет; г) гіпербола;
б) уособлення; д) порівняння;
в) метафора ; е) алегорія.
- Назвіть основні особливості поеми ___________________________________
- Порівняйте образи Гната і Назара з п`єси Т.Шевченка „Назар Стодоля”. Хто вам більше імпонує? Чому?
- Назвіть основні особливості балади___________________________________
- Визначте віршовий розмір та вид римування ( Т.Шевченко „Катерина”)
„Катерино, серце моє!
Лишенько з тобою!
Де ти в світі подінешся
З малим сиротою?”
- Порівняйте долі головних героїнь з поем Т.Шевченка „Катерина” і „Наймичка”. Кому з них і чому більше поталанило в житті?
- Дайте визначення.
Сарказм - __________________________________________________________
Іронія - ___________________________________________________________
Літературний диктант
за романом Пантелеймона Куліша „Чорна рада”
а) Руїни; в) П.Полуботка;
б) Мазепи; г) Д.Многогрішного.
а) Домонтович; в) Гвинтівка;
б) Вуяхевич; г) Васюта.
3. Хто з персонажів роману „Чорна рада” має заповітну мрію: „ Зложити докупи обидва береги Дніпрові, щоб... приклонились під одну булаву!”
а) Яким Сомко; в) Іван Брюховецький;
б) полковник Шрам; г) Кирило Тур.
4. У романі розповідається про те, як ішла боротьба за гетьманство. Гетьманом вибрали одного з названих персонажів:
а) Павла Тетерю; в) Якима Сомка;
б) Івана Брюховецького; г) Юрася Хмельницького.
5. Про кого Куліш у романі „Чорна рада” пише: „Чи заговорить, чи рукою поведе, чи піде по хаті – так усякому на душі, мов сонечко світить”.
а) про Лесю; в) про княгиню;
б) про Череваниху; г) про дружину Гвинтівки.
6.Хто з персонажів роману каже про себе: „Лучче мені проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного”?
а) Петро Шрам; в) Михайло Черевань;
б) Яким Сомко; г) Кирило Тур.
7. Хто викрав уночі Лесю – наречену Сомка?
8. Що надавало сил Петру Шраменку швидко одужувати після тяжкого поранення?
9. Порівняйте образи Кирила Тура й Петра Шраменка. Назвіть спільні риси їхніх характерів.
10. Що уособлює образ Івана Брюховецького у романі „Чорна рада”?
11. Хто врятував Лесю, коли її викрали вночі з хати?
12. Яка почута ненароком репліка Сомка дала зрозуміти Лесі, що він її не любить?
1