Урок з літератури рідного краю "Марина Павленко. Казка "Півтора бажання"

Про матеріал
Конспект уроку з літератури рідного краю (5 клас) знайомить з життєвим і творчим шляхом відомої української письменниці Марини Павленко. У розробці подано аналіз казки "Півтора бажання", характеристика героїв, цікаві завдання на закріплення матеріалу. До поданого конспекту є розроблена презентація.
Перегляд файлу

Урок № 1

Тема. Марина Павленко. Казка «Півтора бажання».

Мета:

- формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Марини Павленко; зробити ідейно-художній аналіз казки «Півтора бажання»; удосконалювати навички виразного та вдумливого читання; розвивати образну уяву, мислення, зв’язне мовлення школярів, збагачувати їхній лексичний запас; пробудити інтерес до читання літературних творів; виховувати такі якості, як доброта, милосердя, співчуття до ближніх.

- формування ключових компетентностей:

спілкування рідною мовою: удосконалювати мовленнєві навички, вміння грамотно і чітко висловлюватися; налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

уміння вчитися впродовж життя: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати й виконувати необхідні дії, контролювати свої результати;

соціальна і громадянська: формувати здатність працювати в команді, взаємодіяти з іншими, виховувати такі позитивні моральні якості як доброта, взаємодопомога, милосердя;

інформаційна: розвивати вміння здобувати з підручника та інших джерел необхідну інформацію.

Тип уроку: урок набуття нових знань і формування на їх основі умінь і навичок.

Обладнання: портрет Марини Павленко; книжки різних видань із творами письменниці; мулитимедійна презентація; лепбук «Життєвий і творчий шлях Марини Павленко» в електронному вигляді; буктрейлер до збірки Марини Павленко «Півтора бажання»; ілюстрації письменниці.

Заздалегідь учні отримали завдання:

1. Прочитати казку М. Павленко «Півтора бажання».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Пригадайте, які види казок ви знаєте?

- Назвіть основні характеристики казки як жанру літератури:

  • Має особливу побудову, зачин і кінцівку;
  • Чарівні перетворення;
  • Магічні числа;
  • «Мандрівний» сюжет;
  • Конфлікт добра і зла;
  • Повчальний характер;
  • Національний колорит.

- Казки якої тематики вам подобаються найбільше?

- Яких сучасних авторів, що пишуть казки, ви знаєте?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

«Книжки повинні «працювати»,

а не стояти на полиці. Повинні

вражати й давати «друге дихання».

М. Павленко

1. Слово вчителя. Є автори, чиї книги дійсно не стоять на полиці, бо вони вражають, захоплюють читача. Ці книги ви будете перечитувати, вкотре насолоджуючись і надихаючись. До цікавих і оригінальних за своїм сюжетом можна зарахувати книги сучасної української письменниці Марини Павленко, яка проживає на Черкащині.

Життєвий і творчий шлях Марини Павленко

Марина Павленкоукраїнська поетеса, письменниця, художниця, науковець, педагог. Народилася 30 березня 1973 року в селі Старичі Яворівського району Львівської області в родині вчителів. Незабаром родина переїхала на Черкащину. Саме завдяки батьку (вчителю української мови та літератури) Марина і почала писати перші твори.

З відзнакою закінчила Уманський державний педінститут (нині університет) імені П. Г. Тичини. По закінченню вузу працює вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії, а з 2000 року Марина Степанівна – викладач кафедри української літератури й українознавства рідного університету. Вона кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій.

З 1997 року член Національної Спілки письменників України.

Як художниця, Марина Павленко проілюструвала чимало збірок, зокрема й власні. Як художник-ілюстратор Марина Павленка стала відома завдяки оформленню видань своїх поетичних творів: «Чар-папороть» (2002 р.), «Душа осики» (2006 р.).

Найвідоміші твори:

  •       книжки поезій: «Бузкові зошити» (1997), «Чар-папороть» (2002), «Душа осики» (2006);
  •       книжки «дорослих» оповідань «Як дожити до ста» (2004);
  •       романи для підлітків «Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських» (2005) й «Русалонька із 7-В та Загублений у часі» (2007);
  •       цикл казок «Півтора бажання (Казки з Ялосоветиної скрині)» (2007) та «Домовичок із палітрою» (2007).

Як зазначає сама авторка: «Література для мене – це життя. Писати почала, відколи себе пам’ятаю. Мабуть, разом із малюванням, яке теж дуже любила. Чим є для мене дитяча література? «Не відокремлюю дитячої літератури від «дорослої». Дитиною зображала з ляльками велику маму, зараз – по-дитячому прагну якогось вигаданого загадкового і захищеного світу – де та лінія, котра визначає межу між дитинством і дорослістю в кожній людині?».

Марина Павленко переможець і лауреат літературних конкурсів:

  • «Гранослов» (Київ, 1996, 2002)
  • «Привітання життя» (Львів, 1996)
  • конкурсу Української бібліотеки у Філадельфії (США, 1998)
  • конкурсу на кращу поему, присвячену річниці незалежності України (США, 2000)
  • «Смолоскип» (Київ, 2000, 2001, 2002)
  • «Коронація слова» (Київ, 2004)
  • Світової федерації українських жіночих організацій (Канада, 2005)
  • Всеукраїнського конкурсу сучасної новели імені В. Підмогильного (2006)
  • конкурсу для літератури дітей та юнацтва «Портал» (2006)
  • міжнародного конкурсу ім. Богдана-Нестора Лепкого (Львів Париж Цвікау, 2007)
  • Лауреат літературної премії «Благовіст», українсько-німецької премії імені О. Гончара й літературної премії імені М. Чабанівського.

2. Ідейно-художній аналіз збірки «Півтора бажання».

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми опрацюємо казку Марини Павленко «Півтора бажання», яка входить до однойменної збірочки «Півтора бажання (Казки з Ялосоветиної скрині)». Як згадує сама авторка, поштовхом до написання книжки став ненароком знайдений мій «творчий» зошит за третій клас».

Збірка «Півтора бажання» має цікаву структуру: кожна казка – це колишня мешканка Ялосоветиної скрині, яку чаклунка «перемотала» з чиїхось вуст. Розкаже людина Ялосоветі казку, та її собі забере, а людина забуде. Так чаклунка назбирала величезну скриню казкового скарбу.

Та якось одна казка не повернулася з прогулянки вчасно, потрапила до гарної маленької дівчини Олечки, пристала до вимазаних медом долоньок, а тоді ще багато небезпечних пригод пережила. А як повернулася за кілька днів до чаклунки, то допомогла своїм сестрам з полону вивільнитися. Так і лишилася чаклунка без казок, а казки по світу розлетілися, щоб людям радість і натхнення дарувати.

3. Перегляд буктрейлера

4. Робота над казкою «Півтора бажання»

(Ощадлива казка, перемотана Ялосоветою

з уст чудернацької на вигляд перекупки)

  • Переказ учнями казки, зачитування важливих епізодів.
  • Робота зі словником:

Крам предмет торгівлі, товар. 

Пуд міра ваги, що дорівнює близько 16,4 кг. 

Ступінь назва одиниці виміру невеликих відстаней на поверхні землі, що дорівнює відстані між стопами ніг (приблизно 70-75 см.) під час ходіння. 

Очіпок старовинний головний убір заміжньої жінки у формі шапочки, часто з поздовжнім розрізом ззаду, який зашнуровують, стягуючи сховане під ним волосся.

Сім баб пошептало (фразеологізм) допомогло комусь що-небудь, хтось став іншим.

Як сорока на кілку (фразеологізм) незручно.

Лизь злиже (фразеологізм) пропаде, зникне хто-небудь.

  • Відповіді на запитання за текстом:
  •     Якою авторка зображує тітку Секлету на початку твору?
  •     Під час якої події характер головної героїні розкривається найповніше?
  •     Чи справедливим було рішення чаклунки виконати для тітки Секлети лише півтора бажання? Чому?
  •     Як люди сприймали поведінку Секлети? В чому це проявлялося?
  •     Чим казка Марини Павленко схожа на ті, які ви вивчали раніше? Знайдіть спільні елементи.

5. Робота у групах. Складання характеристики образу тітки Секлети.

Перша група добирає позитивні риси героїні, підкріплюючи їх словами з твору, друга група – негативні риси.

Характеристика тітки Секлети

І група                  Позитивні риси

Працьовита

Трудолюбива

Моторна

Хазяйновита

Чепурна

 

«Тітку Секлету знали по всій окрузі. Що вже рум’яна, що гостроязика. А що вже до всякого діла беручка!..

Навіть у неділеньку рано, поки там інша хазяйка ще очі зо сну протирає, Секлета вже й худібку попорає, і сніданочок злагодить, і до церкви збігає!.. Та, прихопивши з собою всілякого домашнього товару, на ярмарок торгувати подасться».

Справжня хазяйка

«Крам у неї завжди путящий. Овочі як перемиті, птиця вгодована, чиста».

Економна

Заощадлива

«Секлета ні, не з таких! Ні з’їсти, ні спити, ні сходити зайвого ніколи собі не дозволить. Копійку до копійки складає та примножує, складає та примножує».

 

ІІ група             Негативні риси

Гостроязика

«Тітку Секлету знали по всій окрузі. Що вже рум’яна, що гостроязика».

Жадібна

Скупа

Байдужа до чужого горя

«Дала жебрачці одну зовсім перестиглу (і так ніхто не купить). Узяла ще з кошика надгнилу, негодяще ножем одрізала, а годяще старій віддала».

Ласа до грошей

«Хто копійки не шанує, той гривні не вартий».

Не жаліє себе

Скупа до самої себе

«Якоїсь неділі напакувала Секлета на базар аж два добрячих кошелі. Волоче їх, ступить зо три ступені й відпочиває. Ще й сонце пряжить!.. Візника найняти? Наче недорого, але... пішки дешевше!»

Заздрісна

Хоче скористатися бажаннями, які не заслужила

«Придумала Секлета:

- От якби мене щоразу підвозили, як оту пані!

Та й метикує нишком: нехай половина бажання. Хай півдороги. Нехай карета не в золоті. Нехай пара замість четверні! Хіба того мало?»

 

6. «Мозковий штурм».

Слово вчителя. Наш народ славиться своєю добротою, щирістю одне до одного, тому скупих і брехливих людей ніколи не цінували у суспільстві. Всі хотіли мати справу лише з порядними та чесними людьми. Тому ще з давніх часів народ складав прислів’я та приказки про жадібних і скупих людей, які відомі відтепер і нам.

Народна мудрість про скупих і жадібних людей:

  • За копійку аж труситься.
  • Скупий складає, а щедрий споживає.
  • На тобі, небоже, що мені негоже.
  • На тобі, Гаврило, що мені немило.
  • Пес на сіні лежить — сам не їсть і другому, не дає.
  • Як «на», то чує, а як «дай», то глухий!
  • У нього не розживешся і серед зими льоду.
  • Скупий, якби міг, то б два рази одно їв.

- Які з вищеозначених висловів найбільше підходять тітці Секлеті?

- Як ви розумієте приказку: «Хто копійки не шанує, той гривні не вартий»?

7. Вправа «Мікрофон».

- Щоб ви порадили Секлеті змінити у її ставленні до життя?

V. Підсумки уроку.

Слово вчителя. Твори Марини Павленко захоплюють з перших сторінок. Її казки прості у сприйманні, але такі глибокі за змістом, у них скільки життєвої мудрості. Кожна казка неповторна, захоплююча, повчальна.

Чайнворд

Знайдіть зашифровані імена героїв збірки «Півтора бажання» Марини Павленко. 

       

VІ. Рефлексія

-  На уроці мені найбільше сподобалось …

-  Найцікавішим із творів Марини Павленко для мене було …

VІІ. Домашнє  завдання                     

Намалювати ілюстрацію до казки «Півтора бажання».

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Література рідного краю (Літературна Черкащина). Посібник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В. Т. Поліщук, В. М. Коваленко, О. О. Мануйкін, Г-П. М. Рижкова. – Черкаси: видавець Чабаненко Ю. А., 2010. – 252 с.

2. Марина Павленко. Півтора бажання: казки з Ялосоветиної скрині. – К.: Грані-Т, 2007. – 128 с.

3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Павленко_Марина_Степанівна

4. http://old.grani-t.com.ua/ukr/authors/14/

5. https://bookchest.livejournal.com/27500.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 жовтня
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку