Урок № 1
Тема. Марина Павленко. Казка «Півтора бажання».
Мета:
- формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Марини Павленко; зробити ідейно-художній аналіз казки «Півтора бажання»; удосконалювати навички виразного та вдумливого читання; розвивати образну уяву, мислення, зв’язне мовлення школярів, збагачувати їхній лексичний запас; пробудити інтерес до читання літературних творів; виховувати такі якості, як доброта, милосердя, співчуття до ближніх.
- формування ключових компетентностей:
спілкування рідною мовою: удосконалювати мовленнєві навички, вміння грамотно і чітко висловлюватися; налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
уміння вчитися впродовж життя: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати й виконувати необхідні дії, контролювати свої результати;
соціальна і громадянська: формувати здатність працювати в команді, взаємодіяти з іншими, виховувати такі позитивні моральні якості як доброта, взаємодопомога, милосердя;
інформаційна: розвивати вміння здобувати з підручника та інших джерел необхідну інформацію.
Тип уроку: урок набуття нових знань і формування на їх основі умінь і навичок.
Обладнання: портрет Марини Павленко; книжки різних видань із творами письменниці; мулитимедійна презентація; лепбук «Життєвий і творчий шлях Марини Павленко» в електронному вигляді; буктрейлер до збірки Марини Павленко «Півтора бажання»; ілюстрації письменниці.
Заздалегідь учні отримали завдання:
1. Прочитати казку М. Павленко «Півтора бажання».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Пригадайте, які види казок ви знаєте?
- Назвіть основні характеристики казки як жанру літератури:
- Казки якої тематики вам подобаються найбільше?
- Яких сучасних авторів, що пишуть казки, ви знаєте?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
«Книжки повинні «працювати»,
а не стояти на полиці. Повинні
вражати й давати «друге дихання».
М. Павленко
1. Слово вчителя. Є автори, чиї книги дійсно не стоять на полиці, бо вони вражають, захоплюють читача. Ці книги ви будете перечитувати, вкотре насолоджуючись і надихаючись. До цікавих і оригінальних за своїм сюжетом можна зарахувати книги сучасної української письменниці Марини Павленко, яка проживає на Черкащині.
Життєвий і творчий шлях Марини Павленко
Марина Павленко – українська поетеса, письменниця, художниця, науковець, педагог. Народилася 30 березня 1973 року в селі Старичі Яворівського району Львівської області в родині вчителів. Незабаром родина переїхала на Черкащину. Саме завдяки батьку (вчителю української мови та літератури) Марина і почала писати перші твори.
З відзнакою закінчила Уманський державний педінститут (нині університет) імені П. Г. Тичини. По закінченню вузу працює вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії, а з 2000 року Марина Степанівна – викладач кафедри української літератури й українознавства рідного університету. Вона – кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій.
З 1997 року – член Національної Спілки письменників України.
Як художниця, Марина Павленко проілюструвала чимало збірок, зокрема й власні. Як художник-ілюстратор Марина Павленка стала відома завдяки оформленню видань своїх поетичних творів: «Чар-папороть» (2002 р.), «Душа осики» (2006 р.).
Найвідоміші твори:
Як зазначає сама авторка: «Література для мене – це життя. Писати почала, відколи себе пам’ятаю. Мабуть, разом із малюванням, яке теж дуже любила. Чим є для мене дитяча література? «Не відокремлюю дитячої літератури від «дорослої». Дитиною зображала з ляльками велику маму, зараз – по-дитячому прагну якогось вигаданого загадкового і захищеного світу – де та лінія, котра визначає межу між дитинством і дорослістю в кожній людині?».
Марина Павленко – переможець і лауреат літературних конкурсів:
2. Ідейно-художній аналіз збірки «Півтора бажання».
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми опрацюємо казку Марини Павленко «Півтора бажання», яка входить до однойменної збірочки «Півтора бажання (Казки з Ялосоветиної скрині)». Як згадує сама авторка, поштовхом до написання книжки став ненароком знайдений мій «творчий» зошит за третій клас».
Збірка «Півтора бажання» має цікаву структуру: кожна казка – це колишня мешканка Ялосоветиної скрині, яку чаклунка «перемотала» з чиїхось вуст. Розкаже людина Ялосоветі казку, та її собі забере, а людина забуде. Так чаклунка назбирала величезну скриню казкового скарбу.
Та якось одна казка не повернулася з прогулянки вчасно, потрапила до гарної маленької дівчини Олечки, пристала до вимазаних медом долоньок, а тоді ще багато небезпечних пригод пережила. А як повернулася за кілька днів до чаклунки, то допомогла своїм сестрам з полону вивільнитися. Так і лишилася чаклунка без казок, а казки по світу розлетілися, щоб людям радість і натхнення дарувати.
3. Перегляд буктрейлера
4. Робота над казкою «Півтора бажання»
(Ощадлива казка, перемотана Ялосоветою
з уст чудернацької на вигляд перекупки)
Крам – предмет торгівлі, товар.
Пуд – міра ваги, що дорівнює близько 16,4 кг.
Ступінь – назва одиниці виміру невеликих відстаней на поверхні землі, що дорівнює відстані між стопами ніг (приблизно 70-75 см.) під час ходіння.
Очіпок – старовинний головний убір заміжньої жінки у формі шапочки, часто з поздовжнім розрізом ззаду, який зашнуровують, стягуючи сховане під ним волосся.
Сім баб пошептало (фразеологізм) – допомогло комусь що-небудь, хтось став іншим.
Як сорока на кілку (фразеологізм) – незручно.
Лизь злиже (фразеологізм) – пропаде, зникне хто-небудь.
5. Робота у групах. Складання характеристики образу тітки Секлети.
Перша група добирає позитивні риси героїні, підкріплюючи їх словами з твору, друга група – негативні риси.
Характеристика тітки Секлети
І група Позитивні риси
Працьовита Трудолюбива Моторна Хазяйновита Чепурна
|
«Тітку Секлету знали по всій окрузі. Що вже рум’яна, що гостроязика. А що вже до всякого діла беручка!.. Навіть у неділеньку рано, поки там інша хазяйка ще очі зо сну протирає, Секлета вже й худібку попорає, і сніданочок злагодить, і до церкви збігає!.. Та, прихопивши з собою всілякого домашнього товару, на ярмарок торгувати подасться». |
Справжня хазяйка |
«Крам у неї завжди путящий. Овочі як перемиті, птиця вгодована, чиста». |
Економна Заощадлива |
«Секлета – ні, не з таких! Ні з’їсти, ні спити, ні сходити зайвого ніколи собі не дозволить. Копійку до копійки складає та примножує, складає та примножує». |
ІІ група Негативні риси
Гостроязика |
«Тітку Секлету знали по всій окрузі. Що вже рум’яна, що гостроязика». |
Жадібна Скупа Байдужа до чужого горя |
«Дала жебрачці одну зовсім перестиглу (і так ніхто не купить). Узяла ще з кошика надгнилу, негодяще ножем одрізала, а годяще старій віддала». |
Ласа до грошей |
«Хто копійки не шанує, той гривні не вартий». |
Не жаліє себе Скупа до самої себе |
«Якоїсь неділі напакувала Секлета на базар аж два добрячих кошелі. Волоче їх, ступить зо три ступені й відпочиває. Ще й сонце пряжить!.. Візника найняти? Наче недорого, але... пішки дешевше!» |
Заздрісна Хоче скористатися бажаннями, які не заслужила |
«Придумала Секлета: - От якби мене щоразу підвозили, як оту пані! Та й метикує нишком: нехай половина бажання. Хай півдороги. Нехай карета не в золоті. Нехай пара замість четверні! Хіба того мало?» |
6. «Мозковий штурм».
Слово вчителя. Наш народ славиться своєю добротою, щирістю одне до одного, тому скупих і брехливих людей ніколи не цінували у суспільстві. Всі хотіли мати справу лише з порядними та чесними людьми. Тому ще з давніх часів народ складав прислів’я та приказки про жадібних і скупих людей, які відомі відтепер і нам.
Народна мудрість про скупих і жадібних людей:
- Які з вищеозначених висловів найбільше підходять тітці Секлеті?
- Як ви розумієте приказку: «Хто копійки не шанує, той гривні не вартий»?
7. Вправа «Мікрофон».
- Щоб ви порадили Секлеті змінити у її ставленні до життя?
V. Підсумки уроку.
Слово вчителя. Твори Марини Павленко захоплюють з перших сторінок. Її казки прості у сприйманні, але такі глибокі за змістом, у них скільки життєвої мудрості. Кожна казка неповторна, захоплююча, повчальна.
Чайнворд
Знайдіть зашифровані імена героїв збірки «Півтора бажання» Марини Павленко.
VІ. Рефлексія
- На уроці мені найбільше сподобалось …
- Найцікавішим із творів Марини Павленко для мене було …
VІІ. Домашнє завдання
Намалювати ілюстрацію до казки «Півтора бажання».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Література рідного краю (Літературна Черкащина). Посібник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В. Т. Поліщук, В. М. Коваленко, О. О. Мануйкін, Г-П. М. Рижкова. – Черкаси: видавець Чабаненко Ю. А., 2010. – 252 с.
2. Марина Павленко. Півтора бажання: казки з Ялосоветиної скрині. – К.: Грані-Т, 2007. – 128 с.
3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Павленко_Марина_Степанівна
4. http://old.grani-t.com.ua/ukr/authors/14/
5. https://bookchest.livejournal.com/27500.html