«ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ У ПІДЛІТКІВ»
Інтернет залежність – це нав'язливе, пристрасне і неконтрольоване бажання негайно підключитися до Інтернету і хворобливо-болісна нездатність вчасно вийти з мережі Інтернету. При грамотному підході і контролі Інтернет – прекрасний повчальний елемент. У дітей Інтернет-залежність формується швидше, ніж у дорослих. Дитяча психіка піддатливіша, віртуальний світ швидко стає для дитини комфортнішим, ніж реальність, в якій треба слухатися батьків, ходити в школу і підкорятися нудним правилам. Якщо упустити момент, витягнути сина або дочку з кіберпростору без допомоги психологів або навіть психіатрів стає неможливо.
Залежність у медичному сенсі визначається як нав'язлива потреба у використанні звичної речовини (наркотики), що супроводжується зростанням толерантності і вираженими фізіологічними і психологічними симптомами. Зростання толерантності означає звикання до все більших доз. Також залежність в психології визначається як нав'язлива потреба, що відчувається людиною, яка спонукає до певної діяльності. Очевидно, цей термін можна використовувати і при розгляді інтернет-залежності. Тут характер залежності інша, ніж при вживанні наркотиків або алкоголю, тобто фізіологічний компонент повністю відсутній. А ось психологічний виявляється дуже яскраво. Таким чином, можна визначити інтернет-залежність, як нехімічна залежність що спонукає до використання Інтернету, що супроводжується соціальною дезадаптацією вираженою психологічними симптомами.
Залежність або аддикцію (один з нових психіатричних діагнозів - наука про всілякі залежності) - почали розвивати приблизно з 70-х років минулого століття. До цього вважалося, що проблема наркоманів, ігроманів і алкоголіків в тому, що вони не хочуть узяти себе в руки, а насправді причина всіляких аддикцій в значній мірі обумовлена порушеннями біохімії мозку.
Аддикція – це хімічний або поведінковий «електрод», що сформувався, який примушує мозок виділяти ендорфіни (рідше адреналін і інші гормони) в прискореному темпі настільки могутньо, що прості задоволення перестають радувати. У разі не хімічних аддикцій можливий і варіант абсолютного психологічного захисту – людина перемикає телеканали (така залежність теж є) або витрачає всю зарплату на непотрібні покупки, щоб сховатися від конфлікту, панічних атак або неприємних думок. Мозок настільки завантажений, що на страх і засмучення не залишається ресурсу.
Інтернет-залежність як окрему форму аддикції виділили в 1995 році.
Основні 7 типів інтернет-залежності:
1. Нав'язливий веб-серфінг (Інформаційне перевантаження) — нескінченні, безладні подорожі по всесвітній павутині, хаотичний пошук різноманітної інформації схожий на телеманію і перемикання каналів телевізора – людина «забиває» мозок непотрібними відомостями, щоб відсторонитись від проблем звичайного життя.
2. Пристрасть до віртуального спілкування і віртуальних знайомств — великі об'єми листування, постійна участь в чатах, веб-форумах, надмірність знайомих і друзів в Мережі. Залежність від соціальних мереж це – бич інтровертів, самотніх і закомплексованих людей. Спілкування в кіберпросторі створює ілюзію дружби, сім'ї, дозволяє людині зобразити себе ким завгодно – молодим, красивим, багатим і т.д. Природно, що соціальні мережі досить швидко стають цікавішими реального життя.
3. Геймоманія, залежність від комп'ютерних ігор – найнебезпечніша, особливо для підлітків і молодих людей. Неодноразово азартні гравці кінчали з собою із-за програшу, засиджувалися до інфаркту або виснаження перед екраном, вбивали в реальному житті віртуального супротивника.
4. Ігроманія з елементами реальності – залежність від інтернет-казино, аукціонів, бірж і азартних ігор, звичайно суміщена з нав'язливим бажанням збагатитися. Сюди ж можна віднести шопоманию – залежність від неконтрольованих покупок он-лайн.
5.Пристрасть до переглядання фільмів через Інтернет.
6.Кіберсексуальна залежність — нав'язливе ваблення до відвідин порносайтів і заняття кіберсексом. Порнозапити дотепер лідирують в пошукачах, 70% дорослих чоловіків і 38% жінок час від часу проглядають сторінки непристойного змісту. Живій людині важко конкурувати із збоченими фантазіями.
7. СМС-залежність, вона ж залежність від чатів і месенджерів. Це потреба в обміні моментальними повідомленнями, що створює відчуття безпеки, затребуваності, що угамовує тривожність [3, с. 95]..
Ознаки інтернет-залежності у підлітків:
- Зниження успішності, систематичні прогули, відстрочення здачі заліків і іспитів і інші проблеми в процесі навчання.
- Часті безпричинні зміни настрою, від млявого до підведеного, від безучасного-подавленого до припіднятого-ейфоричного.
- Хвороблива і неадекватна реакція на критику, зауваження, поради.
- Наростаюча опозиційність до батьків, родичів, старих друзів.
- Значне емоційне відчуження.
- Погіршення пам'яті і уваги.
- Напади депресії, страху, тривоги, поява фобій.
- Обмежене спілкування з друзями, батьками, родичами, значна зміна кола спілкування.
- Відхід від справ, до яких спостерігався інтерес, відмова від хобі.
- Пропажа з будинку цінностей або грошей, поява чужих речей, грошові борги.
- Виверткість, брехливість, неохайність, що були раніше не характерні.
У підлітків спостерігаються чотири ступені Інтернет-залежності:
1. Дитина проводить за комп'ютером менше 7 годин в тиждень, її діяльність в мережі різноманітна, вона охоче розповідає, чим зайнята. Сама вимикає комп'ютер, «відлучення» від Інтернету і необхідність перепочинку (для уроків, розмови і т.д.) сприймає спокійно, проблем з сном і апетитом немає. Навчання в нормі, одягається як завжди, в кімнаті порядок.
2. Дитина знаходиться за комп'ютером до 15 годин в тиждень, діяльність різноманітна, але однонаправлена (ігри, соцмережі і т.д.), розповідає не про все. Комп'ютер вимикає після нагадування, необхідність перерватись сприймає по-різному, у тому числі і негативно. Іноді об’їдається біля комп'ютера або забуває поїсти, зрідка бувають нічні кошмари. Навчання в нормі, може неакуратно одягнутися, захарастити кімнату.
3. Дитина перебуває за комп'ютером до 22 годин в тиждень, діяльність вузьконаправлена (3-4 чати, соцмережі або ігри), неохоче розповідає про неї. Комп'ютер вимикає після декількох нагадувань, перерви сприймає негативно. Апетит помітно понижений або підвищений, сон порушений – спить то мало, то багато, кричить і кидається уві сні. Навчання страждає, одяг часто неакуратний, в кімнаті безлад. Дещо міняється коло спілкування і інтереси.
4. Дитина засиджується за комп'ютером більш 3-х годин в день, щодня, не відриваючись, віддаючи перевагу 1-2 іграм або соцмережам або безладний серфінг. Комп'ютер прагне не вимикати взагалі, постійно перевіряє пошту і месенджери, на прохання переватись або розповісти, чим зайнята, реагує агресивно. Апетит і сон сильно порушені, успішність сильно впала, одяг і кімната безладно, коло спілкування і інтереси змінилися [1, с. 47].
Перша-друга стадія майже не вимагають втручання – це природний інтерес, необхідний для життя в сучасному світі. Досить розмовляти з дітьми про їх захоплення і ненав'язливо відстежувати, чим вони зайняті, про що пишуть в соцмережах, в що грають.
Третя стадія свідчить про необхідність серйозного втручання, консультацій з психологом. Треба «висмикнути електрод», забезпечивши дитині повноцінне життя в реальності – сильні враження, дружну компанію, корисне заняття. Хай лазить по мотузяних драбинах і скалодромам, вчиться фехтувати або їздити верхи, грає в КВН, в крайньому випадку використовує комп'ютерні навики для дизайну або написання програм. Домовтеся про обмеження часу за комп'ютером з правом раз на тиждень або раз в місяць награтися уволю.
Четверта стадія, на жаль, без втручання професіоналів може закінчитися сумно. Для визначення ступеня тяжкості захворювання, об'єму втручання і лікування, необхідно звернутись фахівців [2, с. 143].
Список використаних джерел:
1. Акимова А.В. Интернет, интернет, интернет… - М.: МИР, 2011. – 456 с.
2. Батуров С.П. Современные зависимости: актуальная проблема. – С-П.: НЕВА, 2012. – 388 с.
3. Короленко Ц.П., Дмитриева Н.В. Социодінаміческая психиатрия. – М.: Наука, 2000. – 432 с.