«Стилі виховання дитини в сім’ї».
Тренінгове заняття для батьків.
Мета: Ознайомити батьків зі стилями батьківської поведінки та стилями сімейного виховання. Ознайомити з ефективними формати та методами виховання загальнолюдських цінностей у школярів. Виявити ставлення батьків до виховання внутрішнього світу дитини.
Хід зборів.
Батьки заходять до класу, і вибирають листочок одного з п'яти кольорів, розсаджуються за столи, позначені цим кольором.
1.Вступ
Як зазначає великий педагог, академік Шалві Амонашвілі, внутрішній вогонь, закладений у дитині природою, з'являється перед нами у трьох основних пристрастях:
Перша пристрасть - це пристрасть, до Розвитку.
Друга пристрасть - це пристрасть до Дорослішання. Діти прагнуть до дорослішання, хочуть бути старшими. Підтвердження тому - зміст рольових ігор, у яких кожна дитина бере на себе “обов’язки дорослої людини. Задоволення пристрасті до дорослішання відбувається в спілкуванні, в першу чергу з дорослими.
Третя пристрасть - це пристрасть до Свободи. Дитина виявляє її з раннього дитинства. В різних формах і багатогранно.
У кожній сім'ї свій своєрідний стиль спілкування та виховання дитини. Власне, вміння взаємодіяти з дітьми - дуже важлива річ. Ви можете запитати себе, як знайти час для спілкування, адже сьогодні динаміка життя занадто швидка. Все відбувається в поспіху. Згадайте, як починається ранок у вашому домі. Вранці ви даєте дітям настанови, нагадуючи, як вони повинні вести себе протягом дня.
Наступного разу зустрічаємося з дітьми вже ввечері. Загальний вечерю, розмова створюють сімейний комфорт. Саме такі хвилини можуть згуртувати і зміцнити сім'ю. Однак, знову спілкування обмежується короткими фразами. Хіба можна поспілкуватися, коли включений телевізор, і якась жінка вже втретє рекламує переваги прального порошку?
Дослідники стверджують, що батьки розмовляють з дітьми приблизно 15-20 хвилин в день. З них 10-12 припадає на роздачу вказівок.
На вибір стилю родинного виховання вливають:
♦ типи темпераментів батьків, їх сумісність;
♦ традиції сімей, у яких виховувались самі батьки;
♦ науково–педагогічна література, яку читають батьки;
♦ рівень освіти батьків
2.Тест для батьків «Стилі батьківства» (додаток 1)
(батьки заповнюють дві анкети).
3.“Галявина виховання ”.
На кожному столі є зображення квіток з написами дій дорослих під час виховання дітей. Прошу батьків вибрати дії, які найчастіше використовуєте у вашій практиці і прикріпити квіти до нашої “галявини ”.
Червоні квіти: покарання, накази, зауваження, глузування, присоромлювання, нотації, застереження, ігнорування, образа, допит.
Оранжеві квіти: критика, вмовляння, керування, повчання, моралізування.
Голубі квіти: особистий приклад, вислуховування, комплімент, заохочення, похвала, доброзичливі інтонації, зацікавленість, посмішка, підтримка.
І тепер подивимось на нашу “галявину ” - на ній досить багато червоних квітів, а червоний колір — колір застереження, заборони.
Основна частина.
4. Розповідь притчі «Духовна цінність»
Колись давно, на Землі був острів на якому мешкали усі духовні цінності та одного разу вони зауважили що острів почав спускатись під воду. Усі цінності сіли на свої кораблі і попливли світ за очі. Залишилось тільки Любов. Вона чекала до останнього, але коли вже чекати було нічого їй теж закортіло о податися геть.
Тоді вона звернулася до Багатства і попросилась до нього на корабель Але Багатство відповіло: на моєму кораблі багато дорогоцінностей і золота, для тебе тут не вистачить місця.
Коли повз пропливав корабель Суму , вона попросилась до нього, але той відповів:
- Вибач, Любове, я такий сумний, мені треба завжди залишатися на самоті.
Тоді Любов побачила корабель Гордості і попросила про допомогу
її, але та сказала, що Любов порушить гармонію на її кораблі. Поруч пропливала Радість, але вона така була веселощами, що навіть не почула, як її кликала Любов.
Тоді Любов впала у відчай. Але раптом вона почула голос десь позаду:
- Ходімо, Любове, я заберу тебе з собою.
Любов озирнулася і побачила старого. Він довіз її до суші, і коли старий поплив, Любов спохопилась, адже вона забула запитати його Ім'я. Тоді вона звернулась доЗнання:
- Скажи, Знання, хто врятував мене? Хто був цей старий? Знання подивилось на Любов:
- Це був Час.
- Час? - перепитала Любов. - Але чому він врятував мене?
Знання ще раз поглянуло на Любов, потім вдалеч, куди поплив старий:
- Тому що тільки час відає, якою важливою в житті є Любов.
5.Вправа « Зворотній зв'язок» «Метод руки»
Мета: підвести підсумки тренінгу.
Батькам пропонується обвести на аркуші паперу власну руку і вказати:
На великому пальці – що сподобалось.
На вказівному – на що зверну увагу.
На середньому – з чим не згодний.
На безіменному – з чого почну.
На маленькому – що треба змінити (моделі збираю).
6. Побажання батькам від дітей, що діти хочуть бачити в своїй родині та своїх близьких. ( На дошці заздалегідь вивішені долоньки-побажання).
ЯК ВАС ВИХОВУВАЛИ БАТЬКИ (Анкета 1)
Дайте відповіді на наведені нижче запитання, щоб з’ясувати як Вас виховували Ваші батьки.
Оцініть кожне твердження за шкалою балів: 1 = абсолютно не згоден, 2 = не згоден, 3 = не можу вирішити, 4 = згоден, 5 = повністю згоден
|
ЯК ВАС ВИХОВУВАЛИ БАТЬКИ |
|||||
1. |
Мої батьки вважали, що за дітьми треба доглядати, а не слухати їх
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2. |
Мої батьки заспокоювали мене, коли я був засмучений . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3. |
Мої батьки карали мене фізично за мої провини
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
4. |
Мої батьки рідко виправляли мене, даючи мені можливість навчатися на помилках
навчатися на помилках.
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
5. |
Мої батьки робили все можливе, аби я досяг успіху
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6. |
Я міг про все розповісти батькам, не побоюючись покарання
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7. |
Мої батьки навчили мене поважати їх та інших людей . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
8. |
Мої батьки не звертали увагу на мою неслухняність, якщо вона не переходила межі . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
9. |
Мої батьки навчили мене правильно поводитися майже у всіх ситуаціях
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
10. |
Мої батьки просили пробачення у дорослими, яких я скривдив
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
11. |
Моя миттєва покірність була дуже важливою для батьків . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
12. |
Мої батьки завжди виявляли любов до мене
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
13. |
Мої батьки завжди перевіряли, чи я зробив важливі справи насамперед . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
14. |
Мої батьки ніколи не цікавилися з ким я товаришую
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15. |
Мої батьки сприймали лише мої найкращі спроби і намагання
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
16. |
Мої батьки дозволяли мені висловлювати емоції, навіть якщо я їх цим бентежив . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
17. |
Мої батьки навчили мене цінувати самоконтроль . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
18. |
Мої батьки сприймали мій гнів і дозволяли його висловлювати без страху . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
19. |
Мої батьки навчили мене цінностей та традицій нашої культури . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
20. |
Мої батьки із задоволенням надали мені можливість вибору кар’єри і стилю життя . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
ОЦІНКА СТИЛЮ БАТЬКІВСТВА
Загальна кількість балів непарних тверджень
Загальна кількість балів парних тверджень
ПІДРАХУНОК РЕЗУЛЬТАТІВ ЗА АНКЕТОЮ 1
ПІДРАХУНОК:
На нижній горизонтальній лінії наведеного вище графіка (вісь Х) поставте позначку «Б» відповідно до кількості балів Ваших непарних відповідей.
На лівій вертикальній лінії графіка (вісь Y) поставте позначку «Б» відповідно до кількості Ваших парних відповідей.
Проведіть лінію вгору від Вашої першої позначки «Б» і вправо від Вашої другої позначки “Б”. Місце, де вони перетинаються (у певному квадраті) і вказує на стиль виховання Ваших батьків.
ЯК ВИ ВИХОВУЄТЕ ВАШУ ДИТИНУ (Анкета 2)
Дайте відповіді на наведені нижче запитання, щоб з’ясувати, як Ви виховуєте Вашу дитину.
|
Оцініть кожне твердження за шкалою балів: 1 = абсолютно не згоден, 2 = не згоден, 3 = не можу вирішити, 4 = згоден,5 = повністю згоден
|
ЯК ВИ ВИХОВУЄТЕ ВАШУ ДИТИНУ |
|||||
1. |
Я вважаю, що за дітьми треба доглядати, а не слухати їх
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2. |
Я заспокоюю свою дитину, коли вона засмучена . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3. |
Я караю свою дитину фізично за провини
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
4. |
Я рідко виправляю свою дитину, даючи можливість навчатися на помилках
навчатися на помилках.
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
5. |
Я роблю все можливе, щоби моя дитина досягла успіху
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6. |
Моя дитина може все розповісти мені, не побоюючись покарання
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7. |
Я навчаю свою дитину поважати батьків та інших людей . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
8. |
Я не звертаю увагу на неслухняність моєї дитини, якщо вона не переходить межі . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
9. |
Я навчаю свою дитину правильно поводитися майже у всіх ситуаціях
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
10. |
Я прошу вибачення у дорослих, якщо моя дитина скривдила їх
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
11. |
Миттєва покірність моєї дитини для мене є дуже важливою . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
12. |
Я завжди виявляю любов до своєї дитини
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
13. |
Я завжди перевіряю, чи моя дитина зробила важливі справи насамперед . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
14. |
Я ніколи не цікавлюсь з ким товаришує моя дитина
. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
15. |
Я сприймаю лише найкращі спроби і намагання моєї дитини
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
16. |
Я дозволяю своїй дитині висловлювати емоції, навіть коли це мене бентежить . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
17. |
Я навчаю свою дитину цінувати самоконтроль . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
18. |
Я сприймаю гнів своєї дитини та дозволяю його висловлювати без страху . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
19. |
Я навчаю свою дитину цінностей і традицій нашої культури . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
20. |
Я із задоволенням надаю своїх дитині можливість вибору кар’єри і стилю життя . |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |