Диктанти-чарівники
-
Записати слова в дві колонки : в першу - з апострофом, у другу – без апострофа. Якщо правильно записати слова ,то за останніми літерами (згори донизу) складеться назва твору українського письменника: в..яз, п..юре, м..ята, різьб..яр, реп..ях, бур..як, п..ята, інтер..єр, св…яткову, м..ясоруб , хр..яскіт. («Захар Беркут»)
-
Записати слова в дві колонки : в першу - з апострофом, у другу – без апострофа. Якщо правильно записати слова ,то читаючи початкові літери,пізнаєш латинську назву повісті Михайла Коцюбинського: мул..яж , ор..ючи, фельд..єгер, р..ясно, ад..ютант, гар..ячий, авант..юра, тім..я, Н..ьютон , авіаз..єднання, ал..юр. (« Фата моргана »)
-
Записати слова в дві колонки : в першу - з апострофом, у другу – без апострофа. Якщо правильно записати слова ,то за першими літерами (згори донизу) складеться початок речення : ганчір..я, обов..язок, р..ядок, Ілл..я, верб..я,об..їзд, дзв..якнути, розв..язок, н..ян..я, ім..я, м..яч , обр..яд , ювіл..яр, об..єм. ( Говорімо рідною…)
-
Записати слова в дві колонки : в першу - з апострофом, у другу – без апострофа. Якщо правильно записати слова ,то читаючи початкові літери,пізнаєш українське прислів’я : св…ято, сім..я, тім..яний, тьм..яно, обр..яд, об..єднання, голуб..ятник, ур..яд, об..їзд, Лук..янівка, моркв..яний, ім…я, іскристий, в..язати, вр..яд. ( Сто голів - сто умів)
-
Записати слова в дві колонки : в першу - з апострофом, у другу – без апострофа. Якщо правильно записати слова ,то за останніми літерами (згори донизу) складеться крилатий вислів Володимира Сосюри : дев..ятсот , хутор..янин ,серм..яга, духм..яне, зв..язок , пор..ядок, бур..ян, тьм..яно , цв..ях , без..язикі, реп..ях, присв..ята, п..ятдесят, Солов..йов, з..ясовано. ( «Так ніхто не кохав»)
-
Записати слова в дві колонки : в першу - з літерою з, у другу – з літерою с. Якщо правильно вставити пропущені букви , то за останніми літерами утвориться крилатий вислів: ро..пис, вро..сип, ..кат, ..цементувати, ро..чин, ..фотографувати, ..чепити, ро..кис, ..тискач, бе..крилість, ..сох, ро..сунув, ..прожогу, ..чавити, ..пад, ро..сіл, ..ковзко, ..шити, ..хов, ро..тин, не..проста, бе..коштовно. ( Спинись,хвилино, ти чудова!)
-
Записати слова у відповідні колонки. Якщо правильно виконати завдання, то можна розгадати таємницю колонок
а) в першу - з літерою з, у другу – з літерою с : ро..бити ,бе..гласний, бе..квитковий, ро..повідь, бе..плідний, бе..пека. б) в першу - з літерою з, у другу – з літерою с:..шити, ..міряти, ..кріпити, ..дати,..кликати, ..фотографувати, ..писати, ..сипати, ..чистити, ..капатися, ..важити, ..повзти, ..топити , ..ціпити. в) в першу - з літерою и, у другу – з літерою е, а в третю -і : пр..високий, пр..рва, пр…єднати, пр...дніпровський, пр…звисько, пр...тихо, пр...порошити, пр…дорогий, пр..красити, пр..красний ,пр...звище, пр..крити. ( У завданні а) лише одна колонка, в завданні б) – дві колонки однакові, а в завданні в) перша 5 слів, друга- 4 слова, третя- 3).
Диктанти-детективи
-
Прочитати слова, знайти і виправити орфографічні помилки. Пояснити свій вибір. Розставити слова в алфавітному порядку. Увести деякі з них у речення з прямою мовою, звертанням на тему «Краса природи навесні».
Солоткий, ягітка, контрасний, радістний, нічь, багацтво, вирізблений, дитинчин, пісьня, батальон, мавп’ячий, торфяний, півяблука, мишяк, інєкція, ссадити, зкопати, прерода, сігнал, кіпарис, коравай, допомогати, греміти, Адріатіка, зелиніти, плисти.
-
Знайти і виписати слова з подвоєнням ( літери пропущені). Букве..ний, ста..тей, воста..нє, щас..ям, ні..чю, весі..ля, свяще..ник, осі..ній, оповіда..нь, здорове..ний, пі..відра, бе..зубий.
-
Визначити, скільки префіксів має кожне слово. Що означає? Який висновок можна зробити про вживання префіксів?
Передоручити, пришкільний, понавиробляти, попоїсти, приголубити, заширокий, безсоння, возз’єднання, наосліп.
Із 2-3 словами скласти речення.
-
Дописати потрібну літеру
Корал..и, і (морські жителі) корал..(намисто)
Талан..т (доля людини) талан..(обдарування)
Гривн..а,я (прикраса) гривн..(гроші)
Герц..ь ( одиниця виміру ) герц..(двобій)
-
Знайти в дужках потрібне слово
( Котра,яка )година?
Моє ( ставлення,відношення) до тебе
Я (рахую,вважаю), що це неправда
( На протязі, протягом) дня
( Приймаю, беру) участь
Написав (правильно,вірно).
-
Прочитати віршики ровесників. Знайти неправильно вжиті слова,зверху надписати правильні варіанти.
*** ***
Другим разом постарайся Я рахую,ти мастак,
І лінощам не піддавайся. Як зумів сказати так.
*** ***
Сам гарний він у нас Я побачила собаку,
Цей кмітливий Опанас. Яка присіла з переляку.
-
Записати словосполучення. Знайти і підкреслити омоніми. Якими частинами мови вони виражені?
Важлива справа. Стати справа.
Рідна мати. Мати книгу.
Вижати пшеницю. Вижати гирю.
Став на метр. Невеличкий став.
Добре яблуко. Працювати добре.
Диктанти-будівельники
-
Від поданих слів утворити прикметники, у дужках позначаючи групу приголосних, в якій відбулося спрощення.
Швидкість, ненависть, студент, користь, тиждень, проїзд, гігант, радістю, щастя, кількість.
-
Записати по горизонталі слова , будуючи сходинки
Нічний ссавець з широкими крильми . а …
Синонім до слова господар . а….
Антонім до слова вогнище . а…..
Люди з великим багатством . а……
Приміщення для ремонту . а…….
-
За допомогою префіксів об-, під-, від-, воз-, без-, спів- утворити нові слова від поданих:
законний
дерти
бігти
дякувати
з’єднати
відношення.
-
Із поданих слів утворити складні, правильно їх записати
Низько (пробний, рослий. сортний)
Загально (вживаний, відомий, європейський, освітній, доступний)
Десяти ( борство, денний, класник, кутник, літній)
Темно ( червоний, жовтий, зелений,волосий).
5. Із поданих слів скласти і записати речення-прислів’я.
Дощ, і, без, не, трава, росте.
Небо, боїться, не, чисте, ні, грому, ні, блискавки.
Земля, грудень, студить, грудить, хатинка, а.
Раз, сім, одріж, а, відмір, раз.
-
Скласти і записати речення, у яких подані прикметники виступали б іменниками. Назвати цей спосіб словотворення.
Сьогоднішнє, набережна, знайомий, лісничий, приїжджий.
-
Закодувати слова. Кожну морфему позначити цифрою-кодом
1-префікс , 2-корінь, 3-суфікс, 4- закінчення,5-сполучний голосний
Учительський-2334
Доопрацювати
Школярик
Пароплав
Набережна
обдумування