пригадати та поглибити відомості про значущі частини слова: корінь, суфікс, префікс, основу, закінчення, вивчити основні способи словотворення та правильно визначати, яким способом утворене слово; розвивати культуру усного та писемного мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; сприяти вихованню кращих моральних основ дитячої особистості засобами слова
Мета: пригадати та поглибити відомості про значущі частини слова: корінь, суфікс, префікс, основу, закінчення, вивчити основні способи словотворення та правильно визначати, яким способом утворене слово; розвивати культуру усного та писемного мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; сприяти вихованню кращих моральних основ дитячої особистості засобами слова
“Способи словотворення” МОРФОЛОГІЧНІ СПОСОБИ СЛОВОТВОРЕННЯНазва способу словотворення. Як утворено слова. Приклади. ПРЕФІКСАЛЬНИЙ СПОСІБ За допомогою префіксів. При-нести - нести. СУФІКСАЛЬНИЙ СПОСІБЗа допомогою суфіксів. Зим-ов-ий - зима. ПРЕФІКСАЛЬНО-СУФІКСАЛЬНИЙСПОСІБДозволяє створювати словаодночасним додаванням дотвірної основи словотворчогопрефікса і суфікса. При-піч-ок - піч. БЕЗАФІКСНИЙ СПОСІБВідкиданням префіксів, суфіксів,закінчень (тобто афіксів)Переклад – переклад-ати. ОСНОВОСКЛАДАННЯПри якому дві і більше основпоєднуються в одне слово Сніг-о-пад – сніг, падає
НЕМОРФОЛОГІЧНІ СПОСОБИ СЛОВОТВОРЕННЯПри неморфологічних способах творення утворення нового слова відбувається:1) через злиття цілого словосполучення; (цього дня - сьогодні, добра ніч - добраніч); 2) через набуття ним нового значення: корінь (у рослин) - корінь (у математиці); супутник (людина) - супутник (літальний апарат);3) шляхом переходу однієї частини мови в іншу: завідуючий, операційна, кругом, відпочиваючий.
Перший дослідник У кого радість, а в кого горе. Діти зібрались їхати на екскурсію. Хотіла поїхати й Галя. Та ось у неї тяжко захворіла мама. Приходить Галя до школи заплакана. - Чого це ти така сумна? - питають товариші.- Мама дуже хвора. Не поїду я на екскурсію. Тяжко стало на душі в дітей. Як же можна радіти, веселитися, коли в товариша горе?І вирішили діти: почекаємо, поки в Галі одужає мама, тоді й поїдемо на екскурсію. Минуло три тижні. Галина мама одужала і весь клас поїхав на екскурсію. Поїхала й Галя. Коли в тебе радість, у другої людини може бути горе.
Другий дослідник. Вогник у вікніШкола стоїть на околиці села. Микола живе за яром, за кілометр до школи. Йому з дому видно, як світиться в школі вікно. На вікні стоїть акваріум із рибками. Вдень і вночі воду підігріває електрична лампочка - її видно Миколі. Стояли люті морози. Одного разу навіть до школи малюки не поприходили - так було холодно. Сидів Микола якось увечері вдома, дивився в темінь і милувався тремтячим вогником у шкільному вікні. Коли це вогник погас. „Лампочка перегоріла, - подумав собі. - Рибки до ранку загинуть, мороз он який ". Микола одягнув пальто, шапку, рукавиці та й подався до школи. Була вже ніч. Знайшов сторожа, попросив ключа. Відчинив школу, зайшов до класу, в якому акваріум. Вода була вже холодна. Він вийняв лампочку, що перегоріла і встановив нову. - Грійтесь, рибки, - тихо сказав Микола, зачинив школу і пішов додому. Ще тричі взимку доводилось приходити хлопцеві серед ночі до школи - рибок рятувати. Тепер він не боявся ні морозу, ні темноти. Ти став мужній, Миколо, - сказав йому вчитель.
Третій дослідник. Важко бути людиною. Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені, діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:- Але ми не подякували жінці за воду. Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.- Що ж... - каже Роман, - це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?- Варто, - наполягає Марійка. - Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.- Ви як хочете, - каже Марійка, - а я повернуся й подякую...- Чому? Скажи, чи ж обов'язково це зробити? - питає Роман... - Адже ми так потомилися...- Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися... Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі. Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом. Важко бути людиною... - сказав він.
Картка № 3 Навіть на високих посадах бажана старанність: вона, як правило, свідчить і про обдарування. Хто не мріє вибороти перше місце в значній справі, намагаючись посісти хоча б середнє місце в значному, тому винятком служить благородність устремлінь; але в того, хто задовольняється середнім місцем у значній справі, коли б міг відзначитися в високому, тому вибачення нема.
Чи знаєте ви?Спосіб словотворення. Християнські чесноти. Протистоїть…Спосіб словотворення. Основоскладання. Добр-о-чесність. Суфіксальний. Стриман-ість. Суфіксальний. Старанн-ість. Лагідність. Ще́дрість. Доброзичливість. Смиренність. Довідка: гордість, заздрість,зажерливість, гнів, лінь,нестриманість, хтивість
Висновок Бог піклується і всім світом, і кожним з нас окремо. Обдаровуючи нас всім належним до гідного життя, Господь ставить перед кожною людиною просте, але дуже відповідальне завдання: не втомлюватись робити Добро, дотримуватись Істини і примножувати Красу в створеному Богом світі. Коли людина виконує це завдання, у неї будуть і чиста душа, і добре серце. Вона буде чемною, ввічливою, чуйною, доброю, слухняною, вмітиме прощати образи, протистоятиме злу. Нехай душі ваші ніколи не стають тим кам'янистим грунтом, на якому все живе гине. А навпаки, завжди будуть світлими, теплими. Щоб зерна Слова Божого давали багатий урожай добра, милосердя, щедрості.
Домашнє завдання. Вибери сам. Достатній рівень:- §10, таблицю на с. 96-97 (вивчити);- Виконати вправу 158. Високий рівень:- Написати твір на тему: «Чесноти у моїй душі і серці»;Для допитливих: Опрацювати притчі: I група: «Добрий Самарянин», II група: «Повернення блудного сина»,III група: «Притча про сіяча», з’ясувати символічне значення ключових понять та яка чеснота в основі кожної?