Мініпідручник до теми "Омоніми. Пароніми"

Про матеріал

Формувати вміння у здобувачів освіти знаходити в текстах та реченнях омоніми та їх різновиди, пароніми, будувати речення із такими словами, виправляти помилки у вживанні омонімів та паронімів слугуватимуть завдання запропонованого мініпідручника до цієї теми з лексики. Колеги зможуть використати матеріали як варіант комплексного повторення в плані підготовки 11-класників до ЗНО.

Перегляд файлу

МІНІПІДРУЧНИК ДО ТЕМИ «ОМОНІМИ. ПАРОНІМИ»

ЗАВДАННЯ 1

Вправа «Лексичний футбол».

За лексичним значенням назвіть слово.

 1 група 

2 група

1. Слово, що становить скорочення двох або кількох слів.

2. Зброєносець у козацької старшини.

3. Любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги.

4. Особа, яка виголошує промову.

5. Витвір уяви.

6. Розмова між багатьма особами.

7. Людина, яка знає багато мов.

1. Людина, яка понад усе ставить власні інтереси.

2. Слова, близькі за значенням.

3. Одиниця спадкового матеріалу.

4. Той, хто любить свою батьківщину.

5. Документ встановленого зразка, що посвідчує особу власника, його громадянство.

5. Швидкісний пасажирський поїзд.

6. Сценічне видовище.

7. Людина, що служить у флоті.

ЗАВДАННЯ 2

Вправа «Скажи без затримки».

Доберіть антоніми до наведених слів.

І команда

ІІ команда

1. швидко

2. гарний

3. теплий

4. ранок

5. зима

6. скупість

7. старість

8. дружба

9. шкідливий

10. мудрий

1. зло

2. увійти

3. високо

4. чистий

5. хвалити

6. мир

7. стояти

8. чистий

9. порожній

10. кислий

ЗАВДАННЯ 3

Виконання тестових завдань.

1. Лексика – це… а) синоніми, антоніми, омоніми; б) словниковий склад мови; в) застарілі слова; г) наука про мову.

2. Позначте групу речень чи словосполучень, у яких усі виділені слова мають переносне значення. а) оазис культури; проходить час; розвивати здібності; носій мови. б) мякий хліб; вушко голки; випити склянку; в) бідний словниковий запас; зїсти зуби; номер будинку; похилий вік; г) чуба гріти, тепле слово, посміхнулись карі оченята, автор книги.

3. У якому рядку усі слова багатозначні? а) гречка, префікс, барєр, зірка; б) журавель, земля, голова, місяць; в) пейзаж, супутник, фонетика, криниця; г) дайджест, земля, джерело, косинус.

4. Визначте тип переносного значення слова у реченнях та словосполученнях, установивши відповідність.

1. Аудиторія зашуміла;                                                   А. Метонімія.

2. Ніжка стола;                                                                Б. Метафора.

3. Плаче бідний та зітхає, сну не знають його очі;        В. Синекдоха.

4. Зал аплодував;

5. Кругом Січі запорожця москаль облягає;

6. Космічний корабель;

7. Зерна роси;

8. Гострий розум;

9. Як і колись, так і тепер ти не спромоглась на гарний плід (йдеться про історію України).

5. Знайдіть антоніми. а)  Вгору не підскочиш, униз не провалишся. 

б) Любиш кататися, люби і саночки возити. в) Без труда нема плода. г) Що маєш казати, наперед обміркуй.

6. Визначте синонімічний ряд. а) зАмок – замОк; Атлас – атлАс; б)  ворог  – друг, ворожнеча – приятелювання; в) мріяти, мрійник, мрія, замріяність;

г) здивування, потрясіння, зачудування, замилування.

ЗАВДАННЯ 4

ТЕОРІЯ

Від багатозначних слів важливо відрізняти омоніми (від гр. homós – «однаковий» і ónyma – «ім’я»). Так називають слова, які мають однакове звучання чи написання, однак різне значення.

Розрізняють повні омоніми, себто такі, що збігаються за звучанням, за написанням та у всіх відмінкових формах (ласка тварина й ласка доброзичливе ставлення; коса знаряддя для косіння трави, коса вид зачіски, коса смуга суходолу в морі), а також неповні омоніми, які не збігаються в усіх формах.

ПОНЯТТЯ ПРО ОМОНІМІЮ. ПОВНІ I НЕПОВНІ ОМОНІМИ. ВИДИ НЕПОВНИХ ОМОНІМІВ:  ОМОФОРМИ, ОМОФОНИ, ОМОГРАФИ, МІЖМОВНІ ОМОНІМИ - ЛЕКСИКОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ ЯК УЧЕННЯ ПРО ЛЕКСИЧНИЙ СКЛАД - Усі уроки української мови 10 клас І

ЗАВДАННЯ 5

Визначте різновиди омонімів. Поясніть їхнє лексичне значення.

1. Конкурс мовознавців проходив у два тури.

2. Виступ кобзаря завжди бере за живе.

3. Прозелень жовта зліта з літа.

4.   У таксі спитала такса:

 – Для собак яка тут такса?

ЗАВДАННЯ 6

Випишіть омоніми, назвіть їх  вид.

1. Грубе слово відразу викликає відразу.

2. Прийшла дорога дорога

до нас – до тебе і до мене.

3. Йди до лісу і швидше греби на будь-який смак осінні гриби.

4. Світи мені, завжди світи,

Священне сонце простоти,

В які б я не пішов світи.

4. Поширений жанр японської поезії – танка.

5. Дівчата водили танки та співали веселих веснянок.

6. Прозора пара підіймалася над вечірнім ставком.

7. Закохана пара повільно йде нічним містом.

ЗАВДАННЯ 7

Прочитайте поезію. Укажіть різновиди омонімів.

Я не жалуюсь на тебе, доле:
Добре ти вела мене, мов мати.
Таж де хліб родити має поле,
Мусить плуг квітки з корінням рвати.

Важко плуг скрипить у чорній скибі,
І квітки зітхають у сконанню...
Серце рвесь, уста німі, мов риби,
І душа вглибляєсь в люту рану.

А ти йдеш з сівнею й тихо сієш
В чорні скиби й незарослі рани
Нове сім'я, новії надії,
І вдихаєш дух життя рум'яний.

ЗАВДАННЯ 8

Запишіть словосполучення у дві колонки: у першу зі словами-омонімами, що належать до однієї частини мови, в другу до різних частин мов. Назвіть тип омонімів та визначте частини мови.

1. Важлива справа. Стати справа.

2. Рідна мати. Мати книгу.

3. Бурі ведмеді. Повітряні бурі.

4. Став на якір. Невеликий став.

5. Ніс книгу. Ніс корабля.

6. Полярне коло. Стояти коло дошки.

7. Схід сонця. Схід на гору.

8. Добре яблуко. Працювати добре.

ЗАВДАННЯ 9

Робота в парах. Редагування.

Відредаговані речення запишіть у зошит.

1. У найбільш людяних місцях Рівного потрібно облаштувати майданчики для відпочинку.

2. Ця неділя була дуже насиченою, дні пролетіли швидко.

3. Відчинилися блискучі дверцята, вийшов якийсь воєнний.

4. Ця високоелітна косметика ефектно прибирає зморшки.

ЗАВДАННЯ 10

Лінгвістичне повідомлення про міжмовні омоніми

Існують у мові й міжмовні омоніми слова, що звучать подібно в кількох мовах. Їх ще називають «фальшивими друзями перекладача» через те, що такі слова легко сплутати. Наприклад, доля в українській мові це перебіг подій, збіг обставин, що не залежать від бажання й волі людини: складна доля, доля закинула в Крим. Для позначення частини чогось варто використати слово частка (частка правди, а не доля правди). Російське слово неделя варто перекладати українським тиждень, а не неділя (воскресенье). Російське час українською мовою година (проміжок, що триває 60 хвилин), натомість время якраз і варто перекладати словом час.

Прочитайте поезію. До виділених слів доберіть омоніми, з'ясуйте їх значення.

СЛОВЕЧКО ПІДВЕЛО

Яка чудесна кожна мова!

Але слова мотай на вус.

Як не уважний ти до слова,

то може трапитись конфуз.

Бо є омоніми міжмовні,

відомі вченим з давнини:

слова однакові назовні,

та з різним значенням вони.

І дуже легко помилиться

суцільні рифи навкруги:

болгарське булка  молодиця,

вонявка в Чехії духи,

а білоруське бульба  й зроду

картопля. Он які діла!

Д. Білоус

► Доведіть, що слово луна в українській мові і луна в російській міжмовні омоніми.

► До поданих слів доберіть омоніми з російської мови: 

укр.   час   рос. …

облік  рос. …

кожний  рос. …

лихо    рос. …

кулак  рос. …

ось   рос. …

пильний    рос. … .

Приклади запишіть у зошит.

Булка – білий хліб (укр.), булка – дівчина, наречена (болг.); голка – інструмент для шиття (укр.), голка – дівчина (чеська), уродливий – гарний (укр.), уродливий – потворний (рос.).

ЗАВДАННЯ 11

Робота в групах.

Поясніть значення слів за словником паронімів. Уведіть у речення подані слова (письмово, 2 на вибір)

1. Гривня (грошова одиниця) – гривна (металева прикраса на шию у вигляді обруча).

2. Аркан – оркан (тропічний циклон).

3. Адаптувати (пристосовувати) – адоптувати (усиновляти).

4. Кампанія (суспільно-політичні заходи, військовий похід) – компанія (група людей).

ЗАВДАННЯ 12

Випишіть 2-3 каламбури, виразно їх прочитайте. Поясніть, на основі чого вони побудовані.

1. Дехто вважає себе дуже освіченим, бо обманювать надто досвідчений.

2. Грицю вже не до коси: виплив човен з-за коси, в нім русявих дві коси.

3. Хто пестливе ймення відгадає,

дуже миле у своїх природності,

що в пестливій формі означає

представницю іншої народності?

4. Чом такий яскравий місяць

Та не світить цілий місяць?

ЗАВДАННЯ 13

Творча вправа

Складіть каламбури, використовуючи омоніми.

1. Не від – невід,

2. Гаїті – гаї ті,

3. бал – бал,

4. мати – мати,

5. надія – Надія,

6. дорОга – дОрого – дорогА,

7. такса – такса.

8. Мила – мила.

ЗАВДАННЯ 14

Самостійна робота з картками.

Картка № 1

Прочитайте речення. Випишіть омоніми. Доберіть до них пару та визначте їх тип (повні/часткові; омофони, омоформи, омографи).

1. Шумить діброва на горі, та тільки жалю мені завдає (І. Нечуй-Левицький). 2. Сьогодні зранку на ставку скошуватимуть рогозу та комиш (О. Донченко). 3. Пам’ятаю, вишні доспівали, наливались сонцем у саду (В. Сосюра).

Доберіть значення до другого омоніма.

1. Кар’єр1  прискорений галоп, найшвидший біг коня; кар’єр2  ...

2. Ласка1  доброзичливе, привітне ставлення до кого- небудь; ласка2  ...

3. Лунка1  метелик-шкідник лісів, з сріблясто-сірими крилами; лунка2  ...

Прочитайте загадку. Назвіть омонім-відгадку.

Я здавна допомагаю людям, сказав один, на мені їздять верхи і перевозять вантажі. А що ти вмієш робити? Ти тільки псуєш ріки.

Не поспішай робити висновків, відповів другий. Я теж корисний людям. Коли після повені я залишаюсь на березі ріки, на мені вирощують багаті врожаї (А. Свашенко).

Картка № 2

Прочитайте речення. Випишіть омоніми. Доберіть до них пару та визначте їх тип (повні/часткові; омофони, омоформи, омографи).

1. Вони тихо доспівали пісню (В. Сосюра).

2. Топився зимовий сніг і болотними швидкими струями збігав до сумного потоку (Н. Кобринська).

3. Він сидить у повній задумі, весь час. скошуючи очі в бік (Ю. Яновський).

Доберіть значення до другого омоніма.

1. Спис1  список; спис2  ...

2. Лама1  у Тибеті та Монголії монах-буддист; лама2  ...

3. Лата1  те саме, що латка; лата2  ...

Прочитайте загадку. Назвіть омонім-відгадку.

Зійшлися троє.

Яка я гарна, сказала одна. Мене вкриває шовкова трава і змивають хвилі.

Зате я дуже гостра і можу знищити твою шовкову траву, відповіла друга.

Чим ви хвалитесь? промовила третя. Ось я буваю і чорною, і русою, і золотавою, а маю однакове з вами ім’я (А. Свашенко).

 

 

 

 

doc
Додано
28 листопада 2020
Переглядів
6479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку