Мініпідручник до теми "Синоніми. Антоніми"

Про матеріал
Одна з найприкметніших рис української мови – її синомінічне багатство. Синоніми – слова, близькі за значенням і різні за звучанням; тобто вони відрізняються семантичними відтінками, стилістичним забарвленням або обома цими ознаками. Антоніми як слова, протилежні за значенням, збагачують нашу мову, роблять її точною, образною і яскравою, виконують різні стилістичні функції - протиставлення та зіставлення чи антонімічної іронії. Запропонований мініпідручник може слугувати колегам у виборі завдань для комплексної підготовки до ЗНО.
Перегляд файлу

МІНІПІДРУЧНИК ДО ТЕМИ «СИНОНІМИ. АНТОНІМИ»

ЗАВДАННЯ 1

З’ясуйте значення кожного із членів синонімічного ряду:

1. вітер, легіт, бриз, суховій, буревій;

2. горіти, палати, палахкотіти, жахтіти, тліти, жевріти;

3. яскравий, блискучий, сліпучий, полумяний, сяючий;

4. повільно, непоспішно, спокійно, тихо, мляво, помалу, спроквола, повагом.

ЗАВДАННЯ 2

Випишіть тільки синонімічні ряди. Поясніть, чому спільнокореневі слова не є синонімами.

1. Мрія, сон, фантазія, ілюзія.

2. Мрія, мріяння, мрійник, мріяти.

3. Виховувати, плекати, ростити, формувати.

4. Виховувати, виховання, вихователь, вихованець.

5. Вірний, відданий, незрадливий, незмінний.

6. Віра, віровчення, вірний.

7. Голосний, гучний, громовий, звучний.

8. Голос, голосний, голосити, проголошувати.

ЗАВДАННЯ 3

Знайдіть і підкресліть синоніми. Визначте ключове слово.

1. Краще в ріднім краї милім полягти кістьми, сконати, ніж в землі чужій, ворожій в славі й шані пробувати. (М. Вороний).

2. Угорська Русь, так називалася тоді Закарпатська Україна, намагалася дотримуватися східних традицій. (З підручника).

3. Українська мова … ніжна і тендітна, а міцніша броньованої броні, бо єднає дух і тіло, бо в її основі – непорочність, цнота, чистота (Б. Харчук).

ЗАВДАННЯ 4

Доберіть до слів іншомовного походження українські відповідники.

Лінгвістика, біографія, дискусія, пейзаж, експорт, аргумент, шофер, рандеву,  вояж, електорат, домінантний, ілюмінація, реставрація, термометр.

Довідка: мовознавство, життєпис, суперечка, краєвид, супровід, доказ, водій, зустріч, подорож, виборці, переважаючий, освітлення, відновлення, тепломір.

ЗАВДАННЯ 5

Вправа «П'яте зайве».

Поєднуючи синоніми у синонімічні ряди, знайдіть зайве слово.

1. Вести мову, розмовляти, говорити, співати,  виголошувати.

2. Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.                              

3. Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.                 

4. Хуртовина, дощ, віхола, завія, хурделиця.                     

5. Чемний, привітний, грубий,  люб'язний, делікатний.    

ЗАВДАННЯ 6

Вправа «Формування синонімічного ряду».

Складіть із поданих слів синонімічні ряди.

Дружити, метелиця, найновіший,  заметіль,  минулий, завія,  дотеперішній, попередній,  приятелювати, модерний, товаришувати, ладити, брататися, сучасний, віхола,  нинішній, теперішній, колишній, тодішній, пережитий, хуґа, сьогоднішній,   хуртовина.

ЗАВДАННЯ 7

Гра «Ланцюжок».

Доберіть до поданих слів антоніми і визначте, якими частинами мови вони виражені.

Купівля, порожній, старий, літо, тепло, холод, світає, ранок, життя, світло, голодний, пізно, успіх, тиша, гострий, шити, праворуч, рідний, опускати, починати, воля, журба, актив, без,  мовчун, обмеженість, боротьба,  низина, незалежність, глибочінь, гуманний.

ЗАВДАННЯ 8

Вибірковий диктант.

Перепишіть подані прислів’я та приказки. Знайдіть у них антоніми, поясніть їх стилістичне значення. До якої частини мови належать використані антоніми?

1. Молоде орля та вище старого літає.

2. Слова масні, а пироги пісні.

3. На чорній землі білий хліб родить.

4. Правда та кривда як вогонь та вода.

5. Добре говорить, але зле робить.

6. Слухай тисячу разів, а говори один раз.

ЗАВДАННЯ 9

Тренувальна вправа

За зразком доберіть і допишіть по 2-3 пари антонімів, які виражають такі поняття:

1. Простір: верх низ, ...

2. Час: день ніч, ...

3. Почуття: любов ненависть, ...

4. Явища природи, стан: холодно  тепло, ...

5. Стан, діяльність людини.; працює відпочиває, ...

6. Соціальні явища, становище людей: воля рабство, ...

7. Назви творів, заголовки: «Війна і мир!» (Л. Толстой).

ЗАВДАННЯ 10

Творче дослідження.

Доберіть антоніми до іменників, прикметників, дієслів, прислівників. Складіть 4 речення (з антонімами  із кожної названої частини мови) і запишіть. Яке стилістичне забарвлення надають мовленню антоніми?

1. Сила, перемога, північ, початок, розвиток, прогрес.

2. Хоробрий, далекий, похмурий, дорогий, широкий.

3. Брати, говорити, купити, радіти, молодіти, світати.

4. Широко, сухо, зранку; корисно, ясно, там, туди, рано.

ЗАВДАННЯ 11

Синтаксична роль.

Перепишіть речення. Підкресліть антоніми як члени речення  і визначте їх стилістичну роль. До яких частин мови вони відносяться?

1. Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга разом охопила Петрове серце (Панас Мирний).

2. Одна гора високая, а другая низька... Одна мила далекая, а другая близька (Народна пісня).

3. Ні туди ні сюди (Приказка).

4. Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині (А.Малишко).

5. Хто високо літає, той низько сідає (Народна творчість).

ЗАВДАННЯ 12

Стилістичний експеримент.

Виразно прочитайте прислів’я, приказки, жарти. Визначте в них приховане протиставлення, що створює іронію. Запишіть (на вибір) 2 речення, визначте їх вид.

1. Хороший, як Микитина свита навиворіт.

2. Такий добрий, що в ложці води втопив би.

3. Казав сліпий: «Побачимо!»

4. Вона співає, як муха в глечику.

5. Жалів яструб курку, доки всю обскуб.

ЗАВДАННЯ 13

Тестові завдання (І варіант)

1. У переносному значенні вжито всі прикметники рядка:

А білий сніг, тихий шелест, чиста мова. Б золота нива, гіркий полин, солодка цукерка. В холодний погляд, тверда рука, гірка правда.

2. У реченні Усякі люди трапляються на містку: і щирі, і скупі, і мовчазні, і говіркі. (М.Стельмах) виділені слова є:

А омонімами. Б антонімами.  В спільнокореневими.

3. Синонімічний ряд утворюють усі слова рядка:

А висотний, висотник, верховина, верхівка, верхів’я. Б височина, вишина, висота, височінь, вись. В вишитий, вишивка, вишивання, вишиванка, вишиваний.

4. Не утворюють антонімічних пар:

А мовчати – співати, думати – відповідати. Б південь – північ, м’який – твердий. В чесний – підлий, багатий – бідний.

5. У словосполученнях козацький кіш, зібрати яблук кіш виділені слова є:     А синонімами. Б омонімами. В фразеологізмами.

6. Запозиченими є всі слова рядка:

А край, князь, поні, хліб, фата. Б назва, море, прислів’я, кілометр, слово.

В сантиметр, сарафан, сегмент, ілюзія, барометр.

7. Термінами є всі слова рядка:

А варення, кров, курча, квадрат, білизна. Б фортепіано, майно, алюміній, молекула, повітря. В анафора, префікс, дифтерія, синтез.

8. Діалектизмами є всі слова рядка:

А отара, буряк, черес, ластівка, журнал. Б рискаль, туфля, плай, м’ясо, кружка. В викуп, журнал, фасулі, буряк, лице, легінь.

***

Тестові завдання (ІІ варіант)

1. У поезії М. Вінграновського (Вже небо не біжить тим синьо-білим бігом в своєму зорехмарному ряду) підкреслене слово є:

А загальновживаним. Б терміном. В неологізмом. Г діалектизмом.

2. Фразеологізм «пекти раків» означає:

А червоніти (від сорому). Б дорікати за сором.  В наполягати. Г допікати чимось.

3. Увідповідніть правильний переклад фразеологізмів.

Українською                                                  Російською
1. Робить, як море горить                                    А) Задирать нос

2. Терпець урвався                                               Б) Глуп, как пробка

3. Крутиться, як муха в окропі                           В) Два сапога пара

4. Ні в сих ні в тих                                               Г) Было, да сплыло

5. Дурний, аж крутиться                                     Ґ) Из рук все валится

6. Кирпу гнути                                                     Д) Терпенье лопнуло

7. Обоє рябоє                                                        Е) Крутится, как белка в колесе

8. Було та загуло                                                  Є)  Не в своей тарелке.

4. Укажіть ряд слів з абстрактним значенням.

А м'якість, м'якуш, м'язи, океан, безвілля. Б розум, рік, сніг, мова, докори, корінь. В злість, радість, ніжність, синь, промінь, шлях. Г кохання, дружба, мужність, сердечність, воля.

5. Укажіть сполучення слів, вжите у переносному значенні.

А золотий годинник. Б танець дітей. В свіжий хліб. Г сталеві м'язи.
6. Слова дорога дорога, уранці у ранці є:

А пароніми. Б синоніми.  В омоніми. Г антоніми.

7. До якої лексичної групи належить слово ключ у поданих реченнях?

1. Ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе у невідомі краї (М.Рильський).2. Ключем позиції була ота двогорба висота (М. Бажан).

3. Гірським ключем він пахне (М. Бажан). 4. Манісінька ручка цупко повертає ключ (С.Васильченко).

А антоніми. Б пароніми. В омоніми. Г синоніми.

8. Синоніми буква – літера – графема є:

А абсолютні. Б стилістичні.  В семантичні. Г семантико-стилістичні.

9. Краще погано їхати, ніж гарно йти. У цьому прислів'ї наявні:
А антоніми. Б пароніми. В омоніми. Г синоніми.

10. Слова вареники, сніданок, линути, очолити, кремезний, розкішний, чарівний є:  А запозичені. Б власне українські. В іншомовні. Г діалектні.

11. Вкажіть ряд слів-діалектизмів.

А ґазда, плай, лібрето, вар'ят. Б файно, вуйко, тайстра, вивірка. В штрек, ватра, вуйко, на-гора. Г бовдур, телепень, беркицьнутися, роззява.

12. У якому реченні є просторічна лексика?

А Жита скосили за два дні, пшениця ще достигала (Ф. Бурлака). Б Десь збоку, у високості закурликали журавлі (Б. Калита). В Усі свої заробітки я проциндрив (Р. Іваничук).Г Скажи мені правду, мій любий козаче (Т.Шевченко).

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Устенко Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
28 листопада 2020
Переглядів
4189
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку