Дана розробка уроку спрямована на засвоєння учнями знань одиниць вимірювання маси, іх перетворення з однієї на іншу та порівняння.
Його проведення забезпечує формування в учнів цілісної системи уявлень про діалектико-матеріалістичні закони пізнання навколишнього світу
Тема: МІРИ МАСИ. ГРАМ. ТОННА. ЦЕНТНЕР. ВІДНОШЕННЯ МІЖ ОДИНИЦЯМИ МАСИ. ЗАДАЧІ З БУКВЕНИМИ ДАНИМИ
Мета: ознайомити учнів з новими одиницями маси — грамом, тонною; встановити співвідношення між грамом і кілограмом, між кілограмом і тонною; формувати вміння розв'язувати задачі з буквеними даними; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення. Гра «Хто швидше?» (додаток)
3. Робота за таблицею
4. Перетворення іменованих чисел
— Запишіть у сантиметрах.
6 дм 2 см = [ ]
8 м = [ ]
5 м 4 дм 3 см = [ ]
— Запишіть у міліметрах.
8 см 6 мм = [ ]
7 дм 2 мм = [ ]
4 дм 8 см 1 мм = [ ]
— Запишіть у метрах.
350 дм = [ ]
700 см = [ ]
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новими одиницями вимірювання маси, пригадаємо вже відомі вам, встановимо відношення між одиницями маси.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовча робота
— Які одиниці вимірювання маси знаєте?
— Які величини ми вимірюємо кілограмами? За допомогою якого приладу? (Терезів)
Створення проблемної ситуації
— А якщо потрібно зважити дрібну річ, яка важить менше 1 кг, що будемо робити?
— Ось тут у пригоді стане дрібна одиниця вимірювання маси — грам,
2. Ознайомлення з одиницею маси — грамом
— Масу предметів, які легші за 1 кг, вимірюють грамами. Один грам — це тисячна частина кілограма. Отже, 1000 г = 1 кг.
3. Практична робота. Зважування дрібних предметів
Демонстрування терезів і гирьок для зважування (можна взяти в кабінеті фізики).
4. Ознайомлення з одиницею маси — тонною
— А якщо потрібно виміряти масу синього кита, які одиниці маси ми для цього використаємо?
— Тут у пригоді стане найбільша одиниця маси — тонна.
1 т = 1000 кг
5. Первинне закріплення (с. 71, завдання 466)
— Прочитайте таблицю.
1 ц = 100 кг 1 т = 10 ц 1 т = 1000 кг
— Користуючись таблицею, виконайте завдання.
• Запишіть у центнерах: 500 кг; 800 кг; 300 кг; 3 т; 8 т 500 кг.
• Запишіть у кілограмах: 7 ц; 6 ц; 2 ц.
6. Усне розв'язування задачі (с. 72, завдання 467)
Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Завдання за малюнком (с. 72, завдання 468)
— Визначте масу одного кроля.
Розв’язання
1) 5 + 5 = 10 (кг) — маса гирьок на правій чаші
2) 10 - 1 = 9 (кг) — маса трьох кролів
3) 9 : 3 = 3 (кг)
Відповідь: 3 кг маса одного кроля.
2. Гра «Шифрувальник» (с. 70-71, завдання 465)
3. Розв'язування задачі з буквеними даними (с. 72, завдання 469)
Ціна одного метра тканини Ь грн. Усього тканини о метрів. Вартість усієї тканини с грн.___________
Ціна |
Кількість |
Вартість |
b |
а |
с |
— Що таке ціна? (Це вартість одного предмета, одиниця товару.)
— Що таке вартість? (Вартість — це кількість грошей, отриманих за всю тканину.)
— Про які величини ми дізнаємося, якщо обчислимо такі вирази:
b ∙ а — (вартість)
с : b — (ціна)
с : а — (кількість)
— Як зміниться кількість придбаного товару при збільшенні вартості у кілька разів за однакової ціни?
— А якщо вартість зменшиться в кілька разів?
4. Самостійна робота. Тестування (додаток)
1 варіант
1) Число триста п’ятдесят записують так:
а) 305;
б) 350;
в) 355.
2) У числі 146:
а) сто сотень, сорок десятків, шість одиниць;
б) одна сотня, чотири десятки, шість одиниць;
в) одна сотня, сорок десятків, шість одиниць.
3) Число 376 записують сумою розрядних доданків так:
а) 300 + 70 + 6;
б) 300 + 76;
в) 300 + 7 + 6.
4) «Сусідами» числа 869 є:
а) 860 і 870;
б) 859 і 879;
в) 868 і 870.
5) 85 мм = [ ] см [ ] мм.
а) 8 см 50 мм;
б) 8 см 5 мм;
в) 80 см 5 мм.
6) 9000 кг = [ ] т.
а) 9 т;
б) 90 т;
в) 900 т.
2 варіант
1) Число чотириста п’ять записують так:
а) 405;
б) 450;
в) 455.
2) У числі 153:
а) сто сотень, п’ятдесят десятків, три одиниці;
б) одна сотня, п’ять десятків, три одиниці;
в) одна сотня, п’ятдесят десятків, три одиниці.
3) Число 284 записують сумою розрядних доданків так:
а) 200 + 80 + 4;
б) 200 + 84;
в) 200 + 8 + 4.
4) «Сусідами» числа 819 є:
а) 810 і 820;
б) 818 і 820;
в) 809 і 810.
5) 78 мм = [ ] см [ ] мм.
а) 7 см 80 мм;
б) 7 см 8 мм;
в) 70 см 8 мм.
6) 3 т = [ ] кг.
а) 300 кг;
б) 30 кг;
в) 3000 кг.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які нові одиниці маси запам’ятали?
— Що цікавого почули на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 72, завдання 471; 472.