«Мистецькі декади» як інноваційна форма створення життєтворчого простору в закладі позашкільної освіти.

Про матеріал

. Актуальність та перспективність досвіду полягає у реалізації мети загальної освіти, вихованні покоління людей, що буде захищеним та мобільним на ринку праці, здатним робити особистісний духовно-світоглядний вибір, буде здатним до навчання впродовж життя. Організація «Мистецьких декад» має особливий виховний потенціал для соціалізації гуртківців,де в умовах інтерактивної взаємодії кожен вихованець отримує широкий спектр можливостей для реалізації свого творчого потенціалу.

Перегляд файлу

1

 

Конкурсна робота

        1.Автор досвіду. Демиденко Світлана Вадимівна, Центр дитячої та юнацької творчості  ім.В.Гнаровської  м.Вільнянська Запорізької області, заступник директора з НВР, керівник Народного художнього колективу театр-студія «БЕМС»

        2.Базова модель досвіду.

2.1Назва теми досвіду. «Мистецькі декади» як інноваційна форма створення життєтворчого простору в закладі позашкільної освіти.

        2.2. Актуальність та перспективність досвіду полягає у реалізації мети загальної освіти, вихованні покоління людей, що буде захищеним та мобільним на ринку праці, здатним робити особистісний духовно-світоглядний вибір, буде здатним до навчання впродовж життя. Організація «Мистецьких декад» має особливий виховний потенціал для соціалізації гуртківців,де в умовах інтерактивної взаємодії кожен вихованець отримує широкий спектр можливостей для реалізації свого творчого потенціалу.

        2.3.Теоретична основа. Теоретичні основи інноваційної діяльності педагога висвітлені в дослідженнях Д.В.Алфімова, І.Д.Беха, Г.Г.Васяновича, А.П.Вірковського, І.М.Дичківської, О.А.Дуба та ін.. Нововведення або інновації характерні для  будь-якої професійної діяльності, вони є результатом наукових пошуків, передового педагогічного досвіду.

         Поняття «інновація» в перекладі з латинської мови означає «оновлення, новину або зміну». Це поняття вперше зявлося в дослідженнях ХІХ століття і означало введення деяких елементів однієї культури в іншу. З середини ХХ століття на заході поняття «інновація» стали використовувати в освітній галузі.

        За визначенням О.І.Мармази побудова класифікаційної системи починається з визначення класифікаційних ознак. Наукою обґрунтована класифікація інновацій, яка повинна відповідати трьом питанням:

  1. Яка мете інновації?
  2. Яка форма реалізації інновації?
  3. Яка сфера застосування інновації?

Тож розглянемо пропонований досвід за метою, формою реалізації, сферою застосування, прогнозованим результатом,  враховуючи практичне апробування в закладі позашкільної освіти.

        2.4.Новизна досвіду. Виклики ХХІ сторіччя (Нова Українська Школа, інтеграція в європейську систему освіти, проектування системи інформальної освіти, міграція галузей, розвиток медіа-грамотності, лайф-компетентностей) вимагають від закладів позашкільної освіти нетрадиційних підходів в організації життєтворчого простору для вихованців, формування компетентностей потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.          Організація навчально-виховного процесу, спрямованого на розвиток особистості, формування у неї цих компетентностей Нової Української школи вимагають більш широкого використання активізуючи методик, інтерактивних форм та методів. Гуманізація освіти, її орієнтація на розкриття особистісного потенціалу зумовили виникнення, удосконалення та використання інноваційних технологій для організації освітнього процесу у закладах позашкільної освіти для формування соціальної моделі світу сучасних дітей покоління Z. Орієнтація на потреби дітей в освітньому процесі диктує постійне удосконалення, осучаснення форм роботи закладів позашкільної освіти. Інструментом становлення нової позашкільної освіти є інноваційна дія, яка полягає у внесенні постійних корегуючи змін та нових форм роботи в освітній процес. Сучасні діти налаштовані на педагогіку партнерства, співтворчості, самореалізації, не задовольняються традиційними  формами гурткової роботи (бесіда, репетиція, лекція, виставка, виступ). Організація освітнього простору у формі «мистецьких декад» дає можливість кожні два, три місяці міняти форми роботи, мотивуючи дітей до самореалізації, самоосвіти, проектування власної траєкторії розвитку, проявленню живої ініціативності у інтерактивах «декад», удосконалення власної майстерності, навичок та знань на прктиці.

        2.5.Провідна педагогічна ідея досвіду. Якщо людина є найвищою цінністю природи суспільних відносин, якщо вона неповторна особистість зі своїм розмаїттям інтересів, здібностей, то заклад позашкільної освіти має бути тим об’єднуючим духовним інститутом, весь уклад життя якого спрямований на формування особистісних рис кожного гуртківця, розвиток їх творчих здібностей, моделювання соціально-життєвого простору.

       3. Інформаційно-педагогічна модель досвіду.    

       3.1.Мета.

1. Формування креативного та критичного мислення дитини шляхом залучення її до осягнення цінностей культури, історії України, формування світоглядних уявлень.

2. Спрямування діяльності педагогічного колективу на культурне становлення особистості, формування у неї комтентностей Нової Української школи.

3.Ознайомлення з видатними художніми досягненнями людства, культурою та історією України, рідного краю.

4. Формування світогляду особистості гуртківця.

5. Впровадження STEAM – технологій.

      3.2.Завдання.

1. Розвивати пізнавальні інтереси вихованців, творчу уяву і здібності, естетичні почуття.

2. Виховувати любов до Батьківщини, її історії, культури, традицій.

3. Виховувати командні навички роботи, STEAM – компетентності, лідерські якості, навички проектної діяльності.

3.3. Тривалість роботи над темою досвіду. Організація освітнього процесу у формі «мистецьких декад» в Центрі дитячої та юнацької творчості м.Вільнянська триває третій рік. Впродовж цього часу щорічно для вдосконалення системи роботи проводяться тестування, анкетування вихованців, батьків, педагогів.

       4. Технологія реалізації інноваційної розробки (досвіду).

       Структура організації освітнього процесу у формі «мистецьких декад».

       Термін реалізації: чотири декади( теми щорічно змінюються):

  • Вересень-листопад. Тема декади «Я – концепція. Особиста гідність».
  • Грудень-лютий. Тема декади «Шануймо традиції рідного народу».
  • Березень-травень. Тема декади «Книга – джерело знань».
  • Червень-серпень. Тема «Екскурсійне літо».

       Учасники проекту: вихованці закладу позашкільної освіти, їх батьки, педагоги, представники музеїв, бібліотек, громадських організацій, шкіл.

       Алгоритм підготовки «мистецької декади»:

  • Ознайомлення вихованців та педагогів з метою, об’єктом, предметом та іншими елементами проектної діяльності впродовж декади.
  • Оф-лайн, он-лайн навчання педагогічного та учнівського колективів.
  • Цикл тренінгів для вихованців усіх рівнів, батьків, педагогів,
  • Створення творчих груп для реалізації мікротем та завдань колективів.
  • Висунення гіпотези проекту і завдань для підтвердження або спростування гіпотези.
  • Обговорення методів і форм проектної роботи. Робота творчих лабораторій.
  • Вироблення алгоритму діяльності. Робота творчих лабораторій «Лідер», «Практик», «Дерево творчості».
  • Планування послідовності дослідів, досліджень, творчих репетицій для творчих груп та колективів.
  • Обговорення способів оформлення кінцевого результату декадного проекту.

       В результаті підготовки проекту згідно з поданим алгоритмом в закладі впродовж кожних трьох місяців працюють творчі групи (з числа гуртківців різних колективі та педагогів – тьютерів), які  коригують  проектну діяльність усіх груп колективів.

       Форми декадної діяльності у закладі позашкільної освіти:

  • Гурткове заняття.
  • Майстер-класи вихованців вищого рівня та педагогів.
  • Тренінги.
  • Акції, флеш-моби.
  • Консультації.
  • Екскурсії, поїздки, фестивалі.
  • Дискусії, семінари, круглі столи.
  • Он-лайн-заняття, дистанційне навчання з тем.
  • Виставки, експозиції, ярмарки - продажі.
  • Кейс-форуми, форум-театри, кластер-лабораторії, робота локацій.
  • Заняття – хеппенінги, заняття – дебати, інші форми інтерактивних занять.

      Робота на заняттях та виховних заходах гуртківці по дослідженні  мікротеми згідно вподобань, нахилів, напрямів роботи гуртка включає в себе:

  • Розучування пісень, танців, традицій українського народу, світової                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             культурної спадщини згідно декадних тем.
  • Написання есе, авторської прози, віршів.
  • Виготовлення флепбуків, лепбуків, колажів.
  • Пошукова робота в бібліотеках, музеях, архівах.
  • Виставки малюнків, поробок, сувенірів.
  • Проведення волонтерської діяльності (майстер-класи для учнів шкіл, дітей з особливими освітніми потребами, концерти для військових, воїнів АТО, учнів шкіл міста та району).

       Вище названі форми та методи роботи згуртовують вихованців груп усіх рівнів,педагогів,батьків у проектно-пошукову діяльність згідно теми декади та напряму гуртка. Підсумком декадного проекту стає мистецький контент та конференція.(Додаток 1) Під час мистецького контенту колективи реалізують свої творчі наробки згідно теми декади: театральні постановки, пісні, хореографічні композиції, спортивно-хореографічні композиції, виставки робіт, виставки малюнків, фотографій, вернісаж відеороликів, анімацій, кліпів.

       Завершальним етапом декади є конференція, як науковий простір для педагогів, батьків, вихованців, як модель самоосвітньої діяльності впродовж життя. Метою конференції є оволодіння науковими знаннями з теми, формування узагальненої системи поглядів, визначення ідеалів, переконань; набуття навичок синтезу, аналізу наукового матеріалу, вироблення особистої позиції дитини в становленні до наукової проблеми. На конференції кожен колектив, творча група, гуртківець, педагог, представник батьківської громади, тощо, мають можливість виступити з доповіддю, презентацією, тезами з обраної теми. Результати наукової пошукової діяльності вихованців розміщуються на сайтах гуртків та у соцмережах.

       Національна стратегія розвитку освіти України на період до 2021 року визначає запровадження освітніх інновацій як один із пріоритетних напрямів державної політики в освітній сфері. Метою ж загальної освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві і цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадської активності. Проект «Мистецькі декади» якраз і допомагає закладу позашкільної освіти реалізувати загальноосвітню мету, впроваджуючи пріоритетні напрями державної політики в освітній сфері.

        5.Результативність досвіду.      

        Практична значущість полягає у формуванні життєтворчого простору для гуртківців, проведенні мистецьких заходів, дослідницько-аналітичної, творчо-проектної діяльності вихованців. На початку року педагогічний, учнівський та батьківський колективи під час планування «мистецьких декад» проектують наступні очікувані результати:

1. Активізація рівня сприйняття інформації вихованцями.

2. Залучення гуртківців до створення та реалізації етапів проекту.

3. Високий рівень знань вихованців з теми декади, набутий впродовж проектно-командної роботи.

4. Стійкість особистісних поглядів та переконань, сформованих під час життєтворчого процесу проекту.

         В кінці року вихованці вміють:

планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;

використовувати велику кількість джерел інформаціі, виокремлювати та використовувати необхідні знання з інформаційного поля;

самостійно збирати, систематизувати, накопичувати матеріал;

створювати та захищати авторський продукт (доповідь, реферат, фільм, сценарій, художній номер, гру, тощо);

приймати рішення, установлювати соціальні контакти, взаємодіяти один з одним;

презентувати створене перед аудиторією, здійснивши самоаналіз успішності та результативності вирішення проблеми мистецького проекту.

         В ході участі у «Мистецьких декадах» вихованці вчаться груповим, колективним, індивідуальним формам роботи, вмотивовані постійною зміною форм участі та проведення декад, інтерактивами, інноваційними локаціями та іншими видами організації життєтворчого простору. Збереження наповнюваності гуртків на 31травня складає 85%. Освітній продукт, визнаний на загальноміському та районному рівнях:

         Цикл мистецьких благодійних заходів, започаткованих під час організації «мистецьких декад»:

- концерт для воїнів АТО, військовослужбовців «Великодній кошик солдату»;

- цикл вистав, концертів, шоу-програм для учнів шкіл району, дітей з   особливими освітніми потребами;

- проведення анімаційних локацій на заходах міста, фестивалях Міжнародного проекту «Зірки XXI століття»;

- організація виставок, майстер-класів, тренінгів для учнів шкіл району та громадськості;

- районний фестиваль патріотичного спрямування «Не стидайся, то твоя земля!»

-  Фільми, презентації, анімації, творчі та пошукові роботи, створені гуртківцями груп основного та вищого рівнів в рамках участі у «Мистецьких декадах» використовуються на заняттях гуртків ЦДЮТ та району. Творча група вихованців веде архів матеріалів на сайтах:      -http://viln-cdut.usite.pro;

                                            - http://bemsivzi.at.ua .

        Вихованці гуртків активно створюють відеоролики, які розмішають  на сайті закладу, колективів та у соцмережах з метою залучення ширшого кола громадськості до мистецького простору ЦДЮТ.

         6. Рекомендації щодо впровадження досвіду в масову педагогічну практику. Конституція України проголошує: людина, її життя, честь і гідність є найвищою її цінністю[ст..3]. Виховати справжню людину – мета закладу позашкільної освіти, як і освіти в цілому.

 Значною мірою сформувати затребуваний слухачами освіти життєвий простір можна в рамка «Мистецьких декад», які охоплюють освітній процес Центру дитячої та юнацької творчості м.Вільнянська. Досвід роботи може бути використаний у закладах позашкільної, загальної і навіть дошкільної освіти(за умови модифікації мети, а виходячи з цього, і форм роботи). Доречно організовувати виховну роботу у таборах літнього відпочинку та у таборах з денним перебуванням. Універсальність досвіду полягає у легкій модифікації до системи роботи будь-якого закладу освіти.

В додатках представлені форми роботи у кожній декаді, фото, відео, методична наробка з конференції декади.

       Додатки.

1.Форми участі у декадах

2.Мистецька контент.

3.Портфоліо Демиденко С.В.

4.Відео з заняття (в рамках «мистецької декади») «Шануймо традиції нашого народу» з використанням технології» перевернутого класу».

5.Методичні рекомендації, розроблені на основі проекту «Самоврядування», представленому Радою лідерів на конференції під час «мистецької декади».

 

 

docx
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку