Конспект заняття "Подорож у світ акваріумних риб"

Про матеріал

Конспект заняття "Подорож у світ акваріумних риб".

Мета заняття: ознайомити гуртківців з різноманітністю акваріумних риб, які утримуються у куточку живої природи, умовами життя, живленням, з`ясувати роль риб у водних екосистемах; розвивати логічне мислення, формувати уміння аргументувати свою відповідь, працювати з роздатковим матеріалом; розвивати творчі здібності вихованців;виховувати дбайливе та відповідальне ставлення до природи.

Перегляд файлу

Гурток «Зоосвіт»

Керівник гуртка:   Вікарій Л.В.

Тема: Подорож у світ акваріумних риб

Мета заняття: 

навчальна: ознайомити гуртківців з різноманітністю акваріумних риб, які утримуються у куточку живої природи,   умовами життя, живленням, з`ясувати  роль риб у водних екосистемах;

розвивальна: розвивати логічне мислення, формувати уміння  аргументувати свою відповідь, працювати з роздатковим матеріалом; розвивати творчі здібності вихованців;

виховна: виховувати дбайливе та відповідальне ставлення до природи.

Обладнання: живі об`єкти природи (акваріумні рибки у штучній екосистемі),  роздатковий матеріал, лепбук, комп’ютер.

Тип заняття: комбіноване

Хід заняття

І. Організаційний момент.

 Привітання з дітьми

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду гуртківців.

Педагог: Діти, прослухайте уважно притчу.

  Немає в людини місця дорожчого, ніж те, де вона народилася, землі, на якій виросла, неба, під яким змужніла. Не тільки людина – навіть птахи й звірі тужать за рідним краєм.

 Одному східному володареві подарували пташку, яка дуже гарно співала. Їй зробили чудову клітку, призначили  наглядача, який годував, поїв і прибирав.

 Кожного ранку грізний володар приходив до пташки, щоб послухати її спів. Але пташка мовчала. Володар скликав на раду всіх мудреців, та все дарма. Тоді володар наказав привести мудреця, якого він взяв у полон у сусідній державі. Мудрець порадив повозити пташку по країні, можливо, вона десь заспіває.

Три роки мандрував володар із пташкою – і все марно.

Нарешті дісталися вони одного маленького болітця, навколо нього росли хирляві кущики, а кругом простягалися сумовиті піски. Смердючою вологою віяло від болітця, клубами над ними роїлася докучлива мошкара. Слуги повісили клітку на суху гілочку деревця, виставили вартових і полягали спати.

Зарожевіла вранішня роса. Пташка раптом стрепенулася. Вартовий, побачивши це, розбудив володаря. А коли бризнув перший промінь сонця, пташка заспівала пісню журби.

- Ось звідки моя пташка! Це її рідний край! – замріяно мовив володар. Він згадав свій рідний край, де не був вже три роки. – Відчиніть клітку і випустіть пташку! – звелів володар.

І тоді пташка на весь голос заспівала славу рідному краю, пісню волі, любові до вітчизни.

Ось що таке рідна земля і свобода. Співати можна лише там, де дістав життя.

  • Що мається на увазі – тільки спів? (відповіді учнів)
  • Чому вчить ця притча?

(Ми не повинні  вилучати тварин із середовища їх існування, тому що воно  найсприятливіше для їх проживання.Ми повинні оберігати тварин)

Педагог: Дітки,  але в нас в класі проживають акваріумні рибки, чи правильно, що вони живуть в акваріумі? (відповіді).

Це є штучно виведені породи рибок.  Але для того, щоб рибки росли, розмножувались, їм, звичайно, необхідно створити певні умови, ви згодні?

III. Повідомлення теми і мети заняття

- Тема нашого сьогоднішнього заняття «Подорож у світ акваріумних риб» дасть нам змогу краще познайомитися з цими незвичайними тваринами, з`ясувати, які ж умови необхідно створити в акваріумі, щоб рибки гарно росли та розмножувались. (слайд 1)

- Що необхідно рибкам для життя? (діти формулюють мету та завдання заняття. Мета нашого заняття: детально визначити умови проживання риб в акваріумі, а саме: температуру води, кількість світла, кисню, спосіб годування риб).

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності дітей

Вивчення природних умов проживання акваріумних рибок дасть нам відповідь на всі ці питання. Для цього ми  з вами здійснимо подорож на батьківщину акваріумних риб, де дізнаємось багато цікавої інформації, яка допоможе нам в розведенні і догляді за цими водними мешканцями. Ми зможемо  створити для них комфортні умови проживання, а значить  проявимо турботу та дбайливе ставлення до природи.

Але перш ніж вирушити у подорож, нам потрібно ….. підкажіть дітки що потрібно? придбати квитки! Ціна цих квитків не в грошовому еквіваленті, а цінні в даному випадку ваші знання! Отже, вам необхідно вирішити в якому класі ви хочете подорожувати- VIP або СТАНДАРТ. Під категорією «VIP» питання складніші, під категорією «СТАНДАРТ» простіші. Кожен вибирає .

Питання «VIP».

  • Про що може розповісти луска риб?
  • Який орган чуття у риб служить для сприйняття  течії води?

Питання «СТАНДАРТ»

  •                   До якого підтипу тварин належить надклас Риби?
  •                   Яку форму тіла мають риби?
  •                   Чим вкрита шкіра риб?
  •                   Температура тіла риб  залежить від температури навколишнього середовища, отже риби – це …
  •                   Чому важко тримати в руках живу рибу?
  •                   Яка риба без луски?
  •                   Яка риба найбільша в світі? 
  •                   Якій рибі на зуби краще не потрапляти?
  •                   Що таке акваріум?

 Правила: уважно спостерігати за всім під час подорожі та зібрати якомога більше інформації про тих риб яких можна утримувати в акваріумах, по салону не рухаємося під час перельоту.

Ви отримали квитки. Всі зайняли місця. Вирушаємо (музика, слайд 2)

 

V. Вивчення нового матеріалу

 Ми з Вами прилетіли  в одну з найдавніших держав, яка характеризується найбільшою чисельністю населення в світі. Яка це країна? (Слайд 3). Так, вірно, діти, це - Китай.

 Ми познайомимось із Золотою рибкою або Кої, яка  належить до родини Карпові.

- Чи знайомі ви діти з прісноводною рибкою карп? Так, вірно ці рибки проживають у наших водоймах.

 А  золоті рибки є потомками прусського карпа, який проживає в Азії. Перші виведені золоті рибки були сріблястого кольору і лише пізніше був виведений золотистий. Жовтий вважався імператорським кольором. На красивих  дорогоцінних вазах імператори дуже часто зображали золоту рибку як символ достатку.

 Ми зараз з Вами знаходимось в Китаї, тут прохолодно, взимку температура сягає до - 20, а влітку жарко до -30. То як ви думаєте діти, акваріумні золоті рибки при якій температурі можуть жити?

 Температура води коливається від 16 до 24 градусів (більш низька температура потрібна взимку, по мірі наближення літнього періоду   необхідно поступово збільшувати температуру води).

 - Погляньте на цих золотих рибок. Якого вони кольору? Якого розміру? (відео 1).

 Існує більше 500 видів золотих рибок.  Всі вони досить великого розміру, тому золота рибка тим краще буде почуватись, чим більший буде акваріум. На одного мешканця потрібно не менше 2 літрів води.

 У нас в акваріумі проживає золота рибка Комета. Опишіть її вигляд.

Давайте погодуємо рибок. Які рибки першими (більше) споживають корм?

Золоті рибки - ненажери. Вони будуть їсти стільки, скільки ви їм дасте. Тому для золотої рибки існує золоте правило: годуємо часто (2  рази на день), але даємо стільки, щоб рибка з'їдала корм за 5 хвилин.

 Вважається, що золота рибка виконує бажання і несе удачу.  Її образ часто використовується у казках, художніх творах. Пропоную вам загадати бажання, написати його на фото золотих рибок, які лежать  на партах.

     Ми з вами познайомились з одним представником і щоб створити так зване родинне дерево для рибки ми розпочнемо оформлювати лепбук. Це слово для вас нове тому я поясню і покажу.

 Лепбук (lap – колени, book – книга). Якщо перекласти назву дослівно, то лепбук – це книга на колінах. Часто можно зустріти і інші назви – тематична папка, папка проектів.

 Отже, лепбук – це саморобна інтерактивна  тематична папка, яка оформлена різноманітними віконечками, кишеньками, книжечками, зображеннями, картинками, звуковими елементами.

 Тож розпочнемо! Перед вами лежать папки, розкрийте їх, передивіться, ознайомтесь..приступаємо до роботи. Наклейте фото представника, напишіть звідки вона родом, напишіть представників і виберіть їх фото із різноманітності тих, що у вас на столах, зазначте умови проживання.

 Продовжимо подорож 

Родина Лабіринтові. Гурамі.

Зараз  я Вам розповім одну цікаву історію про рибку, яка теж проживає в Азії, де ми зараз знаходимось.

 Ці акваріумні рибки неодноразово спробували завезти з Азії на територію Європи, але нічого не виходило. Рибки перевозили у бочці з водою,  яку закривали кришкою,  всі рибки  гинули.

 Лише через десятки років здогадались заповнювати бочку  не до самого верху  і  закривати  її  кришкою нещільно. Тільки після цього рибки з'явилися в країнах Європи. Ця рибка називається гурамі. (слайд 4)

 Ми з вами знаходимось біля невеликої річки, у якій в Азії проживають гурамі.  Це річки і невеликі струмки, ви бачите, які вони замулені та  мало насичені киснем. Саме тому ці рибки можуть довий час знаходитись без кисню, а для дихання піднімаються на поверхню води і захоплюють кисень  з повітря.

 - Чому гурамі довгий час не могли перевезти з Азії до країн Європи?

Поспостерігайте за гурамі та спробуйте її описати: якого кольору, як рухається, чим цікава?

 Зверніть увагу на плавники рибки. Якої вони форми? Вони перетворились в нитки, які використовуються як  орган дотику, так як в природі ці рибки живуть у мутній воді і за допомогою них визначають на дотик предмети. Саме тому інша назва - гурамі нитчастий.

- Виходячи з умов проживання в природі, скажіть які умови необхідні в акваріумі для гурамі:

- яка температура води?

- чи можна в такий акваріум заселяти багато поверхневих водоплавних рослин? (якщо багато,  рибкам не буде як дихати)

 Довжина рибок 5-12 см. Гурамі можуть 6-8 годин знаходитись без води. Всеїдні, але живий корм їм необхідний. При гарному догляді можуть прожити більше 7 років.

Види гурамі, які можна утримувати в акваріумі (слайд 5).

  • Гурамі жемчужний
  • Гурамі плямистий
  • Гурамі мраморний
  • Гурами блакитний
  • Гурамі сонячний або золотий

- До якого виду належить наша рибка гурамі, яка проживає в акваріумі?

Гурамі відноситься до родини Лабіринтових, а чи знаєте чому саме так називається ця родина? Давайте перглянемо відео.(відео 2)

Робимо висновок, продовжуємо заповнювати  лепбук.

Розіграш квитків на переліт в Америку

Квитки «VIP»

1. Золоті рибки живуть у 2 рази менше, ніж середньостатистичний житель України, який живе 60 років? Скільки років у середньому живуть золоті рибки?

2. Який акваріум необхідний для золотої рибки, довжиною 5 см, якщо на 1 см довжини тіла золотої рибки необхідно  5 л води?

Квитки «Стандарт»

Щоб отримати квитки стандарт вам необхідно виконати рухову вправу, яка називається «Піцца». Ми подорожуватимемо в Америку, а там дуже полюбляють піццу. Прошу встати, стаємо один за одним, підготували ручки. Уявіть, що спина сусіда вашого це основа піцци, ложимо руки на плечі розминаємо тісто, місимо…..розкачуємо(по спині водимо), мастимо кетчупом, ложимо ковбаску, цибульку, тремо сир, поливаємо майонезом…і відправляємо в піч! Всі отримуємо білети.

Вирушаємо в подорож (слайд 6, відео 3).

Ми з вами  в Америці. Паренеслись в далекий 1886 рік і познайомимось із родиною Пецилієві. Гу́ппі. Рибки цього виду були названі в честь священика і вченого Роберта Гуппі, вихідця з Англії. Він займався збором рослин і проб ґрунту на острові Тринідад, коли випадково в одному з водоймищпобачивяскравозабарвлених невеликих риб. Придивившись, він зазначив, що вони не відкладають ікру, як більшість особин, а відразу народжують мальків. У 1886 році він повернувся додому і виступив перед Королівським товариством з доповіддю про виявлені тропічні живонароджених рибок. Проте йому не повірили, що такі маленькі риби можуть бути живородними, і як виявилося даремно, незабаром в акваріумах британського музею з'явилися сотні гуппі, які розмножилися з особин, привезених вченим.

 Але рибки потрапили в Європу десятиліттями раніше – їх виявив німецький вчений Вільгельм Петерс.

  Найвідоміша й найпоширеніша з акваріумних риб є гуппі.

Давайте визначимо, яка найхарактерніша ознака що їх відрізняє від інших? (діти спостерігають та дають відповіді)

 У природних водоймах гупі живляться личинками комарів. Завдяки невибагливості до умов життя й істотну користь у боротьбі   проти малярії гупі були завезені в Мексику, США, Африку, Індію.

 Їдять живородні риби багато. Їжа різноманітна - мотиль, черв'яки, дафнії і циклопи. В акваріумі риби охоче споживають штучні корми й очищають підводні предмети від нитчастих водоростей.

На одну особинувистачає 1-2 літри води. Температура води 20…25 °С. Освітлення яскраве, верхнє.  В акваріумі гупі уживаються з будь-якими рибами, важливо тільки, щоб сусіди не обірвали самцям їхні довгі хвости. Живуть приблизно 1 рік.

Фізкультхвилинка. В річку вміємо стрибати (підстрибують)

хвилі можем показати (рухи руками)

раз, два пірнаєм (присідають)

три чотири –виринаєм (встають)

а на пять ми-обсушились (трусять кистями рук)

 і на березі вмостились.

Далі познайомимось із ще одним представником, який проживає в Америці -

мечоносцем.

 У нас в акваріумі проживає меченосець, як ви думаєте, чому він так називається?(відповіді)

 Існує 25 різновидів цих риб. Інформацію про цього представника пропоную вам опрацювати самостійно. У вас на партах є матеріали, перечитайте і виберіть інформацію про температуру води, батьківщину, харчування риб.

Переваги:

  • Мінімальні вимоги до умов утримання: достатньо звичайної фільтрації та аерації, періодичної зміни води раз в 1-2 тижні;
  • Спокійно переносять короткострокове зниження температури в акваріумі до +15 ° С;
  • Як і всі живородні прості в розведенні;
  • У їжі невибагливі, але сухий і живий корм краще чергувати;
  • Стійки до захворювань, доживають до віку 5 років.

Недоліки:

  • Потребують більш просторого акваріуму, ніж гуппі (мінімум 50 літрів), при цьому дуже важлива його ширина;
  • Самц іможуть побитися один з одним, якщо їм не вистачає самок;

Пам'ятайте і про те, що мечоносці – любителі пострибати. Щоб риби не загинули, завжди накривайте акваріум кришкою.

Оформлення лепбуку.

VІ.  Закріплення та узагальнення знань

Вам представлене відео (мільтфільми про риб), потрібно відгадати який це мультфільм.

 Гра «Склади пазл»

 У вас в лепбуках зліва є карманчики «Розфарбуй» там знаходяться розмальовки-антистрес,«Напиши», тут ви пишите вірші і загадки про риб, «Склади» тут знаходиться пазл, який вам необхідно скласти і визначити назву акваріумної риби.

 

VІІ. Підсумок заняття.

Ми з вами справились із завданням, яке ставили.

- Що ви дізналися сьогодні на занятті?

- Що вам запам’яталося?

 

 

 

 

 

Інформаційні джерела:

  1.  "Акваріумні риби", І. І. Шереметьєв, Київ, "Радянська школа", 1988 рік. -  220 с.
  2. Гусев В.Г. Акваріум в домі. – М.: Цитадель, 1999; Шереметьєв І.І. Акваріумні риби. – К.: Рад. Школа, 1989.
  3. "Занимательный аквариум", М. Д. Махлін, видавництво "Пищевая промышленность", Москва, 1966 рік, 303 ст.
  4. "Комнатный аквариум", под редакцией профессора М. А. Пєшкова, Издательство "Айнар", Алма - Ата, 1965. -  238 с.
  5. "Мир аквариума", Г. Ф. Романішин, В. Н. Мішин, Київ, "Урожай", 1989 рік. - 160 с.
  6. Рыбы в аквариуме/ В.Д. Радзимовский, О.А. Соколов, С.Н. Земсков. – К.: Урожай, 1980. – 184с.
  7. Рыбы и аквариумы. Самые красивые аквариумы и их обитатели. – М.: Интербук, 2001. – 325 с.
  8. Шереметьєв І.І. Акваріумні риби. – К.: Радянська школа, 1988. – 221 с.

Інтернет ресурси:

http://www.ekzotika.com/fish4

http://www.twenty-two.ru/aquarium-fish-

docx
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
5048
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку