Метою уроку є узагальнити знання про жанри камерної музики та розширити знання й уявлення учнів про жанрове різноманіття симфонічної музики (концерт, картина, поема,увертюра, сюїта), формувати уявлення про жанр концерту, розуміти значення терміну “пастораль", вчити відшукувати слухові та візуальні відмінності й споріднені риси між пасторальною музикою та пейзажним живописом.
КОНСПЕКТ УРОКУ В 6 КЛАСІ ЗА ПРОГРАМОЮ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ “МИСТЕЦТВО” (Л.Масол)
Тема. Мистецькі жанри. Природа в мистецтві. ЖАНР КОНЦЕРТУ.
Мета:узагальнити знання про жанри камерної музики та розширити знання й уявлення учнів про жанрове різноманіття симфонічної музики (концерт, картина, поема,увертюра, сюїта), формувати уявлення про жанр концерту, розуміти значення терміну “пастораль”, вчити відшукувати слухові та візуальні відмінності й споріднені риси між пасторальною музикою та пейзажним живописом; розвивати вокально –хорові навички, формувати вміння застосовувати мистецькі терміни під час висловлювання суджень; виховувати любов до природи, інтерес до мистецьких жанрів “пейзаж” та “концерт”, культуру сприймання мистецьких творів.
Обладнання: репродукції картин із зображенням пейзажу (з наявних),роботи вчителя та учнів, виконані в різних техніках, роздатковий матеріал для учнів (запис пісні),портрет композиторів А.Вівальді,В.А.Моцарта, ілюстрації із зображенням весняних хороводів, “Словник музичних термінів”.
Музичний матеріал:А.Вівальді, “Пори року” (“Весна”),В.А.Моцарт, “Концерт для флейти та арфи” (фр)., українські веснянки, “Веснянка”, муз.А.Філіпенка, сл.А.Навродського.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ:
Вхід в клас під музику А.Вівальді. Музичне вітання
“Добрий день вам, добрий день,
в світі музики, фантазії, пісень.
Добрим будь, щедрим будь,
І з мистецтвом у дивну путь!”.
Актуалізація знань. Повторення теми “Мистецькі жанри камерної музики” (слухове сприйняття творів).
Цей твір належить до таких жанрів камерної музики:
Викладання нового матеріалу.
Під яку музику заходили до класу, чи можна її віднести до одного з жанрів камерної музики? Чому?
(Повторне слухання, дискусія між учнями). 1.
Розгядається ілюстрація із зображенням симфонічних оркестрів.
Гра “Вставити пропущені слова та букви” (змаганя між рядами чи групами):
Симфонічна музика на відміну від …………….. виконується великим ………… у просторих приміщеннях і вирізняється більш складним змістом. С……….. музику композитори скаладають у різноманітних жанрах: с..мф..н..я, с…..т…, к..рт..н.., ф…нт…з..я, к…нц…рт.
|
(За необхідності учні користуються “Словником музичних термінів”)
Що спільного у таких висловах?
ЦЕ Спільне слово -КОНЦЕРТ.
Сформулювати самостійно:
Робота зі “Словником музичних термінів”:
Концерт ( італ.) –“змагання” й одночасно “згода”, тобто передбачається не лише творче змагання,але й взаємодоповнення виконавських зусиль.Інше значення –публічне виконання музичних творів.
Концерт – один із жанрів симфонічної музики. Справді ніби відбувається змагання інструмента й оркестра. Концерти мають переважно три частини: перша і третя – рухливі, а середня - повільна, спокійна. Який із жанрів камерної музики має таку ж будову? (Соната). Але соната призначена для одного чи двох музичних інструментів, а концерт передбачає участь ОРКЕСТРУ.
Звучить фрагмент “Концерту для флейти та арфи” В.А.Моцарта.
Концерти бувають програмними і не програмними (пригадати, що таке програмна музика).
Про що говорить назва таких творі як, наприклад, ”Карпатський концерт”, “Пори року”?
Що міг би змалювати композитор за допомогою музичої мови?
Захоплення природою, намагання відобразити її красоти в музиці та живописі настільки поширені, що з’явився спеціальний термін “пастораль”. Пастораль в музиці - це музичний твір, що відображає образи природи.
Сприймання музики.
Звучить фрагмент концерту “Весна”, де музичні інструменти ілюструють пташиний спів
Фрагмент фасилітарної бесіди:
Ви заходили до класу під музику концерту італійського композитора ХVІІ століття А.Вівальді “Пори року”.Як чотири пори року, так і концерт має чотири самостійні частини, кожна з яких має розгорнуту віршовану програму.
Прийшла весна й дзвінкими голосами
Її оспівують пташинії хори ,
І перешіптуючись з вітерцями,
Журкочуть ніжно струмені прозорі.
Весна – чарівниця,
неначе цариця,
наказ свій прислала
щоб краса вставала .
І проліски, й травка,
Й зелена муравка,
І кульбаба рясна ,
і фіалочка рясна.
Слухаєму “Весну” з концерту “Пори року” А.Вівальді.
Запитання перед слуханням:
Якою має бути характер музичного твору?Які звуки природи міг би відтворити крмпозитор засобами музичної мови?
Запитання після слухання твору:
Чи справдились ваші прогнози?
Який склад оркестру? Який настрій передає музика? Як композитор досяг відтворення пташиних голосів?Які образні (кольорові) асоціації виникли під час слухання музики.
Яку подію в житті людини можна було б проілюструвати цією музикою?
Хоровий спів.
Пригадаємо народні пісні, у яких оспівується весна, її прихід, пробудження природи –це веснянки.
(Діти виконують знайомі веснянки “Вийди, вийди, сонечко”,”А вже весна, а вже красна”, інші)
Ознайомлення та озвучування пісні А.Філіпенка “Веснянка”:
-ритміка (т.т.10-17)
-дикція (т.т. 10-17)
-у місцях розспівування голосних .
Виконання пісні.
Порівняти настрої пісні “Веснянка” та концерту “Весна”.
Рефлексія:
Розгадати кросворд (усі слова по-горизонталі)
1.Музичний твір,що відображає образи природи -
2. Назва ІІ концерту “Пори року”
3.Запрошення сонечка в українській народній веснянці
4.як перекладається з італійської слово “концерт”
5.Автор концерту “Пори року”
6.Концерт –один із ………симфонічної музики.
|
|
|
п |
а |
с |
т |
о |
р |
а |
л |
ь |
в |
е |
с |
н |
а |
|
|
|||||
в |
и |
й |
д |
и |
|
||||||
|
|
з |
м |
а |
г |
а |
н |
н |
я |
||
В |
і |
в |
а |
л |
ь |
д |
і |
|
|||
|
ж |
а |
н |
р |
|
На уроці образотворчого митецтва продовжимо спостерігати за відтворенням природи в мистецтві й розглядатимемо пасторальні настрої у жанрі живопису – пейзажі.
Опорний конспект для учнів :
(записується на дошці на всіх етапах роботи на уроці)
ЖАНРИ
в музичному мистецтві в образотворчому мистецтві
вокальні інструментальні пейзаж
камерні симфонічні
концерт (Вівальді)
4
було б йому дати, з яким явищем в природі можна було б пов’язати? Підібрати ілюстративний матеріал, який можна було б озвучити “Весільним маршем” (крім фото весільних церемоній)
Хоровий спів.
Музичні експерименти як розспівка:
1.Придумати мелодію до заданого початку. Обдумати, як цю мелодію можна оркеструвати.
2.”Почути” її внутрішінім слухом та “зафарбувати” у колір, який асоціюватиметься із звучанням.
Повторення пісні “Веснянка”,обговореня виконавського плану.
Виконання з пластичною імпровізацією.
Ознайомлення з піснею “Україна –дивосвіт” відбудеться на компоненті “Образотворче мистецтво” спершу як ілюстрація до репродукцій, потім під час самостійної художньо – творчої діяльності.
Опорний конспект для учнів :
(записується на дошці на всіх етапах роботи на уроці)
ЖАНРИ
в музичному мистецтві в образотворчому мистецтві
інструментальні пейзаж
симфонічні
концерт
увертюра (Мендельсон)
сюїта
3