Мистецтво 11 клас. Урок 8. Різнокольоровий світ європейського живопису.

Про матеріал
Первісні наскельні малюнки печер Ласко (Франція) та Альтаміра (Іспанія). Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра Візантії. Канони фресок романської доби. Вітражі готичних соборів — «Біблія для неписьменних»: Шартрський собор у Франції.
Перегляд файлу

Мистецтво 11 клас   Урок 8

Мистецтвоєвропейського культурного регіону

Тема. Різнокольоровий світ європейського живопису

Мета.Формування ключових компетентностей.

Предметна мистецька компетентність: захопити учнів мистецтвом європейського культурного регіону, виявити най характерніші ознаки мистецтва кожного художнього стилю, знайти емоційний відгук; формування розуміння полі культурності сучасного світу, виявлення поваги і толерантного ставлення до культурного розмаїття, усвідомлення необхідності збереження культурно-мистецького надбання людства; формування уміння встановлювати закономірності, виявляти власні художні інтереси, да­вати естетичну оцінку художнімтворам, наводити приклади,  робити висновки, узагальнювати, систематизувати мистецькі знання; формування креативності, комунікативних якостей особистості учня; стимулювання потреби до мистецької самоосвіти та здатності до художнього самовираження

Спілкування державною, іноземною мовами: уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; сприймати твори мистецтва інших країн та їх інтерпретувати, з урахуванням знань про культуру цих країн; уміння тлумачити поняття, використовувати спеціальну мисте­цьку термінологію, висловлювати думки, почуття, погляди, вступати в діалог (дискусію); збагачувати словниковий запас,

Уміння вчитися впродовж життя: формування уміння мотивувати свої дії, аргументувати свою думку, здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію; уміння конкретизувати набуті знання, формування навиків самоконтролю та взаємоконтролю, уміння здійснювати само оцінювання результатів власної діяльності, рефлексію.

Математична: уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу.

Інформаційно-цифрова: уміння використовувати сучасні цифрові технології,  інтернет-ресурси для отримання нових знань, пізнання та творення мистецтва.

Основні компетентності в природничих науках та технологіях: уміння проводити пошукову діяльність, словесно формулювати результати досліджень, використовувати технічні засоби для втілення художніх ідей.

 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, підручник «Мистецтво» 11клас.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Створеннясприятливоїатмосфери.

 

ІІ. Актуалізаціяопорнихзнань. Індивідуальнеопитування.

  • Які найдавніші пам’ятки образотворчого мистецтва вам відомі?
  • До якої епохи належать ці шедеври?

 

ІІІ. Мотиваціянавчання.

Ми починаємо малювати раніше, ніж читати й писати. Читаємо й пишемо дотепер, а малюють тільки професіонали.

В. Сухомлинський

  • Чи погоджуєтесь ви з В. Сухомлинським? Аргументуйте свою думку.

 

ІV. Вивченнянової теми

Мистецтвознавчий матеріал

 

Розповідь про витоки європейського живопису почнемо з цікавої події:випадково було відкрито знамениту печеру Альтаміра в Іспанії археологом-любителем МарселіноСанс де Саутуолі його 9-річною донькою в 1879 році.

Печера була розкопана Саутуолою та Хуаном Віланова-і-П'єра — археологом з Мадридського університету.

У 1880 вони опублікували результати розкопок, де віднесли малюнки до епохи палеоліту. Інші вчені сприйняли це повідомлення неоднозначно, Саутуолу звинуватили у фальсифікації малюнків, поки пізніше не були відкриті печерні розписи в інших місцях, але до цього часу Саутуола вже помер.

Печера довжиною 270 м складається з серії подвійних коридорів і зал. Головна зала становить у довжину 18 м і від 2 до 6 м у висоту. Деякий час у печері ніхто не жив, крім тварин.

Малюнки представляють зображення бізонів, коней, кабанів, відбитки долонь тощо. Вони виконані вугіллям, охрою, гематитом та іншими природними фарбами. Малюнки розташовані на стелі і стінах не тільки головного залу, але і в головному коридорі та інших залах. Стародавні художники використовували природні контури стіни для створення тривимірного ефекту, можливо, це було пов'язано з їх релігійним поглядом на світ. Схожі зображення є в печерах Скандинавії і Північної Італії.

Розкопки в печері проводилися в 1902—1904, 1924—1925 та 1981.

У 1960-1970-х печеру відвідала величезна кількість туристів, до 1500 осіб на день. Це призвело до того, що на малюнках була виявлена ​​цвіль від вогкості. Влада закрила печеру на реставрацію в 1977 і знову відкрила в 1982, однак різко обмеживши туди доступ до ~ 20 осіб на день. Черги на відвідування доводилося чекати до трьох років.

У 2002, після виявлення цвілі на малюнках у головному залі, печера була закрита для відвідувань.

У червні 2010 міністр культури Іспанії АнхелесГонсалес-Сінді оголосила, що в 2011 печеру буде знову відкрито.

У 2001 у музейному комплексі Альтаміра, розташованому поруч з печерою, були відкриті копії знаменитого живописного панно Великого плафона, а також деяких інших зображень печери, що дозволяють ознайомитися з малюнками, не відвідуючи печеру. Інші копії малюнків Альтаміри містяться в Національному археологічному музеї Іспанії в Мадриді, Німецькому музеї в Мюнхені та в Японії.

 

Аналізтворівмистецтва

  • Які сюжети люди палеоліту зображали на стінах і стелях печер?
  • Чи змінювався з розвитком первісних людей характер зображень та їх сенс?

 

Важлива подія трапилася у Франції 12 вересня 1940 року. Четверо старшокласників вирушили в експедицію, щоб знайти підземний хід до середньовічного замку. Вони натрапили на вузький отвір, що утворився після падіння сосни, в яку влучила блискавка. Та опинилися вони в печері доісторичної людини. Зі стін на них дивилися величезні звірі, викликаючи подив і захоплення.

Марсель Равіда, Жак Марсаль, Жорж Аньєль і Симон Коенка повідомили про це відкриття своєму вчителеві Леону Лавалю.

Учитель, був вражений, коли побачив цю первісну «галерею», яка нагадувала сучасне мистецтво графіті. Юні дослідники відкрили печеру Ласко.

Фахівець з історії первісного суспільства Анрі Брейль, який переховувався в регіоні під час німецької окупації, став першим дослідником, що відвідав печеру Ласко і 1940 року разом з іншими дослідниками. АнріБрейль першим встановив справжність наскельних малюнків, описав і вивчив їх. З кінця 1940 року він зробив безліч вимірювань і провів кілька місяців на цьому місці, вивчаючи первісний живопис.

Кілька років А. Брейль провів у Іспанії, Португалії та Південній Африці, а потім 1949 року повернувся до Франції і почав розкопки Ласко. Він розраховував знайти там поховання, але замість цього відкрив безліч нових наскельних зображень. А. Брейль пізніше дав таке визначення Ласко:

 

«Якщо Альтаміра - столиця печерного живопису, то Ласко її Версаль»

 

 

Перегляд відеоматеріалу. Печера Ласко.

 

Обидві печери із зображеннями диких і свійських тварин внесені до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.

 

Пригадайте

  • Коли зародився і як розвивавсяживопис у Європі? Якістилі й жанрипанували в певніепохи? Як не заблукати в лабіринтівидатнихіменхудожників?
  • Яківи знаєте жанри монументального живопису?

Епоха Середньовіччя занурює європейців у світ сакрального живопису — символічні образи і містицизм. Картина світобудови відображена на сторінках книжок (мініатюри) та на стінах християнських соборів (монументальний живопис).

Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра представляють мистецтво Візантії. Сторінки рукописів прикрашали ініціалами, віньєтками. Середньовічні книжкові мініатюри стали передвісниками станкового живопису. Яскраві кольори мозаїки зі смальти, яку виготовляли візантійські майстри, сяяли на золотавому тлі, утворюючи ефект мерехтіння.

 

Аналізтворівмистецтва

  • Схарактеризуйте колорит мозаїки. Зверніть увагу на контурні лінії, що надають зображенню чіткості.
  • Поміркуйте про застосування мозаїки в сучасних інтер’єрах та екстер’єрах.

Для фрескового живопису романської доби — першого загальноєвропейського стилю — характерні умовність і площинність зображення (композиції були позбавлені глибини простору), схематичність образів і різномасштабність фігур (Христа завжди малювали вищим за інших).

Засновник італійської малярської школи Джотто ді Бондоне (1267—1337) вийшов за межі середньовічного канону. Звичні аскетичні вирази облич митець зумів оживити емоційними поглядами. Він також по-новому почав відтворювати простір, розміщуючи персонажів фресок так, що виникала ілюзія просторовості.

 

Аналізтворівмистецтва

  • У чому полягає умовність романського стилю каталонської фрески?
  • Якими засобами відображено простір на розписі Джотто?

 

«Біблією для неписьменних» часто називають вітражі готичних соборів, адже вони давали змогу ознайомитися з основними сценами зі Святого писання. Особливе місце в розвитку вітражного живопису належить Франції, де зародилася готична архітектура, яку сусідні країни вважали зразком.

Єдиною спорудою, чиї вітражі збереглися з ХІІІ ст. без реконструкцій, є собор у Шартрі. Кольори 170 вітражів з домінуванням блакитних і синіх відтінків створюють містичну атмосферу. Їх виготовляли всі ремісничі корпорації міста.

Перегляд документального фільму «Вітражі Шартрського собору» https://www.youtube.com/watch?v=j8-jfdMOvOo

https://history.vn.ua/pidruchniki/masol-art-10(11)-class-2018-standard-profile-level/masol-art-10(11)-class-2018-standard-profile-level.files/image310.jpg

 

V.  «Сходинкатворчості». Виконаннятворчогозавдання.

  • Створіть власний ескіз вітражу, вкладаючи в роботу власну символіку.

 

VІ. Узагальненнявивченогоматеріалу. Рефлексія.

  • Які найвідоміші пам’ятки образотворчого мистецтва палеоліту знайдено в Європі?
  • Чим характерниймонументальний живопис середньовіччя?
  • Який прорив у живописі здійснив італійський маляр Джотто ді Бондоне?

 

VІІ. Домашнєзавдання.

  • Завершітьперегляд документального фільму «Вітражі Шартрського собору» https://www.youtube.com/watch?v=j8-jfdMOvOo
  • Дослідіть сюжети і символіку готичних вітражів, технологію їх виготовлення та завершіть творче завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1. Леонардо да Вінчі

 2. Рафаель Санті

 3. Мікеланджело Буонаротті

4. Ян Ван Ейк

 5. ІєронімБосх

 6. ЯнВермеєр

 7. ФрансХалс

 8. Пітер Клас

9. Пітер Пауль Рубенс

10. Рембрандт ван Рейн

11. портрети ДієгоВеласкеса

12. картини й офорти ФрансискоГойї

13. сатира ВільямаХогарта

14. краєвиди ДжонаКонстебла

15. Вільям Тернер

17. ДжошуаРейнольдс

18. ТомасГейнсборо.

19. Жак-ЛуїДавід

20. Ежен Делакруа

21. ГуставКурбе

22. Клод Моне

23. Едуард Мане

24. ОгюстРенуар

25.КамільПіссарро

26. АльфредСіслей

27. ЕдгарДега

28. Жорж Сьора

29. ПольСіньяк

30. Поль Гоген

31. АнріМатісс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
2 жовтня
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку