Урок 6: Формування Візантійської культури. Особливості стилю в архітектурі: базиліка, неф, апсида, вівтар. Памятки стилю.
МЕТА: познайомити учнів із живописом Давньої Греції та Риму; навчити учнів класифікувати твори мистецтва за художніми напрямками та стилями; використовувати спеціальну термінологію, набуті знання у процесі художньо-творчої діяльності; порівнювати твори різних напрямів та стилів у мистецтві; розвивати уміння аргументувати оцінні судження щодо ролі художньої спадщини в житті людини та суспільства; виховувати художній смак. Обладнання: ноутбук, додаткові теоретичні матеріали за темою, картки- завдання; презентація з видами відомих архітектурних пам’яток світу.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку І. Організація уваги учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Роздатковий матеріал
Картка 1
Стародавня Греція
Греція − колиска європейської культури, вона подарувала людству
наукові дисципліни_______________________________________________
Літературні твори___________________________________________________
Твори мистецтва____________________________________________________
Особливості світосприймаття давніх греків, релігія______________________
__________________________________________________________________
Греки сповідували культ_____________________________________________
Образ античної культури Греції_______________________________________
Порівняйте грецькі ордери___________________________________________
Театр «школа» громадян_____________________________________________
Картка 2
Стародавній Рим
Римляни сповідували культ___________________________________________
Винаходи в архітектурі давніх римлян__________________________________
(практичність, могутність, помпейський стиль, логіка структури, розумна доцільність)
Образ античного культури Риму______________________________________
Порівняйте римські ордери (тосканський і композитний)__________________
__________________________________________________________________
Досягнення римського мистецтва – скульптурний портрет, порівняйте з грецькою скульптурою______________________________________________
Особливості римського театру________________________________________
2. Художньо-практичне завдання: Знайдіть відповідність між ілюстрацією та її назвою.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Лекція
Протягом усієї своєї тисячолітньої історії Візантія була центром своєрідної культури, яка формувалася під впливом римської, грецької та елліністичної традицій.
У культурному житті розмаїта візантійська культурологія розмежовується на такі основні періоди:
Слід підкреслити, що культура Візантії — це своєрідний міст від античності до середньовіччя. Одночасно цей міст єднає культури Заходу і Сходу, є особливим проявом їхнього синтезу, зумовленого географічним положенням і багатонаціональним характером Візантійської держави. Переплетення європейських та азіатських впливів, греко-римських і східних традицій наклало відбиток на суспільне життя, релігійно-філософські ідеї, літературу та мистецтво Візантії. Своєрідність візантійської цивілізації полягає в тому, що вона відрізняється від середньовічної культури Західної Європи елементами східних цивілізацій і спадкоємністю культур Стародавньої Греції та Стародавнього Риму.
Мистецтво Візантії було підпорядковане догмам християнства. Художник повністю залежав від вироблених раз і назавжди, встановлених православною церквою канонів. Значні досягнення мистецтва Візантії пов'язані із храмовим будівництвом. Шедевром ранньовізантійської архітектури є собор св. Софії в Константинополі (532—537 рр.). Це величезна й масивна споруда заввишки 55 м. В основі її композиції — тринефна базиліка — видовжена, прямокутна будівля. Високе склепіння увінчувалося гігантським куполом (його діаметр — 31м), оточеним з обох боків напівкуполами. Сорок вузьких вікон, розміщених в основі центрального купола, пропускають у внутрішнє приміщення світло, завдяки чому конструкція здається легкою і просторою. Пізніше, у IX ст., панівним в архітектурі стає так званий хрестово-купольний тип церковних споруд. Ці храми увінчувалися банями-куполами. Прикладом пам'ятників такого типу є храм Феодора в Афінах.
2 Презентація «Візантія» (https://www.youtube.com/watch?v=dtsW5_EIV7Y)
3. Робота з картками
Учні в класі об’єднуємо в мікрогрупи по два учня. Один опрацьовує картку№1, інший картку №2. Потім учні переказують один одному
Картка №1
В окремих країнах усередині церков відокремлювали також чоловіків від жінок, хрещених від що готувалися прийняти водохрещення і розкаюваних, а в монастирських церквах — ченців від мирян.
Відповідно до цього храм складався з вівтаря — місця здійснення богослужіння, доступного лише для духівництва, великої основної частини і притвору, що примикав до неї з заходу, де в ранню епоху знаходилися розкаювані і не прийняли ще хрещення (оголошені). Основне приміщення розділялося необхідними при його великих розмірах стовпами на окремі нефи — (кораблі), що у свою чергу, допомагало розділяти тих, хто молиться по різних категоріях. Тієї ж мети служили і хори, що нерідко поділяли на два яруси західну і бічні частини головного приміщення храму.
Християнські храми усім своїм виглядом повинні були нагадувати про інший світ, де незримо є присутнім Господь і де матеріальний початок підлеглий духовному. Усе це з'явилося причиною сильної відмінності середньовічних християнських храмів від античних язичеських. Розходження між ними підсилювалося і характером зображень, що прикрашала ті й інші храми. Протиставлення духовного початку матеріальному наклало свій відбиток на середньовічні живопис і скульптуру і на прийоми синтезу цих мистецтв і архітектури.
Дуже велике значення для додавання і розвитку візантійської культури мало православ'я. Його відмінну рису складає більш людяний характер у порівнянні з західноєвропейським католицтвом.
В архітектурі протилежність католицтва і православ'я виражалася в контрасті, що існував між базилікою і центричним будинком. У західноєвропейській базиліці усе спрямовано до основної мети (до апсиди, до вівтаря, до абстрактного божества, якого людина повинна слухатися і боятися). У візантійському ж храмі людини оточує центрична купольна композиція, зв'язана з найдавнішою традицією житлового будинку, де посередині містилося вогнище, навколо якого збиралася родина.
Крім того, на вигляді храмів відбилося і те значення, що вони одержали в середні століття в державному і громадському житті. Соборний храм столичного міста був для людей того часу архітектурним утіленням могутності і величі держави. Про значення менших міст повинна була говорити архітектура їхніх соборів. Панівним в архітектурі стає так званий хрестово-купольний тип церковних споруд. Ці храми увінчувалися банями-куполами. Прикладом пам'ятників такого типу є храм Феодора в Афінах.
Такий же характер носили і собори великих монастирів. Храми менших монастирів і парафіяльні міські і сільські церкви були, зрозуміло, скромніше і по розмірах і по архітектурі. Але іноді невеликі розміри таких церков відшкодовувалися добірністю і багатством їх зовнішньої і внутрішньої обробки. Звичайно це бувало в тих випадках, коли церква будувалася представниками знаті, прагнув своєю будівлею прошарком прославити себе і свій чи рід об'єднаннями городян, ремісників і купців, що суперничали з феодалами в завоюванні впливу на соціально-політичній арені.
До визначних пам'ятників візантійської архітектури належать храми, побудовані в Равенні: тринефна базиліка Сан Аполінаре (549 р.) і центральнокупольна церква Сан Вітале (526—547 рр.), оздоблені розкішними мозаїками.
Картка 2
Походження візантійського церковного будинку слід шукати в античності: римські базиліки, що служили в стародавньому Римі судовими і торговими будинками, стали використовуватися як церкви, а потім стали будуватися християнські храми-базиліки. Візантійські базиліки відрізняються простотою плану: до основного прямокутному обсягом з східного боку примикає напівкругла вівтарна апсида, перекрита полукуполом (конхою). якій передує поперечний нефтрансепт. Часто до західної стороні базиліки примикає прямокутний двір, оточений галереєю з аркадами і що має в центрі фонтан для омивання. Арочні перекриття спираються не на антаблемент, як в античності, а на подушки-пульвани, що лежать на капітелях і розподіляють рівномірно навантаження арок на капітелі колон.
Всередині крім головного, більш високого, нефа є бічні нефи (їх може бути і три, і п'ять). Пізніше найбільшого поширення набув тип хрестово-купольної церкви: квадратне в плані будинок, в центральній частині якого перебувало чотири стовпи, що підтримують купол. Від центру розходилися чотири склепінчастих рукави, утворюючи рівнокінцевого, так званий грецький хрест. Іноді базиліку з'єднувалася з хрестово-купольної церквою.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа «Мікрофон»:
На сьоголнішньому уроці я дізнався...
Найбільше мені запам’яталося ...
Я б виділив головне ...
Цікаво було б довідатись про...
Практична частина
Створення куполоподібних будівель.
Технологічна картка « Куполоподібні будівлі»