Тема. Митці авангарду. Футуризм і кубофутуризм
Мета: закріпити знання учнів про авангард, ознайомити з його різновидами – футуризмом та кубофутуризмом; навчати учнів порівнювати особливості творів в стилі футуризму та кубофутуризму в різні періоди; ознайомити з творчістю видатних мистців-футуристів та кубофутуристів; розвивати уміння характеризувати твори мистецтва 20століття; розвивати творчі здібності, уміння висловлювати свої враження від творів мистецтва та аргументувати свою позицію; виховувати інтерес до мистецьких творів сучасності, естетичні смаки та уподобання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, картки із завданнями.
Хід уроку
І. Організація пізнавальної діяльності.
II Актуалізація опорних знань.
Кросворд
|
П |
І |
К |
А |
С |
С |
О |
|
Р |
О |
Ж |
Е |
В |
И |
Й |
|
|
|
Б |
Р |
А |
К |
|
|||
С |
Е |
З |
А |
Н |
|
|||
|
|
|
Г |
Р |
І |
С |
||
Ф |
Р |
А |
Н |
Ц |
І |
Я |
||
|
Т |
Р |
И |
|
||||
П |
І |
К |
А |
Д |
О |
Р |
||
III. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
Футуризм виник в Італії, і першими стеши його поширювати поети, до яких пізніше приєдналися художники. Футуристи на чолі з Томмазо Марінетті рятували за творче оновлення мистецтва, сповідували культ руху. Вони прагнули відобразити динамічну форму, втілити в ній енергію сучасного життя. їхніми художніми засобами та прийомами були: контраст кольорів і форм, поєднання різних ракурсів, рішучі мазки, подрібнення контурів і форм, динамічні л і нії,акладення послідовних фаз на одне зображення (принцип симультанності) тощо.
Лідер і теоретик футуризму Умберто Боччоні спробував виявити засобами пластики життєву енергію і силу людини, передати в скульптурі рух м’язів у момент її крокування. Бунтарський живопис Боччоні насичено енергією і світлом, ніби випромінюючи його девіз «Абсолютний рух!»
У своїх творах Джакомо Балла прагнув до об’єднання форми, кольору, руху і звуку. Картину, на якій він зобразив політ ластівки, глядачі сприймають, як стилізовану розкядровку.
Карло Карра передав рух коня, яким керує жокей. Футуристи збагачували живопис додатковим виміром — часовим.
Стихія танцю привертала особливу увагу Джино Северіні. Тож, демонстрація переміщення в просторі персонажів створювала ілюзію руху.
Футуризм мав своїх представників і в музичному мистецтві. Відповідні експерименти започаткували Франческо Прателла і Луїджі Руссоло, які виступили з маніфестом «Мистецтво шумів», характерного для епохи автомобілів і літаків. Сенсаційний музичний образ потягу створив Артур Онеггер.
На основі поєднання й переосмислення ідей кубізму і футуризму в образотворчому мистецтві виник напрям кубофутуризм. Це еклектичне явище проіснувало недовго, але подарувало світові таких яскравих представників вітчизняного авангарду, як Давид Бурлюк і Олександр Богомазов. Кубофу туризмом захоплювалися й К. Малевич, О. Екстер та ін.
Дух бунтарства і творчого кипіння притаманний діяльності видатного авангардиста, поета і художника Давида Бурлюка (1882-1967). Нащадку козаків-запорожців родом зі Слобожанщини (так він писав про своє країнське походження у «Спогадах футуриста») судилося стати ідеологом модернізму. Спільність багатьох достатньо зухвалих естетичних ідей єднала футуристів — поетів і художників. Володимир Маяковський вважав Д . Бурлюка своїм «дійсним учителем». За власними підрахунками художник намалював 15 тисяч картин. їх розкидано по різних континентах, де жив і творив цей невтомний мандрівник і бунтар у мистецтві, наче підтверджуючи своє прізвище імпульсивним бурхливим характером і епатажною творчістю.
Олександр Богомазов (1880-1930) — фундатор вітчизняного кубофутуризму, якого називають «українським Пікассо». Художник і педагог залишив у спадок не лише оригінальні картини, а й не менш цікаву теорію «якісних ритмів» (трактат «Живопис і елементи»). Експерименти з ритмом збагачуються знахідками в царині колориту: живописець шукає нові співвідношення локально забарвлених кольорових плям.
Отже, проголошуючи відмову від реалістичності, кубізм, футуризм і кубофутуризм змінили мистецькі уявлення про відображення простору і часу в образотворчому мистецтві. Вони відкрили шлях багатьом художнім стилям і напрямам XX ст., щонайперше — абстракціонізму.
V. Підсумок уроку, оцінювання робіт учнів.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Які твори художників футуристів і кубофотористів вам сподобалися найбільше?
VІ. Домашнє завдання.
Знати про футуризм та кубофутуризм, закінчити творчу роботу.