Міжнародні відносини у другій половині ХХ - на поч. ХХІ ст.

Про матеріал
узагальнити та систематизувати знання учнів з вивченої теми, повторити її ключові поняття та хронологію, продовжувати формування предметних компетентностей (хронологічної, логічної, аксіологічної), формувати навички мислення вищого рівня ( аналіз, синтез, оцінювання); сприяти усвідомленню учнями важливості миру і взаєморозуміння між народами на основі особистого усвідомлення історичного досвіду.
Перегляд файлу

Тема. Міжнародні відносини у другій половині ХХ - на поч.  ХХІ ст.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з вивченої теми, повторити її ключові поняття та хронологію, продовжувати формування  предметних компетентностей (хронологічної, логічної, аксіологічної), формувати навички мислення вищого рівня ( аналіз, синтез, оцінювання); сприяти  усвідомленню учнями важливості миру і взаєморозуміння між народами на основі особистого усвідомлення історичного досвіду.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: атласи, мультимедійний комплекс, супроводжуюча презентація до уроку, відеофрагменти, роздатковий матеріал для роботи у групах.

Використані ресурси:

  • http://tyzhden.ua
  • http://enc-dic.com
  • https://uk.wikipedia.
  • http://yaksecret.ru
  • http://histua.com
  • http://istoryk.in.ua

Очікувані результати (Слайд 2):

  • Повторимо і узагальнимо матеріал вивченої теми.
  • Дамо відповідь на ряд проблемних питань.
  • Прослідкуємо зв’язок між подіями та явищами “холодної війни” та сучасним світоустроєм.
  • Удосконалимо навички групової взаємодії
  • Будемо давати історичну оцінку явищ і процесів та обгрунтовувати власну позицію.
  • Мислення — це нове створення світу.
                                                 Альбер Камю

ТОЖ ТУТ І ЗАРАЗ СТВОРИМО СВІТ НАШОГО УРОКУ!

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово учителя.

        Дорогі друзі! От і закінчилось вивчення теми «Міжнародні відносини у 2-й пол.ХХ – на поч.ХХІ ст.», не за горами й закінчення навчального року. Мабуть, це останній відкритий урок  у вашому шкільному житті, тож бажаю всім нам успіхів!

        Учитель пропонує учням прослухати уривки з пісень «Give Peace A Chance» Джона Леннона  (написана у1969р. https://www.youtube.com/watch?v=I-NRriHlLUk ) та «Дети разных народов» (написана у1947р.; https://www.youtube.com/watch?v=5gj0l2fh5Hc).

Що спільного у цих піснях? Чим викликана така тематика? (Це період «холодної війни», і проблема збереження миру була актуальною для всіх народів світу).

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Учитель. Більша частина вивченого нами періоду розвитку міжнародних відносин  (2-а пол. 40-х – поч. 90-х рр. ХХст.) була періодом «холодної війни». Тож сьогоднішній урок ми присвятимо розгляду цього історичного явища.

Питання. Що таке «холодна війна»? Які її основні прояви?

Учитель оголошує проблемне завдання уроку та пропонує повернутися до нього у кінці обговорення теми:

           Видний політичний діяч СРСР, доктор історичних наук В. Фалін, український історик Т.Орлова та японський професор

    X. Сіра розглядають «холодну війну» саме як «третю світову війну».

Наскільки ви згодні з такою позицією?

 

ІІІ. Повторення та узагальнення окремих фактів, подій, явищ. Повторення і систематизація основних теоретичних положень

 

Завдання «Інтелектуальна розминка» (Слайд 4). Учитель пропонує учням зображення, які символізують певні поняття, явища, події, що стосуються періоду «холодної війни». Учні повинні визначити, яка інформація зашифрована у зображенні та прокоментувати його. (Слайди №5-11)

Відповіді:

Слайд №5 – біполярний світ.

Слайд №6 – перегони ядерних озброєнь.

Слайд №7 – «зоряні війни».

Слайд №8 – формування військово-політичних блоків.

Слайд №9 – ідеологічна боротьба

Слайд №10 – «залізна завіса».

Слайд №11 – боротьба за сфери впливу між наддержавами.

Робота з матеріалом слайду 12

Питання: Перед вами троє джентльменів, які ведуть між собою суперечку. Яка проблема у вивченні історії «холодної війни» проілюстрована на слайді? (Дата початку конфронтації між СРСР та колишніми союзниками по Антигітлерівській коаліції).

Робота у парах. Наведіть аргументи, які використає один із обраних вами джентльменів, щоб довести, що саме він почав «холодну війну».

 

Робота у парах  із  вторинними історичними джерелами (різні погляди на ступінь вини наддержав у розгортанні протистояння ).

Питання: Який висновок ми можемо зробити, ознайомившись із документами? (це різні погляди на те, хто винен у початку «холодної війни»).

         Джерела пропонуються учням як роздавальний матеріал:

         1.Американський експерт з вивчення питань “холодної війни” Марк Крамер (Слайд 13):

       “… Сталін, його амбіції та цілі американської влади були аж ніяк не зіставні. Тобто радше ініціатива належала Сталіну, втім, певну роль відіграла і американська сторона.

           Уникнути холодної війни було неможливо, тому що цілі були різними, та й позиції СРСР та США у світі після війни були такими потужними, що, на мою думку, холодна війна була невідворотною…»

          2.Велика Радянська енциклопедія (Слайд 14) визначає “холодну війну” як політику реакційних і агресивних кіл Заходу щодо Радянського Союзу та інших соціалістичних країн, а також народів, що борються за національну незалежність, мир, демократію і соціалізм. Політика, спрямована на загострення і збереження стану міжнародної напруженості, на створення і підтримання небезпеки виникнення «гарячої війни» («балансування на грані війни»), має метою виправдати нестримну гонку озброєнь, збільшення військових витрат, посилення реакції і переслідування прогресивних сил у капіталістичних країнах.

3.Американський історик Артур Шлесінджер-молодший (Слайд 15):
              "Холодна війна... була результатом не якогось рішення, а наслідком дилеми, перед якою опинилися сторони. Кожна сторона 'відчувала непереборне бажання провадити саме ту політику, яку інша ніяк не могла розглядати інакше, як загрозу принципам влаштування світу. Потіч кожна сторона відчула настійну потребу розпочати оборонні заходи. Так, росіяни не бачили іншого вибору, крім зміцнення свосї безпеки у Східній Європі. Американці, які вважали, що це всього лише перший крок у напрямку до Західної Європи, прореагували заявою про свої інтереси в зоні, яку росіяни вважали дуже важливою для своєї безпеки...
            Кожна сторона жагуче вірила, що майбутня міжнародна стабільність залежить від успіху її вчасної концепції світового порядку ".

Робота у групах.

Група 1 – наводить 5 аргументів на підтвердження того, що винуватцем протистояння є США. Можливі аргументи:

  • Створення атомної бомби і розробка плану «Дропшот»;
  • Фултонская промова У. Черчілля;
  • Доктрина Трумена;
  •  Створення військових баз вздовж кордону СРСР;
  •  Створення ФРН;
  • Створення НАТО;
  •  Участь в Корейській війні.

Група 2 – аргументи на підтвердження того, що винуватцем протистояння є СРСР. Можливі аргументи:

  • Курс Сталіна на протистояння із Заходом і нову війну;
  • Встановлення радянського контролю над країнами Східної Європи;
  • Блокада Західного Берліна;
  •  Участь у Корейській війні;
  •  Створення атомної бомби і включення  в гонку озброєнь;
  • Керівництво міжнародним  комуністичним рухом
  •  

Проблемне питання:чи можна було уникнути «холодної війни»? Учитель пропонує відповісти на нього, використавши метод ПРЕС :

  • Я вважаю …
  • Тому що …
  • Наприклад,  ….
  • Отже, ….

Учитель: одним із проявів «холодної війни» була пряма чи опосередкована участь наддержав у локальних конфліктах.

Інтелектуальна гра «Історичні фанти» - робота у парах.

     Учні шляхом сліпого жеребкування обирають один із запропонованих локальних конфліктів і характеризують його: витоки-перебіг-вплив на міжнародні відносини-сучасний стан конфлікту. (Слайди № 20-24).

Слайд 20 – берлінська криза 1948-1949рр.

Слайд 21 – війна у Кореї

Слайд 22 – будівництво Берлінського муру

Слайд 23 – Карибська криза

Слайд 24 – війна у В’єтнамі.

Учитель. Період конфронтації між наддержавами змінився періодом розрядки.

Питання:

1.Що таке розрядка?

2. Яка подія стала піком політики розрядки? (Нарада з безпеки і співробітництва в Європі,  слайд 25)

3.Назвіть дві події в історії України, так чи інакше пов’язані з рішеннями НБСЄ 1975р. ( Підказка на слайді 26). Можливі відповіді: утворення Української Гельсінської групи; порушення Російською Федерацією принципів Заключного акту НБСЄ: непорушності кордонів; територіальної цілісності держав; невтручання у внутрішні справи іноземних держав внаслідок анексії Криму у 2014р.

 

Учитель: 1а пол.. 80-х рр.  характеризувалася зривом політики розрядки і початком так званої  «другої холодної війни».

Вправа «Озвуч комікс» - за картинками-опорами учні «ланцюжком» озвучують перебіг подій 1-ї пол. 80-х рр. (Слайд 28-33).

Слайд 28 – введення радянських військ в Афганістан, початок загострення відносин між СРСР та Заходом

Слайд 29 – у своїй промові 1983р. президент США Р.Рейган проголосив СРСР «імперією зла»

Слайд 30 – бойкот Олімпіади – 80 з боку більшості країн Заходу: США, ФРН, Японії, а також більшості ісламських країн - на знак протесту проти військової інтервенції СРСР в Афганістан. У змаганнях взяли участь тільки країни комуністичного блоку та головним чином неісламські країни Азії та Латинської Америки.

Слайд 31- проголошення Р.Рейганом у 1983р. програми СОІ

Слайд 32 – розміщення СРСР і США своєї ядерної зброї у країнах Європи

 

Робота з матеріалом слайду 33

Питання:

1.Прокоментуйте карикатуру на слайді.

2. Чому стало можливим «потепління» радянсько-американських відносин у 2-й пол. 80-х рр. ХХст.?

3. У чому воно проявилося?

4.Якими були підсумки і наслідки «холодної війни»?

         Робота у групах над проблемним питанням уроку. Слайд 34.

1-а група наводить аргументи на підтвердження , 2-а група -3 аргументи на спростування тези про те, що «холодна війна» була Третьою світовою війною.

      Проблемне питання. У період «холодної війни» існувала біполярна модель світу.  На сьогодні серед дослідників існує кілька суперечливих думок щодо сучасної геополітичної моделі світу.(Слайд 36). Яка з них, на вашу думку, є найбільш переконливою? Учні озвучують та аргументують свою позицію.

 

IV. Підсумки уроку. Учитель наголошує на важливості уроків «холодної війни», висловлює сподівання, що людство їх засвоює та переосмислює, бажає усім присутнім миру, злагоди, порозуміння.

Учень читає вірш:

Хай буде мир віднині і довіку!

Хай буде мир й замовкнуть війни злі.

І сльози щастя на обличчях

Відчують врешті матері.

Хай буде мир. Веселі будуть діти,

Спокійними скрізь стануть всі жінки

І перестануть думати ночами,

Що десь коханий гине на війні.

Хай буде мир й замовкнуть всі гармати.

Доволі крові, сліз, нещастя й бід…

Хай відпочине змучений боями

До праці звичний чоловічий рід.

Хай буде мир віднині і довіку!

Хай буде мир й замовкнуть війни злі!

Хай у міцних обіймах всі народи

Ідуть у майбуття через віки.

Л. Палагняк

V. Домашнє завдання.

     Написати есе « Чи засвоїв сучасний світ уроки «холодної війни»?

doc
Додано
28 січня 2020
Переглядів
4594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку