Югославія у 1945р.-на поч. 80-х рр. ХХ ст.

Про матеріал
показати особливості процесу становлення комуністичного режиму в Югославії, розкрити суть конфлікту «Сталін – Тіто» та його вплив на перебіг історичного процесу в країні, охарактеризувати югославську модель соціалізму, її сильні та слабкі сторони; продовжувати формування предметних компетентностей : хронологічної, мовленнєвої, аксіологічної, логічної,
Перегляд файлу

 

                                     

 

 

Тема. Югославія у 1945р.-на поч. 80-х рр. ХХ ст.

Мета: показати особливості процесу становлення комуністичного режиму в Югославії, розкрити суть конфлікту «Сталін – Тіто» та його вплив на перебіг історичного процесу в країні, охарактеризувати югославську модель соціалізму, її сильні та слабкі сторони; продовжувати формування предметних компетентностей : хронологічної, мовленнєвої, аксіологічної, логічної,

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • Характеризувати особливості встановлення комуністичного режиму в Югославії.
  • Визначати причини та суть радянсько-югославського конфлікту та його вплив на подальший перебіг подій.
  • Пояснювати особливості югославської моделі соціалізму.
  • Давати характеристику історичній особистості Й.Броза Тіто.

Обладнання:мультимедійний комплекс, супроводжуюча презентація до уроку, настінна політична карта світу,історичні атласи, дидактичні матеріали для учнів.

Використані ресурси:

1.Баханов К.О. Професійний довідник вчителя історії.-Х.:»основа»,2012.-

   239с.

2.ГалеговаО.В., Нікітіна І.П., Шеліхова В.В. Виховуємо юного дослідника.-

   Х.:«Країна мрій»,2007.-240с.

3.Мирошникова В.В.,Мирошникова Д.С. 100 знаменитых политиков.   

   Х.:Фолио,2006.-511с.

4.Современная украинская энциклопедия.Т.16. - Х.:Книжный Клуб «Клуб

   Семейного Досуга», 2005.-416с.

5. http://gazeta.dt.ua

6. http://www.people.su/ua

7. http://znaimo.com.ua

8. https://uk.wikipedia.org

 

ХІД УРОКУ

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель озвучує проблемне питання уроку:розвиток Югославії у 1945-на поч. 80-х рр.:принципово нова модель суспільних відносин чи одна з модифікацій соціалістичної ідеї?

Оголошення очікуваних результатів уроку (Слайд 2).

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

ПЛАН (Слайд 3)

1.Становлення комуністичного режиму у Югославії.

2. Конфлікт  “Сталін – Тіто”.

3. Югославська модель соціалізму.

 

1.Становлення комуністичного режиму у Югославії.

Учень виступає з короткою історичною довідкою супроводжуючи її демонстрацією на карті. Основні тези (Слайд 4):

Югославія

  • Федеративна держава, яка існувала у XX столітті на Балканському півострові, що у Південній Європі.
  • Утворилася у 1918р. як королівство сербів, хорватів і словенців, з 1929р. – Югославія.
  • Основними народами Югославії були серби, хорвати, словенці, босняки, македонці, чорногорці та албанці.
  •  Столицею Югославії був Белград.
  • У 1941р. країна була окупована та розчленована німецькими військами.
  • У Югославії існував могутній рух Опору – Народно-визвольна армія Югославії, яка нараховувала до 400тис. осіб.
  • Визволення від німецької окупації завершилося у травні 1945р.
  • Після ДСВ була проголошена Соціалістична Федеративна Республіка Югославія, яка  складалася з 6 республік і 2-х автономій.

Робота у парах над завданням(Слайд 5): Прослідкувати особливості становлення комуністичного режиму в Югославії:

1.Опрацюйте матеріал с.239-240 підручника.

2. Визначте етапи приходу до влади комуністів у Югославії.

3. Порівняйте:

   а) схему встановлення комуністичного режиму у Югославії та загальну схему встановлення комуністичних режимів у країнах Центральної та Східної Європи. (Додаток 1, слайд 6).

   б) встановлення комуністичних режимів у Югославії та Чехословаччині.

4. За яким зразком здійснювалося комуністичне будівництво у Югославії?

 Учитель: Лідером  Югославії з кінця Другої світової війни до самої своєї смерті своєї смерті у 1980р. був маршал (з 1943р.), президент (з1953р.) Йосип броз Тіто (Слайд 7).   Створена ним модель держави та соціалізму, як і його незвичайна доля, досі викликають суперечки. Для одних він — «югославський Сталін» , «комуністичний цар», що побудував для себе шикарну резиденцію на своєму особистому острові Бріоні, людина,винна в жорстоких репресіях проти свого народу; для інших - творець найліберальнішої з усіх моделей соціалізму 60-70 рр., лідер, що зберігав єдність Югославії та її незалежність. Про Тіто, у спадщині якого дивно уживається, здавалося б, несумісне, вже вийшли десятки книжок у різних країнах і вийдуть ще. Безсумнівно одне: цей лідер займає особливе місце серед провідних політиків
ХХ століття.

      Російський поет-сатирик Ігор Губерман писав:

Увы, но я не деликатен

И вечно с наглостью циничной

Интересуюсь формой пятен

На нимбах святости различной.

От і ми поцікавимося особистістю Броз Тіто та дамо відповідь на питання:

Тіто:кривавий диктатор чи харизматичний політик-патріот? (Слайд8)

Учні переглядають відео  із серії «Диктатори.Йосип броз Тіто». У ході перегляду заповнюють «Т-схему»

Кривавий диктатор

Політик-патріот

 

 

Після заповнення схеми формулюють власне ставлення до особистості Й.Броз Тіто, використовуючи метод «ПРЕС» ( Я вважаю…-тому що…-наприклад,…-отже,…).

2. Конфлікт  “Сталін – Тіто”.

Учитель. У 1948р. вперше в історії ХХ ст. виник конфлікт між лідерами соціалістичних держав Й.Сталіним та Й.Броз Тіто.(Слайд 9)

Робота у парах з карикатурами з використанням алгоритму (Додатки 3,4, слайди 10-13).

Завдання: розглянути карикатури та висловити гіпотезу щодо причин та суті даного конфлікту. Пояснити свої припущення, спираючись на карикатури як джерела історичної інформації.

Виступ учня з повідомленням «Конфлікт «Сталін-Тіто», під час якого учні знаходять відповіді на подані питання:

1.Чи підтвердилися ваші гіпотези, висунуті під час аналізу карикатур?

2.У чому причини даного конфлікту?

3.Визначте особливості перебігу радянсько-югославського протистояння.    

Запропонуйте альтернативні варіанти розвитку подій.

4.Які наслідки конфлікту.

5.Чому, на вашу думку, Й.Сталіну не вдалося добитися повалення влади

Й.Броз Тіто у Югославії?

      Обговорення питань здійснюється фронтально.

 

3. Югославська модель соціалізму.

Учитель. Опинившись тимчасово у міжнародній ізоляції, на тлі розпочатої в країні критики сталінізму Тіто різко змінює орієнтири внутрішньої політики. Кооперування було припинено, земля поверталась селянам. Припинилась форсована індустріалізація. У 1950 р. були започатковані реформи згідно "теорії самоврядування".

Учні дають відповідь на проблемне питання уроку: югославський  самоврядний соціалізм : принципово нова модель суспільних відносин чи різновид комуністичного режиму? Для відповіді на питання учень пропонує скласти концептуальну таблицю, у якій порівняти економічну, політичну та зовнішньополітичну складову югославської моделі соціалізму, добу непу та сталінський режим в СРСР.

 Виступ учня з повідомленням «Югославська модель соціалізму», у ході якого заповнюються перша колонка таблиці (Слайд 15).

Тези виступу (Слайд 14):

1.Однопартійний режим. Абсолютний авторитет Й.Броз Тіто.

2. Самоврядування трудових колективів.

3. Існування дрібної приватної власності.

4. Запровадження приватної власності на землю. Добровільна кооперація.

5. Регульований ринок.

6. Орієнатція виробництва на експорт.

7. Ліберальний процес вїзду і виїзду з країни.

8. Багатовекторна зовнішня політика (СРСР, США, Західна Європа, країни   

    “третього світу”.

9. Розширення економічних повноважень республік.

 

Югославський («самоврядний») соціалізм

Неп в СРСР

Сталінський режим в СРСР

Економіка

 

 

Політична сфера

 

 

Зовнішня політика

 

 

      Після заповнення таблиці учні відповідають на проблемне питання, використовуючи метод ПРЕС.

 

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Учні об’єднуються у три групи і формулюють висновки щодо основних питань уроку. (Слайд 16)

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд 17)

  •   Опрацювати матеріал с.239-242.
  • Визначити причини кризи Югославської федерації.
  • *Підготувати повідомлення  “Громадянські війни у Югославії”, “Проблема Косово”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Механізм приходу до влади комуністичних партій у країнах Східної Європи

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Інтерпретація та аналіз карикатури

  1. Опишіть персонажів та тло. Як, за допомогою яких художніх засобів зображені персонажі та об’єкти?
  2. Чи упізнаєте ви персонажів? Завдяки чому?
  3. Визначте символи, використані автором. Чому художник помістив їх у малюнок?
  4. Яке ставлення до персонажі відображає карикатура?
  5. Яку оцінку, інтерпретацію подій, персонажів, явищ подає малюнок? Чи згодні ви з нею?
  6. Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
  7. Що вам відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури? Як співвідносяться ваші попередні знання з карикатурою?

 

                                                                                                               

 

 

 

Додаток 3

1949-23#24-06_Tito

«У одному із своїх виступів Тіто заявив, що йде до соціалізму своїм шляхом. Його шлях»

http://s45.radikal.ru/i107/1412/a2/bd501b50d618.jpg

 

«До «виборів» у Юголавії. Тіто: « А тепер порахуємо, хто голосував проти»

1950-00#1-08_Tito

 

«Тіто: «У нас тепер спільні інтереси, містере Черчілль, - американські»

 

http://gdb.rferl.org/2818E7C1-6D9F-4937-882E-2F6D792AC5C7_w640_s.jpg

 

«  - Чому він вносить поправки до цієї конституції?

  • На правах автора»

1950-33#34-05_Tito

 

« У Франко і Тіто багато спільного… і в сьогоденні…і в майбутньому…»

1953-02#3-12_Tito

 

« Іуда Тіто. Колекція монет. У цій колекції, окрім 30 срібняків, які послужили їй за основу, є велика кількість інших монет ( Головним чином доларів)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2020
Переглядів
6179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку