XXIV Міжнародний мовно-літературний конкурс Шевченка для учнів 6-7 класів з описовими завданнями та творчою роботою
Завдання І етапу
XXIV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
імені Тараса Шевченка
у 2023-2024 навчальному році
6 клас
І. Дайте коротку відповідь на запитання.
1.У якому селі народився Т. Шевченко?
2. Назвіть ім'я пана, в якого Т.Шевченко був кріпаком.
3. Чому батько не залишив Тарасові спадщину?
4. Чому Т.Шевченко опинився в Петербурзі?
5. Як називався сад,у якому Т. Шевченко познайомився із земляком Сошенком?
6. Як називалась і коли була видана перша збірка Т. Шевченка? (по 1 балу)
7.Розкрийте зміст прислів’я: «Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став». (2 бали) Розкрийте зміст прислів’я: «Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став».
ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д.Чуба «Живий Шевченко». Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі. До виділених слів доберіть антоніми.
Велику людську рису бачимо і в поводженні Шевченка з дітьми, зі своїми сестрами, батьками, а особливо з матір'ю, про яку з великою любов'ю згадує в багатьох творах. Вирвавшись із неволі й поринувши в життя вищих шарів суспільства, інтелігенції, він не забув своєї України, свого села, не забув сестер, братів, що залишилися кріпаками, у злиднях, навпаки, він щораз турбується їхньою долею, при першій можливості надсилає їм гроші, домагається їхнього звільнення з кріпацтва. (7 балів)
ІІІ. Напишіть лист уявному другові, який живе не в Україні. У листі розкажіть про своє знайомство з творчістю Тараса Шевченка, додавши роздуми про те, як і чому вплинули на вас твори Кобзаря (1 – 1,5 стор.).
Завдання І етапу
XXIV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
імені Тараса Шевченка
у 2023–2024 навчальному році
7 клас
І. Дайте коротку відповідь на запитання.
1. У якому році народився Т. Шевченко?
2. Назвіть ім'я професора Академії мистецтв, художника, який відіграв велику роль у визволенні Т.Шевченка з неволі.
3. Скільки творів містила перша збірка «Кобзар»?
4. Хто автор мелодії «Заповіту»?
5. Як називається гора, де поховано поета?
6. Яка річка протікає біля могили митця? (по 1 балу)
7. Про які події з життя Т.Шевченка йде мова? Аргументуйте відповідь.
Літній сад, 24 роки, 1838, Карл Брюллов, 1840, «Кобзар». (3 бали)
ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д. Чуба «Живий Шевченко». Підкресліть у 1-му реченні всі члени речення. Зробіть фонетичний розбір виділеного слова.
По обіді Шевченко ішов у садок, лягав під яблунею і голосно скликав дітей на розмову. «Кого люблять діти, - казав він, - той, значить, ще не зовсім поганий чоловік». Як тільки Тараса Григоровича починав перемагати сон, діти, за умовою, мусили тихенько його залишати . У зоряні ясні ночі Шевченко любив ходити по двору, іноді до ранішньої зорі говорячи... (8 балів
Обсяг – 1,5 сторінки.
У творчій роботі використайте 2-3 доречних фразеологізми. Ускладніть речення поширеними звертаннями (2-3); однорідними присудками, вираженими дієсловами в наказовому способі (2-3). Підкресліть фразеологізми, поширені звертання, однорідні присудки.
12 б.
ocs.google.com/presentation/u/0/d/1NETzuvhRhyix_ekeKIvwJv2gQnx0h4z3fg2aXoMh3CU/htmlpresent?pli=1
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації у повісті «Захар Беркут» У повісті «Захар Беркут» автор зобразив запеклу боротьбу між тухольською громадою і монгольськими завойовниками. Тому дійові особи твору поділяються на дві групи: з одного боку — ті, хто виступає за тухольців на чолі із Захаром Беркутом, а з другого — монголи на чолі з Бурундою і ті, хто перейшли на їхній бік, зокрема Тугар Вовк.
Таким чином, у цей вирішальній час кожен персонаж робить свій вибір - служити рідному народові чи його ворогам. Залежно від цього персонажі поділяються на позитивних і негативних.
Наприклад, боярин Тугар Вовк - негативний персонаж. у тяжкий для його батьківщини час він стає зрадником, іде служити ворогові. Тугар Вовк вибрав зраду, яка, як він вважав, принесе йому владу і багатство, але тим самим позбувся поваги громадян та любові доньки, яка відмовилася через це від батька і прямо казала, що "не має вітця".
Захар Беркут теж робить тяжкий вибір: між життям сина і безпекою рідного краю.
Він відмовляється відпустити монголів, які мають його сина у заручниках - бо вороги можуть повернутися з помстою. Захар добре розуміє, що може втратити сина, але майбутнє громади йому дорожче.
Син Захара, Максим, робить свій вибір. Він міг зрадити і жити, міг скористатися допомогою коханої і спробувати втекти, паддавши її ризику, але не став. Він любить життя, але чесна загибель для нього краща за безчестя.